Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Често чета из форума за това, че ламповите ампове имат много динамика, какво се има предвид, какво мислите по въпроса. Според мен средно усилен добър лампов има по малко динамика от добър транзисторен такъв. Бъркам ли?

Отговорено

Динамиката не идва ли от ръката на свирещия, в зависимост от силата на удар с перото или подръпване на струните с пръсти?

За електрическата китара не може много да се говори за динамичен инструмент.Особено при активни адаптери или много драйв.Динамика може да се усети при чист канал или лек драйв.Не съм забелязал голяма разлика във всички транзисторни и лампови усилватели които съм имал.Може би респонза на ламповите е по различен и звука естествено е по-мек(топъл).

Отговорено (Редактирано)

Динамиката наистина идва от ръката и от характеристиката на инструмента. При усилвателя говорим за динамика в смисъл на способността да се възпроизведе без изкривяване подадената на входа динамика.

 

Ключовата дума е 'изкривяване' - динамичният усилвател може да възпроизведе по-силно изсвирена нота преди да почне да криви (да 'клипва' или да реже горния край на амплитудата на сигнала).

 

Едно (малко опростенческо) обяснение е високото напрежение, с което обикновено работят лампите - в сравнение с транзисторите са възможни по-големи амплитуди и има повече резерв за пиковете. Важен е обаче и характерът на изкривяването: при лампите клипването е загладено, а при транзисторите - рязко. Оттам повечето слушатели определяме (чисто субективно) ламповото кривене като приятно, някои казват 'музикално' - а транзисторното като дразнещо или 'механично'. Разбира се, има перверзни типове, които предпочитат транзисторна гадост [emoji12] , но както казах всичко е субективно.

 

За динамиката това означава, че сме склонни да приемем по-изкривен лампов звук за нормален, отколкото клипнат на същото ниво транзисторен. Или доста след като обективно измерване е изчерпало динамиката поради започнало клипване, с лампите да усещаме че 'има още мегдан' ръката да удари и по-силно.

 

От доста години не съм се занимавал с електроника и за конкретните процеси в лампата и транзистора (там се намесват и обратни връзки, и индуктивности от трафовете) - някой знаещ като Валяка или Евтим може в техническо отношение на да ме допълни или поправи. Но музикантски си оставам на субективното убеждение за по-динамичен и 'естествен' лампов звук. [emoji106]

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Редактирано от Бицев
Отговорено (Редактирано)

Апа я да се изкажем като обикновен простак ,не съм с активна електроника - свириш си по лабаво с дясната -чисто,като удариш по яко- овърдрайв..при лампите..

Като фен на AC/DC ,оня дребния идиот е с много чист Маршъл,но с дистанционното усилва сигнала ,освен това свири със страшна енергия и става голем купон,не ползва дисторшън ефекти.

Редактирано от Hillbilly
Отговорено

Съгласен съм със всичко, което пишете и точно затова поставих въпроса. Ако свирим с лампов амп, който е усилен достатъчно, по здравият удар от дясната ръка води до повече изкривяване в звука, а не до по силен звук, разбира се, това зависи от типа амп (някои Туин Реверби кривят много трудно) от говорителите, от адаптерите на китарата и тн. Качествените транзисторни ампове с добри говорители нямат тенденция да изкривяват при по  голямо усилване (или поне така изглежда на технически неуките ползватели като мен) и съответно по силния удар с перо води до по силен звук, за по дълго. Затова и разсъждението, че принципно транзисторните усилватели от по сериозен клас, са по динамични от ламповите. Не че това означава нещо, и двата вида си имат добрите страни, при това, почти винаги, лампите звучат по добре (субективно, разбира се) от транзисторите. Но забавното е че винаги говорим за динамиката на ламповите ампове, а те почти нямат такава, поне в смисъла в който аз я разбирам

Отговорено

Отделям мненията в отделна тема, защото мисля, че е интересо само по себе си.

 

По темата.

