Tozi Публикувано Февруари 24, 2010 Публикувано Февруари 24, 2010 От известно време се каня да пусна такава тема в която начинаещите да намерят някои бързи отговори. Ето няколко от въпросите на Ivan Pirishanchin които получих на ЛС: Здравей! Ами аз примерно се интересувам повече от това каква е връзката между акорди, акордни прогресии и скали, отколкото самите им дефиниции. Освен това не ми е ясна категоризацията на скалите - има мажорни, минорни, хармонични, пентатоники... Не разбирам кое е главното и кое от кое произхожда...Много лесно мога да проверя в интернет - цък два клика и веднага виждам как е построена скалата, но това не ми дава знанието за какво мога да я употребя и за какво не... Конкретно за импровизацията ми е интересно как се разбира по коя скала трябва да се свири (освен чрез доверяване на слуха)... Без дефиниции няма да стане. Иначе как ще разберем за какво си говорим? Ако не знаем каква е интервалната структура на гамите/ладовете и каде се намират тоновете им по грифа на китарата , няма да има какво да използваме върху даден акорд, нали? Ето някои основни дефиниции като начало (които бях пускал преди в една друга тема): Интервал - разстоянието между два тона. Според начина на изсвирването им интервалите биват два вида - мелодичен и хармоничен. Мелодичен когато двата тона са изсвирени един след друг а хармоничен когато двата тона звучат заедно. Полутон - най-малкото разстояние (в западния темпериран строй) между два тона. На китарата полу-тон е с едно прагче надолу или нагоре от даден тон, т.е. 1-2 или 4-3 и т.н. Цял тон - равнява се на два полу-тона. На китарата - цял тон= две прагчета надолу или нагоре т.е. 5 - 7 или 12 - 10 и т.н. Гама(скала) - поредица от тонове подредени възходящо или низходящо следвайки определена интервална структура Мажорна гама - гама (скала) с интервална структура между степените цял тон / цял тон / полу-тон / цял тон / цял тон/ цял тон / полу-тон/ Акорд - образува се най-малко от три тона изсвирени хармонично (едновременно) отстоящи обикновенно на интервал терца един от друг. Тризвучие - най-простата пълна форма на акорд образувана от три тона включваща основен тон - терцов тон (отстоящ на интервал терца от основния) - квинтов тон (отстоящ на разстояние квинта от основния тон). Най-вероятно един от първите акорди които сте научили на китарата - ла минор например. Четиризвучие (септакорд) - акорд образуван от четири тона. Тризвучие с прибавен тон отстоящ на интервал септима от основен тон Арпежи - мелодично изсвирени (тоновете един след друг) тризвучия или четиризвучия Ето и списък с основните ладове , интервалната им структура и акорда към който се свирят: Нека вземем мажорната гама за основа и означим степените и с цифри от 1 до 7. Ако започнем мажорната гама от всяка една от степените и получаваме съответните ладове. Ако построим акорд от 1 3 5 7 степени на съответния лад получаваме акорда върху който този лад може да бъде използван. Ладове на мажорната гама: Йонийски (Ionian) - 1 2 3 4 5 6 7 - maj7 Дорийски (Dorian) - 1 2 b3 4 5 6 b7 - min7 Фригийски (Phrygian) - 1 b2 b3 4 5 b6 b7 - min7 Лидийски (lydian) - 1 2 3 #4 5 6 7 - maj7 Миксолидийски (Mixolydian) - 1 2 3 4 5 6 b7 - dom7 Еолийски (Aeolian) - 1 2 b3 4 5 b6 b7 - min7 Локрийски (locrian) - 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 - min7b5 2 Цитирай
bgmttt Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Явно си неизчерпаем извор на търпение и всеотдайност.... Въпрос: Ако композирам хармония в До мажор, възможно ли е да използвам акорд извън основните акорди в До мажор? Ми мажор примерно Цитирай
bluelemon Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Понеже явно гледам не е за тази тема това което бях писал, ще си пусна тема пък може някой да помогне Редактирано Февруари 25, 2010 от bluelemon Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Изхождайки от максимата - каса на 1-во/3-то и барабанче на 2-ро/4-то време - съобразяваш по тях. Ако няма барабани - можеш да правиш каквото си поискаш - няма правила. Сол на вкус. Ако композирам хармония в До мажор, възможно ли е да използвам акорд извън основните акорди в До мажор - Ми мажор примерно? Да, просто няма да е диатоничен. Редактирано Февруари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
kolio_k Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Да, и може да звучи много християнски , особено ако ги използваш като доминанта към Ла минор в някое акордово последование от типа C, E7(#9), Am add9, Am add9/G , F, Fmin 6, C/E Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 25, 2010 Автор Отговорено Февруари 25, 2010 Едно обобщение до тук: Върху min7 можем да използваме - Дорийски (Dorian), Фригийски (Phrygian), Еолийски (Aeolian) Върху maj7 можем да използваме - Йонийски (Ionian), Лидийски (lydian) Върху dom7 можем да използваме - Миксолидийски (Mixolydian) Върху min7b5 можем да използваме - Локрийски (locrian) Това са и основните типове акорди и ладове използвани в рок и джаз музиката. Има още един за който ще напиша евентуално по-нататък - умаленият акорд dim7 Цитирай
