YES Публикувано Октомври 25, 2009 Публикувано Октомври 25, 2009 Може ли някой да напише някои скали, които народните музиканти използват за импровизация? Благодаря! Цитирай
MiroLambov Отговорено Октомври 25, 2009 Отговорено Октомври 25, 2009 Сещам се само за една - бихармоничен(маджарски/цигански) минор. Явява се минорен лад с повишени 4-та и 7-ма степени. Не съм много навътре, но ще ми е интересно да разбера за някой други скали. Тука има хора които могат да ни разяснят доста. Дано се обадят Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 25, 2009 Отговорено Октомври 25, 2009 Без да съм навътре в подробностите на народната музика, отговарям...Срещат се още фригийски и еолийски лад... Като казваме еолийски, струва си да се подчертае, че това съответства на натурален минор, като седма степен не се повишава, при което доминантата би била минорна.В нашия фолклор роля намират и маками като хиджас и хиджаскар.Хиджас оригинално в арабския свят има две форми в зависимост от това, дали посоката е нагоре или надолу. В посока нагоре вторият тетрахорд дава шеста степен в лада, отстояща на 3/4 от петата и седмата, докато надолу се ползва друг, при който шестата степен е по-ниска - на полутон от петата и цял тон от седмата. Хиатусът отчасти се "компенсира", като втора степен е настроена малко по-високо, а трета - малко по-ниско. Поради това, че използва микротонове и не се вписва съвсем в западноевропейската система, бихме могли условно да го запишем примерно така от до: - нагоре C +Des -E F G +As B - надолу C +Des -E F G As B Хиджаскар се състои от два хиджазови тетрахорда (1/2, 1 1/2, 1/2), което от до би дало: C Des E F G As H C Цитирай
Fenix Отговорено Октомври 29, 2009 Отговорено Октомври 29, 2009 Фригийски доминантен лад, това е друго име за хиджас нали? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 30, 2009 Отговорено Октомври 30, 2009 Преопростено, може да се каже, но не е точно. Хиджас в арабския свят предполага микротоналност и има споменатата специфика на шестата степен, за разлика от фригийско-доминантовия лад. Цитирай
Fenix Отговорено Октомври 31, 2009 Отговорено Октомври 31, 2009 (Редактирано) Да, ако приемем че "закръгляме" стойностите Мерси Редактирано Октомври 31, 2009 от Fenix Цитирай
Tozi Отговорено Ноември 14, 2009 Отговорено Ноември 14, 2009 Бих добавил една от най често използваните скали при фолк импровизацията. Някои и казват шопски мажор. До ре# Ми фа# Сол ла Си бемол. Цитирай
LaughingSkull Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 Музиката от македонския регион използва минорната скала. Цитирай
Hillbilly Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 Автора-на какво свириш?За китара-извади си по слух Влатко Стефановски какви ги върти,ей Голям е Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 До ре# Ми фа# Сол ла Си бемол. Точно за тази скала си мислех, която е всъщност близка до полутон-тон (с един изпуснат тон). Цитирай
Tozi Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 До ре# Ми фа# Сол ла Си бемол. Точно за тази скала си мислех, която е всъщност близка до полутон-тон (с един изпуснат тон). Именно. Следователно може да бъде използвана като тон-полутон с всичките замени и транспонирания на малки терци. Характерното фолклорно звучение обаче се получава от орнаментите и начина по който се използва. За мен тази гама е образувана от доминантов септакорд и така наречените в английския език half step approach notes, т.е. полутон преди всеки от акордовите тонове. Точно този е начина по който майсторите на фолклорната инструментална музика използват тази гама(скала). При До ре# Ми фа# Сол ла Си бемол - ре# винаги се разрешава в ми, фа# в сол и т.н. Успех! Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 16, 2009 Отговорено Ноември 16, 2009 (Редактирано) Верно много яка скала! Щом ще е с полутонове под акордовите тонове, не би ли трябвало скалата да е: До, ре#-Ми, фа#-Сол, ла-Си бемол, си-До Аз пробвах тук и си звучи съвсем наред! Редактирано Ноември 16, 2009 от Ивелин Цитирай
CyberGene Отговорено Ноември 16, 2009 Отговорено Ноември 16, 2009 Като тонове ск̀алата наистина прилича на тон-полутон (с един изпуснат), но на мен във фолклорен контекст ми звучи повече като блусова ск̀ала (също има доста съвпадения в тоновете), защото за разлика от джаза, където тон-полутон се свири върху акорди с алтерации и всеки от тоновете е някаква алтерация на акорда, то тук се свири върху чист доминантов септакорд и тоновете имат повече качеството на проходящи към основните тонове на акорда, както се и каза. Иначе готин лад, не го знаех, а аз съм много куц в свиренето на фолклор и чалгии, затова следя темата с интерес. Ако авторът на темата позволи, бих попитал спецовете и за повече ладове, които използват, как точно ги използват (ако може с примери), а и някакви правила за орнаментация (ако има такива)? Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 16, 2009 Отговорено Ноември 16, 2009 Един акордионист ми показа един основен орнамент в народната музика - пример: Ре, Ми, Ре, Ми, До (обикновено Ре и Ми са 16-ки, а До 8-ка). Това е много подобно на "Ре, Ми, Ре, До", което се използва повече в класиката. Само че скока (Ми-До в първия пример) е специфичен и дава познатия народен колорит. На мен също ще ми е интересно да науча още нови неща, които не знам - а те са сигурно ужасно много! Цитирай
dedo pop Отговорено Декември 12, 2009 Отговорено Декември 12, 2009 Ре/ре#/фа#/сол/ла/ла#/до#/ре Т.н. втори/шести глас в църковното пеене. Представлява два тетрахорда свързани с цял тон. Произход - Персия, далечния VІІІ век, едно от светилата на християнската святост - св. Йоан Дамаскин съставя осмогласието, което и до днес се пее в Православната църква. В света, доминиран от Рим не се е възприело, защото било много "чувствено". В резултат на което днес музиката на запад от Балканите познава само мажор и минор. За радост по нашите земи половината народни песни са разпяти "чувствено". Като студент, за да покажа връзката между църковните песнопения и българската народна музика, на едно такова песнопение разтропах по чина малко ритъм, което уби ултраправославните. За да е веселбата пълна, излезе че примерно "Седнало е Джоре" е църковният пети глас. Едно към едно. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.