Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Извънземната ни бригада издаде албум с десет песни. Всичко е направено в най-добрите традиции на Do It Yourself практиките - музика, аранжимент, запис, смесване. Може и по-добре - учим се, следващата продукция се надявам да е на по-високо ниво. 

Единствено за мастеринга избрахме външен изпълнител (https://www.trakworx.com/) и честно казано сме доста доволни от резултата :)

Албумът в YouTube: https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lyewn7e7xuri12njdRJEvB3Hzs2oSwLgo

Албумът в Spotify: https://open.spotify.com/album/0OuWYPPJQVu3yAokUaUzsP?si=qOJTemqeQ7KZtzDo7JPvxA

Ако някой има предпочитание за друга стрийминг платформа за слушане (Tidal, Deezer, Apple Music, Pandora, Amazon и др.) може да избере от този линк: https://linktr.ee/aliensinsearch

Много бих се радвал ако ви хареса, но дори и да не е така пишете коментари - интересно ще бъде да чуем мнения :) 

Записите и видеоклиповете са осъществени с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, програма "Дебюти".

astroNar.jpg

Отговорено
2 hours ago, разбойник said:

Всичко е направено в най-добрите традиции на Do It Yourself практиките - музика, аранжимент, запис, смесване....

Определено са ви добри DIY-практиките - играете си с размерите и структурите, добре сте го смесили и много леко се слуша. Браво и от мен! :)

Отговорено

Благодаря за добрите думи @musicman, @yamaha и @Koobenot!
@yamaha, ако не се лъжа от доста години се занимаваш със звукозапис. Ако имаш някакви коментари за записите не се притеснявай да ги споделиш. Наистина се учим в движение - бяхме доволни от първите песни, но след като завършихме последната ги чухме отново и единодушно решихме да ги смесим отново :) Сеир, а и луд умора няма :)

 

Отговорено
57 minutes ago, разбойник said:

Ако имаш някакви коментари за записите не се притеснявай да ги споделиш.

Винаги мога да намеря коментари за даден продукт, но в случая ако ги споделя, те ще са толкова дребни, че спокойно могат да минат в групата на "колкото да кажа нещо". :) Чух хронологически целия албум в Youtube като плейлиста. Отчитам факта, че там платформата променя малко динамиката на аудиото, но дори и така човек спокойно може да придобие представа за основните технически неща като смесване и мастеринг. Чисто музикално, вокалът ми беше малко "плуващ", но пък нали сте в космоса, така че се връзваше с общата концепция на безтегловността. :P В една от песните (вече забравих коя) като че ли беше малко слаб и на по-заден план спрямо останалите парчета, но незначително. Не го мислѝ - музиката ви е хубава, изсвирена е много добре и звучи музикантски. Слуша се леко дори и от хора като мен, който не слушат точно такива стилове. Щях да те питам как и с какво сте записвали ударната секция, намерих един клип в другата ти тема и поне си изясних какви са "барабаните". ;)

Отговорено

@yamaha Благодаря още веднъж :) Има неща за чистене, но остават за следващиите песни. 

Барабаните - репетиционната ни е около 60 кв.м. помещение с таван около 3 м., относително прилично третирано (два бас трапа, доста звукопоглъщане и дифузия). Видял си във видеото горе-долу как изглежда по време на репетиции, за записи разместваме доста. Комплектът е някакъв Mapex. След опити сме намерили място, на което барабаните ни звучат най-добре и ги разполагаме по един и същ начин всеки път при записи.

Овърхедите са Sennheiser MD441 през предусилватели Cranborne Audio Camden 500 (чудесни машини) с добавена едната от двете опции за сатурация.

Соло барабан: SM57 през Heritage Audio 1073/500

Фус: SM57 без трансформатор

Каса: AKG D112 на отвора на резонансната кожа през Great River ME 1-NV и Shure Beta91 в касата през Presonus ADL600, като и двата сигнала минават през хардуерни компресори.

