CyberGene Отговорено Май 3, 2012 Отговорено Май 3, 2012 На 0:50 и аз го разпознах този мотив от Стелата, но аз имах предвид разпознаване на стандарта, ако не знаеш какво се свири. Цитирай
Tozi Отговорено Май 3, 2012 Отговорено Май 3, 2012 Да де именно. Ако някой свири части от мелодията в интрото има голяма вероятност 99% по нататък да се свири именно въпросното парче. Това са от неписаните правила на джаза - неща които не ги пишат във въпросните учебници, а в практиката всички ги спазват. Например ако барабанист удари чинел на първо време в суинг парче има голяма вероятност да удари и следващото четвърто време - стандартни акценти. Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 4, 2012 Автор Отговорено Май 4, 2012 (Редактирано) Като каза ALL the THINGS YOU ARE, че е скучновата, съгласих се при условие, че я свири някой. Но тук не е кой да е. http://www.youtube.com/watch?v=Du2HpO-a0Q8 Редактирано Май 4, 2012 от travelcaster2 Цитирай
Tozi Отговорено Май 5, 2012 Отговорено Май 5, 2012 (Редактирано) Ето ви ги "гайд тон лайнс", а и не само. http://www.youtube.com/watch?v=ngoE1hreStc Ако не ги чувате ги разпишете и анализирайте. Всъщност ето го разписано остава само анализа: http://www.youtube.com/watch?v=xSq4Lk7R4Mo&feature=related Редактирано Май 5, 2012 от Tozi Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 6, 2012 Автор Отговорено Май 6, 2012 Благодаря, Tozi, че качи това соло. Подкрепя моята теза, че терцовият тон е по-добрият гайд тон. Вижда се с просто око. Във 2-рия такт в/у Джими Хендрикс акорда Eb7(#9) (мажор/минор) високият тон на контура е #Фа. Аз не търся грешки, но бих го написал bСол, за да е ясно, че е терцов тон на Eb. Каквито и знаци да му слагаш Фа е нонов тон. Това са подробности. Същото е за 5-ти такт - акорд D7(#9) свири трилер Фа, #Фа - терцовите тонове. И понеже Chris Potter е майстор веднага навлиза в дълбоките води. В 7-ми такт трилерът е в/у b5 Ла, 10-тия - също b5. После включва 7, b9 и др. Но. В същинската част А. 28такт в/у Gm7 започва със bСи - терцов тон. 29такт Cm7 - bМи - терцов тон. 30такт F7(b9) - Ла - терцов тон. 31такт Bb чрез C.E.S.H. (известно бибоп клише) 2 Ре-та във високата част на контура терцов тон 32такт - акорд Eb - тонът е Сол - терцов тон. И т.н. до 51 такт все подчертава терцовите тонове. В Неделя (и не само) съм много мързелив. Останалите 18 страници на солото ще ги анализираме, "Но друг път" Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 6, 2012 Автор Отговорено Май 6, 2012 Дефинирал го е Jerry Coker като акроним на Chromatic Elaboration of Static Harmony. Най-често срещаният пример е низходящото движение от основния тон на ii акорд до терцовия на V7. В тоналност До (Dm - G7) движението е Ре-До#-До-Си. Аз бих допълнил още един приятен пример. При акорд G7/9 движение надолу от 13(Ми)-b13(bМи) до 5(Ре) и 3(Си)-#9(#Ла) до 9(Ла). Тези движения в съчетание със статичните тонове на хармонията понякога създават "compound" мелодии. Накратко: умело използване на хроматизми. 1 Цитирай
CyberGene Отговорено Май 6, 2012 Отговорено Май 6, 2012 Аз нали съм на периоди, та нещо бях зарязал джаза за доста дълго време, не само като теория и практика, ами дори и като слушане, направо ми беше писнало и последните година-две се бях концентрирал само в класиката (основно Шопен) и друго не свирех/слушах, ама сега пак започнах да си връщам стария интерес към теорията на джаза и импровизацията и по-специално реших да обърна внимание на нещо, което винаги много ми е куцало - бибоп импровизация и шаблони, та преди седмица си поръчах от Амазон следните три книжки: Post-Bop Jazz Piano - The Complete Guide with CD!: Hal Leonard Keyboard Style Series Connecting Chords with Linear Harmony (Jazz Book) Bebop Licks for Piano: A Dictionary of Melodic Ideas for Improvisation (REH Prolicks) Като пристигнат, ще споделям от тях, ако има нещо интересно. Да видим още колко време ще ме държи, преди да се върна на гения на Шопен Мисля си, че понякога джаз-музикантите подценяват класическите музиканти доста. Вярно е, че се свири нещо по ноти, но пък се изисква наистина сливане с музиката, за да я почувстваш добре и да я интерпретираш и според мен е еднакво трудно както да импровизираш джаз, така и да интерпретираш класическа музика качествено. Но да не отклоняваме темата 3 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 6, 2012 Автор Отговорено Май 6, 2012 (Редактирано) Най-сетне да срещнеш човек, с когото да си поговориш! Миналата година открих тези книги на Bert Ligon и си ги купих. Едната от тях е "Connecting Chords With Linear Harmony", която споменаваш. Другите са: Comprehensive Technique for Jazz Musicians и Jazz Theory Resources (два тома).Интересното е, че когато е писал "Ресурсите" глава X дотолкова се е разрастнала, че е решил да напише самостоятелна книга на тази тема. Така се появява "Connecting Chords With Linear Harmony". Страшно ерудиран музикант, ректор е на тази консерватория. http://www.music.sc.edu/index.html С много богат език и сред стотиците примери на джаз легенди на много места дава примери на муз. откъси на класици, доказвайки, че ползват едни и същи принципи. Горните снимки са от неговите книги. Във форумите се коментират неговите книги като най-добрите, издавани досега. Но това е друга тема. Поздрави! ПС Друг акроним научих от него C.M.A.R. Това е цитат от известната песен Cry Me A River. Началната мелодия Ре-До-Ла-Фа-Ми-Ре (в Ре минор). Редактирано Май 6, 2012 от travelcaster2 1 Цитирай
