Evtim Djerekarov Отговорено Април 3, 2021 Отговорено Април 3, 2021 (Редактирано) Ако просто разгледаш оригинали на популярни записи със спектрален анализатор, ще видиш, че при по-старите неща, от определена средна честота нагоре, енергията на записа спада с 5-6 dB/oct, докато при някои по-съвременни, особено pop записи, спада с около 3 dB/oct. Ето това е един прост пример как се променят някои неща във времето, ако можем да говорим за някакви стандарти в индустрията. Този rolloff във високите честоти при по-акустичните записи не непременно прецизно търсен с еквилайзери, а до голяма степен отразява това, как повечето инструменти нямат кой-знае колко много енергия във високочестотната област, а също и отразява това, кое звучи естествено на хората (в първите си смесвания, които бяха далеч от идеални, бях улучил доста точно този спад, без да знам за него, само защото сравнявам с други записи). Също така, има инструменти, които ти показват колко headroom имаш в записа, защото при мастеринга, често се гони максимално ниво, за да звучи записа ОЩЕ МАЛКО по-силно от конкуренцията. Това е тъй нареченият Loudness War, който в крайна сметка води до записи, които звучат много яко усилени, и много вяло, когато ги слушаш тихо, с твърде смачкана динамика (почти никакъв контраст тихо-силно). За щастие, напоследък индустрията започна да се поосъзнава малко в това направление (най-смачканите записи, които съм слушал, бяха като чели от периода 2000-2010 г.). Но човек трябва да има някаква представа, колко динамика иска да има в записа, в зависимост от стила, аранжимента, общата фактура, а и търсения естетически ефект. Запис тип Wall of Sound вероятно ще има по-малко динамика от запис на акустичен джаз. Редактирано Април 3, 2021 от Evtim Djerekarov 1 1 Цитирай
Panzergrenadier Отговорено Април 3, 2021 Автор Отговорено Април 3, 2021 Колкото и да е субективна работата с еквилайзер при мастерирането, си има някакви универсални средни стойности за ниските, средните и високите честоти. "Ако звучи тъпо"...., "ако звучи мътно".... "ако звучи боботещо"... "ако звучи остро".... При всяка ситуация се дават някакви решения в херцове и децибели... Не случайно звуковият инженер пита клиента как предпочита записа. Има различни варианти... Близко до акъла е, че използването на еквилайзер при мастериране зависи от мощността, честотните характеристики и компресията на отделните инструменти при смесването. Ако мастерирането не води до удовлетворителни резултати, ревизираме микса. Но все пак има някои общи правила. Цитирай
yamaha Отговорено Април 4, 2021 Отговорено Април 4, 2021 Преди 14 часа, Panzergrenadier написа: Не случайно звуковият инженер пита клиента как предпочита записа. Има различни варианти... ...използването на еквилайзер при мастериране зависи от мощността, ... Така е, клиентът винаги има право, дори и да има идиотски изисквания. А за каква "мощност" става дума в примера? Цитирай
Panzergrenadier Отговорено Април 4, 2021 Автор Отговорено Април 4, 2021 преди 28 минути, yamaha написа: Така е, клиентът винаги има право, дори и да има идиотски изисквания. А за каква "мощност" става дума в примера? Децибѐл за измерване най-често на мощност. Логично, работата с еквилайзера при мастерирането ще е различна, ако даден трак от песента е записан с различна мощност. Цитирай
yamaha Отговорено Април 4, 2021 Отговорено Април 4, 2021 Определението от уикипедията го знам, но попитах, понеже обикновено музикантите не се изразяваме с този термин като казваме за дадено аудио колко е "мощно". Цитирай
