Nikolov_76 Публикувано Януари 23, 2023 Share Публикувано Януари 23, 2023 Здравейте, Както е известно, начинаещите използваме потенциометъра за усилване на китарата предимно като ключ за спиране на звука. Въпросът ми е, какъв е правилния начин. Аз подхождам по следния начин: Слагам усилването на ниво 5-6 и регулирам драйва ( Boss BD-2) да звучи приемливо и не размазано за акорди. Така свиря ритъма. Старая се да съм по- тих, ( с дясната ръка), за да не заглушававам вокала ( това пак съм аз😀). На това ниво гледам да съм с барабаните и баса. Когато искам соло- качвам на 10 и свиря. Така хем вдигам малко китарата, хем усилвам изкривяването. Не знам дали е правилно. Това е моят подход. Прави ми впечатление, че колкото повече е изкривяването от ефекта, толкова по- слабо е усилването на нивото. Споделете Вашия подход за употребата на потенциометрите. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Share Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) В това отношение няма правилно и грешно. Зависи от цели и предпочитания. Пусни си Tender Surrender на Steve Vai и ще чуеш, как активно ползва volume potentiometer-а на китарата от лек crunch, през overdrive до пълен distortion в зависимост коя част от творбата е. Други музиканти пък винаги volume pot-а им е на 10 и като искат да направят соло, удрят някакъв boost педал, който добавя малко gain и вдига volume-а, че да изпъкне китарата. Ако свириш някакъв pop-punk парчета, дето няма кой знае каква техника и прецизност, а просто power акорди, втория подход ти е напълно достатъчен, защото ако се мятакаш по сцената, трудно ще го завъртиш по погрешка. Ако свириш виртуозни сола и искаш прецизност в gain-а може би първия подход + понякога кобинация от втория. Важно е да знаеш също, че когато ползваш подохда с volume потенциометъра, gain-а и характера на тона го определя само той, докато ако ползваш външен педал като BOSS DS-2 в твоя случай, не само, че увеличваш gain-а и volume-а на звука с педала, но и променяш характера на тона, няма два педала, които да звучат еднакво. Може би ако искаш минимални промяни в характера на тона, трябва да се огледаш за нещо като MXR M133 Micro Amp. Аз лично като пишман китарист ползвам и двата подхода, в зависимост кое парче искам да опропастя ... Някои китари имат малоумно позиционирани volume потенциометри, които са трудно достижими и може да те боли главата от тях. Тогава можеш да постигнеш този ефект и с volume pedal, поставен след китарата във веригата. Съществува и техника, при която активно се ползва volume potentiometer-а за да създадеш плавно "legato" в тона и да звучи ако цигулка - цък. Има и един друг елемент. Понякога качеството на техниката не позволява да чуеш промяната. Ако пуснеш някой евтин Zoom/DigiTech процесор за китарата, между 1 и 10 разлика почти няма ... най-ясно изразена е при ламповите усилватели, където в зависимост от топологията му можеш да минеш през целия спектър от чиста китара до overdrive, но модерните VST-та вече и това могат да симулират, като тези на Neural DSP например, ако свириш през компютъра вкъщи. Та на кратко - зависи. Ако звучи добре, значи подходът е добър. Редактирано Януари 23, 2023 от Koobenot Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Share Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) Само блус си свиря. Иначе, с бустъра ми е ясно, но с потенциометъра ми е по- интересно, но и по- трудно. От друга страна, искам най- малко ефекти в рига - китара - драйв- усилвател Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Share Отговорено Януари 23, 2023 Ясно. За блус и двата подхода съм ги виждал ... работят еднакво добре. Смайващо е колко много комбинации могат да се постигнат само с превключвателя на адаптерите и volume/tone потенциометрите. Ето пример: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Share Отговорено Януари 23, 2023 Другото нещо, на което също е интересно да се обърне внимание е логаритмичните срещу линейните потенциометри. И двата типа си имат предимства и недостатъци, но повечето китари фабирчно идват с логаритмични заради интуитивността на контрола: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Share Отговорено Януари 23, 2023 "Koobenot", Благодаря за изчерпателния отговор! 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Януари 23, 2023 Share Отговорено Януари 23, 2023 Както казва Майстор Коце: "Друго освен логаритмични не поглеждам!" Разбира се има и изключения, като тон-корекциите в бас преамповете. Но за стандартни китарни - само логаритмични. Относно начинът на използване... Дори да не си майстор-свирач с врътките и щракалките може да се постигне ужасно голяма палитра от звуци ако апаратурата го позволява (китари/адаптри и усилвател/колона). С Cort от 550 лева и транзисторно комбо може и нищо почти да не чуеш. За процесорни изяви пък изобщода не говорим... Типичният за мен начин на свирене е с волюма на макс. Взависимост от песента/мястото в нея го намалям като коригирам също и силата с която удрям по струните. И не на последно сменям адаптер комбинации между хъмбъкери; сингъл/паралелен; двата хъмбъкера паралелно или серийно... С добри джаджи разликата между паралелни сплит хъмбъкери и бридж хъмбъкер е от небето до земята. Комбинираш го с клийн и драйв канал и можеш да изсвириш буквално всичко под слънцето. Е, ако можеш да го изсвириш, де П.П. После ще ви пусна най-доброто демо за тези неща, че сега не го намирам, пък закъснях за репетиция. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Share Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) Със блус драйвъра ( BD-2) при гейн на 1/2 ( на средата) и ниво на китарата 5-6 се получава много хубав, чист звук със лек крънч. Като усиля китарата на макс - получавам хубав ( за мен блусарски ) звук, с достатъчно изкривяване и китарата излиза напред. ПП. Свиря с един китайски лес пол - HB 450plus, със адаптери Seymour Duncan JB and 59 и един страт, Squier Clasic Vibe 50. И с двете китари това с потенциометрите се получава.😀 Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Koobenot Отговорено Януари 23, 2023 Share Отговорено Януари 23, 2023 А усилвателят какъв е? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikolov_76 Отговорено Януари 23, 2023 Автор Share Отговорено Януари 23, 2023 (Редактирано) На Владо Балев, 12 вата, 10 инча говорител, някакъв Роланд. 4 лампи, от руските. Много хубав и чист звук вади. Редактирано Януари 23, 2023 от Nikolov_76 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Януари 24, 2023 Share Отговорено Януари 24, 2023 Няма канали, няма щракалки, няма педали, няма ефекти... "Чейнът" е: пръсти -> Gibson LP -> SLO100. 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikolov_76 Отговорено Януари 24, 2023 Автор Share Отговорено Януари 24, 2023 Това е. Не мога да си представя по- добра илюстрация по въпроса. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
synchu Отговорено Януари 25, 2023 Share Отговорено Януари 25, 2023 Е най-голямата класика в употребата на възможните китарни контроли, ръчки и въобще хардуер по инструмента е ънкъл Джеф Бек, да почива в мир. 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Koobenot Отговорено Юни 4 Share Отговорено Юни 4 @Nikolov_76 Гледах този пич днес и се подсетих за въпросната тема, клипчето илюстрира именно темата. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.