Jump to content
Българският форум за музиканти

Ритъмът - макро, микро, груув, суинг


Recommended Posts

Дръзвам да се намеся и аз сред академичните умове. Дотук се изказаха много верни и още по-верни мнения. Моето специално се препокрива донякъде с на Кольо (надявам се мога на ти :) ). Но ще допълня нещо - груува е фийла, който се придава от човека, който изпълнява даден ритъм (няма значение инструмента). Съществена част (дори понякога и по-важна) са паузите. Никой не обръща внимание на тях словесно, но музикантския ви усет ви кара да ги използвате правилно, за да построите груув. За пример мога да дам моят антифаворит сред барабанистите Върджил Домати - човекът откровено не признава паузите като приом в музиката и мен ме дразни да го слушам.

Специално при барабаните положението е странно - един синкоп в касата и от стрейт става шафъл. Големите майстори правят такива магий понякога, че без да променят патърните си - става друг груув.

Много бих искал да се включа със записи с примери, обаче нямам микрофони в нас :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Ето как ми обясни преди малко един черен музикант swing и groove:

 

swing - beat bounce

groove - beat displacement

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понеже съм голям почитател на фънк ритмите, опитах да спретна нещо което да звучи грууви( каквото и да значи в действителност това).

Не ми се получи много добре, но така или иначе го записах. Барабаните и баса са редени .Съвсем кратко е. Само китарите са изсвирени и май на микро ниво хич(ама хич ) ги няма(това разбира се го виждам от графичното изображение на звука спрямо гридовете). Друго си е да чуе някое опитно ухо...

 

Groove TRY

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Понеже съм голям почитател на фънк ритмите, опитах да спретна нещо което да звучи грууви( каквото и да значи в действителност това).

Не ми се получи много добре, но така или иначе го записах. Барабаните и баса са редени .Съвсем кратко е. Само китарите са изсвирени и май на микро ниво хич(ама хич ) ги няма(това разбира се го виждам от графичното изображение на звука спрямо гридовете). Друго си е да чуе някое опитно ухо...

 

Groove TRY

 

Всъщност това е едно наистина готино изсвирените неща които съм чувал тъдява, поздравления :bravo::D

 

Ако аз го бях правил, може би щях да дръпна соло барабана една милимунда назад (спрямо метронома и на моменти, не навсякъде), за да звучи малко по живо, но и така е гот. Колкото до свиренето на китарата, според си се справил чудесно. Единственият удар с перо леко напред ( като фил, не че не е ритмично) от всичко останало, който чух е на края на първото повторение в първия луп ( имаш два акцента на оф-биит, вторият звучи микро припряно, но това е супер дреболия, колкото да подчертае живото свирене и ни най малко не пречи на качеството )

 

Понеже много добре се справяш с равните 16тини очевидно, може би би ти било интересно да се пробваш с фънк на шафъл фил, като модифицираш малко бекинг трака за да пасва

 

Още веднъж, браво за готиното свирене :bravo:

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ти, че изказа мнение . :)

Като видях как стои графичното изображение спрямо линиите обозначаващи времената, си помислих че се разминавам(въпреки че не го чувах, предположих че просто не съм достатъчно взискателен слушател и не чувам микро несъответствията).

За соло барабана хватката ми мина през ум след като прочетох че Ивелин я използва , но я оставих за накрая преди да експортна файла и после просто забравих :) Никога не съм го пробвал, за напред ще експериментирам , защото бих се радвал да мога да накарам мидито да звучи максимално живо(доколкото е възможно)

За фънк шафъл веднага бих опитал , само първо трябва да си изясня значението на това понятие (то ясно че шафъл ще е нещо разбъркано , ама как звучи в музиката :blush: Вероятно е свързано със суингирането, което хич не ми се отдава )

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Построяване на груув от личен опит:

 

0. груувът идва от ритмиката;

 

1. мислене и тактуване на ауф-такт, слабо време - цял нов свят;

 

2. фрази с подходяща дължина/краткост - една фраза съдържа поредица от тонове и плаваща/вълнова динамика с акцент/и (с плаваща динамика обозначавам стъпаловидна/последователна промяна на силата на тоновете - по възможност да се получава естествено, в зависимост от физиологията на музиканта и неговите естествени грешки) или или свирене с гоуст ноти, разбира се.

 

- от чисто психологическа гледна точка - 1 или 3 акцента, ако се свири повтарящ се мотив

- повече от 3 акцента в такт създават чувство за последваща поредица - 2-но по-дълъг такт или на по-висока честота... или минаване в импровизация с неопределена дължина

 

3. разполагане на горепосочените фрази и техните акценти така, че да образуват композиция по слаби времена... и не само по слаби, разбира се... но основният мелодичен акцент да е на ауф-такта;

 

4. мярка на дължините на фразите и цялостна композиция (за 1 такт, за 2 такта, за цяла импровизация);

 

 

Груувът идва най-вече от придърпващият мотив в дадена композиция - изпреварващият възприятието акцент - следователно с малка времева стойност.

Една и съща фраза, започната от различни стойности на времевия ред има съвсем различно звучене.... Експериментирайте смело и ще откриете поне 2 или 3 позиции, в които звучи грууви дадена фраза.

