Jump to content
Българският форум за музиканти

H.R.

Четен или нечетен брой удари по струна за бързина.

Recommended Posts

Здравейте,

Вероятно ще прозвучи малко странно, но  е констатация породила въпрос.  (на колега домашен китарист, с който от време на време си композираме по нещо. 

Забелязва се, че когато се свири някаква фигура ходеща по гама , скала, арпеж ......най-често от 6-та към 1-ва струна по голяма бързина се постига ако е разпределена така по струни и позиции, че на всяка струна да се падат четен брой удари на перото. При нечетен брой скоростта (точността) пада. Сякаш мозъкът контролира по-добре четен брой удари.

Аз лично никога не съм се замислял над такава зависимост, но ..някой по-опитен и по-теоритик може да знае за логично обяснение.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Констатация на някой си, не значи нищо. (освен, че за него е така)

Ако, беше констатация на Майкъл Анджело, Пол Гилбърт и тн ок.

Някои, като Пол Гилбърт свирят бързо със строго алтернативна техника, ъп-даун и почти без легато.

Други, като Франк Гамбали, точно на обратното на твоят приятел, постигат скорост с нечетни брой удари.

Трети постигат убийствена скорост с чисто легато и удари..

При едни китаристи, перото е насочено под ъгъл нагоре ( Джордж Линч, Марти Фрийдман), при други надолу ( Малмсийн, МАБ).

Нещата са строго индивидуални, зависещи от физиология от една страна и системни упражнения от друга.

И нещо много важно, обобщено от Малмстийн - Свириш, толкова бързо, колкото бързо мислиш.

 

ПС - твоя приятел най-вече по блус бокса ли свири или хроматизми или има ужасно дълги пръсти(за да свири гами с по 4 тона на струна)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Имаше една стара тема с видео урок на Николай Карагерогиев.

Отговорът е ALTERNATE PICKING - стриктен alternate picking. Т.е. перото следва посока на движение стриктно нагоре надолу.
Не трябва да има никакво значение колко тона на струна свириш, дали започваш с удар надолу или нагоре, дали се налага да прескачаш струни.
Също, акцентиращия удар във пасажа, дали ти се пада при удар надолу или нагоре, не трябва да има никакво значение.

Всичко друго, колко удара на струна, специални пръстовки, така че да ти е удобно преминаването от струна на струна са глупости, които отклоняват и забавят усвояването на стриктната техника.

Edited by emosms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря много за отговорите и отделеното време ! 

Явно си е индивидуално при всеки човек - по каква техника е свикнал, как мисли ... и т.н.

п.п. не са ужасно дълги пръсти - малко, като депутатски кебапчета (ама не е депутат :) )    И хроматизми и блус бокс .....увличане по Andy James ..и др. подобни китаристи...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Има една серия на Troy Grady - Cracking the Code, в която се анализира техниката на дясната ръка на редица известни китаристи при бързо свирене. Ако целта ти е специално бързото свирене, и с текущата си техника считаш, че удряш стена, може да ти е от полза.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Китарата е инструмент, който е удобен и е хубаво да се свирят триоли. Всъщност това е една основна техника за много и от великите майстори. Това е възможно и за препоръчване с alternative picking. За тапинга не говорим. При арпежите нещата са съвсем различни- там за 3 или повече струни е sweep picking. Така че, техниките са много различни, затова мисля, че правилната постановка е "алтернативе" за по-голямата част от музицирането (представете си наум как свирите триоли на две съседни струни, например- после опитайте).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

С риск да досаждам, и от негативен опит, пак ще повторя - научи се да свириш стриктно нагоре надолу всякакви фигури. По три на струна, по две, 2 + 3 на съседни, нататък и фигури с разширени интервали, доближаващи се до арпежи (примерно 1 + 3 + 1).

С започване нагоре, надолу, с акценти на различни места в гамичката, нагоре и надолу. 

Това ще ти даде солидна база да свириш чисто, стегнато и ритмично.

Ако се замислиш, без добра алтърнейт техника ще ти е невъзможно да свириш стегнато и бързо пентатоника (не говоря за легато варианти). Тя е 2 удара на струна и е крайно неудобна за движение на перото в удобна за теб посока, при смяна на струна :D . А е основен похват в хардрок и хеви метъл...

