Jump to content
Българският форум за музиканти

Marian

newbies
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Marian

  • Rank
    Ослушващ се

Previous Fields

  • Инструмент
    Keyboard,akordeon

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Interests
    midi,kar,музикални програми,стилове за корг,
  1. Да, разбира се, че е така, особено при чалгията на инструменталната музика, където импровизацията е много разчупена и няма как да бъде нотирана по друг начин. Въпросът е ПО ПРИНЦИП характерните норми за размери, ритъм и т. н. които присъстват в обучението на дадени мелодиии, които в практиката са по друг начин, и най-важното - как ще бъде оценено и променено това за което говорим от тези, които трябва да променят тези неща - професори, доценти, колективи на учебници и др. Например всеки знае, че правото хоро е в 2/4, но аз го нотирам винаги в 6/8, защото според мен това е естествената му пулсация, не пиша триоли и правя разлика между ритъм от осмина с точка + шеснадесетина и три осмини (първите две в лигатура) при 6/8. Ти как мислиш?
  2. Нотиране на народни мелодии с триоли и други ритмични фигури (квинтоли и т.н.) получени при особено делене на нотните стойности не са характерни за неравноделната ни музика, така че числител 13 в случая не е правилен!
  3. Ами на 3-та стр. втория вариант дето си дал на Еленино какъв е според теб спрямо първия, и коментарите след това? Четете всичко написано внимателно, за да не се повтаряме!
  4. Записите на хората в поставените според мен размери се срещат в интернет пространството. Чуйте ги например във v-box. А Tozi, на стр. 3, е дал и още един вариант на еленино (11/16), който не бях чувал. А сега Elenka да качи нейните"неофициални" варианти за да ги анлизираме с популярните и да видим разликата. Коментар за това съм правил в начало. Еленка: "3. Ако ще си говорим за метроном на синтезатор-аз спирам разговора още сега...тъй като това няма нищо общо с фолклора, по-скоро с кръчмите-а там вече може наистина петруниното да е 7/8." "4. Би ли задал метрически двете хора, но не според синтезатора моля те. За да проверим кой каквото мисли." Много консервативно мислене имаш. Синтезаторът и съвременните музикални технологии, в случая, се явяват това средство, което по-ясно решават тези и други проблеми, които съществуват в музикалните и хореографските среди, и все още не са корегирани и изведени в теоретичен аспект, затова по-добре спри с коментарите. Прочети всички постове внимателно отначало!!! Прочети и малко "Българска народна музика", за да се запознаеш с някои понятия - хемиолност, диплазност, хронос-протос и други, които ще ти помогнат да разрешиш проблема. След това анализирай твоите, известните в практиката и други варианти за размери на Еленино и Петрунино, за да установим кой е основния размер на хората! А той е :7/8 или 14/16!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  5. Относно някои коментари на Еленка: 1. "Не мога да ти пратя записи, по простата причина, че след няколко годишно търсене открих, че официален запис в България на Петруниното НЕ съществува". След като не съществува "официален" запис ти чувала ли си го някога тогава, за да говориш за разликата между петрунино и еленино?! Или съдиш от написаното в теорията! 2. " Искаш да ми кажеш, че петрунино и еленино са едно и също като тактов рамер???" Да разбира се! 3. "На теория виждам гореспоменатите абсурди, че еленино и 7/8 е едно и тоже,....ама дайте да посвирим да видим дали е така?" Ами забави 2-пъти темпото, хем ще ти е по лесно и за тактуване. Ами хайде посвири го и преброй всяко просто (метрично) време! Най-лесно ще го разбереш при метронома на синтезатор. На мен ми се струва, че само си го играеш без да го свириш! В този случай не може да се усети едната шеснадесетина нота повече (14/16) вместо популярния за хорото 13/16. 4. "Петрунино и Еленино мога на сън да ти ги различа-защото има разлика." Да, само в акцентите, но не метрическите! Не си наясно с метроритмичната страна на проблема! Излез от теорията и прослушай и анализирай мелодиите! Браво на колегите по-горе за разсъжденията относно принципите в равноделността и неравноделността.
  6. Работя с КОРГ ПА60, който няма възможности за поставяне на вокалист, а за КОРГ ПА800 нямам финансова възможност. Има ли някакъв начин с лаптоп с подходящ софтуер, поставен над клавира, да излезе терца на основния глас в реално време?
  7. обяснение: като броях с двете ръце, забравих че имам 10 пръста (и бряох с 8) от което: формула: (13/16 - 2пръста = 11/16) Ивка. Въпрос с повишена трудност. Ако в един размер 4/4 имаш една триола две осмини една квинтола и една четвъртина (тоест 3 + 2 + 5 + 1), значи ли това че размера може да се запише като 11/8 ? [/quo Не може, защото размер 4/4 е 4 делен 4 временен, като на всяко време ти си поставил различен ритъм. В учебниците не намерих Еленино в 11/16 - втория твой вариант, който си дал. Виж, броенето не се усеща чак толкова между 11/16 и 14/16. Но при пуснат метроном на синтезатор в двата размера и свирене се усеща много странна работа. След като хорото се среща в 11/16 - 3+3+2+3, 14/16 - 4+4+2+4, 7/8 - 2+2+1+2, защо Еленино да не е и в 18/16 - 5+5+3+5 или 22/16 - 6+6+4+6??? При изключен метроном ще се усети същата минимална разлика както между 11/16 и 14/16! Това е все едно да кажем за правото хоро, което е в 2/4, среща се и в 6/16, а защо не и в 4/4, 4/8, 3/8 и 6/8 - по три осмини не триола. Но трябва да се знае, че Еленино се среща масово (99%) в 14/16 или 7/8. Тази мелодия в 11/16 е интересна и е с подобно броене като стандартната, но е с"спъната" и не се използва. Все пак бих те помолил да ми кажеш кой я изпълнява. Относно твоя коментар за обновяването на учебниците, не съм съгласен, че те се преписват от един на друг автор. По този начин и ние можем да издадем по един като препишем на някой труда.
