XAS Публикувано Юни 25, 2007 Публикувано Юни 25, 2007 известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Юни 25, 2007 Отговорено Юни 25, 2007 Днешната ера на авангардните теории е именно с повече математически дух и се вихрят всякакви такива. И все пак... това е изкуство. Цитирай
XAS Отговорено Юни 26, 2007 Автор Отговорено Юни 26, 2007 Днешната ера на авангардните теории е именно с повече математически дух и се вихрят всякакви такива. И все пак... това е изкуство. Мотото на книгата е от Стравински и гласи:"Музикалната форма е по-близка до математиката, отколкото до литературата. Може би не до самата математика, но до нещо подобно на математическото мислене и математическите отношения". Цитирай
allegro Отговорено Юни 26, 2007 Отговорено Юни 26, 2007 известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално. Има ли къде в нета да се прочете нещо за тази книга? Цитирай
XAS Отговорено Юни 26, 2007 Автор Отговорено Юни 26, 2007 известен габровски композитор - Христо Питев е написъл книгата "Метод на свободната композиция" /неиздадена/. Любопитно четиво, основано върху математически реалии и революционно по дух. Силно дискусионно и неортодоксално. Има ли къде в нета да се прочете нещо за тази книга? В нета няма. Отпечатани са само единични екземпляри /единия е в мен/. Търси се спонсор. Авторът е доста възрастен и няма необходимите средства. Но за него е по-важно да представи своята теория. Разбира се, пред високо ерудирана аудитория. За сега БАН и Съюзът на композиторите мълчат. Вече няколко години. Остава Хайд парк. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Юни 26, 2007 Отговорено Юни 26, 2007 Разбира се. Това не е ново. Ако се огледа човек достатъчно, ще види, че нещата от Вселената са закономерни, свързани са и имат отношения, а с това представляват интерес на математиката, която изследва това. Музиката не прави изключение, ала бидейки изкуство, при нея те се възприемат по-интуитивно - това имах предвид. Предполагам, чувал си за т. нар. златно отношение, например? И още - музиката има също близост с акустиката и психологията. Древните мъдреци пък са казали, че математиката произхожда от музиката. И има защо. Естествено, поздравявам автора за труда му! Отбелязването му е чудесно и съжалявам, че не е намерило отклик, но подобни сцени се разиграват стандартно на наша земя. Цитирай
XAS Отговорено Юни 26, 2007 Автор Отговорено Юни 26, 2007 Разбира се. Това не е ново. Ако се огледа човек достатъчно, ще види, че нещата от Вселената са закономерни, свързани са и имат отношения, а с това представляват интерес на математиката, която изследва това. Музиката не прави изключение, ала бидейки изкуство, при нея те се възприемат по-интуитивно - това имах предвид. Предполагам, чувал си за т. нар. златно отношение, например? И още - музиката има също близост с акустиката и психологията. Древните мъдреци пък са казали, че математиката произхожда от музиката. И има защо.Естествено, поздравявам автора за труда му! Отбелязването му е чудесно и съжалявам, че не е намерило отклик, но подобни сцени се разиграват стандартно на наша земя. Не е ново връзката на музиката с математиката, но този човек е тръгнал от известното и е задълбал толкова много, че трудно ще го впечатлят подобни общи приказки. Това го зная от разговорите ми с него. Този труд не е повърхностен и е повратна точка в мисленето на всеки истински композитор. Ако иска и е в състояние да разбере написаното. Защото всички ние не сме достатъчно подготвени за фундаментална промяна на наученото досега в тази област. Т.е. нищо не се отрича. Предлага се нов път. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Юни 26, 2007 Отговорено Юни 26, 2007 Не се и съмнявам. Както всеки подобен труд (вземи примерно Рамо, Хиндемит или др.), и за неговия вероятно може да се очаква да е методично и подробно разработен, дочертавайки с нещо ново, допълнително. Придържам се към общия характер на темата. Можем да обсъждаме и да задълбаваме от абстрактно към конкретно, да правим разходки до различни гледни точки, но това вероятно би ни отклонило, а и форумът не е най-добрата почва. И говорейки за това, мисля, че би било коректно и полезно едно поясняване чрез представяне съдържанието на книгата или малко резюме. По този начин би могъл да ориентираш четящите в изграждането на поне бегла представа, дали това се вписва в интересите им и дали е в синхрон с техния подход и разбиране, а оттам и да привлечеш интерес. Цитирай
XAS Отговорено Юни 26, 2007 Автор Отговорено Юни 26, 2007 Не се и съмнявам. Както всеки подобен труд (вземи примерно Рамо, Хиндемит или др.), и за неговия вероятно може да се очаква да е методично и подробно разработен, дочертавайки с нещо ново, допълнително.Придържам се към общия характер на темата. Можем да обсъждаме и да задълбаваме от абстрактно към конкретно, да правим разходки до различни гледни точки, но това вероятно би ни отклонило, а и форумът не е най-добрата почва. И говорейки за това, мисля, че би било коректно и полезно едно поясняване чрез представяне съдържанието на книгата или малко резюме. По този начин би могъл да ориентираш четящите в изграждането на поне бегла представа, дали това се вписва в интересите им и дали е в синхрон с техния подход и разбиране, а оттам и да привлечеш интерес. Не съм адвокат на автора, но съм музикант и оценявам по достоинство такъв един труд. Съжелявам но мисля, че не съм още готов да направя резюме на тази книга /ако си математик, не мислиш достатъчно музикално и обратно/. Исках само да уведомя уважаемата аудитория /без знанието на автора засега/ за това събитие. Радвам се на интереса. Поради заетост, следващата седмица няма да се обаждам. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Юни 26, 2007 Отговорено Юни 26, 2007 Не е задължително, има и балансирани хора, макар да не преобладават. Е, ако прецениш (ти или заедно с автора), би било чудесно да прочетем нещо повече за теоретичния му труд или поне съдържание на книгата. Радвам, че се е родило именно в България. Цитирай
