Jump to content
Българският форум за музиканти

как да избягам от клишетата


emosms

Recommended Posts

Бай Кирил и на луната само с една китара ми се струва , че никак няма да скучае :greenball:

 

а колкото до клишетата , няма начин да няма такива , в смисъл че пентатониката щеш нещеш няма как да не я вкараш но това не е проблема мисля , колко скали ще използваш а по -скоро как ще ги използваш. Примерно Би Би Кинг освен блус скала друго не му трябва на него , не че апелирам затова да се свири само блус скали.. ... иначе поздравления за темата. Този джем много го търсех преди месец , два за да си припомня старите времена :) но уви повечето линкове не работят

 

п.п По късно може да се пробвам нещичко че не съм джемил от 1 век

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 61
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Tочно как ще ги въртиш, това е трика, фразировката. Иначе скалите са едни и същи и всеизвестни от много време.

А за взаимстването, не знам, много ме инспирират некитаристи, защото там не разпознавам хватки и пръстовки които са удобни на ръката и звучат клиширано.

Примерно Боб Минцер от Йелоу Джакетс, мъчих се да свалям нещо и май май ползва само пентатоника, но минава от едно обръщение в друго и така сменя тоналността и става като излизане "извън", модулация, а си е чиста пентатоника, даже и без хроматизми понякога.

Но ми идва тежичко, една проста пентатоника и десетки мелодически и ритмически фигури по нея, които не мога да запомня. Също Боб Берг, Майкъл и Ранди брекер, т.н... ама целия този стил... бая нанагорно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип импровизацията е много комплексен процес и трудно може да се обясни с няколко думи. Разбира се могат да се нахвърлят някакви общи насоки, но те трябва да се работят в детайли и в процеса на изработване, човек развива навици, които очертават стила му, така да се каже. Но цялата работа далеч не опира само до това, кои скали се използват. Като цяло, към импровизацията, най грубо (и разбира се , според мен), може да се подходи по три начина.

 

По слух и с минимални познания. чрез имитиране на различни музиканти , които ни харесват. По този начин, при наличието на необходимата музикалност и търпение, може да се постигне много. Особено в по бедни в хармонично отношение стилове. Светът е пълен примери в тази посока, има много световно известни майстори на импровизацията, които на практика не знаят една нота и всичко което свирят е развито със средствата на автодидактика и по слух. Минусите на системата са, че се иска много (много) талант и търпение, за да се постигнат наистина сериозни успехи

 

Чрез изучаване на теорията и упражнения за прилагането и на практика. Светът е пълен и с такива примери. Има страшно много изучени и кадърни музиканти. Минус в тези случаи често е, че ако започнеш да свириш правилно и системно от самото начало (което предполага, че се образоваш с помощта на учители, учебници и тн) , много често на по късен етап ти липсва вкусът и собствения почерк, който се добива единствено и само от слушане на музика, вадене и адаптиране на чужди идеи, за нашите собствени цели и то за сериозно много време. То образованието в общи линии това и представлява, но нищо не може да замени години работа в къщи.

 

3ият и любим специално на мен подход е, комбинация от първите два (в последователно 2 - 1, лично за мен, разбира се). Така, по мои наблюдения се постигат най сериозни резултати, но минусът е, че това е и най бавният метод.

 

 

Иначе, за мен, при импровизация върху подобен тип парчета ( а и не само) ,най важни са фразиране, тонов материал/скали, тоноизвиличане, прецизно и интересно в ритмическо отношение свирене (било то на макро или микро ниво), съобразяване с особеностите на стила. Но най вече използването на музикалност и вкус при свирене. В същност от последното зависи почти всичко, останалите са просто средства за постигане на желания резултат.

 

 

И понеже стана дълго и досадно, според мен, импровизацията е комбинация от техника (която включва всичко в областта на това как свирим), теория (или всичко на тема, какво свирим) и музикален вкус, който ни казва как да комбинираме първите две. Тема за учебник и дълги години сериозна работа :-)

 

п.п. Не твърдя, че съм прав, просто лично аз така разбирам нещата

 

пп2 Отдавна вече нямам нищо свързано с този джем на компа, но мога да пробвам пак да се включа, трака е наистина готин. Поздрави на всички джемъри!!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми изчерпан съм от себе си.. все едни интервалови движения и така нататък. Едни пръстовки по гамите, дето са ми са се набили и са ми удобни.

имам някаква идея теоретично какво правя, но точно като го свиря... не мисля грам :)

някой фрази кефят, други са супер смотани, дори и като тонове и ритмически да се "вързва", досадни са.

тука вече сигурно е въпрос на вкус и възприятие :) дирене на личния стил.

Избарах друг зарибен саунд, но няма кой знае какво да изсвиря различно а за доразработване на клишетата, ми липсва малко техника и упражнения върху парчето, да вкарам по дълги и бързи завъртяни локуми :)

---

Ще се радвам да чуя варианти от kolio_k и от други, и пак да помоля, някой ако има готини инструментални тракчета, подобни на това и по разработени, за лекичък смуут/фюжън, да праща линкове.

