Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

:thumbs_up:

Данев, понеже солата ти винаги излизат много добри, би ли обяснил на един лаик в китарните импровизации като мен, как всъщност ти се получават - имаш ли си някаква предварително начертана схема къде-какво или в момента на импровизирането решаваш накъде да отидат нещата?

Отговорено (Редактирано)

Много благодаря!

В момента на импровизация решавам накъде отиват нещата, но се базирам на прогресията (тоест мисля по степени). В случая за всеки акорд от прогресията знам къде по грифа е всяка степен и се старая да разрешавам в такива, които знам, че ще звучат добре. След като се избачка', започва да става интуитивно и без много мислене. Тоест дори в началото да звучи роботско, с времето започва да работи на бекграунд, а ти имаш възможност да обърнеш внимание на други важни аспекти от свиренето. 

Бачкането' при мен се изразяваше в учене на 2-5-1 арпежи навсякъде по грифа с различни пръстовки: ако имаме Dm7-G7-Cmaj7 като пример правим:

С 4 пръст от 5та струна, после с 2 и 1 и от 6та струна по същия начин. За целта това се прави във всички тоналности и така минаваш през всички пръстовки и акорди. Като научиш за ре сол до, останалите се повтарят, но на различни позиции. Използвам Ireal. Ще прикача скрийншот. 

Научаването на това позволява и оправянето дори на прима виста в много по-сложни прогресии и при мен започна и мисленето по степени. В началото свирим арпежите като седмици (1-3-5-7 степен за всеки акорд). Тоест на ре свирим - ре-фа-ла-д; на сол - сол-си-ре-фа и на до - до-ми-сол-си. И така за всяка тоналност с всеки акорд. 

След като научим това е хубаво да знаем всичко степени, които са за дадените акорди, не само основните. Тоест всеки акорд кой лад е и кои са характерните му степени. За всичко това съм изключително признателен на Николай Карагеоргиев, понеже от него знам повечето от тези неща. Ако ви е интересно и полезно, ще седна и по систематично ще обясня кое/как/защо... 

Това е част от начина ми на импровизация. Другото, не по-малко важно е всичко, което съм вадил, слушал, харесвам и се е интегрирало по някакъв начин в свиренето ми. В началото ликове, после сола на различни песни, уроци от ютуб или други източници "кражба" от големите в китарното (и не само китарното) изкуство... Има и някои заучени неща, но обикновено е несъзнателно. Не обмислям импровизациите си предварително почти никога. 

Това е накратко обяснено... :D

 

Screenshot_20250123-232508.png

Редактирано от DANEV
Отговорено
15 minutes ago, DANEV said:

Много благодаря!....

Ако ви е интересно и полезно, ще седна и по систематично ще обясня кое/как/защо...

И аз благодаря за детайлния разбор. Няма нужда от повече обяснения - и без да съм свирил на китара (винаги ме е било яд, че не седнах да се науча), напълно са ми ясни нещата, които си написал.

18 minutes ago, DANEV said:

...дори в началото да звучи роботско, с времето започва да работи на бекграунд, а ти имаш възможност да обърнеш внимание на други важни аспекти от свиренето.

Което още веднъж потвърждава истината, че за да си добър музикант (в случая 'инструменталист'), се иска не само талант и теоретични знания, но и ужасно много практика в свирене...и ако не ти писне от свиренето, по някое време нещата започват да ти се получават все по-лесно. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.