Isak Seung Hun Публикувано Май 24, 2013 Share Публикувано Май 24, 2013 Знам че има много теми свързни с импровизацията ( на китар: сола, вадене на песни на слух)), но неможах да разбера нищо... Ако може някой да ми обясни по просто какво е нужно като знание как да "овладяваме" тоновете също въобще как да започна .. Блогодаря предварително Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
kolio_k Отговорено Май 24, 2013 Share Отговорено Май 24, 2013 За съжаление, това е една доста обширна тема и би било много трудно да се обясни с няколко думи :-), сигурно някой ще ти даде някакви насоки, аз не се наемам да го правя по този начин, нормално отнема доста време :-). Най доброто, което можеш да направиш (според мен) е да слушаш много музика, да гледаш уроци в Youtube и да се стараеш да прихванеш нещо. Или пък , ако искаш да задълбаваш, иди на уроци 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ciriljhonson Отговорено Май 24, 2013 Share Отговорено Май 24, 2013 (Редактирано) Всичко което казва kolio_k е самата истина, но нека опитам да ти дам повод за забавление и малко начален тласък. Това е така наречената, минорна пентатоника: Ето така се свири: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vD0qbVqvKZY След като си настроил китарата с тунер или камертон (важно условие), свали или си пусни ето бекинг трак.Сега започни да редуваш, комбинираш или произволно разместваш показаните на по-горната схема, тонове. Честито, току що изсвири първата си блус импровизация. За по голяма сериозност и задълбоченост, следват уроци, упражнения и тн., вече беше споменато. П.П. Първото и последното, червено кръгче с номер едно, както и номер три, в този случай е тонът ЛА, това е пета позиция на твоята китара. Блуса който свириш е Blues A. Редактирано Май 24, 2013 от ciriljhonson 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Юни 23, 2013 Share Отговорено Юни 23, 2013 Когато се започва не се импровизира. Импровизацията е композиране на момента. За да композираш трябва да прочетеш много томове книги на Пол Хиндемит. Диагоналният (късият) път е да научиш 50 клишета, взети от любимите в твоя жанр инструменталисти. И да си сигурен, че ги ползваш в правилния хармоничен и ритмичен контест. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Юни 29, 2013 Share Отговорено Юни 29, 2013 (Редактирано) Позволете ми да не се съглася с горното твърдение. Импровизацията започва от момента на нашето раждане и продължава до края на живота. Импровизацията е просто вариране, комбиниране и разместване на елементи. Стъпка наляво, стъпка на дясно, заобикаляне по различен начин на препядствия, решаване на определени задачи подхождайки по различен начин според ситуацията и условията. В музиката това е вариране на музикалните средства (интервали, гами, арпежи и т.н.) съобразени с музикалния език на даден музикален стил (музикална ситуация). Композирането (композицията) и импровизацията са почти едно и също нещо. Рзликата е във динамиката на създаването. Композицията може да се сравни с нарисувана картина - тя е там и чисто визуално е неподвижна. Импровизацията е като филм (анимация, кино....) - множество картини които се движат във времето и пространството (2D, 3D ...), разликата е че импровизацията всеки път би трябвало да е различна, тоест да се намират различни подходи за решаването на създадената (от групата музиканти например) ситуация. С други думи: ако искаме да импровизираме (варираме, комбинираме, разместваме) в музиката трябва да научим средствата които ще манипулираме (гами, интервали, пентатоники ...). Теоритически (знание) и практически (приложено върху инструмента, грифа...). Конкретно по темта: научи първо минорната пентатоника и мажорната гама. След това всички техни обръщения. Навсякъде по грифа. После ела за втори урок. :) Успех. Редактирано Юни 29, 2013 от Tozi 4 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Юни 29, 2013 Share Отговорено Юни 29, 2013 Музиката е език. Доброто овладяване на чужд език, а дори на майчиния отнема години. Композицията е завършено произведение. След нужните редакции и корекции. Импровизацията е преразказ. Доразвиване на авторовата идея. Погледната от друг ъгъл, ъгъла на импровизатора. Представена чрез неговите изразни средства. Необходим е богат речник. Често пъти това дори е жаргон. Когато казваш нещо знаеш какъв ефект ще постигнеш, защото си го казвал и преди това. Цитираш себе си. Същото е и с импровизацията в музиката. Трябва да познаваш темата и в свободен разговор на момента да аргументираш своята теза. Съмнявам се, че ще стане с мажорната гама и пентатониката. Те са А и Б. Учат се в първи клас на началното училище. Преразказ се прави в четвърти клас. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
7thString Отговорено Юни 30, 2013 Share Отговорено Юни 30, 2013 (Редактирано) ^ "Онзи ден чух мама да казва на един чичко, че тати е в командировка и вечерта да дойде вкъщи". Това е кристална форма за преразказ и се чудя 1 или 2 години след като проговори едно бебе може да възпроизведе съответната мисъл. Та тезата за 4-ти клас... не върви Аз честно казано не мога да разбера смисъла на темата и въпроса на пича, за да му отговоря - виждам, че се е превърнала в сборник с лични интерпретации(импровизации ) на термина "импровизация". Ако въпроса е какво трябва да можеш да правиш за да импровизираш на китара, то отговора би бил единствено - да можеш да свириш на китара. Tozi е най-близо до нужния "инвентар" от знания - трябва да се знае какво има по грифа и оттам в главата да почнат да изплуват идеи какви звуци иска да направи човек с китарата и умението да премести ръцете така, че да ги реализира. Редактирано Юни 30, 2013 от 7thString 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 Съмнявам се, че ще стане с мажорната гама и пентатониката. Те са А и Б. Учат се в първи клас на началното училище. Преразказ се прави в четвърти клас. По голямата част от популярната музика се свири именно с мажорната гама и пентатониката. Научавайки мажорната гама музиканта вече знае: 7 лада, диатонични интервали, 3 вида диатонични тризвучия, 4 диатонични четиризвучия, диатонични разширения на септакордите, минорна и мажорна пентатоники... това всичкото в 12 тоналности, навсякъде по грифа покрива 90% от рок, поп, блус и т.