Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Човече, страхотно обясняваш! Сега ти гледам уроците в youtube. Още съм в началото, но само да те питам какви VST използваш? Че да няма разлика от това, което гледам и да го правя като теб докато се уча.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 350
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

По принцип използвам най-много като VST тези на единия програмист на Reaper: Schwa или така наречените: StillWell Audio

Използвам и тези на Waves: Waves Bundle

 

За VSTi в момента използвам за бас китари: BroomstickBass

За барабани използвам: Addictive Drums (както се вижда от видео-уроците) и Toontrack Metal Foundry.

За клавири използвам ReWire програмата Reason, но и VSTi като Toxic и PoiZone, като и Zebra 2 и z3ta+

 

Това е. :crying:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой може ли да помогне с добър и простичък бас плъгин, защото голяма трудност се оказа да намеря такъв. Досега само един се доближава до целта - 4front bass. Oбаче нещо явно не се получава като хората, защото като импортна миди трак свири само някои неща, а други пропуска... Почти никакви, да не кажа въобще никакви настройки няма тоя плъгин, така че почти няма какво да направя от моя страна.

 

От broomstick bass ми се бъгва Рийпъра и ме изхвърля :godbless:

Редактирано от Yves
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпрос към кур-ту-ваш :( ,нещо със това стемване/спиране/ не ми се получава.Render selected tracks to stem tracks,и се записва една празна писта,която при просвирване е "глуха".Засега оправих нещата като експортна барабаните като аудио и после пак ги зареждам като аудио файл,всъщност така дори ми се вижда по-лесно,особено ако има опция да го запиша като аудио файл на съседна писта/не съм открил още такава,ама знам ли..../

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Render selected tracks to stem tracks.

То си е написано... selected.

 

Внимавай кой трак си избрал за стемване. То не е спиране а е подобно на фрийз, макар че не е точно фрийз, защото ти прави аудио трак, който остава в папката с проекта ти, освен ако после ръчно не го премахнеш през Media Explorer-a на самия Reaper. Досега не съм попадал на твоя проблем. Избирай и гледай внимателно, на кой точно трак извикваш контекстното меню! :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Странно,явно съм объркал точно отмятането,защото когато после заредих миди във един трак със супериор го "стемна" без проблеми-една папка-един трак,и стана,експортна ми по-долу аудио трак със същия звук...Кьорав карти не играе,ама...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Инсталирах на чисто Reaper, най-скорошната версия. Проблемът, който бе разискван по-горе в темата изчезна след преинсталирането. :)

 

същност може би трябваше да изтрия само .ini файла и като стартирам Reaper, той щеше да си зареди подразбиращите се настройки, но вече няма значение!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко концептуални размисли за това как аз виждам нещата при базисно смесване на звукови сигнали

 

Лично аз например не схващам ревърба като ефект, а по-скоро като необходима, начална, входяща, обхващата среда, в която е/са вкаран/и инструмента/ите - сиреч insert. Пояснявам защо аз правя така: поради простата причина, че китарата ми влиза директно в компа и поради това, проследявайки сигнала имам звук така да се каже директно откъм адаптерите и поради това - никаква акустика освен ако не бройм флуктуациите на елктромагнитното поле на адаптерите за един вид такава. ;)

 

Внасям и уточнението, че ако веднага бъде insert-нат даден китарен модул (виртуален спийкър, амп и прочее симулатори), те самите си носат тази "insert" реверберация на виртуалните микрофони и прочее. В определени ситуации, ако не искам такъв китарен модул, винаги insert-вам някакъв кратък ревърб, а сетне мога да направя send към желан друг, а може и директно да изпратя изцяло... макра че си зависи от ситуацията и какви други ефекти съм ползвал, особено пък ако съм vocode-нал например китарата си с нещо друго.

 

Аз лично считам, че точно този начален (ако се налага и insert) ревърб, e от голяма важност. Пак подчертавам - за мен така съм установил. smile.gif Направо "се освобождава" достатъчно спектър в пространството по този начин и мога да "си играя" с много близки и много далечни звуци, включително с автоматизиране на wet-сигнала на тези ревърби. Като това да се имитира приближаване на китариста и, да речем например, затваряне на пространството... или обратно, или в други решения. Оттам насетне с EQ просто могат да се правят само корекции на някакви пикове (cut) и shelve-ове в ниските особено. Нищо не пречи да си експериментираме различни подредби (chain-ове). Като отново искам да подчертая, че лично схващам ревърба (и в много случаи EQ-то) не като ефекти, а като необходими "коректори" още в начален, insert стадий. :cheers2:

 

-----------------------------------------

 

Ето пояснявам моето възприятие. smile.gif

За да не се рзбере погрешно или пък недай си Боже като правило, написаното по-горе от мен, ще внеса малко илюстративна яснота към думите си.

