IsoMorPhiC Публикувано Февруари 10, 2010 Публикувано Февруари 10, 2010 Здравейте! Имам един въпрос, който задавам от чисто любопитство. Докато изучавах видовете септакорди ( до момента знам как се образуват доминантен, мажорен, минорен, полунамален(?) (half-diminished) и намален(?) (fully-diminished)) ми направи впечатление, че с мажорно тризвучие могат да се образуват два вида септакорди - доминантен, като се добави минорен седми и мажорен съответно, като се добави мажорен седми интервал. С минорно тризвучие(+ минорен седми) обаче се образува само минорен септакорд . Та въпросът ми е - има ли такъв септакорд, който се образува от минорно тризвучие + мажорен седми интервал и ако да, как се нарича? П. П. На мен ми звучи малко, като намален Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 10, 2010 Отговорено Февруари 10, 2010 има, казва се minor/major 7th иначе diminished/ half-diminished се превеждат като умален/полуумален на български доколкото знам Цитирай
elasticman Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 мелодичен минор хармоничен минор Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Както и унисекс-хармоничен минор - познат още като "Би". (21 век сме!) Цитирай
Vlad Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Ивелине, това последното е за говорилня Не обърквай човека с бъзици! "Та въпросът ми е - има ли такъв септакорд, който се образува от минорно тризвучие + мажорен седми интервал и ако да, как се нарича?" Аз също наричам този септакорд "минор с мажорна 7-ма" = m(maj7), скалата е мелодичен минор. Влад Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Минорно-мажорен септакорд, а може и минорно-голямо четиризвучие. Той е и по-нестабилен в сравнение с мажорния и минорния септакорди, защото при тях има две квинти в общата им интервалова структура, а при този има само една - в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Аз също наричам този септакорд "минор с мажорна 7-ма" = m(maj7), скалата е мелодичен минор. Това като отричане на (би)хармоничната ли го казваш? Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 (Редактирано) Минорно-мажорен септакорд, а може и минорно-голямо четиризвучие. Той е и по-нестабилен в сравнение с мажорния и минорния септакорди, защото при тях има две квинти в общата им интервалова структура, а при този има само една - в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект. ^ Виждал съм го отбелязан и като minmaj7 из разни ноти. Става дума все за същия акорд. Добре ще е, ако по-активните музиканти споменат и няколко песни, където той се ползва на по-ключови места, та да е съвсем пълно обяснението, с примери . Между другото, как се отбелязва той в по-професионално написани ноти(така и не научих добре значенията с +, - и т.н., които май се ползват по-често от тези, с които аз се оправям добре). Редактирано Февруари 11, 2010 от Evtim Djerekarov Цитирай
Vlad Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 (Редактирано) @Ивелин: Може скалата да е и би, но човека пита за акорда. И аз не трябваше да го обърквам с тези скали. Ето един музикален пример: Редактирано Февруари 11, 2010 от Vlad Цитирай
IsoMorPhiC Отговорено Февруари 11, 2010 Автор Отговорено Февруари 11, 2010 Благодаря на всички за изчерпателните отговори. @Ивелин Абе, не знам - на мен нито на мажорен нито на минорен ми завръща @Евтим Май се означава с m/M7 , но не съм сигурен. В този ред на мисли, би трябвало да има и два вида Aug7. Те пък как се наричат/означават? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Хубав пример от Vlad, тук акордът има линеарен характер, т.е. произлиза от гласоводенето. Къде се среща този акорд като тонически? Не е трудно да се досети човек, че най-вече в джаза. A G7+ или Gaug7 ще рече доминантсептакорд с увеличена квинта. Цитирай
IsoMorPhiC Отговорено Февруари 11, 2010 Автор Отговорено Февруари 11, 2010 в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект. Наистина е така. Докато си го свирех забелязах, че всъщност това е първа инверсия на увеличено тризвучие, може би както ти казваш "заключено". Ето един пример: Em/M7 E, G, B, Eb G, B, Eb -> Eb, G, B [Eb, G] - m3 [Eb, B] - Aug5 => Eb, G, B е EbAug. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 (Редактирано) Примера на Stone е за единия вариант, за който питаш: (ще пиша в До) C, E, G#, Bb Другия е с голяма септима: C, E, G#, B Записва се: Cmaj7(#5) и най-добре се връзва към третото обръщение на мелодичния минор: C, D, E, F#, G#, A, B п.п. Сега вероятно ще питаш и за умаления септакорд с мажорна септима - няма такъв, защото последния интервал в него е кварта и излиза от терцовото строене на акордите (дори и да го погледнеш като увеличена терца, пак си звучи като кварта), но пък никой не те спира да го свириш! Както и увеличения-доминантов има умалена терца в края, което реално е голяма секунда (и на мен лично ми е странно)...но ето, че се е наложил като акорд в джаза и не само. Редактирано Февруари 11, 2010 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 ^ Плюсчето докарва много главоболия на младите музиканти, защото често го мислят, като 7+, +7, maj7 и какво ли още не. А реално + се отнася до 5-тата степен. И за това избрах най-ясното записване, за да няма допълнителни питанки Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.