Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

От време на време си позволявам да давам съвети в теми относно избор на пиано и метод на преподаване. Доколко имам право и мненията ми имат тежест, оставям да преценят потребителите на форума. Писал съм и преди - синът ми е студент в музикална академия. Снощи спечели много сериозен международен конкурс.
https://polishmusiccompetition.pl/we-have-the-winners-of-the-3rd-international-competition-of-polish-music/

 

Георги - първа награда.jpg

Редактирано от dedo pop
Отговорено

Поздравления и от мен! :thumbs_up:

Между другото паричният бонус също не е за пренебрегване...аз също печеля чат-пат по някой конкурс за авторски аранжимент и освен удовлетворението, че си оценен подобаващо от авторитетно жури, знам, че наградата ще е придружена и от някакъв такъв приятен бонус. :)

Отговорено

Много интересно произведение, леко филмово, не бях чувал за този композитор. Георги свири като змей, браво! Радвам се, че имаме такива млади таланти, дано да чуваме все повече за него 👏🏻

Гледам, че свири на Yamaha CFX, какво мисли за него? Имал ли е избор при пианата? Помня на конкурса Шопен през 2010 повече участници бяха предпочели Yamaha CFX пред Steinway D, което беше голям успех за Ямаха, предвид че репутацията им е, че ужким ставали повече за джаз, отколкото за класическа музика. Очевидно това не е така 🙂

Отговорено (Редактирано)

Ще бъда по-обстоятелствен.
Конкурсът е държавен, решение на Министерството на културата за популяризиране на съвременните полски композитори. Това е цялостна политика на полската държава. По регламент се свирят само композитори от 20 век. Затова няма Шопен. Конкретният концерт му препоръча сегашният му преподавател Павел Вакареци, който е финалист на "Шопен". Дъщерята на композитора Милош Магин му даде и специална награда за изпълнението на концерта.

Поляците много добре усвояват средството за европрограмите за култура. Ако в България парите отиват само в бетон и асфалт, в Полша половината средства са за култура. Строят се нови училища с уникални зали, в неговата академия роялите са предимно до десетгодишни, има от всяка марка и модел по няколко броя. През първата година на следването през седмица ни пращаше видео как идва камион и разтоварват няколко чисто нови рояла. Примерно два броя Yamaha CFX, Shigeru Kawai SK7, няколко Bosendorfer Vienna Concert, Steinway A, B, D и всичко останало. В обикновените музикални училища имат концертни зали с качествена акустика и поне по два концертни рояла за избор при продукциите на учениците. Ще цитирам Георги: "Много съжалявам, но българчетата колкото и да са талантливи и способни, няма къде да се докоснат до качествен инструмент в хубава зала и така не знаят каква музика може да се свири". Той лекинко пообиколи няколко места в Полша и това промени изцяло усещането му и търсенето за звук. Часове наред сме говорили за драстичната разлика между България и Полша. Наскоро в концертната зала на неговата академия гостуваше Людмил Ангелов. Според Георги никой в България никога и никъде никой не е "чувал" как може да музицира Людмил Ангелов, защото първо няма инструменти, второ няма зали. И така не може да оценим какво богатство е този човек.

За рояла.


Yamaha са спонсор на конкретния конкурс. Затова е имало само CFX. Чисто нови, дори фолиото не е свалено, макар да не си личи от видеата. Амии, роялите не са били никак добре - тежки, глухи, мътни, неотзивчиви. Мнение на абсолютно всички участници. Но в течение на конкурса са започнали да се променят. Пианистите са отдали промяната или на разсвирване, или че от Ямаха са си взели поука и техниците и акордьорите са се постарали повечко. Така на финала вече ставали за свирене.

В Полския институт в София има Yamaha CFX, много добре поддържан. Миналото лято направи рецитал и стана много добре.

Слуховете из музикалните среди са за динамика и промяна сред предпочитанията. Steinway все повече отстъпват от качеството, позволяват си влагане на по-нисък клас материали в новото производство, което изисква постоянна грижа от лицензиран акордьор. Новите рояли Yamaha много бързо се амортизират и само за десет години от висок клас падат до средно ниво. Но при тях дори след сериозна поддръжка и ремонт не се възстановявали. Интересни са Shigeru Kawai. Все по-добри, издръжливи и лесни за поддръжка и много приятни за свирене. Плетньов обикаля с Shigeru Kawai, Марта Аргерич в последно време ги предпочитала (тя е лична приятелка с проф. Попова - първата преподавателка на Георги и затова той понякога получава информация от първа ръка).