Аз не наблетнах стриктно на това, въпреки че съм гледал уроците на Пол Гилбърт преди 15 години, и имам проблеми. Просто съм си губил времето. Месеци ми отне да не се изкушавам с хибридни забежки. При тях ритъма и акцента бяга, защото си зависим от най-лекото съпротивление - лесните посоки на движение, за разлика от стриктната алтърнейт техника. И сега или свиря фигурите алтърнейт, (още се мъча) или не се занимавам с глупости - неравномерни и омазани пасажи.

Ако някаква хибридна техника ти идва отръки и някои фигури ти излизат стегнато и ритмично, ама наистина, ползвай я. Но НЕ разчитай това да ти е основата. Не е правилно и няма в общия случай да ти донесе стабилни резултати.

Всичко горенаписано е за свирене с перо. Легатото си е отделен филм. Има си упражнения за развиване на тяга на лявата ръка - почваш с удар на перото и после само легато - вкл. при преминаване от една на друга струна. Това ти е основата на легато техниката. Когато ти излиза чисто така (преминаване на друга струна без удар с перо) с помощни удари на перото ще си перфектен.

Тапинга е технически по-лесен, но пак тр. да внимаваш и да свириш чисто. Позволява свобода за дълги преходи, разширени интервали и иска много занимания, за да правиш интересни и разнообразни, впечатляващи неща.

Обаче технически си е по-лесен, и от чистото легато (само с лява ръка), и от стриктно свирене с перо.

Edited by emosms
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Определено интересен пост, който може да накара много колеги тук да се замислим! ! !  Често в този подфорум (китара) се пише предимно за инструменти, джаджи, усилователи, ефекти, но рядко за това какво правим на тези китари, когато са в ръцете ни.  А това си е най-важното за да има удоволствие.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Определено (вече) не мисля, че трябва фанатично да се следват някакви предписания - 3.14 удара при 42 BPM един вид. Да - има общи насоки, има задължителни елементи, добре е да се изгледат, изслушат много китаристи/уроци и т.н., но в крайна сметка всеки си намира неговото удобно - и добре, че е така - иначе всички щяха още да са дигнали ляв крак, главата на грифа на ниво рамо и с добре оформени (и подсилени) нокти :) Просто да свирим повече, в търсене на нашето удобно, което позволява да изсвирим това, което искаме да изсвирим. Примери много - от Стив Морз до Джанго Райнхарт през Томи Еманюел и много, много други...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, H.R. said:

Определено интересен пост, който може да накара много колеги тук да се замислим! ! !  Често в този подфорум (китара) се пише предимно за инструменти, джаджи, усилователи, ефекти, но рядко за това какво правим на тези китари, когато са в ръцете ни.  А това си е най-важното за да има удоволствие.

Разбира се, че е много по-важно какво правиш с китарата. Не знам дали си виждал какъв да е скуеър (или прилично сетната най-проста страт китара), с какъв да е овърдрайв камионче и какво да е кубе, в ръцете на човек, който може да свири :D.

За съжаление не съм в тази графа 'свирачи', но просто съм ахвал. Дори с маршал мини амп, пластмасовата портативна джаджа.

Share this post


Link to post
Share on other sites

иии ми аз не съм писал тука от ена камара време бе....

 

IMHO, що се отнася до перца и тн отговорът е Cracking the code Troy Grady. В общи линии това за мен е най-всеобхватното изучаване на това де що се свири с перце, че направо плаши. Аз свиря от почти 30 години и вътре има една камара неща, който са полезни и интересни. Има доста в тубата и цялото на един руски сайт дето не го споменаваме.

В общи линии synchu си е прав - няма правила и всяко музикално предизвикателство се решава с една или други музикална техника според случая и най вече възможностите. Щото и аз бих искал да свиря алтернейт като Стив Морз и легато като Холдсуърт, ама и един мармот завива със станиол.

Има обаче нещо, което е общо валидно и се нарича pick slanting. Преди време го открих за себе си като техника и абсолютно доказано работи. Нямам идея защо никой не го наблегнал като техника при обучаването, но определено има смисъл. 

Видът, размерът и материалът на перцето имат много голямо значение, ма това е друга тема. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.