Jump to content
Българският форум за музиканти

Експерименти с перца


Recommended Posts

Развитието от тази седмица, в снимки:

 

po3tCpg.jpg

 

Перцата от първия пост, обработени с тунгово масло, две ръце - първата нанесена със стара тениска на Сепултура за максимум твърдост, втората - с фина шкурка. Резултатите визуално са приемливи, но перата се износват относително лесно след около 1 час свирене, което беше очаквано с оглед на дървесината. Търсенето на подходящо дърво продължава.

 

oTCfXdt.jpg

 

А това са вариантите, благодарение на никони, на когото сигурно досадих. Големи благодарности. Понеже успях да забравя дърветата, по спомени отдясно наляво: бук, череша, ???, светъл махагон, орех, ???, а двете парчета долу са венге и вид евкалипт. Извинявам се, ако съм ги объркал. Търсенето на по-твърди дървесини се оказа значително по-сложно, така че приемам идеи откъде мога да се сдобия с парчета абанос, палисандър, бубинга, коа и т.н.

 

cvFgRbi.jpg

 

Последен е опитът с речно камъче. Изработването му е доста сложно, предвид почти пълната липса на техника. Предстои изтъняване, оформяне и изглаждане. Дебелината ще бъде 2-3 мм. Камъчето е здраво, без пукнатини - на снимката изглежда сякаш е нащърбено и има пукнатина близо до върха - лошо качество на снимката, с телефон. След приключването му предстои да се тества и да се опитам да намеря по-подходящи материали. На някои места се препоръчва камъкът да се обработва с алуминиев оксид, на други - със масла. Отново приемам мнения и идеи.

 

Имам и няколко въпроса към хората, които ползват дървени перца - какви предпочитате, имате ли идея как са обработвани и колко бързо се износват?

 

Поради изскочила командировка, развитие по темата ще има чак в края на седмицата. Пак се извинявам за скапаните снимки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 45
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

А ако перцата са дървени, но съставени от няколко вида дърво, слепени като шперплат?
Ще се получи доста красиво, но не знам дали ще е достатъчно здраво.  
Нещо такова: il_170x135.446330357_ajll.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

не бях се замислял много за дървени пера....

след кратко търсене изкочи тази страница - дано ти свърши работа за идеи

 

www.timber-tones.com
 

 

и още няколко линка
http://leftyfretz.com/timber-tones-exotic-wood-guitar-picks-review/

http://www.tinaspicks.com/timber-tones.html

Редактирано от badValue
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях взел преди време абаносови. Бързо увяхват, а с нищо не ме грабнаха като звук/усещане.

Полу-скъпоценно-каменните са бая по-яки според мен. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Такаааа, обещаните нови материали - този път партида от 3 перца от венге, отново минати два пъти с тунгово масло. Очаквах да станат дори по-тъмни сед обработката, вместо това придобиха червеникав отенък.

 

eKthrq3.jpg

 

Размерите са отново 3,5 х 3 мм, дебелината е 2, 3 и 5 мм. На долната снимка се надявам да се вижда по-ясно разликата.

http://imgur.com/SkYEBK6

 

За съпоставка с буковите перца - венгето е по-твърдо - 1930 срещу 1450 (по данни от The Wood Database). След като изсъхне тунговото масло ще бъдат пробвани с електрическа и акустична китара. Надявам се да се вижда достатъчно ясно износването на буковите перца след около 2 часа свирене с всяко. Предстои изработка на няколко броя от орех.

http://imgur.com/TeuFOSl

 

Понеже очевидно няма голям интерес към дискусия, директно пак питам - някой има ли идея откъде или от кого мога да се сдобия с махагон/абанос/бубинга/падаук/палисандър - трябват ми малки парчета и съм навит да платя някаква разумна цена за тях. От досегашните търсения в магазини за паркет и мебели останах разочарован, а да поръчвам големи парчета дърво за подобна цел ще бъде свръхразход. Евентуално ми се струва, че мога да намеря амарантово дърво (purpleheart). Развитие по каменното перце засега няма.

 

Засега не знам дали ще съм способен да направя подобно ламинирано перце, каквото е постнал Rumen.Kolarov. На вид определено не ми харесва, а и би отнело доста повече време. 

Редактирано от 2+2=0
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

След кратка пауза, продиктувана от някои финансови причини, скромен напредък:

 

http://imgur.com/LnLFEBS

 

Двете големи триъгълни перца са за приятел, който свири на бас, направени са от круша. Формата е моя концепция за сурови тежки басистки ръце, свирещи метъл с перо. Размерите са почти идентични, по-малкото е с лека дъговидна извивка (трудно се вижда на снимките), а по-голямото - освен, че е извито, е с вдлъбнатини от двете страни за по-удобен захват. Като цяло, идеята беше за големи ергономични перца.

 

Новите попълнения са от палисандър и зебрано (???), двете са с относително идентична твърдост и засега обнадеждаващо показват по-висока издръжливост при насилие над тях. До тях е странното червено венге на близо един месец и последиците от 10 часа свирене с него. В общи линии, границата за устойчивост при свирене с електрическа китара е някъде около 2000 lbf по Janka hardness test, поне съдейки от досегашните опити. По-меките дървесини доста бързо се изтъркват.

