yamaha Публикувано Септември 17, 2023 Публикувано Септември 17, 2023 Линк към старата тема - цък. On 9/17/2023 at 3:09 PM, Koobenot said: ...защото възстановяването на изпържен сигнал е тежка задача, понякога дори непосилна, въпреки възможностите на модерните софтуерни да имат de-clip функция, като iZotope RX, да речем ... Off/ А най-добре с някой микрофон като петата генерация на NT1 или пък с някой от по-новите аудиоинтерфейси, поддържащи 32-битов запис с плаваща запетая, където изобщо няма да ти пука за изпържения сигнал, понеже след записа просто ще го смъкнеш до необходимите ти нива. П.П. Иначе методът на де-клипа в RX е много далече от горния принцип - в първото има само опит да се маскира непоправимото, докато във второто то пак си е там, че и за постоянно даже, но е някъде във вътрешните данни, които ти може да манипулираш и сам да си избереш правилните нива постфактум. 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 On 9/17/2023 at 6:02 PM, yamaha said: ... или пък с някой от по-новите аудиоинтерфейси, поддържащи 32-битов запис с плаваща запетая, където изобщо няма да ти пука за изпържения сигнал, понеже след записа просто ще го смъкнеш до необходимите ти нива ... Тук имам някакъв пропуск и не схващам концепцията - как така софтуерно се възстановява клипиран сигнал, който е дошъл претоварен от предусилвателя преди да удари още АЦП? Дайте някоя статийка, където е обяснено като за бавноразвиващи. Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 Явно не си следил новините от последната година. Предполагам, че скоро ще видим и други производители на микрофони, които да копират принципа на RODE NT1 (5th), както и все повече аудиоинтерфейси, подобни на Zoom UAC-232 например. За мен това са полезни екстри най-вече за по-мързеливите (или някои начинаещи), на които не им се следят нивата по време на самия запис. А по принцип дори и на "обикновен" интерфейс с 24 битов запис, човек с малко опит лесно би следил входното ниво без да допуска клипове, да не говорим пък ако е с някой интерфейс на Steinberg или SLL SSL примерно, които са 32-битови, макар и само целочислени. Няма да ти давам статийки или видеоклипове с тестове, защото вече има безброй, а само най-долу ще пейстна рекламата на RODE, от която ще ти стане ясно това, за което си говорим. Иначе на ЛС, когато си говорихме за балансираните кабели, ако си спомняш ти казах, как може да постигнеш до голяма степен и то само с $5 капиталовложение, ефекта на 32-битовия запис с плаващата запетая с всеки двуканален интерфейс без значение от битовете му - ноухау, което открих случайно, мъчейки се да заобиколя недостатък на един от моите интерфейси. Quote The “Unclippable” Microphone The NT1 5th Generation features a world-first 32-bit float digital output – a revolutionary recording format that allows you to record everything from a whisper to a scream, the softest guitar to the loudest drummer without having to worry about setting your gain – simply adjust your audio after recording and all the dynamics of your performance will be maintained, with zero risk of clipping or distortion. Gamechanger. П.П. Не знам дали тази тема и този раздел са най-подходящите за отворилата се дискусия, понеже 32-bit float запис не е това, което го има в почти всеки DAW пак като 32-bit float, защото първото е още на входа, а с другото само се осъществяват вътрешните изчисления за по-голяма прецизност и затова ако някой модератор (може и ти ) прецени, че другаде е по-подходящо - да мести смело. 1 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 Местим, че замърсихме темата на човека. 1 Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 (Редактирано) 1 hour ago, Koobenot said: Местим, че замърсихме темата на човека. Тука вече спокойно мога да спамя, понеже в китарния раздел почти не пиша, а точно там се заформи приказката покрай интереса на колегата към новата генерация Скарлет. За това, което попита по-горе и се чудеше как може да стане - лесно се разбира когато се сетиш за диапазона по време на запис при различна битовост. Предполагам се сещаш за правилото "всеки бит=6 децибела", от което се знае, че при 16-битовия запис, чисто теоретично имаш 96dbFS...