RaverWild Публикувано %s в %s Публикувано %s в %s Съобщение от модератор: Линк към оригиналната тема – цък Мога само да завърша с това, че на запад бая са се поизносили откъм идеи за всякакъв вид изкуство. Това което наблюдавам в Ютюб видеата от балканския регион е, че тепърва почваме да оползотворяваме и реализираме идеите бликащи из нашите земи, особено фолклора. 1 Цитирай
Koobenot Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s ^ Можеш ли да дадеш прмер за някакъв тип авангардност в нашенското народно творчество? Без да хейтя, единственото, което забелязвам в хода на годините е по-високото качество на продукцията и модернизиране на аранжиментите, но няма някакви кой знае какви иновации ... Цитирай
RaverWild Отговорено %s в %s Автор Отговорено %s в %s (Редактирано) ^ Предполагам че мен питаш, затова аз ще отговоря. Да съм по-точен - в нашето българското - не съм слушал достатъчно, попадат ми разни опити в ютюб. Но в защита да кажа - не съм и търсил. Дас съм по-точен - тази година на "Китна Тракия" главни гости бяха дует Бисера и Лидия, заинтересувах се какво правят - има както казваш ти модернизация и това е така. Чувам модернизации и на други, без особено да ме впечатлят, но пък звучат добре. "Авангардизъм" аз лично не съм казвал че съм виждал където и да е. Но това е индивидуално разбиране, така че не може да се очаква че моето разбиране за "авангардно" би съвпаднало с нечие чуждо. Да уточня - аз лично за да кажа за нещо "авангардно", то трябва или като презентация да иде от Tap Dogs и STOMP нагоре, или по звучене да е поне Die Warzau, желателно е да доближава Pierre Schaeffer или подобен. Имам строго понятие за авангардно. В този ред на мисли допускам, че през годините у нас е правен някакъв експеримент, който или не е видял никаква публика, или е видял малка такава. Все пак за мен чистото "изкуство" е именно авангардното - нещо, което се прави с идеална цел, не да бъде продадено. Признавам, че не съм слушал цял албум на Елица и Стунджи - може би те имат, но аз не знам? Обаче едно време притежавах на касетка всичко на Нона Йотова и още се проклинам, защо си изхвърлих касетките (щото преди 5г наново купих касетофон). Много народ не харесват Йотова, но реално тя е от пионерите на експеримента с използване на езически мотиви. В последните може би 6-8г по целия свят това започна по-редовно да се използва като тематика. Говоря за групи като Heilung. Йотова направи такова нещо в ужасно по-нежен вариант много години преди това. Така че нея мога да и лепна етикет "авангардна" до някъде. Но пак да кажа - български групи - не съм виждал напоследък, на които да мога да кажа че са авангарден фолклор. ОБАЧЕ попаднах на две гръцки и напоследък основно това слушам, едните са невероятни, пускам видео по-долу. Особено тоя тип с гайдата много добре се вписва. В темата за езичеството мисля че имаме ужасно много мегдан за уползотворяване. Самите Бисера и Лидия имат една песен дето загатва поне във визията за това, донякъде и самата песен, но смятам че Йотова се беше справила доста по-добре по принцип с темата. Моля ако си религиозен, да се абстрахираш от православния консерватизъм и да погледнеш чисто като музикант на това по-долу. Основен проблем при нас са неравноделните ритми. Аз лично съм искал да направя нещо, но 99% от машините които съм пипал подържат само 4/4, или сходни. Ааааааа момент !!! Теодоси Спасов !! Ето пример за авангардност в нашето народно творчество! И го знам, защото докато живях в Тотонто бях на негова жива изява, беше с някакво момче със синт или нещо подобно и правеха заедно неща, имаше и нещо като техно-визии прожектирани зад тях. Мда. Ето добър пример. Но да - виж долното, после кажи какво мислиш ти и другите. В общи линии да е жив и здрав ютюб, че ако останем само на това което ни пускат по телевизията/радиото - жална ни майка. Редактирано %s в %s от Koobenot цитиране на предходното мнение 1 1 Цитирай
Koobenot Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s @RaverWild Да, разбрах те какво имаш предвид, сцепих темата да си спамим тука на воля. Ами за мен лично има интересни проекти с народни мотиви, аз разбрах темата в грешна посока, че нашенското творчество е достигнало някакъв зенит на осъвременяване. Това, което по-скоро наблюдавам е, че Планета Фолк/Тянков ТВ и т.н. вдигнаха качеството на продукцията, по-добри миксове, мастъри, видеоклипове и т.н. Иначе като проекти с фолклорни мотиви, наистина има доста интересни неща. Едно от любимите например е Таралеща, където кавалът се ползва по доста умел и майсторлъшки начин. 2 Цитирай