wiseppman Отговорено Април 4, 2021 Отговорено Април 4, 2021 (Редактирано) Преди 5 часа, Panzergrenadier написа: Децибѐл за измерване най-често на мощност. Логично, работата с еквилайзера при мастерирането ще е различна, ако даден трак от песента е записан с различна мощност. Примерно има има разлика между dBv и dBu- разлика във волтажа. А има и още при акустиката dB SPL, dB SIL, dBA, dBB, and dBC и т.н. Формулата за мощност е работата извършена за единица време. А работта е произведение от силата на тока по напрежението и времето. А в звукозаписа все пак си има някакви стандарти и за аналогов запис и за цифров. Също така има разлика в нивото на сигнала за домашна техника и професионална, за микрофон- линия-инструмент и всичко това както по-горе посочих е свързано и с мощността, ако разбием формулите. И тук идва ползата от компресорите- Фил Спектър е записвал с пет китари и в сутерена с микрофони и говорители, за да добие необходимия му халл за Wall Of Sound. Сега умелото използване на компресори, но отделно за всеки инструмент, а не толкова за мастера, може да даде желания звук. Редактирано Април 4, 2021 от wiseppman 1 Цитирай
Panzergrenadier Отговорено Април 9, 2021 Автор Отговорено Април 9, 2021 Понеже стана дума за прилагане на High pass filter при мастеринг, ето една дискусия от западен форум. https://www.gearslutz.com/board/rap-hip-hop-engineering-and-production/227292-hi-pass-filter-master.html Разбирачите прилагат 12db hi pass filter на 32 до 35 Hz; или пък 6 или 12 dB на 30 или 25 hz разни хора, разни варианти..... Цитирай
Jordan_J Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 На 19.03.2021 г. at 22:34, Panzergrenadier написа: Какъв еквилайзер прилагате при мастерирането? Аз режа тътена - rumble cut - (под 100 Hz); премахвам ниските среди (150-200 Нz); вдигам средите (500 Hz); вдигам високите среди и презънса (3-5 kHz); за яснота 1-20 kHz. Здравейте! Струва ми се, че това мастериране е правено сякаш напук на всички правила, съдейки по еквилайзъра. Не зная какъв точно е материалът, но като гледам еквилайзера, имам съмнение, че резултатът ще е добър. Имам няколко бързи препоръки (но това е мое лично мнение и не ангажирам никого с него): 1. Лоу-кът да е 25-35 Hz (съвсем образно) 2. В зоната на 60-90 Hz е зоната, където трябва да преобладава "шутът" на касата и да бъде орязана бас китарата на ниво микс още. 3. Тягата на целия микс е около 110 Hz - липсва. 4. Около 220-230 Hz е зоната на "маса" на китарите. Орязана е. Реже се често, но внимателно около 375 Hz, особено когато тази продукция ще се пуска по радио и ТВ. 5. Напук на всички "правила" - зоната на "боксинес" (обикновено 500 или 750-800 Hz) е бустната ... 6. Високите е хубаво да се бустват около 4000 Hz, а презънсът на 8000 Hz и нагоре. За да звучи по добре и "музикално", "бел" кривата трябва да е широка в тези зони, а не така на "хълмчета". 7. "Въздухът" 10-12 кHz - със shelf Все пак, това е чисто визуално, без да съм слушат материала. Но опитът ми показва, че каквото и да е аудиото - с такова EQ едва ли ще ми допадне много Мога само да предположа, че този мастер ще тънее и ще му липсва маса и плътност. Много неща се съобразяват още на ниво запис. Качественият и правилен запис спестява 75% от работата на ниво микс, защото инструментите се "саморазполагат" в честотните си ленти и няма "бой" помежду им. Постни линк с материала, и ако имам време, мога да опитам да го пипна, а после - ще ги сравним Поздрави! 2 Цитирай
yamaha Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 Аз понеже нямам самочувствието на колегата да говоря изобщо за мастериране, само бих казал, че честотни и динамични корекции се правят с ушите, а не с очите. Когато минеш в крайност да гледаш само графики, да четеш за готови схеми и да ги употребяваш навсякъде без слухов контрол, резултатът няма да е това, дето се очаква че ще работи върху всякакъв материал. Анализаторите са по-скоро помощни инструменти, когато искаш да свериш дали това дето го чуваш е така и да видиш какво още са изпуснали ушите ти. Да изрежеш на даден етап областта около 25-40 херца е често срещана операция, но да изрежеш всичко под 100 херца - това вече се среща доста по-рядко, а с такава стойност на финален микс...аз поне го видях за пръв път тук. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 Дискусията от горния линк е за рап/хип-хоп, откога това е музика? Цитирай