indy Отговорено Юни 28, 2007 Отговорено Юни 28, 2007 Ако човека няма възможност да си издаде текста и да го презентира някак си, най-близко до акъла е да му помогнете да качи откъси от него в нета. Стига да желае, разбира се. Цитирай
XAS Отговорено Юли 4, 2007 Автор Отговорено Юли 4, 2007 Не е задължително, има и балансирани хора, макар да не преобладават. Е, ако прецениш (ти или заедно с автора), би било чудесно да прочетем нещо повече за теоретичния му труд или поне съдържание на книгата. Радвам, че се е родило именно в България. Очаквайте наскоро кратко /доколкото е възможно/ обяснително въведение от автора. Цитирай
synchu Отговорено Юли 4, 2007 Отговорено Юли 4, 2007 ^Твърде добра идея. Защото дотук тази тема няма смисъл. Представяш автор и книга, които няма как никой да прочете. В допълнение няма резюме, рецензия или публикация!? Е какво точно се опитваш да споделиш, освен че използваш компютър и можеш да пишеш с клавиатура? Цитирай
XAS Отговорено Юли 6, 2007 Автор Отговорено Юли 6, 2007 Ето краткото въведение на Христо Питев към неиздадената си книга "Метод на свободната композиция", както обещах. Написано е специално за форума. По собствени съобръжения авторът е променил заглавието и предпочита вече формулировката - "КОМПОЗИЦИЯ СЪС СВОБОДНИ ЕЛЕМЕНТИ И ФОРМА" /КСЕФ/ Цитат: Книгата /КСЕФ/ е замислена като една възможност, чрез поставяне алтернативата "За и свободната, и индивидуална и винаги по определен начин организирана форма", да"изведе" творческите сили на композитора извън негативите на НЕпознанието в съвременната музика. Построена е на основата на Математическата теория на множествата, интерпретирана в непрестанна връзка с особеностите на музикалната действителност. Същността на изложената техника на композиция е в изнасянето на преден план на правила, даващи предимство на КОМБИНИРАНЕТО СЪС СВОБОДНИ ЕЛЕМЕНТИ в противовес на мотивно-разработъчното изграждане на Теми-Дялове в класическата форма. От една страна това предимство е в освобождаване на композицията от драматургично-сложностното начало и от стигналия до безизходица в резултат на него въпрос за формата. От друга - в отърсване от "маниерно-технологичната модерност", постоянно водеща до едно или друго противопоставяне на ценностите в музиката. КСЕФ не е учебник по композиция, не учи как да се композира, а как по-добре би могло да се мисли при композирането. Основни положения: Първото по важност и предназначение на книгата /КСЕФ/ е в понятието за Елемента-образ: единиците конструкти, върху които се осъществява порядъка в организирането на формата или още - един действащ "Правилник на движението" по пътя на създаването на една композиция. Така всичко Появило се или Изпречило се в протяжността на едно такова "пътуване" от точката на тръгване до точката на пристигане са все Елементи. Всяко тематично разграничение, всеки обособил се ритъм-звуков комплекс, всеки конструирал се маниер или похват, всяка музикално познаваема субстанция /появила се в "разделителното поле" на композицията като известен Обект на Образност/ е все ЕЛЕМЕНТ. В това определение отделния Елемент се смята и за най-малкия, и за най-големия, и въобще за единствения "пресмятащ" се формоградиент. По големина Елементът се приближава най-често до Малкото изречение, но може да се съдържа и в няколко тона или дори в същността на един акорд или ритъм. Индивидуалността на Елементите не е въпрос само на "а приори" дадени качества. Но също така, а даже и в повече, насъзнателно наложено ограничение. Веднъж "маркирано" дадено построение като ЕО /Елемент-образ/ остава да важи като такова до края на композицията. При това разграничението на Елементите като самостоятелни и недосегаеми /образи-индивиди/ е в определен смисъл формално: - не е задължително открояването на един ЕО от друг да става само по конструкция. Важното е да се приеме /разчлени/ явяващият се музикален материал в отделно маркирани "продукти", с които всеки такъв да участва "ам блок" във формирането на композицията. - Елементите-образи да са ИНДИВИДИ, да не се подлагат на вариационно-разработъчни промени: скъсяване или удължаване, използвани в транспозиция и модулативно /остават докрай непроменени в относителната си височина на тона/. ПРИНАДЛЕЖНОСТ: Явилите се в известна последователност ограничен брой Елементи /в самото начало на композицията/ идват в принадлежност на определено Множество от Елементи. По силата на последователността във времето, съдържащите се във всяко Множество елементи се намират в пряка връзка помежду си, поради което не могат да се разместват. Обаче Елементи от едно Множество, чрез задействането на друг вид връзки, могат да се Комбинират с елементи от едно следващо Множество /когато в тъй получаващото се по-голямо образувание Първото Множество става ПОДмножество на Второто Множество/. И тъй чрез комбиниране на Елементи от различна пронадлежност и последователност /от различни Множества/ да се получи ответното разрастване, чиято определеност на формата ще има винаги една центрична структурираност. Христо ПИТЕВ Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.