  8. Браво бе Tozi! Вторият вид не съм го чувал. Ивелине, аз си поиграх - забавих го. Знаете ли какво установих? След раздробяване на всяко метрично време на шеснадесетини се установяват две фрази - 6+5=11/16. Броенето на 3, с ритъм 3+3+2+3, съвпада донякъде с това при 14 (4+4+2+4), но числителят е различен. Не съм чувал за такова броене на Еленино в размер 11/16!? Вече много се отдалечаваме от основния му размер - 13.
  9. Съгласен съм с началото на твоя анализ, но това с разбора 3+3+1+3 не го разбрах. Но и в двата случая ти посочваш характерния ритъм на Еленино, който е точно така. Изречението ти " Да не забравяме че теорията е измислена от хора за да опише съществуващите вече фолклорни песни", би трябвало да е също така, Но защо на Еленино не е даден тогава един размер за изучаване в учебниците по Българска народна музика. Някъде е 13/16, в друг - 12/16, по-рядко 7/8 и никъде 14/16. А когато го слушаме от запис , на живо и т.н. излиза ВИНАГИ 14/16 или 7/8? А в музикантските и хореографски среди среди съществува под 13/16.
  10. Как какво се случва?! Това което казваш съм го правил вече. А при правенето на стил или миди на синтезатор още по-ясно се определят и анализират. Слушай внимателно! В бавно темпо много по-ясно си проличава редуването и определянето на метричните времена в метричните групи и възможността точно да се преброят. Така че популярниите за хората размери 13/16 и 12/16 не отговарят при това им анализиране, т.е. не са тези с които се изучават. Явяват се други, които в зависимост от темпото и тактуването, при записване и аранжиране са 7/8 или 14/16. Въпрос на индивидуален избор е кой от двата ще избере музиканта. Тогава възниква и друг въпрос. Колко делен ще е 14/16 и как ще са групирани метричните времена в дяловете? Според мен, математически погледнато, той трябва да се разглежда като 14-временен 7-делен равноделен, който на теория не съществува. Акцентите в танците, разбира се, трябва да са спазени, но това не влиае върху определянето на размера.
  11. CorvusCorax, какво значи не е невъзможно? Размерите на хората са или 12 или 13/16, или правилните за мен 14/16 и 7/8 в бавно темпо. Акцентите и движенията при играта на хората са хореографски проблем, а не музикантски. Колеги, чуйте Петрунино и Еленино в бавно темпо и пребройте метричните им времена, а не дяловете! Ееее, какво изброихте?
  12. Всъщност размерът и на двете и 7/16+5/16 ( тривременните групи са на "раз" от първия съставящ такт и на "два" от втория) или 13/16 (когато решиш да тактуваш шест дяла, шестият от които удължен). Може би ще усетиш от къде точно идва разликата, ако съпоставиш танците "Цоне мило чедо" (Кюстендилско) и Петрунино хоро (Софийско), където има разлика именно в танцовата фраза, която определя и как точно ще бъде записано хорото. Истината е, че и двата начина на запис са възможни, и правлни. Но не и 7/8 с "разсечена" тривременна група, наричан още "широк" и станал популярен покрай някои северняшки танци, където танцовата фраза изисква по-широки и отнемащи по два дяла движения (Петрунино хоро, в 12/16, често обявявано за широк 7/8, както и няколко танца от Централна Северна България в смесен тактов размер, често обявяван за "широк" 9/8). Както виждаш, терминът "широк" е по-скоро хореографски и се отнася до танцовата фраза на споменатите танци. За него, ако се не лъжа, пръв говори Кирил Дженев, като също споменава, че от гледна точка на музиката терминът не е съвсем коректен. Така си го броят хореографите и музикантите когато свирят. Но, ако го направиш на синтезатор, cubase или друга програма не може и двете да са 7/16+5/16=12/16 или 13/16, трябва да е само единият от двата размера или някакъв друг (например 14/16 или 7/8 който е според мен), защото в 13/16 има една шеснадесетина повече от 12/16, т.е. музиката в посочените от теб различни размери, не може да протича еднакво във времето, а като броим еленино и петрунино установяваме, че са еднакви. Тогава?
  13. Под четворка да разбирам, че фразата или полуизречението е от 4 такта. Не става дума за структурната страна на хорото,а за размера на петрунино и еленино. Пусни си на запис и двете, намали темпото с някаква муз. програма и преброй в бавно темпо с отмерване на метричните времена ( не на дяловете), колко шеснадесетини ще искараш във всеки такт докато ги слушаш и определи размера? Май, че така си говориш! хехе
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.