Лими Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) svet.kВажно е да се знае че ако китарата ви няма такива качества (добър резонанс, състеин, тон и т.н.) това може да се подобри ако я сложите пред бас апаратурата да речем на репетиция, докато свирите с другата си, това ще подобри до накаква степен структурата, съответно и звученето на китарата. Това е интересен и неизвестен за мен факт, поради което и не знам как да го възприема. Може ли още инфо - от къде идва този факт? Редактирано Март 4, 2014 от Лими Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) Хах... нека не превръщаме темата в панаир, както се очертата да стане, предвид характера на зададения въпрос . Твърдението наистина е доста съмнително но... нека не се спираме на него, като основен фокус на темата . Редактирано Март 4, 2014 от Evtim Djerekarov Цитирай
blr Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) svet.k Важно е да се знае че ако китарата ви няма такива качества (добър резонанс, състеин, тон и т.н.) това може да се подобри ако я сложите пред бас апаратурата да речем на репетиция, докато свирите с другата си, това ще подобри до накаква степен структурата, съответно и звученето на китарата. Това е интересен и неизвестен за мен факт, поради което и не знам как да го възприема. Може ли още инфо - от къде идва този факт? Лими, Предлагам услуга, поставяне на китара пред бас апаратура. Китарата ще е поставена пред висококачествена, лампова апаратура и ОТ на известна скандинавска фирма за озвучаване на бас. Гарантирам минимум средно по 1 (един) час дневно акустично облъчване. Цената е 500 мл. бира на час. След третирането ще представя времеви отчет по дати и часове. Наистина, да не прекаляваме с глупостите. И за да не съм капо по темата: скоростта на звука се определя не от твърдостта на материала, а от неговата плътност, като в общия случай това съвсем не са еквивалентни понятия. Твърдостта се определя от дължината на целулозните влакна, вторичната и третичната им структура, съотношението между аморфна и кристална целулоза, съдържанието на лигнин и хемицелулоза и не на последно място от обработката и начина на нарязване. Плътността е масата в единица обем. Редактирано Март 4, 2014 от blr 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) Може би си прав, въпреки, че и еластичността има своето значение: The velocity of a sound wave is affected by two properties of matter: the elastic properties and density. http://www.ndt-ed.org/EducationResources/HighSchool/Sound/speedinmaterials.htm The speed of sound is variable and depends on the properties of the substance through which the wave is travelling. In solids, the speed of transverse (or shear) waves depend on the shear deformation under shear stress (called the shear modulus), and the density of the medium. Longitudinal (or compression) waves in solids depend on the same two factors with the addition of a dependence on compressibility. http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound Редактирано Март 4, 2014 от Evtim Djerekarov Цитирай
blr Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 О, да и еластичността е фактор разбира се, но и тя не е пряко и тривиално свързана с твърдостта, както обикновено се приема. Твърдостта по принцип не е дефинирано понятие, нито в механиката, нито в инженерните науки, ако изключим емпиричната скала на Мос в кристалографията и минералогията. Като добавим към това и силната анизотропия на дървесината... нещата са сложни. Ако ще задълбаваме в тази тема, първо трябва да дефинираме понятието твърдост на дървесината или твърдост изобщо. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) Разбира се, че е така. Темата е интересна, разбира се, а аз не съм физик, но бих се радвал, ако тя поеме в малко по-научна посока. Ако има хора, които добре разбират разпространението на звука в дървесината и в китарите въобще, ще се радвам ако стане разговор на тая тема. Преди време док ми беше писал един цитат на известен хай-енд китарен производител, който говореше за компютърна измервателна постановка, за измерване на тези явления в дървесината които са от голяма помощ при "настройването" на дървесината ( в случая ставаше дума за копаене на кухини с различна форма и дебелина под топа ). Та, темата ми е наистина интересна и бих се радвал, ако споделите технически/научен опит и познания по нея. Редактирано Март 4, 2014 от Evtim Djerekarov Цитирай
blr Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) Проблемът е, че за всеки физик, понятието "дървесина" е ужасно недефинирано. "Недефинирано" учените наричаме всяка система, която е прекалено сложна за точно описание с методите и знанията, с които разполагаме . Това е сложен композитен и нееднороден материал, чиито свойства варират не само по различните направления (анизотропия), но и в различните части на растението, да не говорим за различни растения от един и същи вид, отгледани в различни периоди от време, на различни места, обработка... с две думи-трудна работа. Не случайно, това си остава територия на занаятите, казано в най-добрия смисъл на думата разбира се. Ако се трърси характеристика, то тя би могла да се направи само на конкретен образец и то или след усредняване или след топографско измерване (когато това е възможно), но от това няма много смисъл. Що се отнася до китарите, най-добре е да си ползваме ушите, а и душата, т.е. да слушаме и да се радваме на инструментите, към които имаме емоционална привързаност. Редактирано Март 4, 2014 от blr Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 (Редактирано) Ако се трърси характеристика, то тя би могла да се направи само на конкретен образец и то или след усредняване или след топографско измерване (когато това е възможно), но от това няма много смисъл. Това именно е смисълът - методология и техника за бързо и надеждно измерване/корекция на множество конкретни образци, с цел извличане на оптимална производителност(акустични качества) от всеки от тях. Иначе - занаятите остават най-силни именно там, където науката не иска да се намеси(не й отговаря на приоритетите, идеологията или финансовите цели). Сигурен съм, че ако някой производител направи завод, който прави такива измервания и корекции("настройка" на дървесината), неминуемо ще последва широка интеграция на такава система при всички големи производители. А това, мисля, ще доведе до смъкване на цените(но не на качеството, както обикновено става) на добре звучащите инструменти до една съвсем приемлива за почти всички граница. Естествено, винаги ще има по-добри и по-лоши инструменти, но границите ще се стеснят в пъти. Това би било и едно логично развитие на индустрията, защото съгласете се - няма голям смисъл да се произвеждат инструменти с толкова компромисни звукови качества, колкото съвременните евтинджоси. Това е обосновано единствено от икономическа гледна точка. От всякаква друга(идеологическа, практическа, чисто човешка) това е почти безмислено прахосване на дървен материал и консумативи. Редактирано Март 4, 2014 от Evtim Djerekarov Цитирай