 

Когато имам директна китара (от кабела, направо в компа), така записана тя винаги е в състояние чист близък план (close)... и той, така да се каже, е по-близък от сигнала на сложен микрофон на около 5-6 см. от шпулата говорителя. Всъщност е по-сух... дори бих казал неестествено сух, защото микрофона все пак хваща някаква свръх близка, но все пак акустика, докато директно от адаптера, това нямам как да е така. Затова и повечето хора предпочитат записа с микрофон пред говорителя. И няма как да е иначе. Сухият сигнал от адаптерите си е сух. Това важи за всеки инструмент. Осебоно някои барабани затова ги възприемаме като синтетични, именно защото им липсва тази начална, дори да е минимална акустика.

 

Условно приемаме, че и двата начина (директно от адаптерите и микрофон директно пред говорителя) са първоначалния план на събитията - начален чист сигнал. Именно поради тази причина сигналът от адаптерите искаме да минава през амп-симулатор или спийкър, каквито има налични в модули като Guitar Rig, Amplitube, ReValver, Vandal Amp, Waves Guitar и още стотици, които са безплатни... като Acme Amp или impulse reflections (IR). Затова и едва ли ще намерим човек, който да е записал с микрофон през усилвател и да търси симулатори на такива. smile.gif А те винаги са входящи ефекти. Поне ако изобщо не искаме суровия си сигнал от адаптерите нарочно.

 

Подчертавам че и в двата случая сигнала се възприема като начален, директен. Съответно сухия (адаптеровия) няма никакво пространство, а другия съвсем близко такова, но пак някакво, което е по-добре. Да речем сега искаме освен микрофон пред усилвател (слагаме някой китарен модул, амп-спийкър симулатор от тези, които споменах) да зададем и положение на слушателя, сиреч на нас, в пространството. Например 5 метра от китарата (ампа) в голяма стая. Какво ни казва акустиката?

Тя ни казва, че вълната се възприема кардинално разделена на два пътя: директен (от звукоизточника) и отразен (звукоизточника, отразен в стени, предмети с тяхната материя и сетне към ушите на слушателя). Директният път няма никакви отражения. Той е почти идентичен с "чистия" (директен сигнал) от микрофона или адаптерите (адаптерите, но с insert-нат, а не send-нат амп-спийкър модул).

На илюстрацията по-долу съм дал директния акустичен път като синкави сферични пулсации. Те идват директно от източника на звука (усилвател с говорител, инструмент), минават през въздуха (еластична среда с определени акустични свойства, макар и приемани по подразбиране) и стигат до ушите ни. Това са желаните от нас 5 метра. :cheers2:

С малко-по-дълъг път, при това с намеса на отражение в друг материал, сигналът от инструмента (усилвателя с говорител) достига до нас в малко по-различен вид. На илюстрацията това съм показал с жълтеникави сферични пулсации. Както забелязвате на директния акустичен сигнал съм написал INSERT reverb, а на отразения съм написал SEND reverb. След като началният ни сигнал (адаптеров със insert-ната симулация на амп-говорител или този от микрофона пред говорител) е наличен в трака, ще трябва да му сложим желаните от нас примерни 5 метра. smile.gif

Това според мен трябва да се направи с два различни ревърба. Единият (директен) - показан със синкавите сфери и вторият - отражателен (показан със жълтеникавите сфери). Директният, без каквито и да е симулации на отражения и с едва доловима дифузия от молекулите на "въздуха", без каквито и да е отглъхвания (decay), но с определено време. Както спомена BlueZone, средно 1 стъпка ни е 1 милисекунда. В 5 метра имаме 14 стъпки... 14 милисекунди време - нищо не е!!! Но е съществено за възприятието.

Сега трябва да си представим най-близкия отражателен предмет и колко е отворено това начално директно пространство между източника на звука и възприемащия. Да приемем според картинаката, че това е грубо 2 метра диаметър на този директен отвор. Много тясно пространство, но то има значение. smile.gif Това е нашият директен, начален Size (размер) на insert-натия reverb в трака ни. Predelay-ят няма да помогне тук, за да отдалечим самия източник на желаните 5 метра.

