lars Отговорено Юли 24, 2006 Отговорено Юли 24, 2006 Пич, избягвай крайните изказвания И ГЛАВНИТЕ БУКВИ! НЕВЪЗПИТАНО Е! На мен пък буков гриф ми звучи съвсем прилично Много се извинявам за главните букви,наистина имах проблем с клавиатурата,но сега всичко е наред.Не съм възнамерявал да се заяждам и ако така е изглеждало,то много съжалявам По въпроса за бука,бих искал да те запитам имал ли си буков гриф? Всъщност, кокво му е лошото на буков гриф? Евтиме,ще ти отговоря защото ме пита нормално,вместо да ме поучаваш. Букът е дърво с много силни вътрешни напрежения и рискът за измятане винаги съществува,колкото и да е просушен материалът.Освен това,няма добро отражение върху саунда и доста по твърд от необходимото за гриф и не достатъчно жилав.Иначе в интернет има много експерименти,включително и от скъпи фирми.Просто погледни съотношението бук-клен,махагон,кедър и т.н./и имай предвид че букът никак не е по скъп,нито е по рядък / Ами да, чувал съм - надявам се, не са те заблудили, че фингърбордите задължително са quarter-sawn Надявам се че бих могъл да бъда полезен а не да се заяждам Ако твърдиш,че правиш къстъм инструменти(а не правении),то аз те съветвам те да използваш quarter-sawn фингърборди.Те,с висока вероятност,предпазват от евентуално усукване и измятане. Предполагам си чувал за Fender... Имал съм досег с твърде много и различни като тип и по качество фендери.Някои от тях са били мои.Хайде и ти ми изкарай процентно съотношение между радиално и тангенциално рязани фингърборди.Още веднъж повтарям че в интернет има доста странни неща.Не си прави да ми пращаш снимки,доста добре съм запознат. Първият вариант на грифа беше орех с тънкък ламинат от дъб (Alembic и Fodera са го използвали като ламинати в техни грифове). Алембик и Фодера могат да правят всякакви експерименти просто защото са едни от върховете в бранша.За да им подражаваш трябва много добре да разбираш какво точно се преследва с дадения експеримент, а също и кои прави поръчката.Също така,не бъркай ламинат с 0,6-2мм фурнир. Така или иначе този гриф отпадна, настоящият е орех/абанос/орех. Разбира се че ще отпадне първият гриф.Това че си го направил с 9мм фретборд,ми показва че наистина работиш с много мерак,но си още в началото на занаята.Ореха е доста непопулярен като материал за гриф,и това не съм го измислил аз.Предполагам ,че и сам го знаеш.Мисля ,че къстъм китари се правят от каквото трябва,а не от каквото има(абаносов паркет).Последният има много добри качества като подова настилка,но не непременно като фингърборд или ламинат за гриф. Много бих искал мнението ми да бъде изтълкувано като полезна информация , а не като заяждане.В форума има един добре известен човек,който явно е добре информиран-РАЗБОЙНИКА.Мисля ,че и той мисли като мен за сечения и материали(съдейки от неговите постове) Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юли 24, 2006 Отговорено Юли 24, 2006 (Редактирано) E, в крайна сметка година по-късно грифа не се е изметнал, баса изглежда добре, и свири добре. Мисля, че останалото не е от значение. Всъщност, Панко, не е зле да постнеш семпли от него :idea: . Относно ореховия фборд - наистина не е често срещан, но звучи добре! Моята китара също е с такъв. Единствения проблем, който виждам, е че ореха изсъхва много бързо, и трябва човек да го маже с масла поне на 3-4 месеца. А палисандровите фингърборди имат един голям проблем, за който рядко се говори - много са трошливи, и когато се сменят прагчета почти винаги се начупват тук-таме при вадене. Редактирано Юли 24, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юли 24, 2006 Отговорено Юли 24, 2006 Да не забравя да наблегна на още един факт. Басът съм го хващал. Много е удобен и има много приятен външен вид. Дори наистина материалите да не са най-подходящите възможни, изработката е много добра. Това ще рече, че направен от наистина качествени материали от pacman, един инструмент би станал много добър! lars, ти всъшност дърводелец ли си? Виждам че знаеш интересни неща относно дърветата. Ако си правил някакви инструменти, ще се радваме да видим снимки! Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юли 24, 2006 Отговорено Юли 24, 2006 (Редактирано) Ако твърдиш,че правиш къстъм инструменти(а не правении),то аз те съветвам те да използваш quarter-sawn фингърборди.Те,с висока вероятност,предпазват от евентуално усукване и измятане. Всъщност би ли разяснил как и защо точно фингърборда би могъл да предпази грифа от усукване? На практика 70% от него е прорязан от каналите за прагчетата, и остава по-малко от милиметър дебела плоскост, която минава през цялата дължина на фингърборд-а. Как точно тези правоъгълни "парченца" фингърборд биха предотвратили евентуално усукване на грифа? Моите лични непрофесионални разсъждения са стигнали до някои изводи, като този, че е добре дървесината, използвана в грифа да бъде с максимално прави жилки, така, че при натягане на тръсрод-а и под дейтвието на силата на струните да се получи лекичка равномерна дъга напред(както се препоръчва), а не отделни прави участъци и резки локални извивания в грифа, които е по-вероятно да се получат, ако дървесината е с променлива посока на жилките. Струва ми се и че когато дървесината е с прави жилки, се намалява вероятността за евентуални трайни пластични деформации в дървото. Друго нещо, което съм чувал е, че е добре грифа да се направи от т.нар. "bookmatched"(т.е дървото да се среже на 2 части, които да се залепят така, че силите, породени вътре в дървото да си противодействат) дървесина, така, че евентуални вътрешни напрежения в дървото да се неутрализират. Редактирано Юли 24, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
pacman Отговорено Юли 24, 2006 Автор Отговорено Юли 24, 2006 Радвам се, че поясни, че не си искал да се заяждаш, но, съгласи се, че имах основание да сметна обратното. Оттук нататък наситина ще е много добре да водим нормален диалог. За бука съм съгласен - нито е най-подходящият, нито най-често използваният материал за гриф. Може да се каже, че 'става' и нищо повече. Да, не е стабилен, и не е жилав. За отражението върху саунда, съгласи се, че масово се използват далеч по-неподходящи материали, особено за тела, особено на инструменти от не особено висок клас. А и, като се има предвид опита ти с инструментите, с които си се сблъсквал, не можеш да отречеш, че звука и това как различните хора го възприемат, е нещо твърде субективно, и реално не са много материалите, които, използвани за направата на електрическа китара, според всеки звучат 'зле'. Колкото до клена, който очевидно е най-често използван за направата на грифове (включително и на басове), масовото му разпорстранение е доказателство, че не винаги най-разпространеното е най-добро. Предполагам знаеш, че има доста материали с много по-голям модул на еластичност, по-голяма якост, по-стабилни, по-устойчиви на влага и други външни влияния и т.н. Просто кленът е традиция при електрическите инструменти, и до голяма степен се използва от много производители просто защото "така трябва", без логическа обосновка. Колкото до flatsawn vs quartersawn - това е тема, по която все още никой не е дал логично, научно oбосновано мнение, за да потвърди или отрече че едното е по-добро от другото. Така или иначе, конкретно този бас съм го правил за себе си, съответно съм си позволил някои експерименти, които бих избегнал, ако инструментът беше преднанзначен за някой друг, но това е друга тема ; конкретно за това в какво направление трябва да са жилите на дървото, виждал съм доста парчета quartersawn дървен материал, изметнал се именно в направлението, в което твърдиш че би трябвало да е най-стабилен. Не казвам, че грешиш, казвам, че по този въпрос има много мнения, но така или иначе дървото е доста сложен като структура материал, и едно и също нещо може да се окаже вярно или невярно, погледнато от различни гледни точки. Това ме навежда на мисълта по-скоро да попитам някой специалист от ЛТУ, отколкото лютиер . Колкото до алембик и фодера, не им подражавам, просто ти давам примери с тях, именно защото ги уважавам като марки. Не бъркам ламинат и фурнир, и не сатва въпрос за фурнир. Ако държиш, мога да се разровя за материали конкретно за тези инструменти.