CyberGene Отговорено Май 6, 2012 Отговорено Май 6, 2012 Брей, значи съвсем по късмет съм случил на това да поръчам добра книга! Аз просто търсих за бибоп ликове и "Connecting Chords With Linear Harmony" не беше сред резултатите, но я имаше като книга, която са си купували хората, които търсят за бибоп ликове Много ме обнадежди с твоя коментар. Дали си струва да си купя останалите му книги? За мен досега библия на джаза винаги е била The Jazz Theory Book на Марк Ливайн, която си купих още 2002-ра и почти не съм гледал други книги за джаз оттогава. Цитирай
emosms Отговорено Май 6, 2012 Отговорено Май 6, 2012 (Редактирано) И аз си търся учебен материал по въпроса - много съм зле с акордите. На няколко пъти съм сядал да ги уча и хванах някои основни пръстовки, намиране на интервалите като геометрия по китарния гриф, да си ги градиш сам, т.н. но пак ги забравих.. Имам нелегален пдф на марк ливайн, но намирането на нотите по грифа... доста фрустриращо и бавно.. Не е лесно като на пиано Все пак, учудващо лесно може да е да си пуснеш сладникава смуут джаз прогресия с 3,4 акорда и да се разхождаш по скалите, градейки бибоп скали като добавяш хроматичен тон по слух (без да знаеш каква скала става), обикновено във възходящ и низходящ ред сменяш хроматичния тон, пробване на пасажи от умалена или целотонна скала, сполучливо влизане в други тоналности (най-вероятно обусловени от цялата хармонична структура). Ползване на части от пентатоника, които не са в точното обръщение, ами някое друго (но кое точно - по слух пробваш да ти харесва на местото... ) Дори се чудя, дали да цикля мелодичния минор, тъй като много от тези сладникави прогресии не го изискват oбикновено а ако звучи добре върху някоя хармония, то може да го достигнеш като алтероваш натуралните скали с 'хроматизми' да го кажем Все пак, стига се до изчерпване и нужда от по дълбоко познаване на хармонията Но за бибоп фразирането - то си е чисто практическо умение и усет за акцентиране и синкопиране, не мисля че книга може да помогне Дори признати имена като Джо Пас и Пат Мартино, ритмически фразират много натрапчиво и досадно еднообразно. Редактирано Май 6, 2012 от emosms Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 6, 2012 Автор Отговорено Май 6, 2012 Ако си в София мога да ти ги покажа. Струва си, защото аргументирано, научно и със стотици примери представя огромния обем на джаз ресурсите. Хармонични, мелодични и ритмически. Пианист е, автор на съвременна музика, показва множество композиционни техники, приложими в импровизацията. Дори свири китара. Просто свири с китара на Боб Бенедето.(от$6000 нагоре са неговите).Разгледай сайта на консерваторията. Ще видиш транскрибции на големи имена в джаза. Той поощрява студентите си да транскрибират, анализират и т.н. Има транскрибция и на ATTYA All The Things... на Keith Larret за което говорихме вчера. На Ливайн я имам, но е доста ограничена. Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 6, 2012 Автор Отговорено Май 6, 2012 Моля за извинение. Книгата на Марк Ливайн не е ограничена. Просто не си е направил труда да развие например темата за ритъма. Отново хармоничен и мелодичен ритъм. Неговият труд е признат по света. Методически не ме грабва, както се случи с 4-те книги на Bert Ligon. Въпрос на лично мнение. Цитирай
Tozi Отговорено Май 6, 2012 Отговорено Май 6, 2012 Подкрепя моята теза, че терцовият тон е по-добрият гайд тон. Сега последно каква е тезата: 1. Че в книгата има грешка 2. Че терцовия тон е стабилен/нестабилен 3. Че терцовия тон и септимовия не трябва да се поставят заедно 4. Че терцовия тон е по-добрия гайд тон .... Всички книги са ограничени ако не научим и приложим написаното в тях. Иначе става като четене на вестнк - четеш, хвърляш и вземаш следващия. Сутрин с кафето или вечер преди лягане. 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Май 7, 2012 Автор Отговорено Май 7, 2012 Според Hal Crook терцовият тон е нестабилен(unstable). Подчертано с молив в неговата книга. Според чичо ви Митко терцовият тон е стабилен. Доказах го многократно.Това, че се чете диагонално не е моя грижа. Оттук следва: 1. Да 2. Стабилен 3. Да 4. Да Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.