Томовете са с различни микрофони в различните записи, но винаги единият е Beyerdynamic M88. Ако имам възможност бих взел още два такива - страхотни са за тази цел.

Два лентови микрофона за room, пак разположени опитно на някакви места, на които ни харесват - не са симетрични спрямо комплекта. Често кривим руумовете през лампов преамп (от стара руска киномашина) ЛОМО УП27, но това правим при смесването.

Имаме няколко добри отделни микрофонни предусилватели, но гръбнакът на записите на барабани е един модифициран от Тони Манов или както беше популярен тук @Parni_Valjak (RIP), осемканален пулт Sony MX. В момента го използваме като 8 трансформаторно балансирани предусилвателя с възможно усилване до към 73 децибела. 

Накратко - доста хардуер, доста опити. Пием студена вода, но е все по-рядко и се надявам да продължим така и за напред :)

Отговорено

^ Поклон пред каузата да се ползва тоя маняшки гиър, заедно с всичките нерви към неговото съхраняване/сервизиране/настройване и опити да се вкара в работно състояние. Как стигнахте до решението да ползвате активно хардуер в записите? В тази тема мисля, че съм направил горе-долу някакво обобщение на ситуацията и обикновено хардуерът си има доста недостатъци.

Отговорено (Редактирано)

@Koobenot
Оборудването е далеч от маниашко. Но ако искаш резултат, който да напомня на групите, които харесваш е логично да се опиташ да използваш подобни подходи и оборудване. Няма нужда да откриваме топлата вода :)

Относно другата тема, която си повдигнал:
Когато запишеш сигнал, който ти харесва като звук нещата сa доста по-лесни - не търсиш как да го оцветиш и какво да му причиниш, за да започне да звучи, а го обработваш само с цел да си намери мястото в микса. Т.е. стремежът е да записваме цветно и с максимално добър резултат, а после обработваме нежно :) И песните звучат по-добре - проверено. Китаристът ни е фен на подхода с повече плъгини (именно с аргумента за повече гъвкавост), но вече също е съгласен, че постигаме по-добър звук с използване на повече хардуер. Всички знаем, че има хора, които могат да запишат чиста китара с DI и после в парчето да ти счупят главата със звук на драйв, но ние не сме тези хора. Накратко - като изключим цената и нуждата от поддръжка за мен хардуерът има доста предимства.

Тъй като не сме комерсиално студио проблемът с recall и по-малка гъвкавост (майна, искам това барабанче да прозвучи като на Brad Wilk, нищо, че записания сигнал няма нищо общо) не съществува. Ако искаме да променим нещо генерално и не става с обработка просто записваме отново и се стараем още по време на тракинга да нагласим звука, които ни трябва. 

Редактирано от разбойник
Отговорено

^ Благодаря за разясненията! Освен това с този похдод няма да има голяма разлика между живото ви шоу и това, което се чува на записа, което е супер, искрени сте с феновете си и най-вече със себе си. 

Отговорено

@Koobenot Само донякъде - все пак е запис и сме търсили определена атмосфера за всяка песен. Например комбинации от ревереберации и ефекти, които няма как да възпроизведем на живо. 
Според мен за тракинг е задължително да се използват качествени компоненти. В следващите фази има достатъчно прилични софтуерни решения, но за да имаш добре записан материал са нужни добри микрофони и качествени предусилватели (изобщо не отварям темата за акустиката на помещението  - супер важен компонент, но не е тук мястото за обсъждане :) ). Преди време се бяхме събрали с няколко приятели за тест - сравнявахме два предусилвателя реплики на Нийв 1073 на различни марки със софтуерната симулация на UA на същия преамп. Резултатите бяха покъртително ясни и в полза на хардуера. При сравнение на други компоненти (Roland Dimension D и др. периферия) също имаше разлика, но не толкова фрапираща. 

