travelcaster2 Отговорено Октомври 25, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 25, 2013 (Редактирано) Вие ме направихте колега с Майлс, Мартино и др. Благодаря ви! Аз съм много по-скромен. На колегата Вай парчето наистина е почти същото ( с някои допълнителни акорди ). То е в Ми минор, а транспонирано в зададената Фа диез минор е: част А: IF#mIF#mIGIGIF#mIF#mIBmIBmIF#mIF#mIDIDIGIGIF#mIF#mI Х2 част В IAIAIGIGIF#mIF#mIEIEI част А Х 3 част В част А Завършва на F#m. Акорда G може да се изпише Gmaj7(#11), но дали това #11 или повишена 4-та степен е в акомпанимента или този тон се свири от солиста какво значение има? Слушателят чува Лидийско звучене. П.С. Дали му трошим костите на парчето със 104 поста не е важно, кой крив (аз), кой прав... Важното е, че има огромен интерес към такава тема с 8660 прегледи. В спора ще се роди истината. Редактирано Октомври 25, 2013 от travelcaster2 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
CyberGene Отговорено Октомври 26, 2013 Share Отговорено Октомври 26, 2013 За това какво е модално и немодално свирене върху модално парче като So What е ясно - Майлс свири малко по-бопърски, докато Колтрейн и Едърли са малко по-"размазани" и "недерминистични" хармонично, ако мога така да го нарека, в смисъл не подчертават акордовите структури, тризвучия и т.н. Обаче темата тук е за модално свирене върху немодално парче. Което аз като концепция така и не знам какво означава и ми се ще някой да даде дефиниция за това. Не го казвам със заяждане, аз наистина не знам какво ще да рече това. Аз си го представям като това да ползваш един и същ лад върху различни акорди. Би могло да се каже, че блусовото свирене е модално, защото върху различни акорди използва все една и съща блусова скала. Но когато свириш различни ладове върху различни акорди - в тоя случай не съм сигурен, че виждам някаква особена разлика с обикновеното свирене. По-скоро бих го нарекъл ладово свирене (за да подчертае използването на алтернативни ладове; алтернативни спрямо диатоничния лад за текущия тонален център или акорд), но не и модално. Това са само разсъждения, може да не съм прав, разбира се. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Октомври 26, 2013 Share Отговорено Октомври 26, 2013 Евгени, грешиш. Модално идва от думата mood, което съвпада с наименованието за лад на английски (ладово=модално). Модално свирене е когато се свири (най-често) върху един акорд, тоест върху един mood (настроение). Много често обаче се излиза от това настроение и се свирят много различни ладове върху основния акорд (лад, настроение). Блуса не е добър пример за модално парче освен ако не се свири изцяло върху един акорд и се ползват различни ладове за да се загатне блусовото звучене и форма. Не се втелявайте в това кое как се пише. В крайна сметка е важен звука. Дали е диез 11 или бемол 5 няма голямо значение - важен е цвета който този звук изразява съпоставен към другите звуци (хармоничен инструмент, бас...). Музиката е звук а не калиграфия. Правилното записване е нужно когато се изисква така наречената прима виста в класически оркестри, биг бенд и т.н. В музикалната практика на джазови, поп, рок, блус и т.н. групи записването няма чак такова голямо значение. В джаза записването е сведено до минимум понеже всички знаят какво се свири върху определени акорди и как то звучи, а и се предпочита личната интерпретация на материала. Да не забравяме: теорията трябва да обяснява и служи на музиката а не обратното. 4 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
CyberGene Отговорено Октомври 26, 2013 Share Отговорено Октомври 26, 2013 Модално идва от думата mood, което съвпада с наименованието за лад на английски Всъщност идва от mode (лад), а не от mood (настроение), но иначе си прав де, модално означава ладово, така че приемам забележката за правилна. Модално свирене е когато се свири (най-често) върху един акорд Да де, ама отново няма дефиниция на това какво е модално свирене в контекста на темата. Оригиналното парче в тази тема е с много акорди и не е модално от тая гледна точка. Тогава изобщо говорим ли за модално свирене? Както казах - модалните парчета всички ги знаем кои са и как свирят големите майстори върху тях. Тук става дума за обратното - модално свирене върху немодално парче. Аз смятам, че такова животно нема. Не че темата е излишна, но... просто е за раздел Джем Почти не се сещам за импровизация в какъвто и стил музика да е, която да не ползва ладове, освен ако не се свири само един тон В тая тема имаме пример за парче с акорди и свирене на някакви ладове върху тях. Ако това е модално свирене, то тогава аз питам: кое свирене върху същите акорди е немодално? Свирене на един тон, свирене на хроматизми нагоре и надолу, свирене по терци, кварти, квинти.. нещо друго? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Октомври 26, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 26, 2013 Среща се и термина "Модален блус"... Различен от стандартния блус. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Steppenwolf Отговорено Октомври 26, 2013 Share Отговорено Октомври 26, 2013 Модално парче е такова, което е на мода дори когато модата е съвсем друга. 5 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Октомври 27, 2013 Share Отговорено Октомври 27, 2013 Модален джаз. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
CyberGene Отговорено Октомври 27, 2013 Share Отговорено Октомври 27, 2013 От линка в Уикипедия: Modal jazz is jazz that uses musical modes rather than chord progressions as a harmonic framework. Подложката в тази тема не използва ладове като хармонична основа, а използва акорди. Следователно тя не е модален джаз. Темата обаче се казва модално свирене. И понеже е върху акордова прогресия, искам да попитам кое във въпросната импровизация я прави модално свирене, при положение че е върху акорди, и също така кое би я направило немодално свирене пак върху същите акорди? Не получавам отговор на тези си въпроси и започвам да си мисля, че май 8 страници само се лаладжийства. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Октомври 27, 2013 Share Отговорено Октомври 27, 2013 Аха. Аз коментирах заглавието на темата а не изпълнението на Батемито (Чичо Мито). Модално би станало ако се свирят акордите върху бас фа диез и се вземе фа диез фригийско настроенеие като основа. Или ако всеки от акордите се свири по 16 такта (поне :)) и се третира като отделно настроение (лад). Подложката в тази тема не използва ладове като хармонична основа, а използва акорди. Модално не означава безакордово. Най-малко могат да се изсвирят всички диатонични акорди от съответния лад във всички обръщения и разновидности. След това могат да се изсвирят всички останали, както и да се съпоставят акордови прогресии от други парчета. И всичко това върху бас фа диес (в случая). А за лаладжийствата си апсолютно прав - 90% от форума се е превърнал в това. 4 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
CyberGene Отговорено Октомври 27, 2013 Share Отговорено Октомври 27, 2013 Ето това вече е отговор, който ми звучи добре. Може би няма да е зле и Чичо Мито да обясни какво е имал предвид, може би е просто объркване от негова страна, но няма лошо. Дори и погрешно предпоставена темата генерира някакъв интерес към теорията, така че пак е някакъв успех за теоретичния отдел на форума, който по принцип си е леко екзотичен за масата Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Октомври 27, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 27, 2013 Харесва ми бързия разбор на kolio_k в пост N 24. Вярвам му и оставих в дескрипшъна на видеото само това: I use F# Aeolian, Tritone Substitution and G Lydian Dominant equal to C# Super Locrian. C#alt is virtual dominant chord of F#m. Той днес има рожден ден. Честит Рожден Ден, Кольо! Много здраве, щастие и вдъхновение! 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
CyberGene Отговорено Октомври 27, 2013 Share Отговорено Октомври 27, 2013 На Кольо разборът е наистина много хубав. Честит рожден ден, Кольо! И така, "модално свирене" не е правилно заглавие на темата, понеже парчето не е модално, което се потвърждава и от анализа на Кольо, който говори за акорди. Дори модалният интерчейндж, макар и да съдържа в името си думата модален, изобщо няма нищо общо с модалната музика/джаз. Класическата музика е пълна с модални интерчейнджове например. Както и да е, на мен поне ми се изясниха някои неща, като например това, че няма как върху стандартно парче да се свири модално В началото си мислех, че става дума за ново понятие и проявих съвсем здраво любопитство, но... Може би имаше известно раздразнение от моя страна, заради липсата на обяснения, но явно тази липса на обяснения е била предизвикана от първоначалното объркване на Чичи Митко (доколкото разбирам така обичаш да ти казват, надявам се да не го сметнеш за неуважително ) Човек винаги научава нещо ново Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Steppenwolf Отговорено Октомври 28, 2013 Share Отговорено Октомври 28, 2013 Доколкото премерих при първото си влизане в темата, под "модално свирене" чичо Митко просто е имал предвид това, което на запад наричат Теория на акордовите скали (chord-scale theory), удобна за мислене според акорда на момента, т.