Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте,надявам се някой да може да обясни простичко,какво точно означава транспониране?как се транспонира?И ако може някакъв пример да напише за транспониране.Търсих доста в нета,но не можах да открия инфо,мерси предварително...

  • Отговори 37
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Отговорено

Транспонирането представлява преместване на всички тонове с еднакъв брой стъпки, което запазва интерваловите отношения. Например, ако имаш мотива C - D - F - E и го транспонираш два полутона нагоре = цял тон нагоре, получава се D - E - G - F#.

Отговорено

Всъщност хал-хабер си нямам от музика,но сега нека анализирам:

Да речем че c d f e са нотите ми фа сол ла и покачваме с 2 полутона нагоре,което е равно на 1 тон,и се получава

фа сол ла си,. След като вече сме покачили с 1 тон нагоре,тогава се питам аз,кво прай тоя диез на СИ.

Като пставим диез на си,не означава ли че вече тона е повишен с тон и половина.Ох нищо не разбирам... :)

Отговорено

Приятелю, надявам се че това е някакъв базик :punk_guitar: .Ако не ,много се извинявам,не искам да се заяждам,просто въпроса ти е доста странен

Отговорено (Редактирано)

Си диез и Ми диез са ми любимите ноти :dance::punk_guitar:

Щом не се занимаваш с музика - между си и до, и между ми и фа разстоянието е 1 полутон, тоест няма си# и Ми#.

И на мен ми се струваше много тъпо, защо няма черни клавиши между всеки бял, ма хората са сметнали че така е по-удобно .....

Редактирано от brysnaria
Отговорено
Всъщност хал-хабер си нямам от музика,но сега нека анализирам:

Да речем че c d f e са нотите ми фа сол ла и покачваме с 2 полутона нагоре,което е равно на 1 тон,и се получава

фа сол ла си,. След като вече сме покачили с 1 тон нагоре,тогава се питам аз,кво прай тоя диез на СИ.

Като пставим диез на си,не означава ли че вече тона е повишен с тон и половина.Ох нищо не разбирам... :dance:

Фалстарт.

C = до; D = ре и т.н. Т.е. F е фа, а не си.

Както казва Бръснаря, и на мен ми се струваше тъпо, че до-ре-ми не е A-B-C, ма така са го измислили хората... даже не е по-удобно, но на някой ла минор му е било любимото.

BTW - ако имаше черни клавиши между всеки бял, много интересно щеше да стане с намирането на нотите :punk_guitar:

Отговорено
тоест няма си# и Ми#.

 

Греда! Всъщност Си# и Ми# съществуват и се използват в нотописа, те са енхармонични на До и Фа. Парашкев-Хаджиев?

Отговорено
тоест няма си# и Ми#.

 

Греда! Всъщност Си# и Ми# съществуват и се използват в нотописа, те са енхармонични на До и Фа. Парашкев-Хаджиев?

 

Абсолютно съм съгласен (Парашкев-Хаджиев с елементарната теория на музиката си е доста полезен)!!! Но само ще добавя, че доста рядко се използват. А и нещо си мисля, че колегата (нека не се обижда) не пита както трябва или не може правилно да се изрази, какво иска да попита!!!

Отговорено (Редактирано)
тоест няма си# и Ми#.

 

Греда! Всъщност Си# и Ми# съществуват и се използват в нотописа, те са енхармонични на До и Фа. Парашкев-Хаджиев?

Ако трябва да навлезем в подробностите, освен си диез, до бемол (респ. ми диез, фа бемол)...чисто теоретично съществуват и ре двоен бемол, както и ла двоен диез, ре двоен диез и сол двоен бемол...т.е. пак опираме до си-до-ми-фа. :whistle:

 

@Тони96, в голяма грешка си - ми#, фа бемол, си# и до бемол се използват достатъчно често в нормалната музикална практика. Двойните диези и бемоли, които дадох по-горе за пример наистина се използават по-рядко.

Редактирано от yamaha
Отговорено

:) И аз скоро се натъкнах на тези две ноти (отскоро уча теория, сам) и паднаха едни размишления.. :D И на мен ми стана интересно как така при пианото, баса, предполагам и при китарата (и всъщност кой знае още колко инструменти :whistle: ) тези тонове липсват, а на теория съществуват. Е не е истина колко съм се питал "Е аз ако искам да изсвиря ми диез, пък?!"... :) И накрая просто се наложи да се примиря, че не мога и това си е. :) (мразя така..)