 

След като това е нагласено, не ни остава нищо друго освен този сигнал да го изпратим (send) по стените. Тук вече може да мислим за early reflections (каквито във insert-натия не трябва да имаме, те там са off или -∞). Слагаме си Size, Decay, Predelay... и т.н. ). Ако искаме може Send reverb-a да го заменим с още по-осезаемия Delay, Echo-delay или Tap Delay. Въпрос на желано околно пространство.

 

1715819362_08262009_1.png

 

 

 

Ако този трак (началния сигнал: микрофон на 5-6 см. от говорител, както бе споменато или сухия сигнал на даден адпатер) има такъв начален сигнал, то той може би директно се изпраща към изхода: Master канала. Никога не можеш да избегнеш по този начин това директно негово наличие там. Именно поради тази причина са необходими Insert ефектите.

 

Обаче забележи! Можеш да позлваш даден Send ефект и в Insert режим (особено ако искаш повече сигнали да приемат такъв ревърб като insert-нат) като просто укажеш (от настройките на трака си) сигналът на всеки така желан трак да минава първо в Send канала и да не отива същевременно директно към Master канала. Предполагам това в повечето DAW програми се постига с Group Track или Folder Track, но пак си зависи.

 

В програмата Reaper това се контролира с отметка на самия трак: дали записаният му сигнал винаги да постъпва в Master канала (съответно, ако същия трак е във Folder Track отметката указва изпращане към фолдера, наместо Master канала). Обаче това си е специфично за всяка DAW програма.

 

Само пример:

в Ableton можеш да укажеш сигнала записан в трака да се изпрати (send) към Send Track (Bus) и да укажеш в output падащото му меню да излиза от трака само Send Only. Така той не отива в Master канала и Send Track-a ти става като Insert ефект за така настроения от output-a си трак. Зависи си от DAW програмата.

 

По принцип Insert ефектите се използват според случая и за точно определена цел. Затова в повечето места ще срещнете, че Reverb и Delay и, както спомена BlueZone, изобщо фазови ефекти не е добре да се ползват като Insert ефекти.

 

1. Заемат много процесорно време за обработка

2. Голямото им различие и многобройност като отделни претрупват микса (затова обикновено се ползват като приемащи сигнали от много тракове)

3. Което пък ги прави най-често използвани като Send ефекти... в Send тракове

4. Което не означава, че трябва да оставяте "чистия" си сигнал от траковете да отива към Master канала и към Send Track-a! Освен ако наистина нямате належаща причина за това!

 

Такава причина може да е просто чисто акустично записан глас с микрофон в съответна среда (в повечето случаи чист изолиран глас едва ли ще ви е добре да го оставите така), както е при повечето симфонични записи. Или нарочен семпъл или звуци, каквито са някои перкусии срещани в записи на Frank Zappa, Genesis, Queen... въпрос на звук. :D

 

----------------------------------------------------------------

 

Dry/Wet плъзгачи и врътки по самия ефект могат да са, но могат и да не са отделени. Дори в доста от случаите са двете стойности на един параметър (врътка, плъзгач). Това Dry е имено началния, чист, сух сигнал, който идва от трака.

 

Да кажем че си си бутнал стената, за да си направиш vocal-booth кабина, чето прдназначение е да елиминира отражения от стени, да елиминира една неизменна в помещението, в което е микрофона, акустична среда... сиреч, да го направи възможно най-чист, сух, директен. Записал си сигнала от миркофона (глас или говорител) и си го поставил в трак като аудио-клип. Ако този трак си е в състояние по подразбиране, той (сигнала от клипчетата по него) отиват директно към мастер канала на програмата ти, с която записваш на компа. Ако искаш може да му сложиш insert ефект примерно компресийка, след нея EQ... зависи как искаш да звучи още в начален стадий.

 

Да кажем, че сега този записан трак го Send-ваш към Send Track със сложен на него Reverb и с плъзгач за Dry/Wet. В зависимост от настройките на самия Reverb, ще ти зависи и колко Wet искаш от него. Да кажем, че искаш да си в голяма зала, чист пример. Слагаш си Time, Decay, Reflections... и примерно 100% Wet. Това не значи 100% reverb! Това значи 100% wet налагане на порция от сигнала от нашия трак. Порция е, защото този наш записан трак все още си отива към master канала със цялата му начална сухота, което едва ли е добре, особено ако имаме 4-5 инструмента записани по този начин.