RaverWild Отговорено %s в %s Автор Отговорено %s в %s Е да, качеството е в пъти по-добро отпреди години и Планета държат първенството в техническо отношение, според мен. Но и те са с най-много пари де. Обаче най-добрите народни гласове според мен са в Тянков и аз затова тях гледам. До днес не бях засичал Планета да покажат добри гласове, но днес намерих това клипче по-долу и то бие останалите им певици. В смисъл такъв - за мен лично добрия женски глас за народно пеене звучи като резачка и цепи микса сериозно, докато по Планета и Фен гласовете са едни шлайфани. Примерно мен ми харесва "Мома Яница" много като песен, но да си говорим направо - носиите на повечето танцьори по Планета и Фен са тип "фестивални", бая далеч от автентичните, плюс певиците са си чалгарки в носии и дори да ми харесва песента, както е "Мома Яница", нямам добро мнение за певицата като данни, без да съм специалист. То и старите народни певици лесно няма да ги догонят като глас, но поне малко. Явно сега форматът "две млади момичета" започва, щото долното май е отговор на Бисера и Лидия. Няма лошо. Носиите ми харесват малко повече на танцьорките и гласовете звучат малко по-добре от отналалите Планетки. От друга страна по Тянков повечето са ниво и визия "кварталната кръчма", обаче там повече се намират добри гласови попадения. Пак казвам - мое мнение. Обаче с долното клипче имам проблем - точно щото са Планетки и точно щото Планета имат най-добра техническа база им нямам пълно доверие. Нямам добър слух аз, а ми се ще някой разбирач да каже - в тия гласове играе ли autotune и какви ефекти изобщо играят (само на вокалите!). 1 Цитирай
RaverWild Отговорено %s в %s Автор Отговорено %s в %s И искам много сериозно да уточня - като казвам "Планета" в случая да се разбира само и единствено "Планета Фолк", за "Фен" е "Фен Фолк" , а за "Тянков" - "Тянков Фолк". Нормалната "Планета" и "Тянков Ориент" не ги гледам и съответно не ги броя. А заради това клипче по-долу в момента всички сме настинали, а аз съм си направо болен, не мога да дишам през носа изобщо. Снимах с телефона. Обаче тия баби много ми харесаха, пяха автентично и по-важното - носиите не ми изглеждат толкова тип "фестивални", по-автентични ми се видяха, хем отдалеч гледах, но ярко впечатление ми направиха чорапите - ансамблите дето идват на "Китна Тракия" са с еднакви и са купешки, тия баби всички имаха различни, отдалеч изглеждаха вълнени и бая автентични. Вторите баби вече са от "Китна Тракия", пак аз снимах но с едно старо фото и според мен бая добре пяха. А и от тях реално научих какво е било сватбата навремето. 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s От какъв ... изобщо сте запознати какво пускат по Планета, че чак и колко и какви версии имало. Цитирай
Koobenot Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s ^ Като ученик и студент си изкарвах прехраната като DJ, на сватби, кръщенета, банкети и годишнини без чалга и фолк в БГ много рядко се е случвало да се мине, трябва наистина да са някаква компания интелектуалци, че да стане. Респективно трябва да следиш какво излиза и да ти е в репертоара. Иначе връщайки се на темата за авангардното аз лично бях впечатлен как Стив Вай има два инструментала базирани върху българският и румънският фолклор: 1 Цитирай
yamaha Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s (Редактирано) То тая тема стана малко "свободни размишления", та ще се включа и аз с малко спомени и тъй като има вероятност аз да съм един от най-дъртите членове на форума, на който не му се четат пенсионерски спомени от рода "а какво беше едно време", нека ги пропусне. Преди '89-та с жена ми бяхме започнали да правим кариера като клавирно дуо към "Главна дирекция Музика", имаше едно време такава организация, която прекрати съществуването си след 1989-та, явяваш се на конкурс, свириш, одобряват те или не и след това ти уреждат ангажименти из страната. Та по онова време изнесохме трицифрено число концерти на 2 пиана или 4 ръце къде ли не, а когато всичко се прекрати изведнъж след 'промените', купихме 2 електронни клавира и набързо адаптирахме класическия материал за електрониката. Идеята беше да не губим инерцията и връзките, които вече си бяхме създали в много градове и градчета. Интересно, че успешните концерти, бисовете и т.