Jump to content
Българският форум за музиканти

Знаете ли 4е,


Recommended Posts

Едно от предположенията ми сочеше към вероятността теорията да е изградена именно около множествата - логично е и пасва чудесно.

Благодаря за информацията и не на последно място - че бе представена на ниво и достатъчно подробно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 81
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Едно от предположенията ми сочеше към вероятността теорията да е изградена именно около множествата - логично е и пасва чудесно.

Благодаря за информацията и не на последно място - че бе представена на ниво и достатъчно подробно.

Благодаря за коментара. Бе предаден своевремено на автора. Но май няма желаещи други да се пробват. Защото, може би, нещата станаха къде по-конкретни и неразбираеми! Значи ли това, че болшинството във форума не са достатъчно подготвени да смелят написаното?

Всъщност, всичко се върна в изходната си точка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ти как би коментирал книгата, след личните си разговори с автора? Трябва ли човек да е добре подготвен теоретично, с класическо /музикално/ или друго /философско, математическо/ образование, за да я разбере? Или е по-добре да е като чист лист, за да попива по-добре новаторските идеи?

 

Дали ще предизвика някакви музикално-художествени образи подобно конструирана музика? Какви могат да бъдат те?

След Втората световна война има подобни математически организирани идеи за музиката - додекафония, поантилизъм, минимализъм. Като че те остават по-скоро в сферата на експерименталното.

 

Може би трябва да се чуе подобно нещо, защото какво е музиката без музика - просто приказки... Има ли партитури - пример за идеята на автора?

 

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ти как би коментирал книгата, след личните си разговори с автора? Трябва ли човек да е добре подготвен теоретично, с класическо /музикално/ или друго /философско, математическо/ образование, за да я разбере? Или е по-добре да е като чист лист, за да попива по-добре новаторските идеи?

 

Дали ще предизвика някакви музикално-художествени образи подобно конструирана музика? Какви могат да бъдат те?

След Втората световна война има подобни математически организирани идеи за музиката - додекафония, поантилизъм, минимализъм. Като че те остават по-скоро в сферата на експерименталното.

 

Може би трябва да се чуе подобно нещо, защото какво е музиката без музика - просто приказки... Има ли партитури - пример за идеята на автора?

 

Влад

Браво на Влад! Изглежда малко сърдит, но е точен. Мислех аз да отговоря, но реших да покажа мнението на автора. Очаквай неговия отговор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Влад е адресирал адекватни въпроси, да. Качествата на една теория / композиционна система и нейната консистентност си проличават при взаимодействието от досега й с практиката, от проектираното с нея. Изредените алтернативни системи са с етикет "експеримент" и не успяват уверено да се вредят в конвенционалната практика. Дори изглеждащо добре подредената теория-система на Хиндемит (предполагам, авторът е запознат с нея?) остава в ъглите, макар да се препоръчва като добро обяснение за естествеността на тоналността и за функционирането на музиката от акустична гледна точка.

Отбелязвам, че и се провежда от чуждестранен автор теория / изследване на музиката и акордовите прогресии като синтактични структури с цел открояване на общото между музиката и езика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина някои обекти от теорията на множествата, както и от други области от висшата алгебра, могат да бъдат асоциирани с музикални обекти. Е, и? Дори и това да изглежда стройно като логика, в крайна сметка много е вероятно разумът да отхвърли така получената музика. И това не значи непременно, че сме забити в матрицата и че сме се клиширали до крайност.

 

Само за пример: в един сайт имаше интересна хипотеза за фракталния характер на музиката и авторът й беше разработил java applet, който генерираше фрактална музика въз основа на простички правила (избиране на ноти на почти случаен принцип и привеждане в една скала). И, познайте - звучеше глупаво. Важното е, че се продаваха рингтонове с тази "музика". :)

 

Друг пример: задълбавал съм се в темата за самоорганизацията и сложното поведение на системи, основани на прости правила, например клетъчен автомат или машина на Тюринг. Както се досещате, те могат да генерират музика. Е, и? Тя не става за нищо - монотонна, скучна, без никакво напрежение, развитие, по-скоро бръмчене, отколкото музика.

 

Т.е. без действащ пример трудно ще приемем за революционно откритие твърденията, описани във въпросната книга. Но поне аз винаги съм отворен и за приемане, не само за отхвърляне.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам малко експерименти с генеративна и алгоритмична (в частност фрактална) музика, планувах дизайн на собствена система с правила (Брайън Ено използва такива, между другото), но впоследствие идеята загуби привлекателност. Наскоро направих един фрактален електронен трак. Приемлив е, звучи по-странно и експериментално, като вероятно би могъл да намери своето място в някой филм, но най-малкото не се пропивам с достатъчно удоволствие и интерес от такъв подход, защото музиката се самокомпозира въз основа на зададено множество правила или параметри. :)

P.S.: Авторът, за който говориш, предполагам е Лари Соломон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ти как би коментирал книгата, след личните си разговори с автора? Трябва ли човек да е добре подготвен теоретично, с класическо /музикално/ или друго /философско, математическо/ образование, за да я разбере? Или е по-добре да е като чист лист, за да попива по-добре новаторските идеи?

