Jump to content
Българският форум за музиканти

Знаете ли 4е,


Recommended Posts

известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 81
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Днешната ера на авангардните теории е именно с повече математически дух и се вихрят всякакви такива. И все пак... това е изкуство.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днешната ера на авангардните теории е именно с повече математически дух и се вихрят всякакви такива. И все пак... това е изкуство.

Мотото на книгата е от Стравински и гласи:"Музикалната форма е по-близка до математиката, отколкото до литературата. Може би не до самата математика, но до нещо подобно на математическото мислене и математическите отношения".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално.

Има ли къде в нета да се прочете нещо за тази книга?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално.

Има ли къде в нета да се прочете нещо за тази книга?

В нета няма. Отпечатани са само единични екземпляри /единия е в мен/. Търси се спонсор. Авторът е доста възрастен и няма необходимите средства. Но за него е по-важно да представи своята теория. Разбира се, пред високо ерудирана аудитория. За сега БАН и Съюзът на композиторите мълчат. Вече няколко години. Остава Хайд парк.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се. Това не е ново. Ако се огледа човек достатъчно, ще види, че нещата от Вселената са закономерни, свързани са и имат отношения, а с това представляват интерес на математиката, която изследва това. Музиката не прави изключение, ала бидейки изкуство, при нея те се възприемат по-интуитивно - това имах предвид. Предполагам, чувал си за т. нар. златно отношение, например? И още - музиката има също близост с акустиката и психологията. Древните мъдреци пък са казали, че математиката произхожда от музиката. И има защо.

Естествено, поздравявам автора за труда му! Отбелязването му е чудесно и съжалявам, че не е намерило отклик, но подобни сцени се разиграват стандартно на наша земя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се. Това не е ново. Ако се огледа човек достатъчно, ще види, че нещата от Вселената са закономерни, свързани са и имат отношения, а с това представляват интерес на математиката, която изследва това. Музиката не прави изключение, ала бидейки изкуство, при нея те се възприемат по-интуитивно - това имах предвид. Предполагам, чувал си за т. нар. златно отношение, например? И още - музиката има също близост с акустиката и психологията. Древните мъдреци пък са казали, че математиката произхожда от музиката. И има защо.

Естествено, поздравявам автора за труда му! Отбелязването му е чудесно и съжалявам, че не е намерило отклик, но подобни сцени се разиграват стандартно на наша земя.

Не е ново връзката на музиката с математиката, но този човек е тръгнал от известното и е задълбал толкова много, че трудно ще го впечатлят подобни общи приказки. Това го зная от разговорите ми с него. Този труд не е повърхностен и е повратна точка в мисленето на всеки истински композитор. Ако иска и е в състояние да разбере написаното. Защото всички ние не сме достатъчно подготвени за фундаментална промяна на наученото досега в тази област. Т.е. нищо не се отрича. Предлага се нов път.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се и съмнявам. Както всеки подобен труд (вземи примерно Рамо, Хиндемит или др.), и за неговия вероятно може да се очаква да е методично и подробно разработен, дочертавайки с нещо ново, допълнително.

Придържам се към общия характер на темата. Можем да обсъждаме и да задълбаваме от абстрактно към конкретно, да правим разходки до различни гледни точки, но това вероятно би ни отклонило, а и форумът не е най-добрата почва.

И говорейки за това, мисля, че би било коректно и полезно едно поясняване чрез представяне съдържанието на книгата или малко резюме. По този начин би могъл да ориентираш четящите в изграждането на поне бегла представа, дали това се вписва в интересите им и дали е в синхрон с техния подход и разбиране, а оттам и да привлечеш интерес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се и съмнявам. Както всеки подобен труд (вземи примерно Рамо, Хиндемит или др.), и за неговия вероятно може да се очаква да е методично и подробно разработен, дочертавайки с нещо ново, допълнително.

Придържам се към общия характер на темата. Можем да обсъждаме и да задълбаваме от абстрактно към конкретно, да правим разходки до различни гледни точки, но това вероятно би ни отклонило, а и форумът не е най-добрата почва.

И говорейки за това, мисля, че би било коректно и полезно едно поясняване чрез представяне съдържанието на книгата или малко резюме. По този начин би могъл да ориентираш четящите в изграждането на поне бегла представа, дали това се вписва в интересите им и дали е в синхрон с техния подход и разбиране, а оттам и да привлечеш интерес.

