Elenka Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 "Автор е на: над 1000 обработки" Оттък нататък аз спирам да чета, все пак ще погледна дали някъде пише-свирил ли е нещо автентично, на накакъв инструмент, пял ли е? Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Смешно е да се твърди, че няма начин да разбираш размерите, ако не си от въпросния край. Звучи малко фанатично и егоцентрично - като "избраните" и "неизбраните". Това е проста математика с акценти. В джаз училищата в чужбина западняците се учат на всякакви такива размери и сложни пулсации. Благодарение на интереса и солидното образование, някои ги овладяват по-добре и от българите. Всичко е въпрос на ерудиция и тренировка. И моля да не цитирате предходното мнение - описано е в правилата. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 В подкрепа на Stone прилагам следния линк: Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Въпрос: Щом като този италианец(роден в Америка) свири на автентичен пирински инструмент (тракийски мелодии) - той по-автентичен българин ли е от някои който е от Русе и живее в Ню Йорк например? Цитирай
kolio_k Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Италианеца от линка е супер. @Еленка Преди да даваш мнения от типа, какво и за кой е невъзможно, е хубаво да се осведомиш къде и какво се свири по света и у нас, а също и до къде са стигнали хората. Мнения от типа, че няма как някой да разбира нещо защото е от някъде, са странни и намирисват на арогантни. Още повече , че някак съм доста убеден, че може би не си толкова напред с материала, като човека на който обясняваш. Не ме разбирай погрешно, сигурен съм, че си наясно с размерите на хората които играеш, но това далеч не покрива владеенето и използване на неравноделни ритми като цяло. Без да задълбавам, само ще спомена, че най лесния начин да се свири в неравноделен размер е, да се свири без много паузи, като почти всички изсвирени нотни трайности, незнайно защо съвпадат със знаменателя от размера. Това е типично, като начин на фразиране за Българската фолклорна музика, интересно, а дали с това се изчерпва владеенето на съответните размери п.п. Изказвам се от позиция на човек с общи познания и умения в областта, без никакви претенции за особени постижения. Аз още се мъча с 4/4 предимно и имам много хляб да ям Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 В джаз училищата в чужбина западняците се учат на всякакви такива размери и сложни пулсации. Не само - осъвършенстват ги. Скоро един барабнист ми каза нещо интересно - как може да се свири 5/4 и звучи "право" - ето един похват с фус на червено време: 5/4 | = = = = = | = = = = = | = = = = = | = = = = = | = ...той по-автентичен българин ли е от някой, който е от Русе и живее в Ню Йорк например? Ти са кво искаш да кажеш? Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) По въпроса за усъвършенстването на българските размери от американските музиканти - те просто ги пречупват през призмата на тяхните знания и умения. Това което им убягва значително обаче, е именно танцувалния момент. Никой общо взето от тях не танцува неравноделни 5/4 или 7/4. Те се опитват да "изправят" неравноделните размери. 5/4 е съставен от 5 еднакви нотни трайности. Българския 7/8 основно е съставен от 2 еднакви и една малко по- дълга нотна трайност кадето силна е първата нотичка от размера и първата нотичка от по-дългата нотна трайност (триделна група). По въпроса - какво искам да кажа - не казвам! Много е хубаво че има хора (и в България), които се занимават със запазването на автентичния фолклор. В едно нещо обаче сме много добри - в деленето и отричането. Едните са такива, другите - такива, третите - такива, като всеки отрича всеки. А колко би било по-прогресивно ако всеки толерира другия, по-различния и всеки се учи от всеки и се развива. Нека има хора които се занимават с автентичен фолклор, нека има хора които създават обработен (стилизиран) фолклор, нека има хора които се опитват да смесят фолклора с друг вид музика (каквато и да било), нека има такива които знаят много за традиционния - автентичен фолклор, нека има такива които всъщност знаят как се е образувал този фолклор и кое от къде е дошло, нека хората не казват "ти на интересен ли се правиш" а да казват "дай да видим какво интересно можеш да направиш, нека българите не се срамуват от фолклора и се научат как да го използват и гордеят с него, нека, нека,..... Поздрави! Редактирано Декември 14, 2009 от Tozi Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 ^^ Ами да, въпросът е къде падат акцентите, тактовата черта си е просто графично означение/улеснение. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Сори - не осъвършенстват, а развиват (изправят и т.н.), все пак да изправиш неравноделен е развитие - нищо, че бяга от същността му за добро или лошо. Ритъма е пулс, а като пулса не е равен го наричат още аритмия! Сериозно - това 5/4 да звучи равно има много магично звучене. Българския 7/8 основно е съставен от 2 еднакви и една малко по-дълга нотна трайност кадето силна е първата нотичка от размера и първата нотичка от по-дългата нотна трайност (триделна група). С тая триделна група на трето място (в женската ръченица), сме ебати суингарите! Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) Нека условно да ги наречем повтаряща се поредица от характерни силни и слаби времена. Акцент може да получи която и да е нотна стойност в поредицата. Редактирано Декември 14, 2009 от Tozi Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Ивелин, това ще да обяснява поне частично защо сме на първите места по сърдечно-съдови заболявания в Европа. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 Няма нищо неравно в който и да било "неравноделен" размер. Повтори който и да било неравноделен размер равен брой пъти (да речем 4) и се получава усещането за "равноделен". 7/8 свирене да речем се получава свирене на септоли осмини в 4/4. Размера е ритмична рамка. Болшинството хора са свикнали с ритмичната структура (рамка) 4/4. 3/4 би трябвало да е най-разпространения "неравноделен" размер в западната музика - никой не го нарича неравнодлен,нали? В Индия 5/8 е нещо съвсем обикновенно - "равно". Въпрос на привикване към определено звучение. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 При това привикването се отнася и за останалите елементи на музиката - строеве и ладове, форма и т.н. Музиката е математика, акустика и психология. Освен обективните и емпирично измерими условия, културно обусловените имат не по-малко значение. Цитирай
Tozi Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) Именно. Бих добавил и физика, физиология, механика, а също така религия и политика, икономика, търговия, и като цяло за слушателя - ЕМОЦИЯ! А да - забравих спорт (за някои). Редактирано Декември 14, 2009 от Tozi Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 14, 2009 Отговорено Декември 14, 2009 (Редактирано) Значи има равноделен: 4/4 [| | | |] [| | | |] [| | | |] [| | | |] и спънат равноделен: 7/8 [| | | .] [| | | .] [| | | .] [| | | .] А къде забравихте философията? Редактирано Декември 14, 2009 от Ивелин Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.