Jump to content
Българският форум за музиканти

Избор на 8" говорител


svet.k

Recommended Posts

Здравейте,  наскоро си взех малко комбо за вкъщи, което е Laney lx20 r, с Laney harcore говорител. Проблема е че има много високи и не достатъчно компресия. Пробвах с широколентов говорител от тонколоната, почти няма разлика, освен повече ниски, с ниско честотен - прекалено компресиран и смачкан тон. С 12 " Blackbird , пак много високи. Идеята ми е говорителя да няма токова високи и да е с прилична компресия. Онлайн намирам само в Thoman, Има няколко Celestion и Jensen. Няма данни за звука, ако някой има наблюдения ще се радвам на мнение.https://www.thomann.de/gr/guitar_amp_speakers1.html?feature-57548-first=8&feature-57548-last=8&gk=GIEALP&sp=solr&category[]=GIEALP&cme=true&filter=true Колко трябва да е честотната характаристика на типа говорител, който търся? Има широколентов с 60 х.- 3 кх. такава. Отворен съм и към и към преложения втора ръка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

3 hours ago, svet.k said:

Проблема е че има много високи и не достатъчно компресия.

Който и 8-инчов говорител да избереш, високи среди винаги ще има, няма как да измамиш физиката и с такива размери на конструкцията + хартия да имаш обемен/злобен тон. Направи си един експеримент – усили баса на комбото докрай, средите да речем на 2-3 часа и намали високите, горе долу ще излезне някакъв обем, но ако говорителят не може да ги излъчи при високи нива на усилване по-скоро би цъфнал. Компресията от друга страна не мисля, че идва толкова от говорителя, идва най-вече от топологията на крайното стъпало на усилвателя (говоря за чисти тонове, при crunch/drive/lead си идва естествено още от предусилвателната част). Най-типична е за ламповите ампове, при транзисторните не се среща толкова често. Ако толкова искаш компресия по-скоро си сложи компресор преди ампа и го настрой, че да ти харесва. 

3 hours ago, svet.k said:

Колко трябва да е честотната характаристика на типа говорител, който търся?

Стандартно китарния тон при строй E Standard е 80Hz-10kHz, обикновено китарните говорители свирят до към 8kHz и започва плавен спад в честотната характеристика.

3 hours ago, svet.k said:

Идеята ми е говорителя да няма токова високи и да е с прилична компресия. Онлайн намирам само в Thoman, Има няколко Celestion и Jensen.

Който и да избереш от тези, все ще дрънчат заради размера на говорителя. Има и друго, конструкцията на комбото оказва също огромно влияние върху звука, някои кабинети имат повече бас от други и какъвто и говорител да сложиш вътре само се променят нюансите на звука, а основният тон си е същия.

Моят съвет е да не се занимаваш с 8-инчови говорители, защото който и да подбереш резултатът все ще е разочароващ, 12 инча си е класика за китара ... между другото в какъв стил твориш? Ако очакваш злобен метъл с 8 инчови говорители ... meh :) 

Освен това ако имаш добри монитори вкъщи и аудио интерфейс, преди да се заемаш с каквато и покупка на китарни говорители не е зле да разцъкаш някакъв кабинетен симулатор с добри тонове и да чуеш кое как звучи, за да придобиеш представа какво точно ти трябва. Тоя софтуер звучи доста убедително.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за изчерпателния отговор! Така и предполагам. Свиря клийн и повече хай гейн. Имам лампов преамп, който ползвам с Ir кабинети от процесор, с различни ампове, ефекти и т.н. , там всичко е наред, но липсват някои малки детайли, като не много добър клийн, динамика и нещо липсва при солата. Общо взето е оптимизиран за хай гейн ритъм партии. Имам претенциозни комшии, затова търся тон в малък транзисторен амп. За свирене в къщи с едно натискане на бутона. От плъгините се отказах заради латенцията, макар и минимална се усеща, може би компа ми е слаб.

Koobenot, казваш че 8-10 кх са повечето говорители, този, който мернах в нета е 3 кх, дали би свършил работа? В момента високите са на 0, средите и баса на 2-3. Буустнат с оувърдрайв. Според мен и усисвателя има много високи, както и говорителя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

36 minutes ago, svet.k said:

Koobenot, казваш че 8-10 кх са повечето говорители, този, който мернах в нета е 3 кх, дали би свършил работа?

