Jump to content
Българският форум за музиканти

Промяна в музикалната теория  

32 гласа

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Моля, впишете се или се регистрирайте, за да гласувате.

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Пречат ли бемолите и диезите?

 

Да предположим, че няма диези и бемоли - така няма да има, например Си бемол, а всеки тон, който използваме в 12-тоновата система ще има собствено име.

Нека си представим как би изглеждало това:

47867397.jpg

(използвам последните букви от английската азбука, заради разграничаване от сегашните наименувания)

 

Нека да видим как биха изглеждали например натуралните мажорните скали в този си вид и след това да ги сравним със сегашните такива:

 

O, Q, S, T, V, X, Z

P, R, T, U, W, Y, O

Q, S, U, Y, X, Z, P

R, T, V, W, Y, O, Q

S, U, W, X, Z, P, R

T, V, X, Y, O, Q, S

U, W, Y, Z, P, R, T

V, X, Z, O, Q, S, U

W, Y, O, P, R, T, V

X, Z, P, Q, S, U, W

Y, O, Q, R, T, V, X

Z, P, R, S, U, W, Y

 

Какво виждате? Купчина от букви в особен ред, който трябва да се запамети (и това е само за натуралния мажор - купчините за мелодичен/хармоничен/бихармоничен/старинни ладове и т.н. ще са други). Също така - петолинието ще стане "тясно" за такова нотиране.

 

В сегашната музикална теория тоновете са подредени по ред, а алтерирането е с ясни правила.

 

И да не забравяме, че 12-тоновата равно-темперирана система не е перфектна - математически да, но акустично не. Вероятно ще има още нововъведения.

До този момент новите неща не са променяли, а само са допълвали теорията.

 

Има ли нужда от такава промяна и би ли улеснила теорията по някакъв начин?

Редактирано от Ивелин
  • Отговори 48
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Струва ми се, че по-належащо е промяна(усъвършенстване) на музикалната педагогика(обучение), а за промяна на теорията питай Вампира...(шегичка) :thumbs_up:

Отговорено

Това е глупаво. Имам въпроси например:

- защо английската азбука ами не гръцката например, откъдето е произлязла самата теория на европейската музика?

- къде е разликата със сегашните приети букви на ладовете в C мажор:

 

C, D, E, F, G, A, B

D, E, F, G, A, B, C

E, F, G, A, B, C, D

F, G, A, B, C, D, E

G, A, B, C, D, E, F

A, B, C, D, E, F, G

B, C, D, E, F, G, A

 

- все същата канонада от букви :lol:

 

- ето пример и със сегашните в Bb мелодичен минор:

 

Bb, C, Db, Eb, F, G, A

C, Db, Eb, F, G, A, Bb

Db, Eb, F, G, A, Bb, Eb... и т.н. манджа от букви и символи

 

- ето друг пример:

 

α, β, γ, ∂, ε, ζ, η, θ, ι, κ, λ

гърците не биха имали проблеми, както и всеки средно-интелигентен ученик минал уроците по физика и математика, даже са 12, колкото са тоновете. ;)

 

- ето друг пример:

 

- 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8... и т.н. с това пък всеки е свикнал дори като иде да си купи хляб от магазина

 

И само да те светна, че това не е теорията на музиката, а означението на нейните елементи, така като азбуката не е теория (граматика) на езика. Цифрите също не са математика, а само символи за числата. ;)

Отговорено (Редактирано)

Гледам днес си се регистрирал - да не си от Трансилвания?

 

==============

 

Манджата от букви в момента е два пъти по-малко.

А и говорим за друг вид концепция - без знаци за алтерация.

Това каква азбука ще ползваме - принципа е същият:

 

α, β#, γ#, ∂, ε#, ζ#, η#

или

1, 2♭, 3♭, 4, 5♭, 6♭, 7♭

 

Въпросът ми е друг и той е отправен към 12:7

 

Има ли нужда от такава промяна теорията на музикалните елементи и би ли улеснила практиката по някакъв начин?
Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)

Понеже аз не обичам скрито-покрито - ето какво сладко излеяние (в типичния арогантен стил) получих за Нова Година от Nibiru:

 

не че ти се меся в темата, но исках да ти кажа, че неправилно си я задал като тема.

