Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено
аз винаги настройвам на октавата..

6 свободна с 5-та на 7-мо .. класика :)

 

но от друга страна ми стана интересно щото..

като настроя с тунера точно някък си ми звучат мръсно квинтите след 8-прагче да речем...

може би е от това не съм се замислял..

а може и да е от фабричния сетъп на жълтурите;)

пишман теоретик съм по принцип но изчетох темата .

определено фразата ''може и от тава да е не съм се замислял...'' ми се е изплъчнала ;)

  • Отговори 42
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено
аз винаги настройвам на октавата..

6 свободна с 5-та на 7-мо .. класика :)

 

но от друга страна ми стана интересно щото..

като настроя с тунера точно някък си ми звучат мръсно квинтите след 8-прагче да речем...

може би е от това не съм се замислял..

а може и да е от фабричния сетъп на жълтурите;)

пишман теоретик съм по принцип но изчетох темата .

 

Това дя е от интонацията. Т.е. винтчетата зад подвижните легълца на струните. Пусни си тунера и се опитай с натягане/отпускане да изкараш еднакъв тон от флажолет на 12то прагче и реалното 12то прагче.

Отговорено

Аз първо да кажа, че настройвам изключително само с тунер (Мога и по слух, разбира се. Ползвам системата с флажолетите на 5 и 7 фрет).

След това искам да питам следните неща:

1. Евтиме, целият този поблем не идва ли от факта, че през амнайсти век е приет математическия модел за изчисляване на стойностите (в херци) за нотите. Доколкото знам преди това не е било така и е имало разлика между C# & Db.

2. Как да ги изчисля тези 3%. Ползвам хроматичния тунер Korg CA-30. Колко "чертички" е тоя процент или как изобщо да го направя, че не ми идва на ум. Може ли да се ползват стрелкичките за "pure minor third" & "pure major third" или още бих казал "дефинирай МНОГО МАЛКО".

3. Тези фини проценти отклонения каква файда имат на смотана китара (за предпочитане с кофти тремоло), която държи строй МАХ 2 мин. :)

Отговорено

Значи, качеството на китарата не е от огромно значение. Сравнявал съм грифовете на 3 орфея, и 2 кремони, и позициите са си на точните места, на които трябва да бъдат.

 

Проблема е по-скоро във неща като неправилно място на нъта, неподходяща височина на струните при нъта, неподходяща височина на струните при бриджа, тип струни и др.

 

Ако една китара звучи вярно, например със дадени струни 9-ки, настроена в МИ, то, при слагане на комплект десетки(и коригиране на интонациите), е много вероятно тя вече да звучи вярно, настроена около РЕ, но не и в МИ(поради по-голямата маса на по-дебелите струни, и произлизащият от това по-голям опън, необходим за постигането на същата височина на тоновете).

Това е в природата на нещата, няма универсална китара, която да звучи вярно със всички видове струни, на всички производители, във всеки строй, дори да е с идеално нагласени интонации.

 

 

Като просто правило - ако дадена струна е настроена в МИ, да кажем, и интонацията и е ТОЧНО октава отгоре, то има няколко варианта:

 

1. Натисната на 1-во прагче, тя не е точно ФА, а е малко по-висока с няколко цента(първите няколко позиции са по-височки малко от необходимото).

(решение - струната трябва да излиза от малко по-към първо прагче от нъта, сиреч на тази струна, нъта трябва да стъпва върху фингърборда леко, така, че струната да излиза от нъта по-към 1-во прагче).

 

2. Натисната на 1-во прагче, струната не е точно ФА, а е няколко цента по-ниска, отколкото трябва(както и на първите няколко позиции).

(решение - струната трябва да излиза от по-назад при нъта, по-далече от 1-во прагче, сиреч за тази струна, нъта трябва да е по-изпилен назад.

 

3. На всички позиции, струната е точно както трябва, без отклонения.

Тогава е улучено точното място не нъта за тази струна.

 

(както знаете, нътовете на купените китари са абсолютно равни, което често предопределя по-малко изместване на тона при първите позиции за някои от струните, отколкото за други).

 

Естествено, по-тънките струни имат по-малък опън, и по-лесно повдигат тона на първите позиции от по-дебелите.

Съответно, ако китарата ви е идеално вярна с 9-ки, няма как да е идеално вярна с 10-ки, настроена в същия строй.

Тоест, колкото и да ви е хай-клас китарата, тя не звучи вярно със всички типове струни, на всички строеве.