разбира се имаш известни загуби в електрониката, но говорим при идеалните условия. При 24-битовия запис на теория имаш 144 dbFS (24*6), а при 32-битовия с фиксирана запетая - хедрумът ти е вече 192, което е предостатъчно много. При 32-битовия запис с плаваща запетая обаче нещата с хедрума стоят по по-различен начин и там теоретично може да имаш над 1500 dbFS, което на практика е безкрайно ако го сравним с горните цифри. Всъщност ето тук например е много кратко и съвсем ясно обяснено това, за което си говорим, а в Youtube има много клипове, където може да видиш на практика как записан сигнал с тотални изкривявания влиза в нормите и звучи идеално чисто след като смъкнеш нивата му. Неудобството е, че 32-bit float файл заема малко повече място, но при днешните огромни дискови пространства това не го смятам за някакъв проблем, а и винаги на всеки един етап можеш да си направиш файла отново 24 или 16 битов, в зависимост от твоите нужди. ---------- В предишния си пост мернах, че съм написал SSL като SLL - срамота, точно една от фирмите, на които винаги съм гледал с голям респект още от аналоговите времена. Редактирано Септември 19, 2023 от yamaha 1 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 @yamaha Поправих ти SSL грешката в поста със задраскване. Благодаря за разясненията, ще се образовам още, наистина последната година я прекарвам повече в музициране/записи отколкото да чета за новости, но това е хубава стъпка напред в технологичен аспект. Удобно е, че няма да се притесняваш за пиковете на входа толкова много, само че дано не се получи така, че следващото поколение инженери като види старомодна карта да я хвърли и да каже "ааа, нас са ни учили само по новите с anti-peak режими" ... но какво да правиш, светът ужким върви напред, сега на мен да ми дадеш да калибрирам и сервизирам tape machine-а по-скоро бих се смял и ти отвърнал "имам такъв плъгин, дето я имитира" ... 1 hour ago, yamaha said: Неудобството е, че 32-bit float файл заема малко повече място, но при днешните огромни дискови пространства това не го смятам за някакъв проблем, а и винаги на всеки един етап можеш да си направиш файла отново 24 или 16 битов, в зависимост от твоите нужди. Ами да ти кажа, на мен машина с Reaper с 1TB SSD, i7 и 16 GB RAM ми е затлачвала по време на запис, ако имам 40 wave файла във сесия с VST върху тях и записът си идва с артефакти още на ниво файл, така че човек трябва да си подбере интерфейса+драйверите+сетъпа все пак, но като цяло не е голяма беда. Само като си спомня преди 15 години какви интерфейси имаше, качеството на звукът, което можем да си позволим през 2023 г. да записваме е потресаващо добро, настрана оставям въпроса за качестотвото на "задмикрофонното устройство". 1 Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 Аз също съм с това мислене - техниката вече е достатъчно мощна, а аудиоинтерфейсите достатъчно хубави и евтини и човек не трябва прекалено да се фиксира на най-новото поколение на еди какво си и да влиза в разни филми, мислейки си, че като си купи най-последното, музиката му автоматически ще стане с 5 нива по-яка. Все пак най-важното е да правиш добра музика, а техниката е само средство, с което да постигнеш резултата и не е необходимо да харчиш хиляди долари за да изкараш някоя хубава и добре записана/обработена песен. А като спомена тейп машините - да, днес вече всичко го има като емулации, което много улеснява целия процес, но пък от друга страна ме кара да се замисля колко години вече съм натрупал в тоя живот, предвид, че разни такива операции в миналото ми се е случвало да правя многократно, пък макар не и на Студер или друга голяма машина. (Off - баси колко дълъг и едновременно кратък е животът всъщност ). 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 Ами коментирали сме го вече във форума моментът с тейп машините, слугуване си е, но със сигурност те учи на дисциплина, техническа грамотност и прецизност. Както казва Димитър Ганчев – Майт в едно от интервютата с него, които гледах: "Техническата част от процесът на смесване е почти отнета от ръцете на съвременния звуков инженер ... за добро или лошо". Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 (Редактирано) Според мен повечето е "за добро". Да, сега едно такова елементарно снаждане на мястото между двата тейка на горния клип може да се осъществи за секунди и с няколко клика на мишката, че даже и да сбъркаш нещо, имаш опцията да се върнеш назад, докато там undo нямаш и снажданията са малко като поговорката "3 пъти мери, един път режи". Щото може и да си го маркирал правилно (особено ако записът ти е на по-висока скорост, където имаш повече толеранс), но въпреки това преди да хванеш резачката е добре да врътнеш напред-назад няколко пъти и да се увериш на 100%, че именно това е най-правилното място. Редактирано Септември 19, 2023 от yamaha Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 Което пък ме навежда на мисълта, че това те учи на дисциплина да си изсвириш и изпееш партиите "от първия път" и да не се занимаваш после с глупости да режеш и снаждаш. Точно това обясняваше и Нуно Бетенкурт при Рик Биато, че всичките пари, които лейбълът им е давал за демо-записи са ги инвестирали в истинските записи, а са репетирали много насаме и на практика записите им са били "production ready". Така се опитвам и да си записвам собствените парчета независимо дали са глас или пиано - на един дъх, един тейк, само режа началото и края за шумове и каквото остане. Ако нещо не е наред - повтаряме всичко отначало, докато не придобие сносен вид. Резултатът - с един куршум два заека - хем съм убеден, че съм си научил материала като хората и на живо ще го изпълня със същото качество, хем си спестявам безсмислена "post-production" работа. 