Не съм адвокат на автора, но съм музикант и оценявам по достоинство такъв един труд. Съжелявам но мисля, че не съм още готов да направя резюме на тази книга /ако си математик, не мислиш достатъчно музикално и обратно/. Исках само да уведомя уважаемата аудитория /без знанието на автора засега/ за това събитие. Радвам се на интереса. Поради заетост, следващата седмица няма да се обаждам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е задължително, има и балансирани хора, макар да не преобладават. :)

Е, ако прецениш (ти или заедно с автора), би било чудесно да прочетем нещо повече за теоретичния му труд или поне съдържание на книгата. Радвам, че се е родило именно в България.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако човека няма възможност да си издаде текста и да го презентира някак си, най-близко до акъла е да му помогнете да качи откъси от него в нета. Стига да желае, разбира се.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е задължително, има и балансирани хора, макар да не преобладават. :ok:

Е, ако прецениш (ти или заедно с автора), би било чудесно да прочетем нещо повече за теоретичния му труд или поне съдържание на книгата. Радвам, че се е родило именно в България.

Очаквайте наскоро кратко /доколкото е възможно/ обяснително въведение от автора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Твърде добра идея.

Защото дотук тази тема няма смисъл.

Представяш автор и книга, които няма как никой да прочете. В допълнение няма резюме, рецензия или публикация!?

Е какво точно се опитваш да споделиш, освен че използваш компютър и можеш да пишеш с клавиатура?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето краткото въведение на Христо Питев към неиздадената си книга "Метод на свободната композиция", както обещах. Написано е специално за форума. По собствени съобръжения авторът е променил заглавието и предпочита вече формулировката - "КОМПОЗИЦИЯ СЪС СВОБОДНИ ЕЛЕМЕНТИ И ФОРМА" /КСЕФ/

Цитат:

Книгата /КСЕФ/ е замислена като една възможност, чрез поставяне алтернативата "За и свободната, и индивидуална и винаги по определен начин организирана форма", да"изведе" творческите сили на композитора извън негативите на НЕпознанието в съвременната музика.

Построена е на основата на Математическата теория на множествата, интерпретирана в непрестанна връзка с особеностите на музикалната действителност. Същността на изложената техника на композиция е в изнасянето на преден план на правила, даващи предимство на КОМБИНИРАНЕТО СЪС СВОБОДНИ ЕЛЕМЕНТИ в противовес на мотивно-разработъчното изграждане на Теми-Дялове в класическата форма. От една страна това предимство е в освобождаване на композицията от драматургично-сложностното начало и от стигналия до безизходица в резултат на него въпрос за формата. От друга - в отърсване от "маниерно-технологичната модерност", постоянно водеща до едно или друго противопоставяне на ценностите в музиката.

КСЕФ не е учебник по композиция, не учи как да се композира, а как по-добре би могло да се мисли при композирането.

Основни положения:

Първото по важност и предназначение на книгата /КСЕФ/ е в понятието за Елемента-образ: единиците конструкти, върху които се осъществява порядъка в организирането на формата или още - един действащ "Правилник на движението" по пътя на създаването на една композиция. Така всичко Появило се или Изпречило се в протяжността на едно такова "пътуване" от точката на тръгване до точката на пристигане са все Елементи. Всяко тематично разграничение, всеки обособил се ритъм-звуков комплекс, всеки конструирал се маниер или похват, всяка музикално познаваема субстанция /появила се в "разделителното поле" на композицията като известен Обект на Образност/ е все ЕЛЕМЕНТ.

В това определение отделния Елемент се смята и за най-малкия, и за най-големия, и въобще за единствения "пресмятащ" се формоградиент.

По големина Елементът се приближава най-често до Малкото изречение, но може да се съдържа и в няколко тона или дори в същността на един акорд или ритъм. Индивидуалността на Елементите не е въпрос само на "а приори" дадени качества. Но също така, а даже и в повече, насъзнателно наложено ограничение. Веднъж "маркирано" дадено построение като ЕО /Елемент-образ/ остава да важи като такова до края на композицията. При това разграничението на Елементите като самостоятелни и недосегаеми /образи-индивиди/ е в определен смисъл формално:

- не е задължително открояването на един ЕО от друг да става само по конструкция. Важното е да се приеме /разчлени/ явяващият се музикален материал в отделно маркирани "продукти", с които всеки такъв да участва "ам блок" във формирането на композицията.

- Елементите-образи да са ИНДИВИДИ, да не се подлагат на вариационно-разработъчни промени: скъсяване или удължаване, използвани в транспозиция и модулативно /остават докрай непроменени в относителната си височина на тона/.

ПРИНАДЛЕЖНОСТ:

Явилите се в известна последователност ограничен брой Елементи /в самото начало на композицията/ идват в принадлежност на определено Множество от Елементи. По силата на последователността във времето, съдържащите се във всяко Множество елементи се намират в пряка връзка помежду си, поради което не могат да се разместват. Обаче Елементи от едно Множество, чрез задействането на друг вид връзки, могат да се Комбинират с елементи от едно следващо Множество /когато в тъй получаващото се по-голямо образувание Първото Множество става ПОДмножество на Второто Множество/. И тъй чрез комбиниране на Елементи от различна пронадлежност и последователност /от различни Множества/ да се получи ответното разрастване, чиято определеност на формата ще има винаги една центрична структурираност.

Христо ПИТЕВ

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.