Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Здравейте!

 

Както се вижда от заглавието имам въпроси свързани с лаковете и по-конкретно за акустична китара.

Ето и въпросите, които ме мъчат:

1- Какъв вид лак да използвам (Нитроцелулозен, полиестер и т.н.)? Ако дадете марка няма да се разсърдя.

2- Как изглежда процесът на лакиране? (Дано да се намери ентусиаст да ми го обясни това :greenangel: )

3- Какво му е толкова лошото на лакирането със спрей?

 

 

За сега това са въпросите ми. Благодаря предварително за всеки отговор :)

 

П.П. - Преди да се изцепи някой с коронното "чети из форума"... Четох всичко, което съм намерил! В 97% от темите се говори за ел.китари, където процесът и резултатът са много по-различни от моя случай!

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нитроцелулозен лак и шеллак съм чел че са най подходящи за акустични китари , като за второто знам ,че не е работа за аматьори ;)

Редактирано от ultramega
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пиша с уговорката, че никога не съм боядисвал акустични китари.

Повечето акустични инструмерни са боядисани с нитроцелулозен лак - той е сравнително лек и обикновено с него става леко и тънко покритие.

Със стареенето се нацепва и потъмнява доста. С една дума старее видимо.

Не е невъзможно да се боядиса и с полиестерни, полиуретанови или акрилни лакове, виждал съм и съм чел за такива случаи, но не знам дали е много добра идея, понеже тези лакове са твърди и вероятно трябва да се пръска много тънко с тях, което е майсторлък.

Всичко, за което говорих дотук се пруска предимно с пистолет и компресор.

 

 

Шеллакът е интересно решение - може би най-доброто за акустичен инструмент. Шеллакът представлява едни оранжевеникави люспи, които са продукт от някакви насекоми. Разтваря се в спирт и се нанася по странен начин. До колкото знам, от гледна точка на звука е най-доброто решение - много леко и тънко покритие прави. Разбира се, не е твърде износоустойчив.

 

 

http://www.milburngu...nnerframes.html

http://www.youtube.com/redirect?q=http%3A%2F%2Fwww.milburnguitars.com%2Ffpintro.html&session_token=AzaKm7Y9BVSw-Yn1KNH_9CWaWRB8MTMyMDg4OTk0NEAxMzIwODAzNTQ0

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лаковете за струнни инструменти(в това число и акустичната китара)се лакирват с лак

-смес от различни смоли-сандарак,гуми елеми, гуми гути ,мастикс,венециански терпентин др.

включително и шеллак.Пропорциите са дълбоко пазена тайна на лютиерите.

Нанася се със специални меки четки няколко пласта между които се шлайфа.

Накрая безцветен и полиране с бала с памук.

Много сложен и дълъг процес,който изисква голямо майсторство.

Може само със шеллак,но технологията на нанасянето е същата.

В случая едва,ли има смисъл от такъв лак.Пръскате си с нитроцелулозен и готово.

Ако се намери,че чувам че е забранен.

Редактирано от lyubohar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте!

 

Присъединявам се към казаното дотук от уважаваният от мен Г-н Джерекаров! Ще си позволя и известни допълнения, доколкото темата е безкрайна...

 

По т. 1 от въпроса на Lathron: ако говорите (или поне четете) английски - дискусията по въпроса в следващият линк е доста информативна; ако не - помолете някой да Ви го преведе... (http://www.woodweb.com/knowledge_base/Guitar_Finishes.html).

В допълнение - аз също съм привърженик на нитро (за гърба, страните и грифа) и т.нар. French Polish (особена техника за полагане на шеллак) за лицето на китарата (последното - без изключения при акустични иинструменти!).

 

По т. 2: Процесът на лакиране изглежда много различно при различните случаи, лакове, лакировачи, основи (различни дървесни видове), персонална подготовка и предпочитания, използвана техника, цели и много други...По тази причина не може да се даде кратък или еднозначен отговор.