По-скоро това е характеристиката на китарния тон и то при high gain, като съм смесвал разни стъргалки всичко след 10kHz звучи пластмасово, нестествено, жужащо и дразнещо и режа нагоре с много остър филтър. Иначе сега ходих на страницата на Celestion Vintage 30 да го видя, дават го 70Hz-5kHz и явно нагоре другото, което чуваме е обертонове. 

36 minutes ago, svet.k said:

Според мен и усисвателя има много високи, както и говорителя.

Да, възможно е топологията на усилвателя да е с много високи, както е VOX AC30, да речем. Личното ми мнение е, че единственият начин да изкараш обемен тон от такива размери на говорителя е с моделиращ усилвател, чиято топология така е изградена, че хем говорителят е подбран за усилвателя, хем е набуфкан с процесинг/моделиране, че да ти изкара обем на тона дори и от невзрачни говорители. Ето виж например ето този Blackstar, дори с 3 инча говорител, звучи някак си убедително. От класически тип комбо в стил "предусилвателна част -> крайно стъпало -> говорител" повечето с 8-инчов говорител дрънчат и жужат ... Освен това погледни това Laney какъв тип амп имитира, ако клони повече към Vox хавите е нормално да ти жужи, за по-тъмен/обемен тон аз бих търсил нещо, което имитира Fender усилвател. 

P.S. Всъщност примера, който дадох от Томан не е акуратен, защото може и да слушаме DI изхода за записи. Ето Катаната как звучи с микрофон, тя е с подобен калибър говорители.

 

36 minutes ago, svet.k said:

Имам лампов преамп, който ползвам с Ir кабинети от процесор, с различни ампове, ефекти и т.н.

При положение, че имаш процесор, ако имаш глобално EQ вътре в него можеш да изрежеш тея високи, които те дразнят като компромисно решение, преди изобщо да сменяш говорителя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, може пресет да се направи за кубето. Пробвах досега само компресор от проца, но вкарва много брум, май го имаше на мръсния канал като цяло ( няква несъвместимост, не знам) Друго, което пробвах е друг буустър - amt s drive, добър дисторшън, вкара повече среди и хармоници и намаляха високите с една идея. Това, което мога да направя с проца освен eq - то и други опити с ефекти е да направя хай гейн пресет на чистия канал.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

14 minutes ago, svet.k said:

Пробвах досега само компресор от проца, но вкарва много брум, май го имаше на мръсния канал като цяло ( няква несъвместимост, не знам)

Ако си с single coil адаптери или има проблеми със земя/екраниране и т.н. компресорът наистина може да ти вдигне общото ниво на брума, защото намаля динамиката, настрой го в комбинация с нойз гейт от проца, ако дори при пуснат нойз гейт брумът отново присъства значи проблемът си е в кубето. 

14 minutes ago, svet.k said:

Това, което мога да направя с проца освен eq - то и други опити с ефекти е да направя хай гейн пресет на чистия канал.

Абсолютно, ако хай-гейн каналът на кубето е гаден/бруми, по-добре чист канал на кубето + ефекти от проца. А пък ако присетите ти от проца всичките са със супер намалени високи и нямаш глобално EQ на проца, по-добре си намали високите от ампа и ги върни в нормално положение от проца, обикновено поведението на тон регулаторите на кубето в комбинация с проца започва да бъде като на супер базово master 3-band EQ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пробвах варианти, единствения приемлив е от сенда на преампа в line in на кубето. Явно имам проблем с ел. инсталацията, при всеки опит да ползвам нещо на мръсния канал има много брум, единствено с буустър няма, който е на батерия.

На чистия канал става до някъде с проца, но не го ползвам отдавна с неговите драйвове, кофти са. Ползвам му ir възможостите и ефекти.

След всички напъни пак с буустър пред кубето като че ли е най добре. Дисторшъна на чистия канал също е добре.

Ще се оглеждам за по подходящ  говорител, както писах по нагоре, до ри 12" Blackbird не беше добре, явно е до честотната характеристика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

6 hours ago, svet.k said:

Пробвах варианти, единствения приемлив е от сенда на преампа в line in на кубето.