Кольо, под динамика не се ли разбира точно това, при по-силен удар да се получи изкривяване? Ама не клипване. Поне аз с такова разбиране живея до сега, не твърдя, че е правилно де... :)

Отговорено

Точно за това и аз не съм сигурен, затова и писах. Не съм вещ по техническата част, но за мен поне, динамика означава, при съответно по силен удар с дясната ръка, да се вади по силен (волум) звук. Но всъщност не знам дали това се има предвид, когато говорим за динамика на усилвател. Иначе съм съвсем наясно със способността на ламповите усилватели да компресират и изкривяват звука по приятен начин, при по високи нива на усилване. Точно по тази причина, повечето джаз китаристи предпочитат транзисторни  усилватели, в търсенето на достатъчно силен, но не променен, по линеен тон. Разбира се и лампови усилватели, явно проектирани с идеята за по линеен (анти RnR) чист канал, които нямат склонност да кривят и компресират звука много дълго. Най добрия пример за мен поне са Twin Reverb ( не всички, в зависимост от модела), някои Бугита (от по старите, Марк 3 и 4 примерно). Сигурно има и други, но пиша за ампове, които съм имал и познавам

 

п.п. Разбира се, динамиката не зависи само от ампа, а и от адаптери/ синглите са много по динамични от хъмбъкърите по някаква причина/, от говорителите и тн.

Отговорено

Кольо, много точно! (Не е за учудване при толкова опитани - и разучени - усилватели, пък и китари).

Точно работата е в понятието 'динамика' - действителното понятие (споделяно от инженерите, хайфистите и джазмени, свирещи ел.китара с предимно акустични формации) е за неизкривения (!) максимален диапазон от възпроизводими амплитуди.

 

За повечето музиканти (блус и рок, без най-металните стилове ; ) 'динамика' по-скоро означава амплитудния диапазон, възпроизводим с допустими (че дори и желани!) изкривявания.

 

Затова е така популярен терминът 'овърдрайв', отделен и различен от 'дисторшън' - като че ли първият не е изкривяване [emoji38]

 

И да - много си прав за факторите извън ампа, от ръцете до говорителите (бих казал дори до ушите ; ). Срещал съм акустични китаристи, които с ръцете изкарват невероятна (неизкривена) динамика, а някои дори са способни на контролирано изкривяване в напълно акустична конфигурация... Срещал съм и слушатели, които намират напълно плоска музика за динамична, както и такива, които чуват изкривяване в съвсем чист (за мен) звук...

 

Точно в това безкрайно разнообразие е уникалността на инструмента, в който всички тук сме така влюбени!

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Отговорено

Свиря от много години, но нямам много опит с лампи. Не мога да се съглася обаче, че при много гейн(на транзисторно кубе) не може да се вади динамика(поне при мен се получава). Ръката може да играе роля, но адаптера изобщо не е за подценяване(тук също имам малко опит).

Отговорено (Редактирано)

Еми ако вземем моя 1977 Twin Reverb, 130ватта - на едно и същото ниво на звук можеш да свириш с него и тихо, дори през ноща - ама ако ударяваш силно струните, просто ще счупи прозореци. Много печално да гледаш някой неподготвен към тази особенност на ампа да хваща перце Кирк-хаммет-стайл, и като виждам това, затварям очи и уши, "сега ще гръмне".

Редактирано от Jim-ph
Отговорено

Свиря от много години, но нямам много опит с лампи. Не мога да се съглася обаче, че при много гейн(на транзисторно кубе) не може да се вади динамика(поне при мен се получава). Ръката може да играе роля, но адаптера изобщо не е за подценяване(тук също имам малко опит).

При много гейн, ако под гейн разбираме драйв, нито един амп,бил той транзисторен или лампов няма никаква динамика, поне това, което по горе имаме предвид под динамика

Отговорено

Да уточним, ако има случайно неразбиране: динамика НЕ Е колко силно може да свири ампа, а РАЗЛИКАТА от най-ниското чуваемо пианисимо (над шума) до най-силното фортисимо, при което все още не криви. (По-точно до нивото, при което изкривяванията остават в някакви стандартизирани допустими граници.