 

В зависимост от DAW програмата например може този трак да го сложиш в Group Track и вече в този Group Track да сложиш Reverb-a. ТОва може би означава, че сигнала от всички тракове в тoзи Group Track (тази група) минават изцяло (а не порция от тях) първо през Group Track-a и едва от него - към Master Tracka. Може би това в други програми се прави с Bus трак, в който траковете пратени към него се изпращат изцяло (всички са в буса), а не само порции от тях. Порция да се разбира не по време, а по наличие. ;) Например в Reaper това става с Folder Track. Направиш ли такъв, всички в него минават първо през него и чак тогава в master трака. Играчката е голяма, защото може да не зареждаш Reverb в този Folder Track (явява се insert за него), а може Folder-a да го изпратиш към Send Track с Reverb на него, което ще значи, че проции от траковете във Folder-a ще отиват към Send-a.

 

При всички положения моето възприятие е, че трябва да имаме поне 2 типа Reverb, единият от които е приет за директно разстояние и изключително минималистичен, но да приема всички желани сигнали за него, без те да отиват като сухо записани и към Master-a. От него вече може порции да се изпращат към 2-рия Send реверб, a директния ни да си отива към master-a (към нашите уши). :) Пример може да бъде радиално равно разположени от нас бек-вокалисти например. Ще трябва да се уверим, че сухите тракове, се приемат от Folder или Bus Или Group трака със съответните им нагласени панорами и че сложения в тях Reverb е стерео такъв (или пък изпратени към един Send-reverb трак изцяло, а не само порционните части), ако сме нагласили reverb-a за въздух, директно акустичен. :)

 

Много са възможностите затова е добре, човек да експериментриа с програмата, на която е свикнал.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеята ти да предадеш околна среда на инструменти, които не се записват с микрофон, а с жак/канон, изглежда интересно на теория (картинката). Можеш ли да подпльтиш теорията с практика, като пуснеш 2 аудио семпьла на китара, записана директно от жака и такава, с insert-reverb?

:icon_shithappens:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се :)

В момента правя нова серия от видо-уроци за Reaper (за добро или за лошо само за тази програма, но може да се спра и на Ableton, която също намирам за уникална по нейния си начин). Ще отнеме време обаче. Щото след отва ги прекомпресирам, режа и сглабям отново.

 

Ивелине, софтуерните ревърби имат един недостатък - те са математически точни. Напромер вчера гледах един виетнамски филм: The Rebel

Съветвам всеки, който иска да чуе хубави акустични, повтарям - акустични - филмови ефекти (музика и атмосфера по-скоро) да го гледа. Там има една сцена, мисля че при битката във влака, където се чуват едни отривисти оркестрации с много плътни ниски. Направо си личеше, че е записвано в чиста акустична среда - зала някаква или голямо специално студио за симфонични записи. Просто такова пуслиране на ревърба никога досега не съм чувал от софтуерен ревърб. Просто си личеше как самият въздух трепти и се връща... много добър запис са направили за филмчето. :)

 

Та прекият сигнал (директен ревърб) именно в този смисъл също е много важен според мен. разбира се със софтуерен ревърб трудничко ще докараш пулсацията на самия въздух, даже ми се струва невъзможно, но това вече програмистите трябва да го нищят.

 

П.п. То аз като малък си спомянм, че само наполовина гледах класическите епизоди на "Том и Джери". С другата половина слушах музиката и до днес се чудя как по дявлите е записвано това нещо. Синхрон, динамика... идея си нямам! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивелин написа:

Идеята ти да предадеш околна среда на инструменти, които не се записват с микрофон, а с жак/канон, изглежда интересно...

 

Не само за тях. Според мен (поне аз бих го правил) такъв тип смесване трябва да се ползва и за сигнали от микрофон пред шпулата на говорител на кабинет или кубе, а също и за чисто записани вокали във вокална кабина. :)

Зависи пак казвам какъв микс искаш да постигнеш и защо. Просто каква ще ти е идеята за микс.

Накратко казано, при добре записани звуци, хубави входящи сигнали, добър микс се постига и само с EQ и Reverb. Вече за пинизи може да ползваш Chorus, Flanger, Phaser, Vocoder, Dist... разни такива. Което не пречи например да си записал вокален сигнал директно от мегафон (сиреч с готов мегафонен ефект или пък китарно кубе с як драйв и набримчен дист). :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щом математически точният реверб (на инсерт) не може да се сравнява с аналоговия, защо го нищим вече 2-ра страница, вместо на посъветваме китаристите да си купят кубе и да го озвучат с микрофон?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, сега пък ти. Тук може да се каже, че това е моята тема, в която се опитвам с видео и текстов материал да обясня, доколкото мога (и според моята представа), на абсолютно начинаещите (както е мотото на цялата тема), кое как да направят, как да си настроят компа и програмата за сапис (всъщност темата е за проеграмата Reaper).