 

По т. 3: Ако имате предвид спрей в туби - негативите са много, между тях невъзможност за поддържане на постоянно и равномерно налягане (в тубата то пада непрекъснато), неравномерност на струята при смяна на наклона на пръскане (а се налага...) и не на последно място - силно затруднен контрол на дебелината на нанесеният слой. Последното е критично важно при акустичните инструменти поради необходимостта отделните им части да вибрират, и то колкото е възможно по-свободно.

 

Разглеждайте лицето (горната дъска) на всеки акустичен инструмент като мембрана, която трябва да трепти (колкото повече - толкова по-добре). Ако сложите върху нея каквото и да е тегло (например грамче от старите механични кантари) - част от възможността и да трепти ще бъде загубена. А лаковете имат собствено тегло...

В случая дори не споменаваме други изисквания към използваните за целта лакове като твърдост, но и пластичност (пак по същото съображение).

 

Поздрави и успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страшно много благодаря на Evtim Djerekarov и TLC1! :thx:

Реших да използвам шеллак пък да видим дали аматьор ще направи нещо :)

 

Колкото до въпрос №2 - питах каква е самата процедура, лакиране след това шкурене, пак лакиране, полиране и т.н., но вече сякаш знам достатъчно.

 

Благодаря пак за бързите отговори.

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страшно много благодаря на Evtim Djerekarov и TLC1! :thx:

Реших да използвам шеллак пък да видим дали аматьор ще направи нещо :)

 

Колкото до въпрос №2 - питах каква е самата процедура, лакиране след това шкурене, пак лакиране, полиране и т.н., но вече сякаш знам достатъчно.

 

Благодаря пак за бързите отговори.

Поздрави!.

 

Радвам се, че с нещо съм бил от полза!

 

Абсолютно убеден съм, че ще успеете с шеллак-а и т.нар. French polish - виждал съм много добри работи на абсолютни аматьори, както и посредствена - на професионалисти! Просто отделете повече внимание на литературата по въпроса (вече има достатъчно, първият от линковете на Г-н Джерекаров е прекрасен!) и търпение при първоначалните опити.

Обърнете сериозно внимание на различните категории шеллак и техните качества - работете винаги с най-качествените материали, които можете да си позволите (не са скъпи, посетете сайта на "Фартт ООД", http://www.fartt.com/ ).

 

Желая много успех и задоволство в работата!

 

TLC1

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Здравейте, Lathron!

 

Нямам представа на какъв етап сте с лакирането на акустичната китара и си позволявам да се върна на отворената от Вас тема по една - единствена причина: да допълня казаното дотук (дано не е късно, но за придобиване на нови знания никога не е късно).

 

В потвържение на последното искам да кажа, че след 40 годишен опит в т.нар. French polish (изучаване, следване и практикуване на традиционните техники и методи) един клип в YouTube по темата коренно промени (по-точно обогати!) техниката ми.

Клиповете са по-точно четири, всички на уважаваният от мен колега J. Michael Thames и ги препоръчвам горещо на всеки, решил да се занимава с това изкуство! Просто напишете в YouTube "french polishing" и името Michael Thames.

 

Обърнете специално внимание на замяната на тампона (muneca) с трупче (с обработени краища!) - от изключителна важност е! Течният парафин (медицински, за перорална употреба) е прекрасен заместител на останалите смазващи материали (като зехтин, фино машинно масло, орехово олио и т.н.), бих казал - дори и по-добър от тях!

 

Поздрави и успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте, TLC1!

 

Благодаря, че все още добавяте неща към темата и се надявам, че не са само на мен полезни :)

Ще изгледам клиповете със сигурност!

А колкото до етапа, за съжаление работата по инструмента не е "мръднала" значително, като главен фактор за това е, че не успях да намеря шеллак във Варна. Но в края на тази - началото на другата седмица, ако не съм намерил ще пръчвам от някой сайт!

 

Благодаря отново за информацията

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В София намерих шеллак в Ташев-Галвинг - нямат магазин във Варна, но може да се поръча и достави с куриер.

