Jump to content
Българският форум за музиканти

Спорни музикални размери


Recommended Posts

"Автор е на: над 1000 обработки"

Оттък нататък аз спирам да чета, все пак ще погледна дали някъде пише-свирил ли е нещо автентично, на накакъв инструмент, пял ли е?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 175
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Смешно е да се твърди, че няма начин да разбираш размерите, ако не си от въпросния край. Звучи малко фанатично и егоцентрично - като "избраните" и "неизбраните". Това е проста математика с акценти. В джаз училищата в чужбина западняците се учат на всякакви такива размери и сложни пулсации. Благодарение на интереса и солидното образование, някои ги овладяват по-добре и от българите. Всичко е въпрос на ерудиция и тренировка.

 

И моля да не цитирате предходното мнение - описано е в правилата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпрос:

Щом като този италианец(роден в Америка) свири на автентичен пирински инструмент (тракийски мелодии) - той по-автентичен българин ли е от някои който е от Русе и живее в Ню Йорк например?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Италианеца от линка е супер.

 

@Еленка

 

Преди да даваш мнения от типа, какво и за кой е невъзможно, е хубаво да се осведомиш къде и какво се свири по света и у нас, а също и до къде са стигнали хората. Мнения от типа, че няма как някой да разбира нещо защото е от някъде, са странни и намирисват на арогантни. Още повече , че някак съм доста убеден, че може би не си толкова напред с материала, като човека на който обясняваш. Не ме разбирай погрешно, сигурен съм, че си наясно с размерите на хората които играеш, но това далеч не покрива владеенето и използване на неравноделни ритми като цяло. Без да задълбавам, само ще спомена, че най лесния начин да се свири в неравноделен размер е, да се свири без много паузи, като почти всички изсвирени нотни трайности, незнайно защо съвпадат със знаменателя от размера. Това е типично, като начин на фразиране за Българската фолклорна музика, интересно, а дали с това се изчерпва владеенето на съответните размери

 

п.п. Изказвам се от позиция на човек с общи познания и умения в областта, без никакви претенции за особени постижения. Аз още се мъча с 4/4 предимно и имам много хляб да ям :girl_witch:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В джаз училищата в чужбина западняците се учат на всякакви такива размери и сложни пулсации.

Не само - осъвършенстват ги.

Скоро един барабнист ми каза нещо интересно - как може да се свири 5/4 и звучи "право" - ето един похват с фус на червено време:

 

5/4 | = = = = = | = = = = = | = = = = = | = = = = = | =

 

...той по-автентичен българин ли е от някой, който е от Русе и живее в Ню Йорк например?

Ти са кво искаш да кажеш? :girl_witch:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По въпроса за усъвършенстването на българските размери от американските музиканти - те просто ги пречупват през призмата на тяхните знания и умения. Това което им убягва значително обаче, е именно танцувалния момент. Никой общо взето от тях не танцува неравноделни 5/4 или 7/4. Те се опитват да "изправят" неравноделните размери. 5/4 е съставен от 5 еднакви нотни трайности. Българския 7/8 основно е съставен от 2 еднакви и една малко по- дълга нотна трайност кадето силна е първата нотичка от размера и първата нотичка от по-дългата нотна трайност (триделна група).

 

По въпроса - какво искам да кажа - не казвам! :hysterical:

 

Много е хубаво че има хора (и в България), които се занимават със запазването на автентичния фолклор.

В едно нещо обаче сме много добри - в деленето и отричането. Едните са такива, другите - такива, третите - такива, като всеки отрича всеки. А колко би било по-прогресивно ако всеки толерира другия, по-различния и всеки се учи от всеки и се развива. Нека има хора които се занимават с автентичен фолклор, нека има хора които създават обработен (стилизиран) фолклор, нека има хора които се опитват да смесят фолклора с друг вид музика (каквато и да било), нека има такива които знаят много за традиционния - автентичен фолклор, нека има такива които всъщност знаят как се е образувал този фолклор и кое от къде е дошло, нека хората не казват "ти на интересен ли се правиш" а да казват "дай да видим какво интересно можеш да направиш, нека българите не се срамуват от фолклора и се научат как да го използват и гордеят с него, нека, нека,.....

 

Поздрави!

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сори - не осъвършенстват, а развиват (изправят и т.н.), все пак да изправиш неравноделен е развитие - нищо, че бяга от същността му за добро или лошо. Ритъма е пулс, а като пулса не е равен го наричат още аритмия! :hysterical:

Сериозно - това 5/4 да звучи равно има много магично звучене.

Българския 7/8 основно е съставен от 2 еднакви и една малко по-дълга нотна трайност кадето силна е първата нотичка от размера и първата нотичка от по-дългата нотна трайност (триделна група).

С тая триделна група на трето място (в женската ръченица), сме ебати суингарите! :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нека условно да ги наречем повтаряща се поредица от характерни силни и слаби времена. Акцент може да получи която и да е нотна стойност в поредицата.

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивелин, това ще да обяснява поне частично защо сме на първите места по сърдечно-съдови заболявания в Европа. :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма нищо неравно в който и да било "неравноделен" размер. Повтори който и да било неравноделен размер равен брой пъти (да речем 4) и се получава усещането за "равноделен". 7/8 свирене да речем се получава свирене на септоли осмини в 4/4. Размера е ритмична рамка. Болшинството хора са свикнали с ритмичната структура (рамка) 4/4. 3/4 би трябвало да е най-разпространения "неравноделен" размер в западната музика - никой не го нарича неравнодлен,нали? В Индия 5/8 е нещо съвсем обикновенно - "равно". Въпрос на привикване към определено звучение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При това привикването се отнася и за останалите елементи на музиката - строеве и ладове, форма и т.н. Музиката е математика, акустика и психология. Освен обективните и емпирично измерими условия, културно обусловените имат не по-малко значение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Именно. Бих добавил и физика, физиология, механика, а също така религия и политика, икономика, търговия,

и като цяло за слушателя - ЕМОЦИЯ!

 

А да - забравих спорт (за някои).

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи има равноделен:

4/4 [| | | |] [| | | |] [| | | |] [| | | |]

 

и спънат равноделен:

7/8 [| | | .] [| | | .] [| | | .] [| | | .]

 

А къде забравихте философията? :hysterical:

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.