н. от всичките тези години съм ги забравил тотално, но все още помня идеално провалите (бяха 2 бр. - на централния площад в Свищов и в едно голямо пловдивско село). И двата фала реално бяха заради дадена грешна информация от страна на организатора на събитието, но в крайна сметка си го отнесохме ние като изпълнители. Свищовският фал няма отношение към темата за фолка, затова разказвам само за другия. В началото на 90-те ни потърси някакъв, дето искал да събере в ресторанта хора от цялото село по някакъв повод и идеята му била този път музиката да е по-различна от това, дето в селото слушали всеки ден - чалга и народна музика. Казахме му какъв репертоар имаме - няколко часа адаптирани класически парчета и час-два ресторантски репертоар - евъргрийни основно + някои по-подвижни парчета. Човекът каза "идеално - идвайте", ние се замъкнахме с апаратурата, нагласихме я и започнахме с фонова музика докато се събираха по масите. Докато свирихме, определено ги гледах, че скучаеха по масите и им стана по-интересно чак когато започнаха да хапват и пийват....абе нещо като в "Оркестър без име" когато свиреха и никой не им обръщаше внимание. По едно време някои (явно от интелигенцията в селото) станаха и започнаха да играят на танцувалните парчета, ама рехава работа...4-5 двойки най-много ; останалите се наливаха вече с третата ракия и бистреха политиката на висок глас. След още час, ония с третата ракия вече бяха на петата и започнаха да пристигат с поръчки от рода "Знаете ли я тази..." (от чалга репертоара) или пък "Ай, изсвирете нещо по-така..." (пак от чалга репертоара). Излишно е да казвам, че нямахме нито едно парче от този вид и усетихме, че нещата няма да свършат добре, когато един почти на зиг-заг се домъкна до нас и вика "Ай' тогава Изсвирите барем едно 'Оро" (с капс лока се опитвам да предам диалекта ). Жена ми по това време вече искаше да събираме нещата и да се махаме, като дори не искаше уговорената сума за вечерта, но аз като по-тактичен реших да спасявам положението, защото из чантите с апаратурите носех и един дек, та отидох до оня организатора (вече съм забравил кмет ли беше или просто беше решил да възпитава неуспешно съселяните си с различна музика) и му казах да донесе някоя касета с чалга, народна музика или к'вото там слушат в това село. След 10 минути касетата вече вървеше, ония тутакси скочиха да играят, по някое време тръгна някакво право сватбарско хоро, ония се навързаха...и пак се почна с поръчките, ама в друга област. Идва някой почерпен и поръчва да кажем на микрофона, че "'Орото е за еди кой си"...след малко идва друг и поръчва да кажем на микрофона, че "Орото е за еди кой си" (друго име). Казвам аз, а оня първият пристига моментално и започва да се кара с мене защо съм съобщил че "Орото е за друг, след като не е свършило още...". Ей такива работи...После след като всичко приключи по малките часове, половината вече си тръгнаха, а по масите останаха само допиващите, гледам седи един от ония с поръчките и реших да замажа положението - отидох на масата му и му викам...така и така, тази вечер нямахме готовност с музиката, защото тоя вашият (организатора) ни ангажира за участие с друг вид музика, защото искал да направи по-различно мероприятие от това, дето го правите тука всеки ден, а оня вика "Не го слушай него, ние тука си слушаме наш'та музика дето си я познаваме". Иначе по-конкретно за темата със съвременните аранжименти в народната музика, не искам да звучи като някаква хвалба, но такива аранжименти започнах да правя още в 1992-ра, веднага след като бях взел кийбордите, един синт и един семплер (тогава не работех с компютър). Не знам дали защото бях млад, но тогава много ми се работеше и вадех страшно много неща за кратко време. Разбира се като класически музикант започнах с кавъри на класически парчета, но малко след това изкарахме един сборен диск (матрично CD, тогава все още нямаше записвачки да си го записваш сам) с инструментални композиции, между които имаше и 2 народни обработки - "Рипни, Калинке" в хард рокаджийски вариант (беше над 5 минути) и "Пустоно лудо и младо" в денс вариант, които тогава доста ги въртяха из радиостанциите, защото беше нещо ново като визия върху народната музика. Даже по време на световното през 1994-та, ОББ имаше една реклама, която вървеше преди и между полувремената на всеки мач, която я озвучаваха с началните ми гайди от "Рипни, Калинке". Та още от онова време си имах афинитета към съвременните обработки и дори бях направил "Девойко, мари хубава" в стила на "Children" на Робърт Майлс много преди Ирина Флорин да се сети да изкара "Цвят лилав" в подобен стил. Сега вече нещата са лесни - всички имаме компютри, саунд библиотеки, изкарваме як саунд и само трябва да ти работи инвенцията, за да се сетиш да изкараш нещо, дето не е правено досега, което всъщност е доста трудно. Но пък от друга страна покрай шкартото, чувам и много добри съвременни обработки, правени от хора, които знаят какво правят и са добри музиканти с въображение. Айде да спирам вече, че ми писна да пиша. Редактирано %s в %s от yamaha 3 1 Цитирай
