Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

Има още нещо. Гледам, че в първия пост, Дими ползва трансформаторче с отношение на намотките 2550:43.

Това прави съотношение на импедансите 3517:1, или при 8-омов говорител, аноден импеданс от 28.1К.

Отношението N на намотките е 59,3 . Ако в 8-омов говорител имаме мощност 0.5 вата, то това означава 2.83V амплитуда

на изходното напрежение и 0.354А амплитуда на изходния ток.

 

За постигане на тази изходна амплитуда с този изходен трансформатор, трябва да имаме поне 0.354 / 59,3, или 6 милиампера амплитуда на анодния ток на лампата. ЕCC83, с която е даден примера, нaй-често се ползва при токове на покой около 1мА. В нейните данни пише, че максималнодопустимият катоден ток е 8mA, а максималната разсейвата от анода мощност - 1W. Дори ако пренебрегнем добрите практики, при използваното захранващо напрежение,  няма как да ползвамe лампата при ток на покой, по-голям от 2.5mA, без да стопим анода.

 

При единичен триод, това прави около 80-100mW, което е относително далече от споменатите 0.5W. При ток на покой около 1mA - и по-малко, може би 30-40mW.

 

Ако ползваме ЕCC82 и настроим схемата за ток на покой от 6mA, то тогава пък, трябва да осигурим значителна, нехарактерна за китарата и повечето ефекти амплитуда на входния сигнал, за постигане на тези 0.5W.

 

На пръв поглед, най-подходящи за целта ми се струват лампите ECC81 или ECC85.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Така или иначе са два триода вътре. Защо не се направи двутактен (диференциален) усилвател, вместо тия балансиращи гимнастики? Може би с 6Н1П.

А може да се използва комбинирана лампа. Например 6Ф3П.

Отговорено (Редактирано)

^Може и двутактен, разбира се. Но тогава започва да изниква въпросът, защо не маломощни пентоди :D (както виждам,че и сам си се замислил).

 

@BabyThomas

 

Забравих да спомена - по въпроса на BabyThomas за липсата на ниски - както горе изчислих, в случая на Дими, анодът на лампата вижда импеданс от около 28.1 килоома, "в лицето" на първичната намотка на трансформатора, при свързан 8-омов говорител.

 

За да може това да се случва и на ниски честоти, трябва първичната намотка да има значителна индуктивност, например за честота на срез от около 55 хрца, тя трябва да е около 56H. Повечето популярни Reverb драйвери имат 25К / 8R намотки и около 90-100H индуктивност на първичната намотка. BabyThomas, ти какво трафче ползва?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Аз използвах един захранващ тороид като за преамп (200vAC на вторичната) + ЕСС82 + това изх. трафче:

Typical bandwidth is 85Hz - 6kHz. Its output impedance is 22,500 ohms and it has both 8 or 16 ohms outputs for speakers.

http://www.ampmaker.com/store/4W-push-pull-output-transformer.html
Отговорено

Бях намислил подобен проект и се снабдих с няколко бройки 2П1П и 2П2П, както и 2К2М за предусилвателя, но така и не намерих време за него. Засега отлежава, но скоро ще му дойде времето. Идеята беше вторичната на изходния траф да се подаде на входа на достатъчно линеен транзисторен усилвател, за да се запази ламповото звучене.

Отговорено

Интересен вариант е това с транзисторния усилвател, но според мен - самобитен и полупрактичен, особено предвид насочеността на темата, за усилвателче от подръчни средства.

За мен, не е редно, ламповата техника да се разглежда като черна кутия, която да се ползва само за "характерно оцветяване" - тази идея има много повече място при обработката, отколкото при свиренето.

 

Ламповите усилватели са това, което са, не на последно място и заради начинът, по който реагират, когато се ползват "на ръба".

Ако например се сложи помощен транзисторен усилвател, ще се разкъса връзката с говорителя, което вероятно няма да звучи по същия начин, заради различното изходно съпротивление на усилвателя и т.н.. Т.е. - идеята за точно имитиране се губи някъде по пътя.

Отговорено

 Т.е. - идеята за точно имитиране се губи някъде по пътя.

 

 Моята идея не беше точното имитиране. Идеята беше усилвателчето да се захранва от 12V и да си има лампово звучене, затова и избрах лампи с такова отопление и консумация. Така или иначе ще го пробвам когато имам време и ще споделя резултатите.

 Извинявам се че постовете не са точно по темата. Спирам да спамя...

 

Отговорено

Така или иначе са два триода вътре. Защо не се направи двутактен (диференциален) усилвател, вместо тия балансиращи гимнастики? Може би с 6Н1П.

А може да се използва комбинирана лампа. Например 6Ф3П.

На мен дефинитивно не ми харесва как звучат Триод/пентод лампите в китарен усилвател. Сигурно е въпрос на вкус, но аз преработих един такъв в (относително) стандартен 6П1П такъв. Многократно по-добре ми звучи. И двата варианта разбира се не бяха половин/един ват. 

Отговорено (Редактирано)

По скоро идеята беше за двутактно крайно стапало. Пентодните части изходни, а триодите във фазоинвертора. С което изглежда доста се отдалечавам от едноламповия половин ватов замисъл... Но пък може да стане все пак компактно и не чак толкоз мощно :)

За очаквания звук, не мога нищо да кажа. Нямам толкова опит, освен заигравката с едно китайско творение което накрая стана кръстоска между крайно стъпало взаимствано от Pro Junior и предусилвател с тонкоректор близък до Princeton. Лошото е че идва твърде силно за апартамент...

Редактирано от g_vayov

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.