yamaha Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 (Редактирано) Всичко е музика - някоя, по-различна от друга, всяка със собствените си особености и изисквания при обработката. Аз също още като студент съм си задавал същия въпрос за някои додекафонични творби, но вече бях осъзнал, че това все пак е някакво течение, макар и нехаресвано от мен, но почитано от други, дето по го разбират. А на горния линк не съм цъкал - доверих се на твърдението на колегата, че там са 'разбирачи.' Редактирано Април 9, 2021 от yamaha 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 Не е въпрос дали на някой му харесва или не. Просто в рапа нито някой пее, нито някой свири. Тей че няма как да е музика. Колкото шаха или дартса са спорт. Цитирай
Panzergrenadier Отговорено Април 9, 2021 Автор Отговорено Април 9, 2021 (Редактирано) Преди 7 часа, Jordan_J написа: Постни линк с материала, и ако имам време, мога да опитам да го пипна, а после - ще ги сравним Поздрави! Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db. https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered Тук обаче само се слуша.... Редактирано Април 9, 2021 от Panzergrenadier Цитирай
yamaha Отговорено Април 9, 2021 Отговорено Април 9, 2021 (Редактирано) Преди 1 час, Baby Thomas написа: Просто в рапа нито някой пее, нито някой свири. Тей че няма как да е музика. Пеят, пеят, че и женски беквокали за припевите даже си водят. Off/ От много години не съм записвал рапъри, но преди 15-20 години записвах доста хип-хоп групи и солови изпълнители, та имам някакви впечатления. За съжаление в момента съм в друг град далече от архивите ми, но мога да ти дам линк към едни стари (записвал съм ги някъде към 2002-2003 г.) хип-хоп парчета на един прохождащ тогава пловдивски дует, които все още стоят в един сайт, където освен говоренето ще чуеш и малко пеене (Цецо даже е завършил музикално училище и дори посвирваше малко на пиано) . Иначе покрай тия рапъри беше голям майтап, понеже винаги идваха на големи компании, ефектите към инструменталите често ги записвахме директно в студиото - сипваха от шепа в шепа дребни стотинки или пък зареждаха пред микрофона газови пистолети за автентичност...голяма веселба беше. (някой да ми каже как се слага текст в спойлер, че още не съм открил бутона) ----------------- Преди 1 час, Panzergrenadier написа: Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db. https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered Тук обаче само се слуша.... Вероятно искаш да кажеш 100 херца. @Panzergrenadier, гласа няма да го коментирам, но относно инструментала - ти ли си го свирил? Не мога да му чуя ниските, защото съм с лаптоп и едни миниатюрни колонки, но като цяло ми хареса - има тяга и настроение, панорамата ляво-дясно "ала Бийтълс" ми е малко необичайна, но пък е ефектна и вероятно се ползва в по-твърдите стилове с жици, които на мен са ми малко далечни. Редактирано Април 9, 2021 от yamaha Цитирай
Jordan_J Отговорено Април 10, 2021 Отговорено Април 10, 2021 Преди 17 часа, Panzergrenadier написа: Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db. https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered Тук обаче само се слуша.... Ако под 100 херца има тътен, то той се е появил на етап запис или при неправилно миксиране поради "билд-ъп" (примерно) от няколко инструента в тази зона. Премахване на тътен не е операция за мастеринг фаза, това се оправя на етап запис/микс още. Ако можеш - пусни файла ти да може да се тегли, за да може да бъде пипнат. Така и да го слушаме, няма как да помогнем. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.