Не знам колко е качествен и дали е подходящ за лакиране на музикални инструменти (аз го ползвам за трансформатори).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Lathron

 

Радвам се да съм полезен с нещо.

 

По въпроса за шеллака (и намирането му) - върнете се на публикуваното от мен на 09.11., там съм прикачил линк към сериозен и доказан доставчик на материалите, които са необходими за French polish.

 

Ако става дума за една акустична китара - не Ви трябват повече от 50 грама шеллак (blond или orange) и ще остане повече от половината...

За задължителното попълване на порите (обикновенно страни и гръб, в зависимост от материалът) ще Ви е необходима и много малко стрита пемза (pumice) - продават и нея, и то прекрасна! Останалото е 95% етилов спирт (от аптеките) и пак оттам - течен парафин (ВТ, перорален) или от бакалията - студенопресован Virgin зехтин (под 1% киселинност!!).

 

Ако не сте в сътояние да намерите споменатото (или от магазина, чийто линк съм прикачил в отговорът си от 09.11 не са съгласни да Ви ги изпратят по куриер?..) - нямам нищо против да Ви ги изпратя и аз лично (след 16.12 ще съм в София и нищо не ми пречи да прескоча до споменатият магазин). Ще ми е необходим само адресът Ви, пуснете го до luthierscentre@gmail.com

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това може да е полезно - италиански препарати, гледах ги в Бриколаж:

- шеллак за нанасане с четка: http://gubra-bg.com/search.php?tag=%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%88

- восъци : http://gubra-bg.com/search.php?tag=%D0%B2%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B0

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във връзка с мнението на Demiurg (комуто благодаря за включването в темата) - не бива да забравяме, че разтвореният вече шеллак (какъвто е посоченият от него продукт в "Бриколаж") е с неизвестно съдържание (има много видове шеллак), с неизвестни качества, с неизвестно съотношение лак/разтворител и - вероятно най-важното - с неизвестна дата на производство.

За съжаление след разтварянето си шеллакът започва да губи част от своите качествата с течение на времето.

Това е и причината за препоръчителното му разтваряне непосредствено преди започване на работата с него (около 24 часа в аванс) и то в количества, достатъчни само за предвиденият обем работа.

 

Нанасянето с четка (или спрей) на шеллакът няма нищо общо с техниката French polish нито като технология, нито като крайни резултати, особено от акустична гледна точка.

В първите два случая говорим за нанесени "ръце", а в последният - за стотици амалгамирани и споени помежду си слоеве, измерващи се с микрони.

 

Показаните восъци (в прикаченият линк) са прекрасни продукти за поддържане и реставриране на дървени мебели (видно и от обяснителните бележки към тях). Малко е обаче общото между тях и първоначалното третиране на струнни музикални инструменти (finishing, lacquering, French polish etc...).

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

от няколко дена се пооглеждам и аз за лакиране на китара (в моя случай е електрическа) и видях един метод който успешно се прилага и за акустични китари. не е точно лакиране а се използва tru oil това е смазка за оръжейни приклади ,която се полага на няколко слоя ,като между всеки слой се полира с 0000 стоманена вълна. нека някой по запознат а даде мнение

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

от няколко дена се пооглеждам и аз за лакиране на китара (в моя случай е електрическа) и видях един метод който успешно се прилага и за акустични китари. не е точно лакиране а се използва tru oil това е смазка за оръжейни приклади ,която се полага на няколко слоя ,като между всеки слой се полира с 0000 стоманена вълна. нека някой по запознат а даде мнение

 

Доста подробно описание на необходимите продукти, както и на цялостният процес на работа с tru-oil вижте тук (английски):

http://www.lmii.com/CartTwo/TruOil.htm

 

LMI не доставя тези продукти извън Щатите (транспортни и други регулации), но в Европа има достатъчно, дори бих казал по-добри от тях (например http://www.scottcountry.co.uk/products_list.asp?categories=259, цената е много добра, доставят с UPS, вижте Terms&Conditions, International Deliveries).

 

Поздрави и успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.