Koobenot Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s ^ Важното е, че не сте яли бой ... някой ми беше разправял, че през 90-те на някакво механджийско участите мутрите дали бакшиш оркестъра 7 пъти да изсвири "Назад, назад, моме Калино", те успяли до 4-тия и ги хвърлили в басейна ... Цитирай
yamaha Отговорено %s в %s Отговорено %s в %s Абе на границата си беше. Хубаво, че между присъстващите нямаше мутри, а само хора, дето си слушат "тяхната музика" и нищо друго. 1 Цитирай
RaverWild Отговорено преди 18 часа Автор Отговорено преди 18 часа On 6/4/2025 at 1:31 PM, Koobenot said: ^ Като ученик и студент си изкарвах прехраната като DJ, на сватби, кръщенета, банкети и годишнини без чалга и фолк в БГ много рядко се е случвало да се мине, трябва наистина да са някаква компания интелектуалци, че да стане. Респективно трябва да следиш какво излиза и да ти е в репертоара. Иначе връщайки се на темата за авангардното аз лично бях впечатлен как Стив Вай има два инструментала базирани върху българският и румънският фолклор: Така си е, но не знам защо @Baby Thomas ни пита това, при положение че бистрим фолк, не чалга, с изричното уточнение което направих, че говорим за Планета Фолк, не другата Планета. Затова премълчах отговора. Цитирай
RaverWild Отговорено преди 17 часа Автор Отговорено преди 17 часа On 6/4/2025 at 3:24 PM, yamaha said: отидох на масата му и му викам...така и така, тази вечер нямахме готовност с музиката, защото тоя вашият (организатора) ни ангажира за участие с друг вид музика, защото искал да направи по-различно мероприятие от това, дето го правите тука всеки ден, а оня вика "Не го слушай него, ние тука си слушаме наш'та музика дето си я познаваме". Ей това го имах в казармата в новобранския център 1996. Излизаме първа отпуска за клетвата, връщаме се и всички сме ожадняли за музика, няколко човека носят касетки, аз също. И естествено всички любопитни, всеки вика "пусни твойта да я видим", после "я пусни и ти твойта". Аз хем слушах много метъл преди казармата, но излизайки първия ден виждам един приятел, викам "моля те запиши ми цяла касетка с тия мелодийки дето слушаме на компютрите". Това по онова време бяха неща, дето не ги слушаха много хора. Имаше едни програмки дето се казваха "демо" или "интро" и те пускаха разни анимации, дето после рейв и изобщо електронните музиканти се светнаха и почнаха да ги показват - разни 3-Д тунели, фрактали и други анимации с трипи-промяна в цветовете. Музиката към тия програмки понякога беше техно или хаус, но често беше собствен жанр, който после му излезе името "демо-стил" музика. И идва ред значи на мойта касетка, чуха половината първо парче и до там. Имаше разни дето го харесаха викат "остави да чуем", обаче отговорника по касетофона беше един сигурно 110-130кг тогава слушаше само чалга и вика "айде стига с тия композитори-момпозитори" и после като останехме насаме си ги слушахме тия. Quote Иначе по-конкретно за темата със съвременните аранжименти в народната музика, не искам да звучи като някаква хвалба, но такива аранжименти започнах да правя още в 1992-ра, веднага след като бях взел кийбордите, един синт и един семплер Това беше проблема едно време - нямаше ютюб. Ако имаше, щеше да се види, че бая интересни неща са се правели навремето. 1994г с един от моя клас направихме нещо, дето тогава не знаехме какъв етикет да му лепнем, сега бих казал "synth-goth" към вид индъстриъл. Малко преди това едни приятели ме навиха да пратя касетка на Христина Белчева, която тогава имаше предаваше за нови таланти по Хоризонт всяка сряда. Не очаквах да ме викне, тя пък ме викна и ми презаписаха парчето и след седмица звуча по радиото. Нямам идея кой в класа е изпял, но няколко човека бяха слушали и тоя съученик идва вика имам идея да пея на твойта музика. Записахме го на стадион В.Левски, Генчо Стоев ни записа. Засилихме се към Кирил Ампов в "Хит -1" но той не ни допусна и дотам останахме. А после записите се скапаха и нямам нищо. Сигурен съм, че има много народ който едно време са правили интересни неща, но всичко е потънало във времето. Цитирай
Koobenot Отговорено преди 15 часа Отговорено преди 15 часа 2 hours ago, RaverWild said: Така си е, но не знам защо @Baby Thomas ни пита това, при положение че бистрим фолк, не чалга, с изричното уточнение което направих, че говорим за Планета Фолк, не другата Планета. Затова премълчах отговора. Щото той е малко сектант и като чуе чалга и фолк получава поне 3 паник атаки ... Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.