 

 

Извинявайте за изразните средства - нямам академичен опит.

Това за 1 или 3 акцента не знам дали е вярно. :drummer: ...

 

 

 

http://www.youtube.com/user/lileulileu

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за поста, но да си призная, не можах да разбера много-много за какво става въпрос в него. Може да си е в мен причината де :offtopic-001:

Това, което аз разбрах е, че груува идава от ритмиката и от свирене на ауфтакт, както и от правилната дължина на фразите. Разбирам думите , но до там. Добре ще е ако доизясниш какво точно имаш предвид. Като може би кажеш първо какво разбираш под груув, защото преди в темата стана ясно, че думата може да има доста значения.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Упс... Вярно е, че не става баш ясно.. :offtopic-001:

 

Извинявайте.

 

Груувът го разбирам като симбиозата между ритмика и мелодия. Но ритмиката има ключовата роля.

 

За мен груув съществува в тези ритмки, които предизвикват усещането за придърпване на ритъма напред, сякаш те изпреварва и събужда допълнителен порядък от честоти и вибрации в тялото, сякаш "изтича" покрай теб безпрепятствено, плавно и логично и продължава и продължава, сякаш има втори план на събития, скрити зад първия. В тези ритмики има "фокус", който те препраща във всеки следващт такт и то с такава лекота, която е много привична на себеусещанията на човек - естествена и лека.... по спирала с допълнителни възли по нея. ;)

 

И за това способстват акценти, които са на/от по-вискока честота (16/16) изместени от правото време и неговите половинки и съответно от математичното възприятие на човек.

 

Прост пример за подобни "фокуси" в 16/16 ти:

Все едно, като свириш с перо, всички удари да са по 1/16 ноти и започваш с удар надолу.... И след това да изкараш мелодия но само с удари нагоре, а ударите надолу са гоуст ноти. Но за да действат като "фокуси", акцентите ще трябва да са близки до правите и половинките времена:

 

китара:_____. . . / . . . / . . . / . . . /

барабани:___Ткцк Чкцк Ткцк Чкцк

 

Т- каса

Ч - барабанче

ц - ауф-такт

к - ауф-такт на ауф-такта - слабото време, "фокус"

 

По тази формулка може да се построят доста груувчета... И мелодията върви по "к"-тата.

 

китара:_____. /. . . / . . . /. . . / . .

барабани:___Ткцк Чкцк Ткцк Чкцк

 

И бих добавил, че за по-лесното и приятно изучаване на подобни ритмики можете да използвате дилей ефект.

 

:offtopic-001:

Редактирано от lileu
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Това, което ми казаха вчера за groove беше, че думата е slang, която има широкоспектрално значение, но основното е - улей.

Когато игличката на грамофона попадне в улея - черните го наричат groove - демек тя си е на мястото (правилното).

Когато бандата свири стегнато и на място (т.е. точно, а не разклатено) това е groove или in the pocket.

 

Аз почвам да си мисля, че двете думи swing и groove имат общо значение, когато се изполват в значение, което се отнася до танцувалния момент и напълно различен смисъл, когато се разбира swing/swung (за разклащане) и groove (за стегнато свирене).

 

И още едно:

in the mood - в добро настроение

in the groove - в правилното настроение (за веселба)

 

---------------------------------

 

Eто и едно интересно обсянение от речника:

 

90910239.png

 

Май обясняват точно какво значи тази дума - и за игличката и за цикличното свирене и за кефа/танца и за връзката м/у ритъм секцията! :music336:

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво разбирам под груув в ритъма? (сега вече мога да мисля по-просто) :)

 

Груувът се усеща, когато в даден ритъм пулсират акценти, които допълват движението на тялото нагоре, когато танцуваме по този ритъм.

Тези акценти са най-често ауф-такта или кратки акценти около ауф такта - понеже човек е свикнал да се поклаща в правото време надолу. Така човек изпитва усещането, че нещо в музиката допълнително го "повдига". И наистина, сякаш става по-лесно да танцуваме, съответно и по-приятно. Съответно влизаме в точното настроение. :)

 

:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе.... аз лично силните времена и по конкретно първото ги усещам като движение нагоре (надявам се това не ме прави не-човек). А при неравноделните движенията съвсем се объркват. А какво става ако не се свирят силните времена? Грува изчезва - или как? А какво става ако няма барабани и свири само соло кавал да речем?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Ами с паузите си много прав... паузи на силни времена - супер подход... много ми е помогнал до сега... особено в джаз свирене - казваш си - ей сега няма да свиря на първо време и... става много яко :thumbs_up:

и това, че първото време ти е нагоре е супер - значи си тактуваш на ауф-такт... и аз съм така.... А при нерваноделки гледам да намеря правото броене и да си тактувам ритмите като полиритмии - единия кръг си броиш на силно време, а следващия се пада на слабо и така през един се повтарят. Примерно 14/16, на които тактуваш на всяка нечетна 16-тина първия кръг (демек на 1/8-ни), а на втория - на всяка четна... през един кръг акцентите съвпадат с правото време и става лудница... Това е приложимо за неравноделките... дет се вика има двойствен груув - сериозно. :hysterical:

 

 

А за кавала - то е атмосфера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.