е. върху какъв акорд коя скала се свири. В този смисъл не иде реч за баш модални системи, за каквито писахте Tozi, CyberGene, а и каквото вмъкнах в предходни страници на темата. http://en.wikipedia.org/wiki/Chord-scale_system Книгата The Chord-Scale Theory and Jazz Harmony на Barrie Nettles & Richard Graf (доколкото знам, съответстваща на програмната схема в Berklee) е чудесна - тя разглежда тези неща, както и модалните системи. В класическата хармония "modal interchange" обикновено не се нарича дословно така, а се говори за хроматични акорди под влияние на смесване на ладовете, както и за алтеровани акорди, като нашите (П. Хаджиев и др. - по спомен!), навярно под влияние на немската и руската школи, разделят акордите на същински и несъщински алтеровани. Несъщинските се дължат на смесване на акорди от ладовете, а същински алтерованите са тези, дето не могат да се открият по степените на никой лад. А модалност естествено има и в класическата музика (в най-общия и широк смисъл на думата "класическа") - Дебюси, Месиен и др.; модална е и ренесансовата полифония. 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Октомври 28, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 28, 2013 (Редактирано) Материята е малко "хлъзгава". Зададените акорди F#m, G и А предполагат Фа диез Фригийски. Но аз избрах по-светлото звучене на Еолийския минор. По-горе обяснявам свойствата на ладовете; от светли към тъмни. При тоналност Фа диез минор, започва и свършва на нея, подсказана от наличието на Ла мажор ( паралелен мажор ) логично е да се свири Фа диез минор. Натурален минор. Еолийски вид. Еднакъв с Ла мажор. Йонийски. Функционална хармония. Но вместо очаквания диатоничен акорд на 7-мата степен на Ла мажор G#m7b5 авторът на бекингтрака е сложил чужд на хармонията акорд G. Решил е да ни провери как ще реагираме. Обикновен квинтакорд. Върху него аз продължавам да свиря тонове от Фа диез Еолийски и слушателят чува модална микстура от квинтакорда ( Сол, Си, Ре ) + моето До диез. Четвърта повишена степен на акорда Сол мажор. Това не е нищо друго освен Сол с Лидийско звучене. При последното прозвучаване на акорда G променям тактиката. Аз го разглеждам като Неаполитански акорд. Той подготвя доминантата на Фа диез минор - До диез7. В класическата хармония това се прави с проходящи тонове, за избягване на "паралелните квинти". Аз обаче използвам по-съвременната концепция на Tritone Substitution и свиря Ре Мелодичен минор. Тоновете са: Си, Ре, Фа, Ла, До#. Тази скала отнесена към Сол се нарича G Lydian Dominant, 4-то обръщение или mood на Ре Мелодичен минор, защото съдържа тоновете на Сол7 ( Фа, 7-ма степен доминант ) и #11 (До диез, 4-та повишена Lydian ). Същата скала е еднаква със скалата C# Super Locrian или Altered - 7-мото обръщение или mood на Ре Мелодичен минор. По този начин използвам появата на акорда G за да го превърна виртуално в доминантовия на Фа диез минор - C#alt (alt значи, че някои степени са му повишени или понижени, за по-голяма напрегнатост. Тези степени могат да бъдат единствено 5-та и 9-та). За С#alt. тоновете са: Си-малка септима, Ре-b9, Фа=Ми диез - терца, Ла=на Сол двоен диез - #5 и До# - основен тон. Крайно време е да си отворя една бира. Не, по-добре малко уиски. Двойно. За екзотика. Редактирано Октомври 28, 2013 от travelcaster2 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Октомври 28, 2013 Share Отговорено Октомври 28, 2013 Мен пак не ми стана 100% ясно. При следните 4 такта - | F#m | G | A | F#m | Ако баса през цялото време жули само F# (или някакво рифче базирано на F#m) ще имаме F# Phrygian Mode. Ако баса се сменя всеки такт според акорда ще имаме к'во? F#m акордова прогресия, но не и mode?!?! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.