Отговорено

^ За предусилватели със сигурност няма две мнения по този въпрос, че хардуерът ще обади по-добре. Аз съм се чудил къде умишлено не бива да се ползва външен хардуер или ползите от него биха били по-малки ... подозирам при разни дигитални ефекти и то ако се ползва такъв е силно препоръчително да e през Ethernet/EtherCON връзка, за да избегнеш всякакви ЦАП/АЦП загуби по пътя на сигнала. Или пък друг добър пример е noise gate, фактът, че VST-то ще ти "преслуша" сигнала предварително с нужния lookahead взет от харддиска накланя доста везните в ползва на софтуера. 

3 hours ago, разбойник said:

Например комбинации от ревереберации и ефекти, които няма как да възпроизведем на живо. 

E, има, ама трябва дигитален миксер/DAW и доста автоматизации на MIDI съобщения, кликтрак за всички ... тая пътека е бая трънлива, осеяна с доста подводни камъни, а и като ви слушам продукцията оставам с впечатлението, че искате да звучи "живо" и надали е нужно да се ходи чак толкова далеч. 

Отговорено

@Koobenot

Теоретично си прав, но на практика (когато става дума за устройства, които са стандарт при смесване) типичният звук на конверторите е част от звученето, с което сме свикнали и много често се търси умишлено. Виж например коментарите за плъгините на Eventide и усилията на производителя да включи в тях и типичното звучене, което дават конверторите (в най-новото издание твърдят, че са постигнали точно това. Доколко са успели - ще разберем скоро). Не са малко хората, които имат H8000 и други яки съвременни процесори на марката, но при микс понякога прекарват сигнала през нисък клас дигитални ретро ефекти - точно с цел да уподобят звученето на Н3000, примерно. Подобни драми има и с използването на Лексикън - алгоритмите са същите, но звукът на  224 и 480 е различен при хардуера и пръгините, което кара много от професионалистите да търсят хардуер, въпреки всичките му неудобства, висока цена и т.н.
Това не важи за всеки един случай и за всяка музика, а също така разликите с времето стават все по-малки,  но нелинейностите, изкривяванията, аномалиите на хардуерните устройства са част от типичния звук на всеки музикален стил и в това няма нищо лошо :)

Отговорено

@разбойник Разбира се, аз не съм дигитален пурист, нито пък аналогов сектант, за мен най-доброто решение винаги зависи от конкретните особености, за жалост често цената на устройствата също играе роля в това какво може/не може да стане ... всеки би искал да има вкъщи Distressor, 1176, LA2A, Eventide, ако може дори от по няколко бройки, ама да ... А колкото до споменатите H8000/H3000 те са си легендарни устройства и макар и дигитални, хората биха предпочели външния хардуер, защото са свикнали със звука им. На мен тезата ми по-скоро беше за процеси, които са свързани със скриването на различни дефекти в аудио материала, като phase allignment, noise-gateing ... ясно е, че където искаш да придадеш определен художествен облик на звука било то с EQ/Compressor/Reverb/Chorus и т.н. всеки си има някакви естетически търсения и хората биха предпочели външен хардуер. Ето например фактът, че можем да записваме дигитални елиминира всички несгоди свързани със сервизирането, рязането, съхраняването и поддържането на магнетофони ... разбира се, може би в процеса на работа с магнитна лента се учиш на други умения като дисциплина, уважение и познаване на хардуера ... но като теглиш чертата, да пишеш върху HDD/SSD идва с доста по-малко главоболия, пък вече прекарвай материала както намериш за добре, било то през външни устройства или VST.

 

Отговорено

@Koobenot Вероятно не съм те разбрал - от по-горното ти мнение останах с впечатление, че според теб, когато става дума за дигитални ефекти  е по-добре да се избегне DA/AD конвертиране и реших да споделя нещо, което поне мен доста ме изненада преди години, когато за първи път се сблъсках с него. 
Иначе няма спор - работата в дигитална среда е много по-удобна, факт.  И съм убеден, че бъдещето е там, но към момента все още има какво да се желае като звук

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.