 

Много бих се радвал, ако има любители като мен (а защо не и отдавна работещи с адуио по принцип), които се занимават и с другите програми: Cubase, Sonar и т.н., да направят аналогични теми. Да не се остане с впечатлението, че Reaper e задължителна или още по-невярното, че е само за начинаещи, а другите са за по-напреднали.

 

Никой софтуерен ревърб НЕ може да се сравнява с една хубава студийна среда, специално акустично студио за озвучаване на филми, специализирана студийна среда за хорове, микрофони и озвучителни тела от всякакъв калибър... ами просто защото не всеки може да задели пари да наеме такова помещение, за да си запише професионално "супер якото парче". Друг е въпросът, че дори и да задели пари, ще иде за час-два, ще е под напрежение, че сега или никога трябва да направи "якия запис", няма да е отпуснат, ще си личи дори престараването за "трябва да стане... трябва да стане... в супер студио съм няма как да не стане, ама леле ами ако и така не стане и не покоря кварталната радиостанция?!". :)

 

Затова ги нищим толкова страници тия проблеми. И аз съвтвам вокалистите да си купят микрофон за техния глас, който най им харесва и има най-добри показатели... лично съм опитвал да си купувам такъв (разделени в нисък ценови клас до към 500 лв.). Избирах без да знам цената измежду 6 микрофона на различни марки. Избирах, избирах и като избрах, се оказа, че съм избрал най-скъпия. :) Същото се повтори като избирах акустична китара... измежду 10-те които пробвах без да знам цената, избрах най-скъпата. Да кажеш, че нещо съм ясновидец, не съм. Просто имам що-годе добър слух. :)

 

Конкретно съветвам всички начинаещи да си купят по възможност по-добър инструмент. Независимо за китара (акустична, електричека) или за миркфон или усилвател или ефекти става въпрос. Въпрос на нужда. Аз лично съм се учил да свиря на стара кремонкса акустична китара (с метални струни) с ръчно правен адаптер. От 17 годишен до 22.

 

-------------------------------------------

 

Обръщам внимание на начинаещите (към които допреди 5 години спадах и аз) да знаят какво им е нужно, как да започнат, на кое да обръщат внимание. и пак ще го подчертая, че независимо какъв софтуер използват, трябва да се стремят към максимално качествен входящ сигнал (хубави адаптери на китарата и самата китара да е хубава), хубав микрофон, който те са си избрали. Като записват с микрофон да са изолирали добре странични стайни ревърби (обикновено нямаме нужда от тях освен ако нарочно не сме искали да ги има за входящия запис), да са "покрили" добре усилвателя-говорител от странични звуци и също от стайни ревърби... но това всеки сам решава доколко може да го постигне. :)

 

И затова, след наличие на начален сигнал, най-важното на което трябва да обърнат внимание са именно EQ и Reverb. Изобщо не намесвам това дали ще компресират сигнала дошъл от микрофона предварително или с compressor в Insert слота на трака. Много хора в момента записват с кабелите на микрофоните и китарите ръгнати директно в компа (в звуковата карта). За тях е тази тема. Тя не е за хората, които по принцип записват в студио или имат достъп до такова.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако съм разбрал правилно последното изречение - като имам достъп до студио, не би трябвало да споделям възгледи в тази тема?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами не. Просто е рпепоръчителна за тези, които са начинаещи. Нищо не пречи този начинаещ да има прекрасно оборудвано и нагласено студио. :)

Но да, предимно е за начинаещи. Не че може да се забрани на други да се запознаят с Reaper, но едва ли ще научат нещо различно от това, което досега са правили и с което си работят: софтуер, студио, изобщо всичко свързано с това.

 

Аз не съм спец. Самият аз от 5 години се ръчкам в музикалния софтуер. Програмите които ползвам са Reason (заради много стари идеи), Cubase SX3 (заради много стари проекти), а основно използвам Reaper, Ableton и Audition като DAW програми. Придрънквам си на китара, поприпявам си отвреме-навреме, редя си барабани. Смятам има огроман част от любители, които искат и те да минат по моя път, ако не са го минали вече в голяма степен.

 

Споменах, че освен за Reaper, ще пиша и за това как аз правя и виждам (чувам) нещата. Това е всичко. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.