Че съм "в началото на занаята" изобщо не крия, но мисля, че сам знаеш, че това изобщо не е гаранция нито за качество, нито за знания или компетентност. Бих ти посочил БГ лютиери, които са "в занаята" от много години, но това не личи от начина, по който работят, като от някои от тях съм чувал абсурдни неща, но няма да го направя, просто защото е некоректно. Ще се радвам да продължим дискусията. Цитирай
lars Отговорено Юли 24, 2006 Отговорено Юли 24, 2006 Пич,радвам се че мненията ни започват да се доближават.Наистина много от нещата са относителни,просто говорех за общоутвърдените варианти,които са такива защото са доказали с времето високата си надеждност.Знам че има много изключения,но те ,както всички знаем,само служат ,за да потвърдят правилата. Ужасно съм съгласен с тебе,що се отнася до "опитните" български лютиери. Просто повечето определено не ги бива.Също като тебе няма да споменаван имена.Там всичко е ясно.Тъжното в случая е само, че се получава така,че клиента който поръчва едва ли не трябва да знае повече от лютиера(дърводелеца),за да получи нещо що годе свястно(евентуално). Цитирай
pacman Отговорено Юли 24, 2006 Автор Отговорено Юли 24, 2006 Това наистина не е работа на клиента, напълно съм съгласен с това. Точно поради тази причина мисля, че някои от по-младите майстори определено напредват доста по-бързо в сравнение с утвърдените им колеги, поне що се отнася до електрическите инструменти. Особено при басовете, нещата напоследък се развиват с такава скорост, че за един човек/майстор на възраст (без да обиждам никого) е трудно да е в крак с всичко ново. А и в експериментирането няма нищо лошо, стига да знаеш какво правиш, както ти сам каза. Ако си помислиш какво е представлявал електрическия бас преди 30 години, и колко нови неща са възникнали и утвърдили оттогава - използването на нетрадиционни материали вече е нещо нормално - представи си как са гледали на първите Уоруици примерно, и колко трудно е било да се приеме бас, направен изцяло от екзотични видове - венгето дотогава почти не е било използвано за тази цел, а днес го виждаме масово дори в серийно произвеждани инструменти от ранга на Ибанец. Да не говорим за авангардните методи, използвани от Parker или Steinberger, примерно. Ако не се стараехме да еволюираме, експериментираме, и приемаме новото, музиката ни все още щеше да представлява биене с пръчка по камъка до близката пещера Но малко се отклоних от темата... Цитирай
разбойник Отговорено Юли 25, 2006 Отговорено Юли 25, 2006 Още вчера исках да се включа, но пусто не остана време. lars, не защитавай толкова усърдно "правата вяра". Не забравяй, че много от днешните "закони" в конструкцията на инструменталното оборудване са се наложили точно след грубо нарушаване на всички правила Не че нещата които казваш не са правилни (с всички изключения, които трябва да сложим в тези скоби ), но както сам се убеди Pacman е интелигентно момче и сам разбира това не по-зле от теб. С две думи - не виждам какво имате да делите. Нека просто си бъдем полезни доколкото можем, а? П.П. Днес съм в хипарско настроение, явно . . . . All we need is kinti, пардон, love Цитирай
lars Отговорено Юли 26, 2006 Отговорено Юли 26, 2006 Здравейте,аз също бих искал да си бъдем полезни едни на други.Според мен това всъщност е идеята залегнала зад форума,а не да си вдигаме рейтинга или да се заяждаме Колкото до експериментите,аз съм съгласен ,чрез експериментиране са открити повечето трикове в този занаят,но специално тези за които ставаше въпрос ,са отдавна проведени и практиката е показала че... Мисля че ползата при провеждането им е свързана предимно със собственото ни усъвършенстване Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.