за да промениш теория трябва да промениш съотношенията между тоновете така че да имаш нова система на тонове. ти искаш да промениш само означенията.

не си наясно с математиката обаче защото сегашната не е с два пъти по-малко означения :D

брой сам, 12:7 имаш 12 тона съответно си прави каквито искаш означения с букви цифри, римски цифри, кръгчета, триъгълници, многоългълници дори може да си правиш докато ги докараш до 12

При 7 знаци + 3 за диез, бемол и бекар = 10

с два по-малко, а не два пъти по-малко. както ти казах, не си наясно с математиката

Не го приемай лично, но все пак не става дума за плод и зеленчук. :cheers2:

 

Айде весела и честита! :cheers2:

 

Я да видим кой не е добре с математиката:

- 12 тона

- 7 тона (с алтерации - единични, двойни, тройни и изчистваш знак)

 

Както се знае, 7-те тона могат да обозначат и 1/4 тонове, от което стават:

а) 7 + ♮ / ♯, ♯ ♯ , ♯ ♯ ♯ / ♭, ♭♭, ♭♭♭ = 14

б) 12 + 12 (различни наименувания за 1/4 тонове) = 24

 

24>14

както и:

12>10

 

А като се има в предвид, че диези, бемоли и бекари не са тонове, а знаци - явно "плод и зеленчук" не ти е ясна фраза!

 

Виж, старите хора са казали:

От всяко дърво свирка не става, както и обратното, разбира се! :D

Така, че не се притеснявай! :cheers2:

 

Честита нова 2010 година!

Редактирано от Ивелин
Отговорено
C, D, E, F, G, A, B

D, E, F, G, A, B, C

E, F, G, A, B, C, D

F, G, A, B, C, D, E

G, A, B, C, D, E, F

A, B, C, D, E, F, G

B, C, D, E, F, G, A

 

- все същата канонада от букви :cheers2:

Мистър МАТЕМАТИКА, загледай се в диагоналите и пак ми кажи, че няма последователност.

Отговорено (Редактирано)

7-те тона обозначват 1/4 тонове. Как по-точно?

 

Ивелине, тая последователност горе дето си я написал е за мажора/минора съответно натурални - частен случай. Частен, схващаш ли?

Напиши си каквато си искаш друга тоналност, да речем, защото има 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 тонови скали.

Ама то е ясно, че все едно да се обсъжда хелоцентричната система с геоцентричен привърженик на църквата.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено
C, D, E, F, G, A, B

D, E, F, G, A, B, C

E, F, G, A, B, C, D

F, G, A, B, C, D, E

G, A, B, C, D, E, F

A, B, C, D, E, F, G

B, C, D, E, F, G, A

 

- все същата канонада от букви :D

Мистър МАТЕМАТИКА, загледай се в диагоналите и пак ми кажи, че няма последователност.

 

@Ивелин

 

Не мога само да разбера защо се връзваш на Ивайло ( Nibiru и Вампира в случая ) да му спориш. Той явно си има едно 20 акаунта и си се води от принципа едно си баба знае, едно си бае, то какво ли друго може да се очаква, те маниите не ходят по гората, а по хората. И с твоя активна помощ обръщате подраздела, от теоретичен , на пълна демагогия.

 

Това, за което си чатите е пълна щуротия ( сигурен съм , че знаеш де :-) )

 

Но както и да е

 

Честита нова година на всички, много успехи и късмет :cheers2:

Отговорено

@Кольо, забавен събеседник ми е. ;)

 

7-те тона обозначват 1/4 тонове. Как по-точно?

Ето така:

56843037.jpg

 

Ивелин, тая последователност горе дето си я написал е за мажора/минора съответно натурални - частен случай. Частен, схващаш ли?

 

Да, да - схващам! Особено "натурални"!

 

Не знам в коя галактика се въртиш ти, но явно там информацията пристига бавно.

