CyberGene Публикувано Декември 17, 2015 Публикувано Декември 17, 2015 Много често съм чувал в най-различни типове музика едно особено акцентиране, при което (само като един пример) музиката си е 4/4, но се свирят едновременно един срещу друг повтярящи се мотиви с различна дължина, създаващи временно усещане за промяна на метрума, да кажем един мотив от 5 ноти 16-тини, които се повтарят, изсвирен срещу мотив от 4 ноти 16-тини, които се повтарят. Всичко това остава в рамките на 4/4, но се получават едни шаблони на разминаване, които са доста интересни. Или пък свирене върху 4/4, но реално се акцентира да звучи като 15/16 и то в един момент след няколко такива такта се намества отново, ако ме разбирате какво искам да кажа Та това си имало термин, който се нарича "метричен дисонанс" и попаднах съвсем по случайност на един сайт, където е обяснено и където има доста други интересни анализи, за тези, които се интересуват от теория: Formal Functions of Metric Dissonance in Rock Music 7 Цитирай
Dirk Отговорено Декември 17, 2015 Отговорено Декември 17, 2015 The Gateway To Rhythm(Konokol) -силно го препоръчвам по въпроса. Цитирай
НиколайGK Отговорено Декември 17, 2015 Отговорено Декември 17, 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Discipline_(instrumental) 2 Цитирай
CyberGene Отговорено Декември 17, 2015 Автор Отговорено Декември 17, 2015 Както се казва, един пример е по-силен от хиляда думи и парчето на King Krimson показва перфектно всичко това! Мерси! П.П. Чудя се дали не е по-правилно на български да се каже "метрумен дисонанс"? Цитирай
travelcaster2 Отговорено Декември 17, 2015 Отговорено Декември 17, 2015 ^^^ Много интересен сайт. В книгите на Bert Ligon тези неща са описани като "ритмично разместване", "полиритъм", делене на такта на ритмични групи, синкопиране, Ритмична модулация, акценти и артикулации, умение да се свирят фрази "над тактовата черта" и др. И са дадени десетки примери. Леко ме смущава думата "дисонанс", употребена в дефиниция за композиционна техника. Но щом така е прието... в този сайт. Това са публикации, които служат на авторите за придобиване на научни степени. Цитирай
Бицев Отговорено Декември 18, 2015 Отговорено Декември 18, 2015 ^ Може да се нарече всяко от тези неща (делене на така на групи, полиритмия, модулация, синкопи), но от друга страна всяко от тях обхваща и други явления и не е задължително описания от CyberGene ефект. Не знаех, че го наричат 'метричен дисонанс', но много добре разбирам за кое говори - чувал съм го на не едно място (вкл. King Crimson). 'Дисонанс' не ме смущава като дума въпреки общоприетото значение - може и ритмично съчетание да 'не звучи'. (Въпреки че то баш си звучи, но и някои хармонични дисонанси звучат гот : ) Някои форми на метричния дисонанс имат общо със сумирането на хармонични трептения от физиката (или явлението 'биене', което всички използваме при настройване с флажолети или при ефекти като хорус) - само че приложено не за звуковата честота, а за под-звуковата на ритъма... Цитирай
travelcaster2 Отговорено Декември 19, 2015 Отговорено Декември 19, 2015 Като говорим за ритмика ето още един пример за изненадваща композиционна техника на великите. Ако приемем, че първата нота от интродукцията на Drive My Car на Битълс е на първо време в 4/4 размер, то вторият такт трябва да е 9/8, а от третия нататък пак 4/4. Малко трудничко за броене. Скоро правихме кавър на това парче и с барабаниста решихме да ползваме втори вариант. Той удря четири палки (четвъртини) за начало, а аз започвам интрото на 4-то слабо време. И всичко си идва на място. После от любопитство потърсих коментари в Нета и открих, че главният редактор на списание Guitar Player го е обяснил по същия начин. http://www.guitarplayer.com/artist-lessons/1026/play-it-right-drive-my-car/48202 Цитирай
CyberGene Отговорено Декември 19, 2015 Автор Отговорено Декември 19, 2015 Интересна е и интродукцията в E.G.Blues на Мецофорте. В първата половина на интрото свирят повтарящ се мотив, на който най-високата нота е на силно време, след което правят някакво разместване и идва на слабо: 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Декември 19, 2015 Отговорено Декември 19, 2015 Разкош! Обръщат такта може би на два пъти в началото. На студийния запис. За мен е интересно солото на Dave O'Higgins (sax) с леко outside свирене, но докато не го нотирам не мога да кажа какво е, пък е и за друга тема. На 1:47 на студийния запис. Според мен темата трябва да бъде "Важността на четвъртия такт в блуса". Предполагам, че е side-slipping. https://youtu.be/wVb4C3ECWLw Докато на това живо изпълнение не е така. 1 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 21, 2015 Отговорено Декември 21, 2015 Полиритмия е коректният термин в музикалната теория - едновременната употреба на два или повече различни ритъма, които са в конфликт. Цитирай
CyberGene Отговорено Декември 21, 2015 Автор Отговорено Декември 21, 2015 Не е полиритмия. Полиритмия, както показва и името, е свирене на различни ритми едновременно, например триоли срещу осмини, а тук става въпрос за еднакъв ритъм, но различно акцентиране/групиране - например осмини срещу осмини, едните групирани по 4, другите по 5, като и едните, и другите осмини са с еднаква трайност. Вероятно полиметрум би било по-точно определение. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 21, 2015 Отговорено Декември 21, 2015 Не съм осмислил коректно поста ти и съм останал с друго наум. В такъв случай е полиметрия. 1 Цитирай
elasticman Отговорено Декември 23, 2015 Отговорено Декември 23, 2015 Полиритмия, полиметрум, крос - ритъм, полипулс, ритмичен дисонанс или пък хемиола. Терминологичната паяжина е дебела и сръчно изплетена.Струва ми се ,че фокуса е в това дали фигурите които изграждат като цяло картината са с еднаква или различна дължина.Иначе и Mehldau по темата. http://www.bradmehldau.com/rock-hemiolas Цитирай
CyberGene Отговорено Декември 23, 2015 Автор Отговорено Декември 23, 2015 ^ Еха, колко интересна статия от мой много любим музикант! Мерси! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.