blr Отговорено Март 4, 2014 Отговорено Март 4, 2014 Що се отнася до науката, наистина акустичните качества на дървесината не са приоритет (въпреки, че не липсват работи), но иначе целулозата е един от най-изследваните биополимери. Аз самият се занимавах с нея в продължение на поне 5 години, финансиран от няколко компании... не се оплаквам, но наистина е кошмарно от методологична гледна точка. Не знам какво имаш предвид под "настройка" на дървесината. Мисля, че Yamaha рекламираха инструменти от някаква специално третирана дървесина, каквото и да значи това. В крайна сметка, един добър лютиер познава "звучащото" дърво само с едно почукване, а един добър музикант си познава любимата китара само след няколко минути с нея. Аз имам три инструмента и трите съм ги купил съвсем импулсивно. Може да звучи глуповато, но последното което съм мислил е от какво дърво са направени. И до ден днешен не знам за телата на два от тях. Повечето хора, които са ги чували, твърдят че звучат много добре. Купил съм ги защото още в първия момент съм усетил някаква емоционална връзка с тях. Пробвал съм стотици инструменти, имал съм десетки. Без да звучи високомерно, научил съм се да ги "чувствам". Не подлежи на обяснение, просто нещо, като инстинкт, който се развива с времето, предполагам. 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 (Редактирано) Не знам какво имаш предвид под "настройка" на дървесината. Няколко неща(поне до колкото мога да си представя): 1. Отсяване на негодната от годната дървесина (посредством измервания) и препродаването й, примерно за мебелни цели. 2. Определяне на оптимална ориентация и положение на бридж/гриф (когато говорим за тела). 3. При сглобяемите китари, по-правилен подбор при избор на тяло и гриф за дадена китара. 4. Дълбане на различни по размер и дълбочина кухини под топа на китарата, с цел управление на резонанси (нещо като настройката при топовете на акустичните китари). 5. (теоретично). Може да се закачат/вграждат фабрично настроени механични приспособления към тялото/грифа на китарата, които също правят съответните корекции. Така, поне на теория, биха могли да се получат доста приемливи резултати (състейн, "плато" на тона, характерен тембър) дори от субоптимална дървесина или алтернативно - това, което лютиер би могъл да направи, като подбор и "настройка", може да се прави от машина, съответно, да стане по-достъпно. Редактирано Март 5, 2014 от Evtim Djerekarov Цитирай
svet.k Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 svet.k Важно е да се знае че ако китарата ви няма такива качества (добър резонанс, състеин, тон и т.н.) това може да се подобри ако я сложите пред бас апаратурата да речем на репетиция, докато свирите с другата си, това ще подобри до накаква степен структурата, съответно и звученето на китарата. Това е интересен и неизвестен за мен факт, поради което и не знам как да го възприема. Може ли още инфо - от къде идва този факт? И за мен беше неизвестен, сподели ми го лютиер, работил дълго време в бранша, също и сега, прозвуча ми логично и с достатъчна убеденост казано, затова го споделям тук. До няква степен го и проверих. Остроумничието и опитите за сърказъм са хубаво нещо, но целта според мен на този и който и да било форум далеч не се изчерпват с това, който иска да пробва и да сподели резултати след месец. Цитирай
разбойник Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 (Редактирано) Преди около 15 години беше модерно скъпи инструменти да се подлагат от производителите на vibration treatment със специални машини. Доколкото си спомням твърденията бяха, че въздействието върху материала е подобно на естественото стареене и в крайна сметка инструментите звучали с по-богат тембър и по-силно. Немалко "къстъм" китари и басове бяха обработвани по такъв начин, но явно процесът не се наложи или поне в последните години не се шуми около него. Аз лично съм скептичен относно чуваем резултат, но признавам, че нямам лични впечатления. svet.k, предполагам, че това е имал предвид лютиера, с който си говорил. Редактирано Март 5, 2014 от разбойник 2 Цитирай
jabs Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 (Редактирано) ^+1 http://blog.soulreport.org/2013/07/bass-guitar/guitar-vibration-treatment-tonerite/ Има много писано по темата (google: guitar acoustic / vibration treatment). Дори подобни машинки се рекламираха широко доскоро. Оффтопик: пак се бърза със сарказъма... Редактирано Март 5, 2014 от jabs 2 Цитирай
разбойник Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 Машините, които си спомням от снимки бяха с приблизителна големина на комплект барабани. Не знаех, че има и "домашна версия" Ако правилно си спомням един от хората, които коментираха ползите от подобно третиране беше Rick Turner, а това прекратява всякакви опити за сарказъм, поне за мен. Не знам дали името говори нещо на по-широката аудитория, но освен сериозния си принос в китарните/басови иновации в последните 20-30 години, човекът има и изключително инженерен подход към дейността си и най-вероятно мнението му е подкрепено с куп измервания. 2 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 5, 2014 Отговорено Март 5, 2014 Вероятно има полза от такова третиране. Лекия сарказъм на Лими горе, предполагам беше заради начинът, по който методът беше описан. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.