Jump to content
Българският форум за музиканти

Нива при запис на музика и говор


Продуцент

Recommended Posts

Чета и гледам клипчета за информация, но бързам да попитам : -)

Използвам някакъв безплатен видеоредактор, който има функция да задава различни нива на звука във всяка лента. На едната имам музика, а на другата говор. Искам да ги смеся, така че да звучат приятно, без да си пречат.

Какви са препоръчителните нива, така че музиката да се чува като фон, без да пречи на говора, а говорът да е разбираем, без да заглушава музиката?

Възможно ли е изобщо (на едната писта Х dB, на другата У dB), или да се ориентирам към някакъв специализиран софтуер за аудио обработка?

Дано да съм задал правилно въпроса.

Mix.jpg

Link to comment
Share on other sites

Хм, пипкав въпрос. Няма универсална формула, защото зависи от тембъра на гласа + качеството на записа + стилът на фоновата музика. Ако на фон свирят някакъв стъргалки трябва да е по-прибрана, ако е класическа музика или някакви ambient techno истории, може би трябва да е по-чуваема. Ето тук има едно клипче, където е показано как трябва да звучи - цък. Общо взето всичко в YouTube от категория "How to mix voice-over/dialogue with background music" ще ти свърши работа. Ако желаеш, пусни ни кратък откъс за това, което искаш да постигнеш, да видим какво се получава.

Link to comment
Share on other sites

В никакъв случай не мога да кажа, че съм наясно с тази материя, но това което чувам по такъв тип видеа е, че масово ползват и сайд чейн компресия. Това ще рече, че говора задейства компресор на музиката и по този начин тя намалява, когато се говори, а когато говора спре, тя се усилва. 

Link to comment
Share on other sites

Нека не задълбаваме толкоз на дълбоко, нека човека първо пусне материала и да видим какво може да се постигне само с нормален volume automation, пък вече за пълното "улягване" на гласа в саундтрака с многолентова компресия и пинизчийски похвати ... next level. :) 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, axel said:

... масово ползват и сайд чейн компресия.

Ползват, защото си пестят времето, но както каза колегата Koobenot - материалът може да е най-различен както в частта с музиката, така и с тоя, който говори. С автоматичния метод нещата обикновено се получават, но в доста случаи малко грубо и всичко си зависи на кой какви са му претенциите и доколко критичен е материалът, по който се работи. Аз понеже "много обичам" да си губя времето с всякакви неща, почти никога не ползвам сайд чейн, а предварително подготвям едното и другото и после само ползвам автоматизация. Знам, че на всеки не му стига времето и му се иска да натисне 1-2 копчета, дето да му свършат работата, но ако се търси прецизен резултат, поне в настоящия момент с натискането на няколко копчета няма как да се получи. Имам предвид, че на този етап AI не е навлязъл масово в целия музикален софтуер и повечето модули за автоматична обработка работят все още на старите принципи. Мога да дам и конкретни примери...вариантът със сайд чейн компресията мисля, че го изяснихме - алгоритъмът не се интересува от характера на музиката, тембърът и спецификите на гласа и творческото виждане на смесващия - просто когато се заговори, музиката пада до ограничения лимит. С Аутотюн и Мелодайн положението е същото - имат си копчета за глобално "нагласяне" в правилните тонове, както и опция да работят риълтайм в DAW, но резултатът е много далеч от моите изисквания за перфектно обработен глас, да не говорим пък за случаи, когато певецът има множество проблеми в интонацията. А дори и да вземем автоматичния модул за туширане интензитета на дъховете във вокалния трак - поне тези, с които аз съм запознат винаги работят на подобен принцип, който никак не се справя добре с вокалист или говорещ, който на някои места диша шумно, а на други тихо, но дразнещо и с хрип или пък на места където има нещо, което наподобява вдишване и е с подобна сила, но всъщност е нещо друго. Така че предпочитам да си обработя материала по моите разбирания и с моето виждане за максимално близо до перфектното, отколкото да си спестя времето и после да ме е срам от това, дето ще дам като завършен трак. Вероятно когато и споменатите модули станат достатъчно интелигентни и започнат да мислят като мен и да чуват, че едното е дъх, а другото не...че преходът между двата уж идеално изпети тона всъщност е отвратителен...тогава и аз само ще натискам копчетата, защото всичко ще е станало толкова интелигентно, че вече няма да има нужда от такива като мен и всеки ще си го прави за половин час вкъщи, но на този етап така стоят нещата. :)

На колегата препоръчвам сайд чейн ако това дето смесва не е много важно (примерно някой клип за утюб) и гласът просто трябва да се чува с музиката, а ако иска повече прецизност - да пусне целият материал да върви и да ползва автоматизация, но да не го прави директно във видеоредактора, защото там аудио функциите винаги са орязани и надали изобщо ще намери автоматизацията в неговия. А ориентировъчните нива, за които пита, най-често са разположени в ушите на всеки - ако говоренето се чува добре, а музиката не дразни, значи нивото е правилно. :music:

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.