Jump to content
Българският форум за музиканти

Подходящи лепила за дървото и китарата


Recommended Posts

Здравейте, имам проблем с акустичната си китара. Преди известно време от предното мостче(nut-a) на 6-та струна се отчупи парченце а и струните с времето леко започнаха да браждят когато ги ударя по-силно и мисля, че е дошло време за смяна. Намерих си нов nut от кост и по този повод се чудя какво би било най-подходящото лепило за залепването му към грифа. Интересувам се какво лепило (вид) и каква марка би било най удачно за залепяне на пластмаса или в случая парче кост под формата на nut за дърво.

 

 

Благодаря предварително! :godbless:

 

 

Ето и малко помощ за хората в моето положение:

 

Редактирано от urgent
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не мисля, че появилото се бръждене допира единствено до споменатият проблем с нът-а, но това е друг въпрос.

 

Без да коментирам нищо около самият нът, изработка, напасване на дъното му и т.н. отговарям само на поставеният въпрос за лепенето - всякакво PVC лепило ще свърши работа, Henkel Moment Wood e е достатъчно добро, има го навсякъде по големите вериги.
Поставете само няколко много малки капчици на дъното на нът-а и още две - три такива на страната му, която допира до фретборда. Притегнете със подходяща стяга (без разместване!) и изчакайте пълното заздравяване на лепилото (24 часа).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря много за бързата реакция. Не съм много на "ти" с ремонта на музикални инструменти, но китарата е нисък клас на Stagg и е вече може би 6, 7 годишна. Предпоследните струни, които сложих бяха по дебели (12-54) от тези, с които беше и които ползвам по принцип и имам чувството, че в началото не можеха да влязат добре в леглата на nut-a и като, че ли с време ги разшириха. Едновременно с това ми се отчупи и парченцето на 6-та струна. Сега съм със струни (10-50) и от както ги сложих се появи въпросният проблем. Именно за това си мисля, че е от nut-a, но явно ще разбера след като го сменя.

Редактирано от urgent
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Опънал ти е грифа назад като си сложил по тънки струни,отделно от застудяването,затова ти звънка,според мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не става ясно за какъв вариант с грифът става дума?..

Ако човек ползва (или ще ползва) два различни размера струни - оптималният вариант е да разполага с два различни и изработени специално за споменатите размери нътове.

При това човекът трябва да е напълно подготвен да пренастрой целият set-up на китарата при смяна на единият размер с другия. Това означва не само да въртим един шиш, а да са ни ясни понятия като action при нът-а, релеф на грифа (зависи и от радиуса на фретборда, не само от размера струни), action при 12 и 17 позиция, контрол на интонацията на нът-а във бриджа и още някои други дреболии...

 

Повече от сигурно е, че нито .054 ще влезе в слот .050 (по-скоро ще отчупи парченце), нито .050 ще интонира правилно в слот .054.

Самата изработка на нът (да не говорим за два различни) от заготовка (беше споменато парче кост), правилното му оразмеряване и монтиране, изработката на слотовете за струните и т.н. е деликатна и нелека работа, изискваща специализирани за целта инструменти, съответните познания и опит.

Ако към това насложим и казаното по-горе - препоръчвам посещение при професионален лютиер.

Масово е убеждението, че честото посещение при лютиер струва скъпо. Тъкмо обратното - рядкото посещение на лютиер струва скъпо! Вярвам, че в случая се касае точно за това - надали китарата е виждана от лютиер през споменатите 6 - 7 години, дори и след отчупването на парченцето от нът-а...

 

За яснота на казаното ще дам пример: ако да речем китарата се преглежда от лютиер на всеки 6 месеца  - то настъпилите в нея изменения (видни за него, а не за собственика!) ще са минимални и корекциите им я струват 5 лева, я не. Два пъти годишно това прави 10 лева.

Ако същата тази китара дойде при лютиера след петата си година - вероятността да се размине собственикът и с 50 лв. за ремонт клони към откровена нула!

Иначе казано - посещавайте лютиерите по-често, за да ви излиза по-евтино. Казаното дотук не е теза, а опит.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какъв е проблема да се сложи струна .050 в слот .054? Не трябва ли долната част и на двата да е на същото разстояние от фретборда?

И как това влияе на интонацията пък?!?!?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какъв е проблема да се сложи струна .050 в слот .054? Не трябва ли долната част и на двата да е на същото разстояние от фретборда?

И как това влияе на интонацията пък?!?!?!

Няма проблем да се "сложи" струна .050 в слот .054, има проблем да се напасва струна .050 в слот .054. Ако ще "слагаме" - то и в по-широк слот от .054 ще влезе, само дето струните имат не само надлъжни, а и напречни трептения...

Хайде сега, Baby Thomas, аз да питам - как така една струна ще се халтави напречно в леглото си в нъта и и това хич пък няма да влияе нито на тонът, нито на интонацията?..