 

Дали ще предизвика някакви музикално-художествени образи подобно конструирана музика? Какви могат да бъдат те?

След Втората световна война има подобни математически организирани идеи за музиката - додекафония, поантилизъм, минимализъм. Като че те остават по-скоро в сферата на експерименталното.

 

Може би трябва да се чуе подобно нещо, защото какво е музиката без музика - просто приказки... Има ли партитури - пример за идеята на автора?

 

Влад

Драги Господине,

І. "Композиция със свободни елементи и форма" /КСЕФ/ се съдържа в 100 страници, в които наред с излагането на новите принципи, правила и анали по отделните въпроси, се цели едно конкретно-определено Ново мислене. Възприемането и вникването в тази Нова материя изисква Музикално образование или самообразованост с владеене на Общата теория на музиката - останалото е въпрос на обща култура.

ІІ. Като метод КСЕФ съвсем не предразполага към каквото и да било конструиране на музика /!.../, а към чистото творчество, в което основна единица е Музикалният образ, а самата музика /музика като музика/ зависи от самия композитор и вдъхновението на неговите идеи.

ІІІ. Додекафонията, Серийната техника, Пуантилизмът, Минимализмът и др. /без да се отричат или умаловажават/, нямат характерът на Теория. Те не са основани на Познанието и с това не са в състояние да възпроизвеждат Нови истини. Но въпреки това, те се явяват необходими екперименти, в получилото се "опразнено пространство" на Музикалното съзнание.

ІV. Напълно сте прав: с нищо не може да се оправдае едно произведение /!...от мастит автор и с претенциозно заглавие/, ако то не въздейства с понятни музикални образи и чувства. В тази връзка КСЕФ не е измислена /изкуствено създадена теория/, а резултат на едно продължително познавателно изследване, в което всяка разработка на идеи е било съпроводено с проверката им на практика /в композиране на някакво произведение/.

V. По "наше" скромно мнение /от досегашния ни опит и възможности в композицията/, особеното на Музика по КСЕФ е в РАЗЛИЧНАТА ГРАМАТИКА НА МУЗИКАЛЕН СЛОВОРЕД, ПРЕДИЗВИКВАЩА "НАПРЕЖЕНИЕ" /възбуда-интерес/ в САМИТЕ ВРЪЗКИ НА КОМБИНИРАНЕ НА "ЕЛЕМЕНТИТЕ-ОБРАЗИ" - основен и постоянен Формоградиент на композицията.

Христо ПИТЕВ

Ако Влад желае и посочи адрес, може да му бъдат пратени няколко партитурни страници.

XAS

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Уважаеми, гусин Хр точка Питев,

бих искал да ви запитам нещо.

 

Бихте ли ни разяснили нещо от Теорията на нАучния комунизъм. Сигурен съм, би изглеждало идентично с

предложената от Вас КСЕФ. :hysterical:

 

Един уважаван (вече) от мен човек бе пуснал наскоро свой труд за музиката.

Там този млад мъж с два реда каза кратко точно и ясно, че числата описват физическите (в това число и акустически)

явления, трептения и резонанси и други такива, но самите числа НЕ са тези явления.

 

Затова и математиката може да опише "връзките" в музиката, но самата математика (числата и действията с тях) НЕ са

тоновете, трептенията, резонансите.

 

Толкова е просто, не са нужни сложнотии. :greenangel:

Редактирано от PinTip
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уважаеми, гусин Хр точка Питев,

бих искал да ви запитам нещо.

 

Бихте ли ни разяснили нещо от Теорията на нАучния комунизъм. Сигурен съм, би изглеждало идентично с

предложената от Вас КСЕФ. :hysterical:

 

Един уважаван (вече) от мен човек бе пуснал наскоро свой труд за музиката.

Там този млад мъж с два реда каза кратко точно и ясно, че числата описват физическите (в това число и акустически)

явления, трептения и резонанси и други такива, но самите числа НЕ са тези явления.

 

Затова и математиката може да опише "връзките" в музиката, но самата математика (числата и действията с тях) НЕ са

тоновете, трептенията, резонансите.

 

Толкова е просто, не са нужни сложнотии. :greenangel:

Явно не си разбрал за какво става дума. Изглеждаш предубеден. И малко невъзпитан. Но щом си решил да се правиш на умен...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Апелирам към чист и конструктивен диалог по темата, без излишен сарказъм и спускания до лично ниво, съгласно изисквания от форума етикет. Тези, които нямат интерес или не са успели / пожелали да разберат изложеното от автора, имат два варианта в този форум:

 

*) включват се в дискусията с адекватни въпроси и отговори;

*) писмено отсъстват от темата.