Хъм, не знам точно каква е топологията на ампа, но тоя line in би трябвало да е паралелен на тон стака и да заминава директно към крайното стъпало, сиреч тон контролите и гейна да не му влияят ... изглежда ми, че вграденият тонстак е с много високи среди и за "джъ-джъ" звучи като Даймбег зъзкаща стъргалка и не ти харесва, та затова външния преамп ти харесва повече.

6 hours ago, svet.k said:

Ще се оглеждам за по подходящ  говорител, както писах по нагоре, до ри 12" Blackbird не беше добре, явно е до честотната характеристика.

А тия 12 инча в същата кутия ли ги слагаш? Щото обемът на комбото е проектиран за 8-инчов говорител, аз доколкото видях май нямаш speaker out, че да подадеш сигнала към външен кабинет. Пробвай да видим, но ако ще ползваш вграденият тонстак потърси по-"тъмен" говорител. Щракнах на сайта на Jensen да погледна какво имат, има някакви примерни таблици с честотна характеристика и имаш 3 индекса за бас/среди/високи. Със сигурност искаш високите да са ти smooth, а не bright, защото преампът ти е ярък ... все пак разгледай хубаво демата в нета, спийкър симулатора и разбира се най-важното е какво се случва на живо ... ушите ще те водят. ;) 

P.S. Както и предполагах, Line In се взема паралелно и няма връзка с tone-stack-а, макар, че е предназначен за линейни сигнали (CD/mp3 плеър/смартфон и т.н.), и импедансът му е 10kOhm, може да пробваш да пуснеш в него различни преампове, само внимавай с входните нива да не си изпържиш крайното стъпало.

image.png

Другото, което също ми дойде на акъла е да се опиташ да вържеш ламповия преамп/процесора -> многолентово EQ -> CD IN като съобразиш нивата, и почнеш да движиш лентите на EQ-то, с цел да се опиташ да изимитираш тези гадни високи на тон стака. Щом локализираш честотите (подозирам, че ще са някъде в диапазона на 4-8kHz), вече ще знаеш какво не искаш да присъства като тон и респективно ще търсиш говорител с изрязани такива честоти в неговата АЧХ или съответно като тестваш нов говорител пак можеш да разбереш кои диапазони ти харесват или не. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, това с преампа и проца е добра идея за намиране на честотата. Лайн ин- на отива директно в крайното стъпало, те май всички кубета са така, да можеш да модулираш тона на китарата чрез преампа а бекинг трака да е чист. С кабинет пробвах 12 " говорителя, но и той си има бая високи, бях го махнал навремето от едно комбо поради тая причина. Ще разгледам сайта на Jensen.  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Погледни и този пост, скоро колегата @Baby Thomas продаваше говорител.

Както е и написано в темата, кабинета ще ти окаже много по-голямо влияние върху крайния резултат, от който и да е говорител, говорителите по-скоро придават нюансови разлики и едни са по-добри за "джъ-джъ", други за клийн хави. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Даже три 12" говорителя имам излишни... :whistle:

Jensen за свирене със стъргалки недей гледа изобщо. :yes:

Относно връзката на преампа с комбото. Без да се провери всичко изрично няма как да се каже категорично дали има проблем с напасването на нива/импеданс, но е доста вероятно да не са много подходящи. CD In обикновено е за линейни нива. Китарен преамп... предвид това, че е главно за включване в ФХ ретърн, които са преобладаващо за "китарни" нива, много вероятно е да е слабичък сигнала. И също и импедансите. СД входа ако е 10к значи изходния на предното устройство е добре да е докъм 1 килоом (за да няма големи загуби), което е малко вероятно. Лошото е, че повечето производители рядко дават подробна информация по тези въпроси. Ето тез дни се чудя как да разбера дали един EBS бас преамп става за включване в линеен ФХ ретърн и нищо не мога да измисля пооради липсата на конкретна информация. Обаче го чувам, че нещо не е като хората. :(

Относно това дали Екю секцията на ампа влияе на сигнала включен в CD In/FX Return/PA Input - в повече от случаите не. Защото Екю се слага в преампа, а онези входове са след преампа и преди крайното стъпало. Има и изключения най-вероятно, но доста рядко. Вече ако имаш Presence/Depth, които се подвизават и под други имена, те са тон корекция на крайното стъпало и могат и да оказват влияние на сигнала пуснат в гореспоменатите входове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

2 minutes ago, Baby Thomas said:

Ето тез дни се чудя как да разбера дали един EBS бас преамп става за включване в линеен ФХ ретърн и нищо не мога да измисля пооради липсата на конкретна информация.

