Nikolov_76 Публикувано Януари 23, 2023 Публикувано Януари 23, 2023 Здравейте, Както е известно, начинаещите използваме потенциометъра за усилване на китарата предимно като ключ за спиране на звука. Въпросът ми е, какъв е правилния начин. Аз подхождам по следния начин: Слагам усилването на ниво 5-6 и регулирам драйва ( Boss BD-2) да звучи приемливо и не размазано за акорди. Така свиря ритъма. Старая се да съм по- тих, ( с дясната ръка), за да не заглушававам вокала ( това пак съм аз😀). На това ниво гледам да съм с барабаните и баса. Когато искам соло- качвам на 10 и свиря. Така хем вдигам малко китарата, хем усилвам изкривяването. Не знам дали е правилно. Това е моят подход. Прави ми впечатление, че колкото повече е изкривяването от ефекта, толкова по- слабо е усилването на нивото. Споделете Вашия подход за употребата на потенциометрите. Цитирай
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) В това отношение няма правилно и грешно. Зависи от цели и предпочитания. Пусни си Tender Surrender на Steve Vai и ще чуеш, как активно ползва volume potentiometer-а на китарата от лек crunch, през overdrive до пълен distortion в зависимост коя част от творбата е. Други музиканти пък винаги volume pot-а им е на 10 и като искат да направят соло, удрят някакъв boost педал, който добавя малко gain и вдига volume-а, че да изпъкне китарата. Ако свириш някакъв pop-punk парчета, дето няма кой знае каква техника и прецизност, а просто power акорди, втория подход ти е напълно достатъчен, защото ако се мятакаш по сцената, трудно ще го завъртиш по погрешка. Ако свириш виртуозни сола и искаш прецизност в gain-а може би първия подход + понякога кобинация от втория. Важно е да знаеш също, че когато ползваш подохда с volume потенциометъра, gain-а и характера на тона го определя само той, докато ако ползваш външен педал като BOSS DS-2 в твоя случай, не само, че увеличваш gain-а и volume-а на звука с педала, но и променяш характера на тона, няма два педала, които да звучат еднакво. Може би ако искаш минимални промяни в характера на тона, трябва да се огледаш за нещо като MXR M133 Micro Amp. Аз лично като пишман китарист ползвам и двата подхода, в зависимост кое парче искам да опропастя ... Някои китари имат малоумно позиционирани volume потенциометри, които са трудно достижими и може да те боли главата от тях. Тогава можеш да постигнеш този ефект и с volume pedal, поставен след китарата във веригата. Съществува и техника, при която активно се ползва volume potentiometer-а за да създадеш плавно "legato" в тона и да звучи ако цигулка - цък. Има и един друг елемент. Понякога качеството на техниката не позволява да чуеш промяната. Ако пуснеш някой евтин Zoom/DigiTech процесор за китарата, между 1 и 10 разлика почти няма ... най-ясно изразена е при ламповите усилватели, където в зависимост от топологията му можеш да минеш през целия спектър от чиста китара до overdrive, но модерните VST-та вече и това могат да симулират, като тези на Neural DSP например, ако свириш през компютъра вкъщи. Та на кратко - зависи. Ако звучи добре, значи подходът е добър. Редактирано Януари 23, 2023 от Koobenot Цитирай
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) Само блус си свиря. Иначе, с бустъра ми е ясно, но с потенциометъра ми е по- интересно, но и по- трудно. От друга страна, искам най- малко ефекти в рига - китара - драйв- усилвател Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 Цитирай
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Отговорено Януари 23, 2023 Ясно. За блус и двата подхода съм ги виждал ... работят еднакво добре. Смайващо е колко много комбинации могат да се постигнат само с превключвателя на адаптерите и volume/tone потенциометрите. Ето пример: Цитирай
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Отговорено Януари 23, 2023 Другото нещо, на което също е интересно да се обърне внимание е логаритмичните срещу линейните потенциометри. И двата типа си имат предимства и недостатъци, но повечето китари фабирчно идват с логаритмични заради интуитивността на контрола: Цитирай
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Отговорено Януари 23, 2023 "Koobenot", Благодаря за изчерпателния отговор! 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Януари 23, 2023 Отговорено Януари 23, 2023 Както казва Майстор Коце: "Друго освен логаритмични не поглеждам!" Разбира се има и изключения, като тон-корекциите в бас преамповете. Но за стандартни китарни - само логаритмични. Относно начинът на използване... Дори да не си майстор-свирач с врътките и щракалките може да се постигне ужасно голяма палитра от звуци ако апаратурата го позволява (китари/адаптри и усилвател/колона). С Cort от 550 лева и транзисторно комбо може и нищо почти да не чуеш. За процесорни изяви пък изобщода не говорим... Типичният за мен начин на свирене е с волюма на макс. Взависимост от песента/мястото в нея го намалям като коригирам също и силата с която удрям по струните. И не на последно сменям адаптер комбинации между хъмбъкери; сингъл/паралелен; двата хъмбъкера паралелно или серийно... С добри джаджи разликата между паралелни сплит хъмбъкери и бридж хъмбъкер е от небето до земята. Комбинираш го с клийн и драйв канал и можеш да изсвириш буквално всичко под слънцето. Е, ако можеш да го изсвириш, де П.П. После ще ви пусна най-доброто демо за тези неща, че сега не го намирам, пък закъснях за репетиция. 1 Цитирай
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) Със блус драйвъра ( BD-2) при гейн на 1/2 ( на средата) и ниво на китарата 5-6 се получава много хубав, чист звук със лек крънч. Като усиля китарата на макс - получавам хубав ( за мен блусарски ) звук, с достатъчно изкривяване и китарата излиза напред. ПП. Свиря с един китайски лес пол - HB 450plus, със адаптери Seymour Duncan JB and 59 и един страт, Squier Clasic Vibe 50. И с двете китари това с потенциометрите се получава.😀 Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 Цитирай
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) На Владо Балев, 12 вата, 10 инча говорител, някакъв Роланд. 4 лампи, от руските. Много хубав и чист звук вади. Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Януари 24, 2023 Отговорено Януари 24, 2023 Няма канали, няма щракалки, няма педали, няма ефекти... "Чейнът" е: пръсти -> Gibson LP -> SLO100. 2 Цитирай
Nikolov_76 Отговорено Януари 24, 2023 Автор Отговорено Януари 24, 2023 Това е. Не мога да си представя по- добра илюстрация по въпроса. 1 Цитирай
synchu Отговорено Януари 25, 2023 Отговорено Януари 25, 2023 Е най-голямата класика в употребата на възможните китарни контроли, ръчки и въобще хардуер по инструмента е ънкъл Джеф Бек, да почива в мир. 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Юни 4 Отговорено Юни 4 @Nikolov_76 Гледах този пич днес и се подсетих за въпросната тема, клипчето илюстрира именно темата. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.