stomanow Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Евала,че има хора на които им се занимава и имат търпението да го правят .Попрегледал съм това онова в този раздел и мисля,че оттук могат да се научат нещата,които ги има в елементарната теория на музиката(и не само),но са разпилени в доста теми,а добре би било(за консуматорите като мен ) да са синтезирани на едно място,като се започне от самото начало,точно както е в случая и да се разглеждат не само теоретично,а и практически,както се и предполага от заглавието на темата "какво,къде,кога и как" . Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 25, 2010 Автор Отговорено Февруари 25, 2010 А така. Ако някой има нужда от пръстовки или някакви такива други технически неща свързани с практическото прилагане на описаната тук теория, които не може да намери в нета - питайте. И да не забравяте да свирите. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Да, и може да звучи много християнски, особено ако ги използваш като доминанта към Ла минор в някое акордово последование от типа: C, E7(#9), Am add9, Am add9/G, F, Fmin 6, C/E Ако позволи Кольо - да дообясня: А защо "християнски" (хрисим) - защото #9 в Ми мажор е кой тон? Фа двоен диез = Сол А Сол е 5-та степен на До мажор и по-този начин острият Ми мажорен акорд се "омекотява" в редиците на До мажор, поради общия тон. Нали е тема за новобранци. Редактирано Февруари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
stomanow Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Ами да попитам и аз тогава,дръпнах си наскоро един бекинг трак с акорди Em7-A7-D7+-G7-C#m7b5-F#7-Bm.Свиря в-у Emin7 ми минорна пентатоника и ми дорийски,в-у A7 фа диез минорна пентатоника и ла миксолидийски,в-у D7+ си минорна пентатоника и ре йонийски,в-у G7 ми минорна пентатоника и сол лидийски,в-у C#m7b5 до диез локрийски и умалени арпежи,в-у F#7 фа диез бихармоничен мажор и умалени арпежи и в-у Bm си минорна пентатоника и си еолийски.Какво друго може да се свири в-у тази хармония(и защо ) и защо ми звучи добре когато свиря в-у G7 арпеж G7+(напр. G F# G B D F# G B D),не би ли трябвало F и F# да се "бият"...А на услужливото предложение на Tozi за някоя интересна пръстовка няма как да откажа . Цитирай
stomanow Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 Тоя фа диез всъщност не е бихармоничен,а мелодичен с ниска втора(ако така е правилно да се каже де)... Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Фа-Фа#: Зависи на какво разстояние са в октави - колкото по-близо, толкова по-голям бой. А и темпото е фактор и да - като цяло би трябвало да се бият, но в случая ти звучи добре, вероятно, защото Фа# се явява като преходен към Сол (в G7). А и G7+ обикновено се разбира за увеличен акорд с минорна септима - за това погледни означенията тук: http://www.erinmartell.com/wordpress/wp-co...ord-Symbols.jpg Редактирано Февруари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 25, 2010 Отговорено Февруари 25, 2010 (Редактирано) Тоя фа диез всъщност не е бихармоничен, а мелодичен с ниска втора (ако така е правилно да се каже де)... Понеже не си написал дали става дума за мажор или минор (въпреки, че предполагам, че е мажор, заради предния ти пост) - ще дам два варианта: - Мелодичен мажор с 2-ра ниска: 1, 2b, 3, 4, 5, 6b, 7b - Мелодичен минор с 2-ра ниска: 1, 2b, 3b, 4, 5, 6, 7 Мелодичен мажор с 2-ра ниска е познат още, като еврейска скала. Мелодичен минор с 2-ра ниска...най-близкото, до което се натъкнах, беше - лидийски минор (5-то обръщение) И двете скали са екзотични. Редактирано Февруари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 26, 2010 Автор Отговорено Февруари 26, 2010 Не знам защо ама ми се струва че нещата които обсъждате съвсем не са за начинаещи... Как импровизираме с ладовете? Гамите? Когато импровозираме свирим мелодии т.е. преминаваме от един тон към друг (в повечето случаи). Един начин е да импровизираме с диатонични интервали. Диатонични интервали : секунди, терци, кварти, квинти, сексти, септими, нони , децими,.... Диатонични означава интервали съдържажи се в съответния лад. Например: До Йонийски Диатонични секунди: C - D - E - F - G - A - B ..... Диатонични терци : C - E ; D- F ; E-G; F-A; G-B; A-C; B-D;..... Диатонични кварти: C-F; D-G; E-A; F-B; G-C; A-D; B-E;... Диатонични квинти: C-G; D-A; E-B; F-C; G-D; A-E; B-F;.... Диатонични сексти: C-A; D-B; E-C; F-D;G-E;A-F;B-G;..... Диатонични септими: C-B;D-C;E-D;F-E;G-F;A-G;B-A;... ..... Или всяка комбинация от тях. Цитирай
stomanow Отговорено Февруари 26, 2010 Отговорено Февруари 26, 2010 за линка с означенията,трябва да си направя труда най-накрая да ги науча.. А иначе точно това е въпросът-как да импровизираме с ладовете.Да приемем,че разглеждайки някоя много проста хармония,например C/F/G/C и сме прочели(и научили) това което е написал Tozi досега в темата,знаем какво и къде можем да свирим,но как?Какви са основните принципи,които трябва да научим(за да можем след овладяването им да можем и нарушаваме)?Имам предвид опорни тонове,тонове с които да започнем и завършим фразата и т.н. П.П.Извинявам се,ако Tozi има намерението да ни поднесе някаква методична програма(което би било чудесно и аз доколкото съм разбрал,точно това е идеята на темата) и аз по някакъв начин прескачам нещо ,но мисля че въпросите ми са съвсем за начинаещи и е добре всеки който просвирва на какъвто и да е музикален инструмент да започне да си задава,а не като мен да свири с години само "прагчета" . Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.