1 1 Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 Сега видях, че си добавил още писания към един от постовете си по-горе, които не съм видял (там дето ти затлачвала машината) - в този случай веднага след записа и събирането от тейкове на най-добрата версия си правиш траковете на 24 бита и олекотяваш цялостното възпроизвеждане...или пък по-маловажните тракове временно ги "скриваш" за процесора, за да не ги просвирва, но не с мюте-то разбира се. А наистина в миналото когато нямаше компютри и до големите студия можеха да се доберат само групите с най-добрите и богати продуценти, конкуренцията беше такава, че на пазара оставаха само най-добрите. Студийното време е било много скъпо и никой няма да те чака да си репетираш ненаучените неща там. Именно поради това някои големи и известни групи от миналото като ги слушаш на live звучат като един и практически идеално, защото толкова са репетирали репертоара си, че няма как да е по друг начин - или си много добър, или пазарът те изхвърля. Сега не е така, играят много странични финансови интереси, а и с цифровата технология нещата стават много по-лесно, независимо от недобрия изходен материал. Ако знаеш колко пъти съм чувал репликата "Карай, с компютъра ще го оправиш после", когато съм поисквал някой да изпее още един тейк... 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 19, 2023 Отговорено Септември 19, 2023 Да, тъжно, но факт. Макар, че съвременните похвати за pitch-correction, harmonic enhancement, transient design и куп други пудри могат да ти възстановят частично изгубеното/грешното/недоработеното, правилото "sh*t in = sh*t out" си важи с пълна сила при всяка инжинерна наука. 24 minutes ago, yamaha said: "Карай, с компютъра ще го оправиш после" Това пак донякъде е поносимо, най-гадното е като ти кажат "Ще го оправим на мастеринга", там вече играта е тотално загубена безапелационно ... Примерно, Бате Пешо беше разказвал, как му дали да смесва вокал с подложка, обаче подложката толкова натопорчена, че вокалът вечно потъва, та правил някакви магии с многолентова компресия да може гласът "да си намери място" спрямо нея, вместо целият процес просто да е бил синхронизиран изоснови и още на ниво микс да е било освободено място за глас. Но това си е и мениджмънт проблем понякога, ако един човек записва, втори прави подложката, съвсем трети смесва координацията понякога не е на ниво и се правят компромиси. 1 Цитирай
yamaha Отговорено Септември 19, 2023 Автор Отговорено Септември 19, 2023 (Редактирано) Абе аз с компютъра отдавна мога от речитатив да направя песен, но все още не съм се научил да вкарвам допълнително настроение и "feeling" там дето го няма. А това с мастеринга наистина е яко - в днешно време всеки го прави или най-малкото е чувал за него, пък и самата дума звучи някак респектиращо, все едно някакъв вълшебен майстор ползва процес, който може да обърне на 180 градуса една скапана песен и да я направи перфектно звучащ хит. П.П. А на бате Пешо му предай поздрави от мен ако го видиш - познаваме се от другия музикантски форум, в който преди години бях рецензент на авторските им творби...не знам дали ще се сети след толкова години. То от там излезе и Стрезов също, на който някои от вас със сигурност ползват саунд библиотеките му. Редактирано Септември 19, 2023 от yamaha 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Септември 20, 2023 Отговорено Септември 20, 2023 Благодаря за ласканията, но малко ме надценяваш - аз единствено гледам клипове в YouTube каналът му, не сме първи приятели ... Цитирай
synchu Отговорено Септември 20, 2023 Отговорено Септември 20, 2023 Нуно Бетънкорт моля, че ще се наказваме, какъв е този Бетенкурт ... тез теми иначе редовно се предъвкват - няма лошо - колкото повече се дъвчат, дет се вика толкова повече омекват и стават удобни за сдъкване ... Доскоро търкалях Multiface 2, който смених по-скоро от гледна точка future proof - че го изполвах с един PCIe to PCI adapter, на който трябваше да му презапоя някои чаркове, за да работи нормално RME интерфейсите са на практика вечни.... общо взето... всъщност лимитацията е преносната технология... с която ПЦ производителите си играят през годините. Между другото - го смених с Apogee Rosetta 192 ... който е аналогично вехт, макар и относително, дискутируемо и трудно доказуемо - по-висок клас от Мултифейс 2 конвертор, към RME RayDat, и един RME ADI FS за разкош. За моите скромни цели, звучи чудно ///След като му фикснах захранването на Apogee-то.... though ... 1 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.