Отговорено (Редактирано)

другия Ивайло пише:

 

kolio_k, разбира се че са щуротии, какво иначе да са? Едно е да си с отношение към всеки тон и да ги считаш за равноправни без да ги отчиташ непремено от някакви си частни натурални/мажор минори. Дори не разбирам вие като уж яко в джаза хора, дето по принцип до-ре-ми-фа-сол-ла-си го намирате за едва ли не скучна скала, тоналост и свирите наън септ, нона-акорди с по нам колко си диеза, да сте привикнали към обозначаваща система спрямо мажора?!

Кажи ми че първо мислиш всеки акорд като от до-мажор и след това гледаш къде е? Не мислиш така сигурен съм. и ти си китарист и аз и много добре знаеш как да изсвириш Bbsus4add9+ и знам ли... може пък да си строиш първо мажор от до.

 

За друга система на означаване на тоновете - независима от мажори, минори, ладове и прочее, не може да се очаква, да поддържа която и да е последователност на означенията на коя да е от тези. Отворете ги тия очи бе да му се не види! ;)

 

Що пък тогава не се спрем на система по тетрахорди и да счетем за отправен йонийския - чудесно. имаме 4 тона, на които ще дадем име, останалите ги означаваме с ^ за квинта отгоре, a с _ е умалена квинта.

C, D, E, F....... C^, D^, E^, C

C_, D_, E_, E^

C_^ или C^_ ти е познатия C#.

 

 

-----------------------

Ето дори така умея да мисля аз за тоновете и имам само 6 символа. ;)

А, Ивелине, много символи станаха нещо като включи и четвъртинките за отбелязване. Огледални бемили, някакво доларче пък зачеркнати два бемола ли са това.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено (Редактирано)

;) ТОВА МЕ ИЗКЕФИ МАКСИМАЛНО!!!

Ивайло добави знаци в "неговата" система, за да я опрости!

Браво - отваряш си очите...лека-полека! ;)

 

---------------------------

 

Тоновете равноправни? Спрямо какво??? Те един към друг в 12-ТЕТ-а са фалшиви!!!

 

Bbsus4add9+

Това е много гоЧин акорд, познат още като: Bbm/add4 ;)

 

---------------------------

 

Остава въпроса, защо да изберем математическа система, пред музикална и с какво би помогнала тя на практиката?

Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)
Що пък тогава не се спрем на система по тетрахорди и да счетем за отправен йонийския - чудесно.

Имаме 4 тона, на които ще дадем име, останалите ги означаваме с ^ за квинта отгоре, a с _ е умалена квинта.

C, D, E, F....... C^, D^, E^, C

C_, D_, E_, E^

C_^ ти е познатия C#.

Или:

 

54664935.jpg

 

Как изглеждат тетрахордите така:

 

C, D, E, F

C_^, D_^, F, C_

D, E, C_, C^

D_^, F, C^, D_

E, C_, D_, D^

F, C^, D^, E_

 

и т.н.

 

Странно защо C, D, E, F не е C_, D_, E_, F_?

Може би защото тоновете се повтарят през октава, която е най-чистия интервал и затова запазват имената си.

В твоя вариант октавата запазва означението си и през тритонус и квинта - с прибавени знаци, което всъщност обременява записването.

 

Ще приема, че си бил пиян заради новогодишния празник и с твоя приятел сте изглеждали така докато сте мислили тези схеми: :)

Редактирано от Ивелин
Отговорено

:)

Будната теоретична мисъл не спи и не знае покой даже и по празниците!

Не мога да разбера защо ми е толкова смешна тази тема, колкото пъти вляза и чета, толкова пъти се смея с глас.

 

С пълното съзнание за своята теоретична немощ, не мога да си представя защо ще ми се налага да повишавам тона чиста квинта и да го понижавам с умалена, ако това е аритметиката за достигане от С до С диез...

 

Ще се въздържа от предложения за рационализиране и на клавиатурата на пианото, за да не стане положението съвсем патологично.

Само се чудя дали някой ден да не поведа брожение на астигматиците срещу стандартното петолиние...

Айде, успехи в диренията..., повече няма да се намесвам.

;) (Не мога просто...)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.