 

Засега каменните перца се оказват доста трудни за изпълнение, но опитите продължават. Въпросът с екзотичните дървесини също се оказа притеснително непосилен за мен - най-вече защото цените на парче желязно дърво/абанос/змийско дърво започват от 30 лв. и достигат 80-90-100, които към момента няма как да оправдая. Надявам се, че в близкия месец острата липса ще бъде запълнена и ще взема едно парче за проби. Започвам гласуването какво да бъде следващото дърво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно е това, което спомена като "граница" за устойчивост - около 2000 lbf.

Колко време според теб ще изкара такова перо?

 

Аз като пробвах абаноса, който е около 3000 lbf, останах с впечатление, че ще замине супер бързо. Да речем по-бързо от Jazz III Ultex, което е едно от коравите найлоново-подобни пера.

 

Ясно е, че зависи кой колко често и дълго свири, както и колко натиска. Съвсем най-ориентировъчно говоря.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пак казвам, че това е лично впечатление, на база досегашните проби: 2000 поне за мен е границата между "меки" и "твърди" дървесини - под меки имам предвид такива, при които следи от механично триене в струните се появяват в рамките на 2-4 часа. За пример, по данни на Wood Database индийския палисандър е ок. 2600 lbf, венгето - ок. 1900, зебраното - ок. 1800. Разликата между палисандъра и венгето е значителна - по палисандровото перце няма следи от износване след ок. 2 часа свирене. За същия период всички перца от венге вече бяха износени, а на около десетия час вече е нарушена и формата на перцето - ръбът е изтрит (нищо което не може да се оправи с фино полиране, но все пак показва значително износване).

 

Засега съм дал на 2-3 души да тестват няколко броя перца. Аз не бих се наел да прогнозирам, но с моя стил на свирене едно перце от палисандър би издържало около месец, преди да го наточа отново - по груби прогнози. Предвид факта, че когато свиря буквално стопявам 0.6 мм перца за 2-3 часа, резултатите поне за мен са поносими. Понеже рядко ги губя, мога да снимам няколко тортекса/ултекса, с които съм свирил по половин година. Но реални резултати - засега поне след месец-два, когато вече ще съм раздал повечко бройки.

 

Определено обаче не мисля, че дървените могат да надживеят пластмасите/полимерите. Ще трябва да намеря доста по-твърда дървесина (lignum vitae/ironwood). Хубавото е, че засега няма счупени бройки. Вече е въпрос на вкус и на тон дали да избереш перце от дърво, защото разлика определено има, дори от вид дървесина до друг. За разликата между дърво и камък също мога да споделя първи впечатления - направих опитно две каменни перца и техният тон е в пъти по-ясен и с по-отчетлива атака от венгето и палисандъра, които за мен пък са доста "по-светли" от тортекс/ултекс.   

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Малък ъпдейт - след 2 седмици палисандърът показва съвсем леки следи от употреба и засега убедително води в класацията по устойчивост. Сега относно каменните перца - първите няколко прототипа бяха пробни, резултатите бяха смесени. Имам сериозни проблеми с обработката на камъка засега, но има известен напредък.

 

3NhIYeq.jpg

 

Това е постигнатият напредък до момента - като размер е почти идентично с жълтия ултекс, желаната дебелина е 3 мм, но предстои още изтъняване. Засега още не съм открил оптимален начин за шлифоване и полиране, последно опитвах с карбиден диск за шмиргел. Искам да опитам шлифовка на ръка, вероятно ще пробвам с шкурка. Някой има ли опит с шлифоване на камък по подобен начин? Очевидно е, че перото не е довършено и е в много груб вид, а тепърва трябва да реша как да бъде полирано.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо не опиташ с Оксен(Ясен),много здраво дърво,особено ако е вече сухо.Това дърво като го удариш с брадва кънти все едно е желязо(когато е сухо) :D

Дивата вишна също е много корава,но пък трудно се намира.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От дърветата, които растат при нас най твърдите са бадем и габър.Цера също не е за пренебрегване,но расте само в Странджа.Ако се гони износоустойчивост,  трябва да се търси не само твърда дървесина, а и да се изработи детайла с такова разположение на влакната, че да е максимално устойчив на този тип натоварване - да не забравяме че дървото е анизотропен материал. Аз нямам време и интерес да правя експерименти в тази посока, но ако Калин ми звънне, ще му подскажа някои идеи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей!Ами това е едно интересно хоби,но доколко са функционални тези перца?!Тук се говори единствено за здравина,твърдост.износоустойчивост...Сякаш става дума за лагери и оси.Не липсва и естетичния момент,като произведения на изкуството.Извинете ме но перото активно участва в китарното звукоизвличане.То е ''нещото'' което стои между ръката и струните.Може да промениш тембър и атака с него или пък да го ползваш за различни техники.Моите уважения,но това е несериозно.Аз свиря с пръсти когато е нужно или с пластмасово перо ако е нужно или с метално от хромникел.Така си променям звученето според необходимоста.Разбира се съм  песимист към свиренето с камък или дърво въпреки, че изглежда екзотично.Това си е мое мнение.Ти разбира се може да се окажеш първия в света който произвежда такива пера и последния който ги ползва,но това си е личен избор.Може пък и да бъркам,знам ли?!....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.