 

"При много гейн на транзисторно кубе" фортисимото ще е гръмко (дори привидно нетърпимо заради кривоча), но пианисимото няма да е много по-тихо. Динамиката (разликата!) е малка, макар да звучи 'силно'.

 

Голямата динамика не е приоритет за всяка музика: важна е в класиката, джаза, етническата музика и други акустични форми. В предния си пост изрично изключих 'металните' разновидности на рока, защото там не е приоритет, дори по замисъл е малка.

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Отговорено (Редактирано)

 

Свиря от много години, но нямам много опит с лампи. Не мога да се съглася обаче, че при много гейн(на транзисторно кубе) не може да се вади динамика(поне при мен се получава). Ръката може да играе роля, но адаптера изобщо не е за подценяване(тук също имам малко опит).

При много гейн, ако под гейн разбираме драйв, нито един амп,бил той транзисторен или лампов няма никаква динамика, поне това, което по горе имаме предвид под динамика

 

Май не се разбрахме за количеството гейн.

 

 

Пусни си този клип от 2:50 и чуй какъв гейн съм имал предвид. На мен това ми е напълно достатъчно.

 

Пол си играе достатъчно с динамиката.

Редактирано от zwero
Отговорено

Чух и не, не говорим за едно и също, аз говоря за чист канал на усилен амп и способността му да оставя чист при по агресивно пикване, а не за крънч. Това , което Гилбърт демонстрира е по скоро как крънча на ампа реагира на по силното свирене с перо, усилвайки изкривяването,тоест точно обратното на това, което имам предвид. За това ламповите ампове са ненадминати, няма спор.

Отговорено (Редактирано)

Четейки темата постепено, ми хрумнаха да напиша неща, които, прочитайки по надолу, виждам Бицев е писал.

(пък и не бих могъл да се изразявам толкова добре)

 

Първо, струва ми се, че за динамиката, представите са, като за хубавите жени. Хората имат различни виждания и вкусове.

Като отявлен меломан, съм посетил и доста и различни стилово концерти. Не искам да намесвам различни инструменти. Както и акустични китаристи, гледал съм Пако и Ал Ди Моела.

Ще говоря за електрическите китаристи.

От това, което съм видял (нарочно не говоря за записи, защото там има компресия), съм напълно убеден в това -

Марк Нофлър и Гери Мур , свирят със страхотна динамика, за каквато другите само могат да си мечтаят.

От най-тихо до най-силно.

Значи според мен, зависи най вече от китариста. Тези двамата , го правят с лампови ампове и избора не е само заради динамиката, а заради общото зучене, предполагам. Ако някоя джаз котка (Jazz cat) прави страхотна динамика с Роланд джаз хорус амп- good to him. Лично за мен, добрият транзисторен клийн и добрият лампов клийн ме кефят и не мога да кажа кое е по-добро. На драйв нещата отиват съвсем в различни посоки.

 

За да нямате колебания - гледайте и слушайте музика по БНТ (1,2 ,канала, Ейч ди и Ала Бала).

Там динамиката губи смисъл. Лонг лив Кинг Компресор.

Най - якото нещо - дават концерт от НДК. Сигнал, Хазарт и разни други.

Сашо от Сигнал с кастъм шоп Фендер тонмастър усилвател, мечта, за 5 000 долара.

Драго Блондо с ХиК Аттакс , с какъвто си свиря в къщи.

Накратко атакса го познавам перфектно, а Фендера ми е неосъщесвена мечта.

Мариновски е свирил и с Маршали и с Ориндж, но най ми е харесвал звукът му с този Фендер амп , в комбинация с Фендер СРВ.

Обаче по канала , особена разлика в звука на двамата китаристи, нямаше.

Така че, като станете звезди и Ви дават по канала, искате , не искате динамика, ще свирите без.

Важна е Еврогей визията и че вече почти няма мъже, които да пеят , като мъже.

( последното - кратък комент за последната Еврогейвизия)

Редактирано от TONY

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.