н. музика, като се добавят хроматизми и преходящи тонове се покрива голяма част от бибопа и българската нродна музика (дори без да се знаят мелодичен минор, умалена и увеличена гама и т.н.). Всичко това е нужно при положение че музиканта иска (и му стиска) да се научи да импровизира използвайки толкова много материал. Иначе може и само с 4 тона - цял живот - пак си е импровизация само че е по проста. Би Би Кинг е такъв пример. 3 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
7thString Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 ^ И като сложиш и една "ръчка" и речника от жестомимики на Steve Vai, вече си виртуоз Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Лими Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 Всичко това е нужно при положение че музиканта иска (и му стиска) да се научи да импровизира използвайки толкова много материал. Иначе може и само с 4 тона - цял живот - пак си е импровизация само че е по проста. Би Би Кинг е такъв пример. Най-после да си кажем, че "царят е гол"! Ама това се отнася и за Джеф Бек и за Ерик Клептън и за мен и за кой ли не! 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 7 лада, диатонични интервали, 3 вида диатонични тризвучия, 4 диатонични четиризвучия, диатонични разширения на септакордите, минорна и мажорна пентатоники... това всичкото в 12 тоналности, навсякъде по грифа покрива 90% от рок, поп, блус и т.н. музика, като се добавят хроматизми и преходящи тонове се покрива голяма част от бибопа и българската нродна музика Tozi, знаеш, че съм съгласен с теб. Но овладяването на тези ладове, интервали, тризвучия, четиризвучия, септакорди, разширения и др. наистина отнема месеци, ако се прави както трябва. Повечето младежи искат бързо да просвирят. За да се "зарибят" трябва в началото да имитират (цитират) други импровизатори. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ultramega Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 За да разбереш трябва да прочетеш . Ако пак не разбереш , четеш отново. Тук няма как с няколко изречения да се изясни как да се подходи към импровизацията. После като разбереш и вече знаеш мажорната гама , за която говори Tozi , започваш да и търсиш приложение. Каква е целта ? Да създадеш мелодия съобразена с хармонията на момента - интересна, оригинална , предвидима или не чак толкова. Дали ползваш 7, 8 , 12 или 4 тона не определя , колко добра ще е мелодията . Съществено значение има и ритмичния и строеж , както и взаимодействието и с хармонията . Казват , че най добрите импровизации са добре подготвените . Знам че има много теми свързни с импровизацията ( на китар: сола, вадене на песни на слух)), но неможах да разбера нищо... Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Tozi Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 (Редактирано) Така де. Момчето питаше как да започне. Конкретно - минорна пентатоника. Даже не е нужно да знае тоновете - просто да си нареди пръстите и да почне да свири тоновете разместени докато му звукне добре това което свири (което предполага слушане на музика и това как другите го правят). Никакви хармонии, теории и други подобни космоси. Всяко нещо с времето си. Ако му кажа вади Колтрейн и анализирай Стравински и Шойнберг надали ще е много мотивиращо. Затова казвам - много е просто. Научи това и това. Три четири ноти ти стигат - виж какви мелодии можеш да направиш с тях. Постепенно. Всички искат да стане изведнъж. Супер. Точно така става - изведнъж след 20 - 30 години учене и упражняване всеки ден се получава. Ако се каже обаче на 14 годишен младеж, че трябва да се упражнява два, три пъти по - дълго отколкото той е живял досега за да почне нещо малко да се получава надали това ще му звучи "зарибяващо". Хм, я да видим сега: аз наближавам 40 значи като съм на 120 може изведнъж да просвиря като Колтрейн и Ибряма взети заедно.....(надали) С други думи: A 1000 mile journey begins with a single step - китайска поговорка. Българската гласи: Непостоянството е по-лошо от пиянството. Нищо сложно. Всеки ден по малко. Какпка по какпка - вир става.... (сам пада в него...) Редактирано Юли 1, 2013 от Tozi 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
7thString Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 искат бързо да просвирят. За да се "зарибят" Ами точно това е идеята на "начинаещите" - да се зарибят. Не знам защо се споменава в негативен смисъл, един вид Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
travelcaster2 Отговорено Юли 1, 2013 Share Отговорено Юли 1, 2013 Защо да е негативен? Модерният принцип на преподаване е на ученика да му стане интересно. Примерно - учител по ски. Преди да им покаже трудното "рало" ги пуска леко да се пързалят и да падат, а след това ралото. Просто казваме едни и същи неща, но желанието за спор измества темата. Не ми се спори с никого. <_> 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.