Isak Seung Hun Публикувано Май 24, 2013 Публикувано Май 24, 2013 Знам че има много теми свързни с импровизацията ( на китар: сола, вадене на песни на слух)), но неможах да разбера нищо... Ако може някой да ми обясни по просто какво е нужно като знание как да "овладяваме" тоновете също въобще как да започна .. Блогодаря предварително Цитирай
kolio_k Отговорено Май 24, 2013 Отговорено Май 24, 2013 За съжаление, това е една доста обширна тема и би било много трудно да се обясни с няколко думи :-), сигурно някой ще ти даде някакви насоки, аз не се наемам да го правя по този начин, нормално отнема доста време :-). Най доброто, което можеш да направиш (според мен) е да слушаш много музика, да гледаш уроци в Youtube и да се стараеш да прихванеш нещо. Или пък , ако искаш да задълбаваш, иди на уроци 1 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Май 24, 2013 Отговорено Май 24, 2013 (Редактирано) Всичко което казва kolio_k е самата истина, но нека опитам да ти дам повод за забавление и малко начален тласък. Това е така наречената, минорна пентатоника: Ето така се свири: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vD0qbVqvKZY След като си настроил китарата с тунер или камертон (важно условие), свали или си пусни ето бекинг трак.Сега започни да редуваш, комбинираш или произволно разместваш показаните на по-горната схема, тонове. Честито, току що изсвири първата си блус импровизация. За по голяма сериозност и задълбоченост, следват уроци, упражнения и тн., вече беше споменато. П.П. Първото и последното, червено кръгче с номер едно, както и номер три, в този случай е тонът ЛА, това е пета позиция на твоята китара. Блуса който свириш е Blues A. Редактирано Май 24, 2013 от ciriljhonson 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 23, 2013 Отговорено Юни 23, 2013 Когато се започва не се импровизира. Импровизацията е композиране на момента. За да композираш трябва да прочетеш много томове книги на Пол Хиндемит. Диагоналният (късият) път е да научиш 50 клишета, взети от любимите в твоя жанр инструменталисти. И да си сигурен, че ги ползваш в правилния хармоничен и ритмичен контест. 1 Цитирай
Tozi Отговорено Юни 29, 2013 Отговорено Юни 29, 2013 (Редактирано) Позволете ми да не се съглася с горното твърдение. Импровизацията започва от момента на нашето раждане и продължава до края на живота. Импровизацията е просто вариране, комбиниране и разместване на елементи. Стъпка наляво, стъпка на дясно, заобикаляне по различен начин на препядствия, решаване на определени задачи подхождайки по различен начин според ситуацията и условията. В музиката това е вариране на музикалните средства (интервали, гами, арпежи и т.н.) съобразени с музикалния език на даден музикален стил (музикална ситуация). Композирането (композицията) и импровизацията са почти едно и също нещо. Рзликата е във динамиката на създаването. Композицията може да се сравни с нарисувана картина - тя е там и чисто визуално е неподвижна. Импровизацията е като филм (анимация, кино....) - множество картини които се движат във времето и пространството (2D, 3D ...), разликата е че импровизацията всеки път би трябвало да е различна, тоест да се намират различни подходи за решаването на създадената (от групата музиканти например) ситуация. С други думи: ако искаме да импровизираме (варираме, комбинираме, разместваме) в музиката трябва да научим средствата които ще манипулираме (гами, интервали, пентатоники ...). Теоритически (знание) и практически (приложено върху инструмента, грифа...). Конкретно по темта: научи първо минорната пентатоника и мажорната гама. След това всички техни обръщения. Навсякъде по грифа. После ела за втори урок. :) Успех. Редактирано Юни 29, 2013 от Tozi 4 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 29, 2013 Отговорено Юни 29, 2013 Музиката е език. Доброто овладяване на чужд език, а дори на майчиния отнема години. Композицията е завършено произведение. След нужните редакции и корекции. Импровизацията е преразказ. Доразвиване на авторовата идея. Погледната от друг ъгъл, ъгъла на импровизатора. Представена чрез неговите изразни средства. Необходим е богат речник. Често пъти това дори е жаргон. Когато казваш нещо знаеш какъв ефект ще постигнеш, защото си го казвал и преди това. Цитираш себе си. Същото е и с импровизацията в музиката. Трябва да познаваш темата и в свободен разговор на момента да аргументираш своята теза. Съмнявам се, че ще стане с мажорната гама и пентатониката. Те са А и Б. Учат се в първи клас на началното училище. Преразказ се прави в четвърти клас. Цитирай
7thString Отговорено Юни 30, 2013 Отговорено Юни 30, 2013 (Редактирано) ^ "Онзи ден чух мама да казва на един чичко, че тати е в командировка и вечерта да дойде вкъщи". Това е кристална форма за преразказ и се чудя 1 или 2 години след като проговори едно бебе може да възпроизведе съответната мисъл. Та тезата за 4-ти клас... не върви Аз честно казано не мога да разбера смисъла на темата и въпроса на пича, за да му отговоря - виждам, че се е превърнала в сборник с лични интерпретации(импровизации ) на термина "импровизация". Ако въпроса е какво трябва да можеш да правиш за да импровизираш на китара, то отговора би бил единствено - да можеш да свириш на китара. Tozi е най-близо до нужния "инвентар" от знания - трябва да се знае какво има по грифа и оттам в главата да почнат да изплуват идеи какви звуци иска да направи човек с китарата и умението да премести ръцете така, че да ги реализира. Редактирано Юни 30, 2013 от 7thString 1 Цитирай