Имам и въпросче: ако (явно) тези ноти не се използват при пианото (респ. всички клавишни, предполагам), баса, китарата (и всички струнни?), при кои инструменти се използват? При духовите, напр.? Защото те до колкото знам са с различен звукоред.

Отговорено

Няма такова нещо за духовите инструменти! Както и това, че на китара не можеш да изсвириш Ми#. Това е тон Фа, но го мислиш като Ми#. Това се налага в случаите на възходящи хроматични пасажи. Например:

 

В тоналност Ла Мажор (3 знака, 3 диеза - на Фа, До и Сол), когато свириш ми, фа, фа диез, се нотира не ми, фа бекар, фа диез, а ми, ми диез, фа (диез в арматурата).

 

И такива ми ти работи - то си го пише в учебника това :whistle:

 

 

Поздрави,

 

Петър

Отговорено
тоест няма си# и Ми#.

 

Греда! Всъщност Си# и Ми# съществуват и се използват в нотописа, те са енхармонични на До и Фа. Парашкев-Хаджиев?

Ам, в момента май говорим за транспониране, и човека се чуди защо като се транспонират белите клавиши с 1 тон не се получават пак само бели клавиши.

Имах предвид че няма клавиш , отговарящ на Си#, който е различен от До на пианото.

Май че го объркахме още повече човека:whistle:

Отговорено (Редактирано)
И такива ми ти работи - то си го пише в учебника това ;)

 

Жълт картон и за Парашкев, и за Хаджиев... Стриктният нотопис е като Command Prompt-a на DOS, сравнен с едно добрe персонализирано GUI.... :whistle: Коварничко става, ако теорията и ухото загубят връзка. И всички сигурно познаваме хора, на които П.Хаджиев им крещи от дълбините на мозъка: "Syntax Error!" :)

 

Едно време, може би правилно, са смятали, че знанията трябва да се набиват в главите на хората, така че да спрат да ги мислят :)

Редактирано от Roevers
Отговорено (Редактирано)
И такива ми ти работи - то си го пише в учебника това ;)

 

Жълт картон и за Парашкев, и за Хаджиев... Стриктният нотопис е като Command Prompt-a на DOS, сравнен с едно добрe персонализирано GUI.... :whistle: Коварничко става, ако теорията и ухото загубят връзка. И всички сигурно познаваме хора, на които П.Хаджиев им крещи от дълбините на мозъка: "Syntax Error!" :)

 

Едно време, може би правилно, са смятали, че знанията трябва да се набиват в главите на хората, така че да спрат да ги мислят ?

 

Не разбирам от програмиране и не схващам какво казваш :)

Поясни по какъв повод даваш наказателен вот на учебника на тези двама светли братя на българската музикална теория - Парашкев и Хаджиев.

 

Поздрави,

 

Петър

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено

Само по повод футболната терминология, моите уважения. Няма да намесваме и братята Римски и Корсаков.

 

GUI е графичния интерфейс, примерно Windows. Command Prompt е черният екран, на който.. пишеш команди... или вземи интерфейса, с който тук пишем в топиците, сравнен със суровия HTML код. Извинявам се, ако примерът звучи абстрактно. Едното е да мислиш нещата визуално, другото е да ги мислиш през логиката на някакъв език , през семантични правила. Въпросът е кое дава повече свобода, ефективност и интуитивно разбиране. Т.е. как най-бързо една идея може да стигне от мозъка до ръката и да се превърне в звук, да кажем. И аз, честно казано, мислейки музикално, като чуя фа, имам визуална представа - белия клавиш преди трите черни. После го свързвам с до, си бемол - пак визуално. Знам, примерно, че това са кварта и квинта, но не го мисля много-много, иначе ще започна да се препъвам

 

нищо повече от това, че теорията не трябва да пречи на практиката, а да я вдъхновява : ако бъркаш мажор с минор - big difference; фа с ми диез - слухово е ок. :whistle: оттам нататък ако някой ти се скара, че граматически грешиш, е въпрос само на коректност към споменатите братя, не толкова на музикално мислене

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.