 

Ако някой има проблем с разбирането на това, ще му бъде оказана помощ.

 

По-късно ще отделя време да се включа отново.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако Влад желае и посочи адрес, може да му бъдат пратени няколко партитурни страници.

XAS

 

дотук за тази нова неиздадена книга оставам с впечатлението, че се брани някакво тайно познание, от което трябва да се извлече максимум полза - като начинът за извличането на полза е официалното й издаване и евентуално прибирането на огромната печалба.

 

може би авторът е прекалено стар, но новите дадености, като интернет, промениха и изкривиха доста традиционните разбирания. познанието придоби нови начини за разпространение и светът дотолкова се глобализира, че стана едно малко по-голямо село.

 

хората нещо престанаха да вярват на чудеса, чудни новости и изобретения, просто защото като че ли такива няма. ако авторът търси публикация на книгата си и оценка и признание, тук е потенциалната му аудитория, която ще го изчете и оцени (всеки според възможностите си и вижданията си). ако търси медал - БАН, президента, министерските институции. ако търси спонсор - хммм. тук основно дарители би могъл да намери, но с този подход на суха материя за момента като че ли незаинтересова никого.

 

а тези примерни партитури не бихте ли могли да ги публикувате някъде онлайн или са толкова секретно и тайно познание, че само конкретен човек, заял се с вас може да ги види за опровержение ?

 

въобще, както виждате, подходът ви е грешен. ако искате публичност, ще я получите, но си изправете мисленето спрямо новите дадености и реалности. и чак след това нещата сами ще си покажат спрямо новите дадености в съвременната ни цивилизация имат ли виталност въобще и дали се възприемат.

 

иначе разговорът в този си вид - аз ви споделям тайното познание и търся спонсор, и куп дразнещи се вече (и доста недоумяващи само четящи като мен) ще стигне точно до под кривата круша без особен резултат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако Влад желае и посочи адрес, може да му бъдат пратени няколко партитурни страници.

XAS

 

дотук за тази нова неиздадена книга оставам с впечатлението, че се брани някакво тайно познание, от което трябва да се извлече максимум полза - като начинът за извличането на полза е официалното й издаване и евентуално прибирането на огромната печалба.

 

може би авторът е прекалено стар, но новите дадености, като интернет, промениха и изкривиха доста традиционните разбирания. познанието придоби нови начини за разпространение и светът дотолкова се глобализира, че стана едно малко по-голямо село.

 

хората нещо престанаха да вярват на чудеса, чудни новости и изобретения, просто защото като че ли такива няма. ако авторът търси публикация на книгата си и оценка и признание, тук е потенциалната му аудитория, която ще го изчете и оцени (всеки според възможностите си и вижданията си). ако търси медал - БАН, президента, министерските институции. ако търси спонсор - хммм. тук основно дарители би могъл да намери, но с този подход на суха материя за момента като че ли незаинтересова никого.

 

а тези примерни партитури не бихте ли могли да ги публикувате някъде онлайн или са толкова секретно и тайно познание, че само конкретен човек, заял се с вас може да ги види за опровержение ?

 

въобще, както виждате, подходът ви е грешен. ако искате публичност, ще я получите, но си изправете мисленето спрямо новите дадености и реалности. и чак след това нещата сами ще си покажат спрямо новите дадености в съвременната ни цивилизация имат ли виталност въобще и дали се възприемат.

 

иначе разговорът в този си вид - аз ви споделям тайното познание и търся спонсор, и куп дразнещи се вече (и доста недоумяващи само четящи като мен) ще стигне точно до под кривата круша без особен резултат.

Много добре! Но не виждам как една цяла книга би могло да се качи на нета и то - непубликувана. А и как технически може да стане това /напр. за няколко партитурни страници/ признавам, не ми достигат уменията. Ако приемем, че това все пак стане, ще се види колко конвенционално изглеждат нотите на листа. Т.е. нищо неестествено няма. Може би, пак трябва да се прочете въведението и краткото експозе на автора за книгата, поместено вече във форума /вж. по-горе/.

Незнам дали подхода е грешен, но желанието ми беше да дам публичност на събитието пред широка аудитория. Разбира се, най-добре е книгата да я има на пазара и всеки, който желае, да може да я прочете. Мислите ли, че един автор не иска същото?

Колкото до медалите - това е несериозно. Няма тайни. Има авторство. Тази полемика я създадох аз и то не за своя полза. А щом тя някого дразни, значи има интерес. Съжелявам, ако писмото ми изглежда по-остро. Всъщност се радвам на повечето коментари и търся приемлив начин този труд да стане достояние на всички.

Вярвам, че може да си помогнем. Пишете, моля.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.