Tozi Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 Съмнявам се, че ще стане с мажорната гама и пентатониката. Те са А и Б. Учат се в първи клас на началното училище. Преразказ се прави в четвърти клас. По голямата част от популярната музика се свири именно с мажорната гама и пентатониката. Научавайки мажорната гама музиканта вече знае: 7 лада, диатонични интервали, 3 вида диатонични тризвучия, 4 диатонични четиризвучия, диатонични разширения на септакордите, минорна и мажорна пентатоники... това всичкото в 12 тоналности, навсякъде по грифа покрива 90% от рок, поп, блус и т.н. музика, като се добавят хроматизми и преходящи тонове се покрива голяма част от бибопа и българската нродна музика (дори без да се знаят мелодичен минор, умалена и увеличена гама и т.н.). Всичко това е нужно при положение че музиканта иска (и му стиска) да се научи да импровизира използвайки толкова много материал. Иначе може и само с 4 тона - цял живот - пак си е импровизация само че е по проста. Би Би Кинг е такъв пример. 3 Цитирай
7thString Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 ^ И като сложиш и една "ръчка" и речника от жестомимики на Steve Vai, вече си виртуоз Цитирай
Лими Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 Всичко това е нужно при положение че музиканта иска (и му стиска) да се научи да импровизира използвайки толкова много материал. Иначе може и само с 4 тона - цял живот - пак си е импровизация само че е по проста. Би Би Кинг е такъв пример. Най-после да си кажем, че "царят е гол"! Ама това се отнася и за Джеф Бек и за Ерик Клептън и за мен и за кой ли не! 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 7 лада, диатонични интервали, 3 вида диатонични тризвучия, 4 диатонични четиризвучия, диатонични разширения на септакордите, минорна и мажорна пентатоники... това всичкото в 12 тоналности, навсякъде по грифа покрива 90% от рок, поп, блус и т.н. музика, като се добавят хроматизми и преходящи тонове се покрива голяма част от бибопа и българската нродна музика Tozi, знаеш, че съм съгласен с теб. Но овладяването на тези ладове, интервали, тризвучия, четиризвучия, септакорди, разширения и др. наистина отнема месеци, ако се прави както трябва. Повечето младежи искат бързо да просвирят. За да се "зарибят" трябва в началото да имитират (цитират) други импровизатори. Цитирай
ultramega Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 За да разбереш трябва да прочетеш . Ако пак не разбереш , четеш отново. Тук няма как с няколко изречения да се изясни как да се подходи към импровизацията. После като разбереш и вече знаеш мажорната гама , за която говори Tozi , започваш да и търсиш приложение. Каква е целта ? Да създадеш мелодия съобразена с хармонията на момента - интересна, оригинална , предвидима или не чак толкова. Дали ползваш 7, 8 , 12 или 4 тона не определя , колко добра ще е мелодията . Съществено значение има и ритмичния и строеж , както и взаимодействието и с хармонията . Казват , че най добрите импровизации са добре подготвените . Знам че има много теми свързни с импровизацията ( на китар: сола, вадене на песни на слух)), но неможах да разбера нищо... Цитирай
Tozi Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 (Редактирано) Така де. Момчето питаше как да започне. Конкретно - минорна пентатоника. Даже не е нужно да знае тоновете - просто да си нареди пръстите и да почне да свири тоновете разместени докато му звукне добре това което свири (което предполага слушане на музика и това как другите го правят). Никакви хармонии, теории и други подобни космоси. Всяко нещо с времето си. Ако му кажа вади Колтрейн и анализирай Стравински и Шойнберг надали ще е много мотивиращо. Затова казвам - много е просто. Научи това и това. Три четири ноти ти стигат - виж какви мелодии можеш да направиш с тях. Постепенно. Всички искат да стане изведнъж. Супер. Точно така става - изведнъж след 20 - 30 години учене и упражняване всеки ден се получава. Ако се каже обаче на 14 годишен младеж, че трябва да се упражнява два, три пъти по - дълго отколкото той е живял досега за да почне нещо малко да се получава надали това ще му звучи "зарибяващо". Хм, я да видим сега: аз наближавам 40 значи като съм на 120 може изведнъж да просвиря като Колтрейн и Ибряма взети заедно.....(надали) С други думи: A 1000 mile journey begins with a single step - китайска поговорка. Българската гласи: Непостоянството е по-лошо от пиянството. Нищо сложно. Всеки ден по малко. Какпка по какпка - вир става.... (сам пада в него...) Редактирано Юли 1, 2013 от Tozi 1 Цитирай
7thString Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 искат бързо да просвирят. За да се "зарибят" Ами точно това е идеята на "начинаещите" - да се зарибят. Не знам защо се споменава в негативен смисъл, един вид Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юли 1, 2013 Отговорено Юли 1, 2013 Защо да е негативен? Модерният принцип на преподаване е на ученика да му стане интересно. Примерно - учител по ски. Преди да им покаже трудното "рало" ги пуска леко да се пързалят и да падат, а след това ралото. Просто казваме едни и същи неща, но желанието за спор измества темата. Не ми се спори с никого. <_> 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.