 

Не е лошо да се чете, в днешно време и Интернет има.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами повечето тука хора включително и аз свирим на ел. китари с бая драйв и може би от тази гледна точка няколко цента отклонение при тунера не са фатални. Може би за акустичен инструмент е друга бира. Сигурно на практика е точно така, но на теория и на лайф не знам усеща ли се тази разлика в напасването.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази година (2014) беше преставено изобретението Evertune  на немска компания, която е работила върху него над 10 години.
То представлява електро-механична система, която позволява инструментът (китарата) да е винаги гарантирано настроена, без свирещият на нея да се занимава с това, изобщо!.

Това включва всякакъв вид настройки,включително и на отделните струни...

Първото нещо, за което противниците на тази система се захванаха, беше отклонението от перфектната настройка! То варира (поне засега в тази система) от 12 до 15 %, вместо очакваните (и публично приемливи) 2,5 до 5 %. 

Разбира се, за измерване на това отклонение (или грешка) се използват могъщи стробоскопични тунери (като Peterson),които няма начин да бъдат вградени в тази система, освен на няколкократна цена...

Това, което исках да кажа, е следното: човешкото ухо трудно долавя отклонения от перфектната настройка под 1/4 тон (25 %). Така е при единичен тон, в акорд нещата се усложняват (там става по-осезаема неперфектната настройка).
Нямам представа какво чуват свирещите с "бая драйв", но нещата очевидно не допират до "няколко цента"...

 

При всички случаи считам, че един инструмент трябва да бъде максимално акустично верен! Това няма да му навреди и при "бая драйв", дори напротив!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че и епоксидно лепило (примерно поксипол) ще свърши работа, а и няма да залепне твърде агресивно за дървото, което улеснява махането му (и махането на нъта) при нужда. Освен това, при изсъхване, то става доста по-твърдо от ПВА лепилата, което мисля, е добре за преноса на звука.

 

Относно настройването - винаги, когато се сменят струни (с друг размер, но дори с друг тип/марка), се налага пренастройване на интонациите и потенциално - корекция на нъта, ако държим на голяма вярност при свирене на първите позиции.

 

Височината, на която се намират струните над първо прагче, е много важен параметър, за верността на китарата на първите позиции, точно както интонациите влияят на верността й на високите позиции. Този факт много често се пренебрегва, а в други случай (китарата е със заключване и флойд) - корекции във височината на нъта са още по-сложни.

 

За най-верен инструмент е добре, не само струните да са на оптимална височина при нъта, но понякога и да има лека, едва забележима вариация във височините (дълбочината на канала) на всяка индивидуална струна. Може това да звучи като вманиячаване, но на практика говорим за корекция с 2-5 цента, което не е никак малко, особено ако обичате да свирите повечко акорди, където леките фалшове стават очевидни.

 

Както може би е ясно на повечето от вас, настройване, близко до идеалното е възможно да се направи за точно определен тип струни, при точно определен сетъп(височина на струните, натегнатост на шиша и т.н.) и точно определен строй.

При по-сериозни промени (друг размер струни, друг строй, драстично различен сетъп) най-често се налага слагане и пренарязване на нов нът. Всичко друго е малък или голям компромис.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Kaкто винаги - почти нямам какво да добавя към казаното от E. Djerekarov. Сериозно обосновани изказвания по темата, както и много разбиране, мисъл и подготовка! Дай, Боже, всекиму!

Относно постът на travelcaster2 ("Нъта не се лепи" ,Диката) - съгласен съм напълно, особено когато става дума за класическа китарна конструкция!

От нея насам (това е преди около два века) нещата доста са се променили, особено с навлизането в практиката на кoнструкции, непознати в класическият период (steel string, electrics, etc.).
Не съм привърженик на лепенето на нът (не осъществява достатъчна добра акустична връзка между вибриращата струна и останалата част на конструкцията), но се питам колко от нътовете, минали през Диката (дълбоко уважаван и високо ценен от мен професионалист!!!) не са били в крайна сметка залепени?... Дали да не го питаме него, вместо да цитираме едно негово принципно изказване, с което съм съгласен?..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може би грешката до някъде е моя, че не уточних, че съм си поръчал Nut, от кост, а не съм го изработил сам. Когато пристигна опредлено се вижда и усеща, че не е изработен от пластмаса (но не знам дали наистина е точно от кост). На размери идеално пасва за акустичната ми катара с изключение на височината ( има разлика около милиметър, два, но когато го наложа до настоящия забелязвам, че ще падне екшъна, което смятам, че определено ще е плюс понеже ми се струва, че в момента е една идейка по висок). Относно лепенето в този случай мисля, че ще е необходими понеже не знам дали ще се задържи ако го оставя да не е стационаран (въпреки, че съм на 100% сигурен, че оригиналния е лепен).

И също така определено съм "ЗА" посещенията на лютиер дори и за нисък клас инструмент, но просто никога не съм попадал на Такъв от Бургас, а доста съм ровил из форума. Все пак ако съм пропуснал и някой знае такъв действащ в Бургас и региона ще черпя ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да продължа с неадекватните въпроси... :P

 

Къф е проблема да се направят триъгълни отворите в нъта (вместо овални). Нещо като на заключващите се метални? Няма ли да е по-добре - струната ще си влиза докъдето може и размера няма да е толкова от значение (дали е .050 или .054).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.