На предния конкурс имаше възможност за избор между Yamaha CFX, Shigeru Kawai SK-EX, Steinway D и Fazioli F308. И макар никога да не бе пипал Fazioli след консултация с преподавателите му избра него. Разправя интересни работи - как в момента в който приключи с избора изведнъж около него идват представителите на фирмите и се почва с хвалбите колко хубаво и чудно свири и т.н., малки подаръчета - чанти, химикалки, ключодържатели, тениски и други такива . Та на Fazioli му се получи абсолютно всичко, дори в повече. И разни благинки като обяд със сина на собственика на Fazioli, размяна на контакти, покана за гостуване във фабриката, да посвири в тяхната зала. Естествено роялът е бил подготвен конкретно по желанията на Георги (хорааа, това в България го няма). За съжаление главният техник и акордьор на Fazioli почина преди няколко месеца. След един от туровете на конкурса Лука Фациоли (синът на собственика) похвалил Георги, че за първи път чувал Fazioli да звучи както им се искало.
И още много мога да пиша по темата.

Пускам линкове и от предния конкурс

Не знам защо вторият клип не почва от където трябва - Превъртете на 2:27:00.

 

А аз отивам да репетирам с колежките
https://photos.app.goo.gl/5288FqxvtoQ9Lju97

Редактирано от dedo pop
Отговорено

@dedo pop Разказът ти е едновременно завладяващ, но и тъжен. Все пак се радвам, че синът ти има достъп до инструменти, които да разгърнат пълния му потенциал като инструменталист. Като любител кийбордист мога да кажа, че качеството на инструмента е решаващо - по-добрият инструмент те вдъхновява и да свириш по-добре.

Отговорено (Редактирано)

Напоследък и аз чета подобни заключения за новите Steinway. Явно нещата в тази област се развиват и клишетата от едно време вече не са съвсем актуални. CFX е прекрасен инструмент, което е съвсем нормално, защото за мен той е развитие на CFIII ; как се държи във времето с амортизацията - не знам, но не мисля че е по-труден за поддръжка от други модели, обаче със сигурност SK7 ще държи във времето повече от него, защото KAWAI отдавна се изхитриха да сменят голяма част от 'дървенията' на механиката с карбонова, където няма разхлабвания, размествания и т.н. А иначе всеки нов роял идващ директно от фабриката си иска времето за разсвирване, през което звукът и пипането се променят до нормалните им стойности.

Що се отнася до сравнението на техническата обезпеченост на Полша и България, напълно съм съгласен - тук изглеждаме като бедните им роднини и със залите, и с инструментите. Спомням си, че подобен разговор водих със сина ми още докато беше студент и ходеше да свири по разни конкурси и концерти тук-там. Веднъж беше на някакъв майсторски клас при Людмил Ангелов и беше много очарован от начина му на преподаване, но по същия начин се изказа за инструмента, на който са свирили по време на курса. Така стоят нещата за съжаление - вечната липса на пари за културата като цяло и постоянното неглижиране на проблема от страна на почти всяко правителство.

Редактирано от yamaha
Отговорено

Според запознати Ямаха проектират CFX след като купуват Бьозендорфер с идеята да ползват разработките и уменията им и съответно влагат наистина тяхно ноу-хау. Безспорно е, че Бьозендорфер са може би най-добрите пиана в света, така че Ямаха не са глупави и не ги придобиха само заради престижа, но и заради почти два века грижовно трупани тайни, знания, умения, технологии и разбиране за това как се правят най-добрите пиана в света. Разбирам прехласването по Фациоли, със сигурност са супер от гледна точка на пианиста, но като слушател не съм чувал запис, на който да звучат добре, все е едно остро, ярко и без темброви контрасти — всичко едно равно. Все пак музиката се слуша и от слушатели, за нас също е важно да звучи добре 😀

 

Да се върнем на Георги. Какви са му бъдещите творчески планове, така да кажем? 🙂 Как се вижда като пианист? Интересно е да се чуе от кухнята на толкова голям пианист как изглеждат нещата. 

Отговорено
Quote

Разбирам прехласването по Фациоли, със сигурност са супер от гледна точка на пианиста, но като слушател не съм чувал запис, на който да звучат добре, все е едно остро, ярко и без темброви контрасти — всичко едно равно.

:offtopic-001:Това за рокенрол стил Little Richard или буги-вуги би звучало супер. :) 

Отговорено

Фациоли са изключително приятелски към пианиста. Клавиатурата и механиката са най-отзивчивите, които е пипал. По отношение на звук, просто трябва да се чуе на живо. И според него са само за концерт. Имали са репетиции на по-малки Фациоли в учебни стаи и е било нетърпимо, свирел е със затворени капаци, отворил прозорците на стаята и пак е било трудно овладяването. Последните модели на Бьозендорфер - Виена Концерт са уникални. Най-новата серия Ямаха CFX е в пъти по-добра от предната. Нищо в наименованието не е променено, но става дума за нов тип инструмент.