Е добре, по тая логика феновете във фабриките за ампове как замерват входове? Примерно, как могат да констатират, че CD IN е 10kOhm, с осцилоскоп ли става или с някакви специализирани мерачки?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не може да се измери, поне не лесно. Гледа се по схемата и се смята... някак. И двете не знам как стават, "малко" ми е над нивото. :)

Входът е лесен - ягледаш при жака какво имаш като резистор към маса. Китарните ампове (почти) винаги имат 1Мом. За да нямаш загуби е добре входният импеданс да е 10 пъти по-голям от изходния на предната джаджа. Адаптрите са 10-тина килоома - входът на ампа и 100к да е пак си ОК. А той е даже 1М, съответно нямаш никакви загуби. Обаче ако включиш китарата в проц 10к и ще звучи като задник. Сходна е ситуацията с пиезо елементите  (директно, без преамп!), които са с много висок изходен импеданс и ако ги включиш в типична джаджа с типичен вход - пръц-пръц. Китарният адаптер е проста джаджа с известни параметри. Ако имаш нещо друго с неизвестно какви точно параметри и чаркове... става сложно. Има начин да се мерят, но преди години като рових ми се видя твърде сложен, за да седна неясно колко време да го умувам и си останах неук. :(

Колкото до фабриките... май никой нищо не мери. Понеже МАСОВО липсва конкретна информация за входно и/или изходно ниво и/или импеданс. Отделно няма и твърд стандарт за ФХ лууповете. Също и мерките се различават (+4dBu and -10dBV), веселба е! :greenball:
Правим каквото можем с наличните знания + емпирично и така. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ @Baby Thomas Мче единствената хава за мен е да пишеш на тия от ЕеБеЕс (:greenball:), ако са пичаги, би трябвало да ти кажат (ако и те знаят, естествено). То това е също един от добрите аргументи да си купиш нещо от местен ампостроител, а не от компания. Аз така на времето имах един LD Systems пулт и мониторните изходи свиреха по-здраво от мастъра, писах им да ми дадат datasheet с елементите и се оказа, че стерео лентовите потове на мастъра и мониторните изходи са различни. :icon_shithappens:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Шум и брум много трудно се борят, особено ако не си запознат кое какво е и откъде идва и съответно какво би помогнало. Аз за такива цели мислех да си пазарувам уредче, но се оказа, че няма един, който да мери всичко, а и не са евтини и ми мина мерака. 

Ако приемем, че всичко е изрядно и има прилична техника и кабели, шум и брум могат да влязат в аудио сигнала по няколко начина/причини:

1. Т.нар. Ground Loops - появява се, когато има два пътя на масата. Най-типичното е свързването на два усилвателя с пасивен А/Б бокс. Такива обаче може да има и в некоректно конструирани амп или китара (за последното има твърдения, че нямало как, понеже не е "активно" устройство (със захранване), но както и да е). Също и при използване на ефекти + траф с неизолирани изходи, а с един изход + daisy-chain кабел за 9-те волта.

2. Смущения по електрозахранващата мрежа. Най-типичното е климатика (по-скоро компресора май), пералнята на комшийката вдясно, абрихта на комшията под нас и т.н.

3. Електромагнитни смущения. Най-типичното е трафовете на ампа - те си излъчват, адаптрите (и всички метални части, които са "антена") ги улавят и влизат в аудио сигнала. Също кинескопските монитори, луминисцентни осветления...

4. Радио смущения. Тук влизат всякакви рутери, блутуут дивайси, мобилни мрежи и какво ли още не, което излъчва някакви радио сигнали.

Доколко е редно последните две да са различни категории или трябва да са обединени оставям на спецовете в областта. Аз по-скоро от практическа гледна точка ги разделям така. Не претендирам за изчерпателност и изрядност. :)

Та... като са налични извънредно големи много шум/брум пробваш и анализираш едно по едно кое е и откъде идва и така. Луесно нема! :yes:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.