 

 

За да е всяка струна вярна навсякъде по грифа(при точно поставени позиции, и нагласени интонации), ви трябва подобрн нът:

earvana_home_page.jpg

(вижте как едни струни излизат от нъта по-към 1-во прагче, други излизат по-назад).

 

Ако сменяте размери струни(и марки струни), и строеве на един и същ инструмент, е най-добре да си направите 2-3 различни нъта, които да не се залепват, ами да се държат на винтове, така, че да е възможно да се сменят.

 

С този нът можете да постигнете(според тунера) 0% отклонение на всяко прагче, на всяка струна.

 

Това вече се нарича "Equal tempered" инструмент.

 

Ако трябва да звучи вярно с акорди, обаче, за да намалим ефектите, на изместените хармониции, за които говоря в първия си пост, тогава вече нещата опират до подходящото настройване на свободните струни(веднъж вече имайки инстримент, който не дава нежелани отклонения на никоя позиция).

 

Още един tip: китарите с JUMBO прагчета са по-неподходящи за свирене на акорди, тъй като позициите са високи, и от там идва много по-големият шанс да получавате нежелано покачване на тона при по-силно натискане на струната.

Отговорено

Хмм... А защо почти никой от известните китаристи не ползва тези системи (или ако има е само на една от китарите му). И при положение, че е фалшиво защо никоя от "китарните" фирми няма модели с подобен нът? И аз как ще си боцна такъв на китара с дабъл локинг тремоло?

Нещо измислена работа това... :P

Отговорено (Редактирано)

Ами нелогично звучи, но е факт. Можеш да го провериш със strobe тунер, ако се съмняваш.

А фирмите произвеждат китари, които са в общи линии еднакво фалшивеещи при разлинчи обтоятелства.

 

Разбира се, ако не се заслуша човек, или едва ли ще забележи, говорим за максимум 5-6 цента.

В записите съм забелязал, че там китарите се настройват със всичките хватки.

Все пак, за това за тия саунд инженери в студията.

 

Освен това, за някои от системите, трябва да се плаща патентен данък:P.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Различни интонационно-компенсиращи похвати се използват и то не от вчера(даже не и от онзи-ден).Особено при солови изпълнители(classics;jazz...).Съществуват дори техн.решения,при които може финно да се настройва/компенсира всяка позиция+струна поотделно.При нужда от прецизна студийна работа,се правят интонации и настройки даже само за част от грифа(където се свирят опр. пасажи - обект на конкретната сесия),като се пренебрегва звученето в другите му части.

А иначе,има компании,които "инсталират" компенсиращи решения на инструментите си (говорим за Buzz Feiten,като най практичен,приложен вариант):

Tom Anderson;John Suhr;Jenе Baker;MTD;Washburn....

 

...a артисти...

 

http://www.buzzfeiten.com/artists/artistslist.htm - например.

Отговорено

Аз лично настройвам по тунер, пиано и т. н. само първа струна, а останалите - по слух спрямо нея. Иначе машинки колкото искаш за тази цел, но не мисля, че могат да се сравняват с човешкото ухо (разбирай: добре чуващото и слушащото ухо :P ).

Отговорено

и аз това със центовете на различни прагове съм го изпитал...кофти е...ама вие сте по големи специалисти и само ще ви чета постовете без да се обаждам

имал съм 3 китари само но и на 3-те като им сменя струните и след 1 седмица 1-ва струна започва да звучи по ниско на 12 прагче спрямо свободното си звучене.и при другите струни се появява но савсем не е така а и за много по дълго време,но аз не чакам да стане това ами пак си сменям струните.може и от струните да е...каква марка предлагате дето да не се появява такъв ефект(дефект)

Отговорено

Нормално е старите струни да са фалшиви,особено 1-ва,ама пък за 1 седмица..много пилиш :greenangel:

Според мен тунера е полезен,само когато няма условия да се настроиш по слух..

Отговорено

Чак пък само тогава...айде моля ви се! :)

 

...каква марка предлагате дето да не се появява такъв ефект (дефект)

 

Elixir! Цяла година не бях си отключвал струните, а настройвах 1 път на месец два. Това на среден клас Ibanez с Lo-TRS II бридж. Всички други марки, които съм пробвал променят супер много качествата си и то за изключително кратък срок!!!

Отговорено (Редактирано)

по добре си е тунера,става по бързо определено,и като се има в предвид ТЕМАТА,според мен всеки ползващ тунер знае тънкостите на китарата си,и колко точно да си нагласява центовете...

след тунера една бърза проверка само...ако се налага...

 

п.с.Ще ги пробвам Еликсир...благодаря за савета

Редактирано от rocker_vn
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.