Мерси!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

 

^ :coolp: Както винаги - оригинален и важното е, че си имаш собствени, неподражаеми "клишета"!

Благодаря, приятелю, но искам да ги смеся с малко джазинка, както казва колегата emosms.

 

 

 

 

Бай Кирил и на луната само с една китара ми се струва , че никак няма да скучае :greenball:

 

 

Не е вярно! Не обичам, да свиря сам! Поне и лаптопа, да е с мен, пълен хубави подложки....

 

 

kolio_k - много добре казано! :thumbs_up:

 

Както сам обяви, ще се включиш в джема?! Молбата ми е, ако може, на клипчето, да поставиш балончета с пояснение, какво се случва в момента! Знам, че често ползваш подобни коментари! Нещо от рода - тук съм ла натурален, тук съм в ре фригийски ....... Лично мен, това ще ме накара, да прочета нещо и по теорията на музиката, защото, сам каза, че не е удачен метода, на моментно усещане, без да знаеш, какви ги вършиш!

На всички е ясно, че това нещо изисква много време, но ние ще се въоръжим с търпение! :recourse:

 

Благодаря! :thx:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много ми хареса коментара на Кольо. :yes: Това ме навежда на мисълта че съм на прав път с комбинирания метод, само дето съм почнал в комбинация 2-1-2-1 и сега съм малко изгубен в превода :greenball: Много полезен пост и ако някой модератор го прехвърли и в темата за импровизация в теория и композиране би било супер.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако може и някой, emotion1, kolio, който и да има обяснение, малко по въпроса за модулации и минаване в други тоналности чесане на езика... :). Знам че не е проста работа и някой работи не може да ги научиш ей така, ами идват бавно с практика някой слънчев ден.

---

Може би трябва в друга тема да ровя не знам, но примерно ето тук>

В самото началото, саксофониста как сам си прави интересно, ходи из други тоналности "чрез" различни обръщения на пентатониката (като така се сменя и основния тон на скалата), поне така ми се струва.

//иначе yellow jackets са хмм абстрактни, но тук е по-стегнато надъхано парче :)

so, why is it?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

aa, и парченце от целотонна скала май вкарва в една фраза, но може и по пентатониката да го изсвири, писна ми да връщам :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това линкче е много гот дето си го дал. Сега само трябва да седнеш и да извадиш сакса, ако не целия то фрази които те кефят. После ги анализираш и добавяш нови знания и идеи. Аз поне така правя. Не всичко може да се адаптира за китара, но не е невъзможно. :coolp:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, примера е много готин, чух го набързо и се опитах да му направя кратък анализ (без претенции за абсолютна точност, но е достатъчно близо)

 

Минцер свири интво базирано на D7#9 акорд и минава през някои от възможните скали, които имат връзка с този акорд (и в този контекст). Не свири скалите цели, а използва части от тях (пентатонични предимно) и с помоща на ясно изразен ритъм и фразиране, редува свирене вътре и отвън (като свиренето отвън не е точно отвън, а по скоро третира акорда D7#9 от различна гледна точка,

 

като основен/ D блус скала,

като D7 b9,#9,#11,13/ умалена скала от D/ полутон тон/ и разбира се без да свири цялата скала

като алтерован D, същият като горния, но с b13, като скалата вече е алтерована D или иначе казано Eb мелодичен минор, от 7ма степен

накрая и свири по Ab бибоп скалата, която се строи върху Ab доминантов акорд, който се явява замяна на алтерования D7#9

 

Забавих примера (за сметка на качеството разбира се) и го качих в тубата с кратки обяснения, ако някой се заинтересува ще трябва да ги спира на пауза, защото стоят за кратко на екрана, а са дълги

 

http://www.youtube.com/watch?v=JwI8pYZo-f0

 

Възможно е да съм допуснал някои неточности в бързината, за което се извинявам предварително, но нямам много време и написах нещата както ги чух на първо слушане

 

Надявамс е да е полезно за някой!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:godbless: VIP listed - Жестоко!!!

Сърдечни благодарности! :thx:

Според мен е идеален начин за обучение! Чуваш го, повтаряш го и прочиташ, какво си направил! :virtuoz:

Жив и здрав и продължавай, да помагаш на хората!!! :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси!!

Много материал даде! В смисъл, докато осъзная точно какво обясняваш, ще има занимавка....

Изглеждаше ми като пентатоника в ре и малко в до за "излизане" и разни други работи :).

---

Свалил съм първите 8 такта от сакса, и забравям как визат ритмически началните, като упражнявам последните :) :)

Ако се брои на 4, поне толкова е дълга една фигура на барабаниста, макар че го броях и като 8/8, два "цикъла" на барабаните, но предполагам е 4/4

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поздравления на Коlio_K за труда :godbless: Със сигурност този клип може да бъде от полза за доста хора

 

Реших да направя една проба върху джемчето , използвайки някои от похватите в клипа http://www.4shared.c...7;т.html?

 

п.п. Ще се радвам да включат и други участници . napr. Kolio_K i Tozi и другите звезди от форума :)

Редактирано от emo_tion1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.