Планове? Първо да си купи роял за вкъщи с помощ от семейството. Всъщност една от причините да участва на този конкурс е и наградата, затова се скъса от работа, но я и получи. Засега се е насочил към Kawai GX серията, точния модел според парите.

Репертоар - иска да се захване сериозно с Рахманинов, въпреки сериозното нежелание да бъде изучаван в неговата академия, да завърши успешно магистратура догодина, надява се с помощта на тази награда да се вреди и за докторантура, защото на година имало само по едно място. Което би му дало възможност да остане в академията, за да продължи при сегашните му преподаватели и репетира на хубави инструменти и зали. И естествено го завърти възходяща спирала с концерти и участия, а трябва да намери и време за някоя девойка, щото не си е работа да остане сам. А моето желание е задължително догодина да се се стегне и участва на конкурса в Лийдс, който е сериозно ниво и естествено Шопен, въпреки думите му, че не усеща половината творчество на Шопен.

Мога да споделя, че от време на време аз и булката водим сериозна борба с Георги, щото почва да гледа мрачно, отчаяно и т.н. За съжаление си има слабо място и то е паметта, която му изневерява просто ей така.

Ако на някой му се пътува, на 17-и в понеделник ще свири във Велинград. Залата е малка, роялът също, но е приличен инструмент. Ще свири Шопен и някои неща от конкурса.

Отговорено
1 hour ago, dedo pop said:

Репертоар - иска да се захване сериозно с Рахманинов, въпреки сериозното нежелание да бъде изучаван в неговата академия

Той май учи в Полша, а те сега покрай войната избиха в русофобия, която по непонятни за мен причини залита дори в отричане на класически руски композитори и писатели, нямащи нищо общо с днешна Русия и политиката ѝ… 

1 hour ago, dedo pop said:

И естествено го завърти възходяща спирала с концерти и участия

Пожелавам му го!

1 hour ago, dedo pop said:

а трябва да намери и време за някоя девойка, щото не си е работа да остане сам

Така е, но не го натискайте излишно. Аз поради такъв натиск съм вече с един развод зад гърба си. Е, сега съм и щастливо женен от десет години, имам и прекрасна (музикална) дъщеричка, всяко нещо с времето си. 

 

1 hour ago, dedo pop said:

Мога да споделя, че от време на време аз и булката водим сериозна борба с Георги, щото почва да гледа мрачно, отчаяно и т.н. За съжаление си има слабо място и то е паметта, която му изневерява просто ей така.

И Хоровиц е имал проблеми с паметта.

Иначе аз доколкото следя младите ни класически пианисти — минават през конкурсен период, после концертен, но в един момент като че ли се ориентират и към преподаване. Трудна работа ми се вижда сериозната класическа музика, но е толкова хубава, да му се не види! Най-великата музика! Стискам му палци всичко да му се завърти по най-благоприятния начин за него, в професионален и личен план. Аз не съм много вярващ, но ти си все пак Дедо Поп, така че ще го кажа така: да дава от себе си каквото може и само каквото желае, пък онзи отгоре ги нарежда нещата, според както трябва 😉

Отговорено

Да, в Полша е. Град Бидгошч, доста на север. Академията е малка, но преподават няколко от членовете на журито на конкурсите "Шопен", "Рубинщайн" и още доста други, постоянно гостуват за майсторски класове изтъкнати пианисти от цял свят.
Относно девойката. Обикновено всяка вечер се чуваме с него и си говорим понякога по два часа. Обаче на 29 юни не се обади. На 30 говори с майка му и обяснява причината - излизал с момиче от известно време, но му била шута. И с всичките му негативни  последствия. Булката го подкарва сериозно и на другия ден е вече чисто нов и пътува за конкурса.

За конкретния конкурс спомена две основни добри причини. Едната е разговор с изтъкнатия пианист и педагог Станислав Юденич, любимият ученик на Дмитрий Башкиров. Говорили са няколко часа и му дал изключително ценни съвети относно начина на подготовка, избора на репертоар и конкурс. И ако спечели какви трудности ще види.
Второто - покупката на дигиталното пиано Касио. Дало му голяма свобода и спокойствие, че винаги има инструмент, на който може да върши черната работа. И тази сигурност му повлияла много добре на психиката.

Преподаването ще е задължително. Затова учи и педагогика.

Отговорено

Единствено като съвет ми идва наум да се запише на курсове по акордьорство, приятелите ми от консерваторията редом с класическото пиано се записват и на това, за да могат да се справят финансово по-лесно в живота. Не знам дали му представлява в сферата на интересите.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.