Lathron Публикувано Ноември 8, 2011 Share Публикувано Ноември 8, 2011 Здравейте! Както се вижда от заглавието имам въпроси свързани с лаковете и по-конкретно за акустична китара. Ето и въпросите, които ме мъчат: 1- Какъв вид лак да използвам (Нитроцелулозен, полиестер и т.н.)? Ако дадете марка няма да се разсърдя. 2- Как изглежда процесът на лакиране? (Дано да се намери ентусиаст да ми го обясни това ) 3- Какво му е толкова лошото на лакирането със спрей? За сега това са въпросите ми. Благодаря предварително за всеки отговор П.П. - Преди да се изцепи някой с коронното "чети из форума"... Четох всичко, което съм намерил! В 97% от темите се говори за ел.китари, където процесът и резултатът са много по-различни от моя случай! Поздрави! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ultramega Отговорено Ноември 8, 2011 Share Отговорено Ноември 8, 2011 (Редактирано) Нитроцелулозен лак и шеллак съм чел че са най подходящи за акустични китари , като за второто знам ,че не е работа за аматьори Редактирано Ноември 8, 2011 от ultramega Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 9, 2011 Share Отговорено Ноември 9, 2011 (Редактирано) Пиша с уговорката, че никога не съм боядисвал акустични китари. Повечето акустични инструмерни са боядисани с нитроцелулозен лак - той е сравнително лек и обикновено с него става леко и тънко покритие. Със стареенето се нацепва и потъмнява доста. С една дума старее видимо. Не е невъзможно да се боядиса и с полиестерни, полиуретанови или акрилни лакове, виждал съм и съм чел за такива случаи, но не знам дали е много добра идея, понеже тези лакове са твърди и вероятно трябва да се пръска много тънко с тях, което е майсторлък. Всичко, за което говорих дотук се пруска предимно с пистолет и компресор. Шеллакът е интересно решение - може би най-доброто за акустичен инструмент. Шеллакът представлява едни оранжевеникави люспи, които са продукт от някакви насекоми. Разтваря се в спирт и се нанася по странен начин. До колкото знам, от гледна точка на звука е най-доброто решение - много леко и тънко покритие прави. Разбира се, не е твърде износоустойчив. http://www.milburngu...nnerframes.html http://www.youtube.com/redirect?q=http%3A%2F%2Fwww.milburnguitars.com%2Ffpintro.html&session_token=AzaKm7Y9BVSw-Yn1KNH_9CWaWRB8MTMyMDg4OTk0NEAxMzIwODAzNTQ0 Редактирано Ноември 9, 2011 от Evtim Djerekarov Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
lyubohar Отговорено Ноември 9, 2011 Share Отговорено Ноември 9, 2011 (Редактирано) Лаковете за струнни инструменти(в това число и акустичната китара)се лакирват с лак -смес от различни смоли-сандарак,гуми елеми, гуми гути ,мастикс,венециански терпентин др. включително и шеллак.Пропорциите са дълбоко пазена тайна на лютиерите. Нанася се със специални меки четки няколко пласта между които се шлайфа. Накрая безцветен и полиране с бала с памук. Много сложен и дълъг процес,който изисква голямо майсторство. Може само със шеллак,но технологията на нанасянето е същата. В случая едва,ли има смисъл от такъв лак.Пръскате си с нитроцелулозен и готово. Ако се намери,че чувам че е забранен. Редактирано Ноември 9, 2011 от lyubohar Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Ноември 9, 2011 Share Отговорено Ноември 9, 2011 Здравейте! Присъединявам се към казаното дотук от уважаваният от мен Г-н Джерекаров! Ще си позволя и известни допълнения, доколкото темата е безкрайна... По т. 1 от въпроса на Lathron: ако говорите (или поне четете) английски - дискусията по въпроса в следващият линк е доста информативна; ако не - помолете някой да Ви го преведе... (http://www.woodweb.com/knowledge_base/Guitar_Finishes.html). В допълнение - аз също съм привърженик на нитро (за гърба, страните и грифа) и т.нар. French Polish (особена техника за полагане на шеллак) за лицето на китарата (последното - без изключения при акустични иинструменти!). По т. 2: Процесът на лакиране изглежда много различно при различните случаи, лакове, лакировачи, основи (различни дървесни видове), персонална подготовка и предпочитания, използвана техника, цели и много други...По тази причина не може да се даде кратък или еднозначен отговор. По т. 3: Ако имате предвид спрей в туби - негативите са много, между тях невъзможност за поддържане на постоянно и равномерно налягане (в тубата то пада непрекъснато), неравномерност на струята при смяна на наклона на пръскане (а се налага...) и не на последно място - силно затруднен контрол на дебелината на нанесеният слой. Последното е критично важно при акустичните инструменти поради необходимостта отделните им части да вибрират, и то колкото е възможно по-свободно. Разглеждайте лицето (горната дъска) на всеки акустичен инструмент като мембрана, която трябва да трепти (колкото повече - толкова по-добре). Ако сложите върху нея каквото и да е тегло (например грамче от старите механични кантари) - част от възможността и да трепти ще бъде загубена. А лаковете имат собствено тегло... В случая дори не споменаваме други изисквания към използваните за целта лакове като твърдост, но и пластичност (пак по същото съображение). Поздрави и успех! 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Lathron Отговорено Ноември 9, 2011 Автор Share Отговорено Ноември 9, 2011 Страшно много благодаря на Evtim Djerekarov и TLC1! Реших да използвам шеллак пък да видим дали аматьор ще направи нещо Колкото до въпрос №2 - питах каква е самата процедура, лакиране след това шкурене, пак лакиране, полиране и т.н., но вече сякаш знам достатъчно. Благодаря пак за бързите отговори. Поздрави! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Ноември 9, 2011 Share Отговорено Ноември 9, 2011 Страшно много благодаря на Evtim Djerekarov и TLC1! Реших да използвам шеллак пък да видим дали аматьор ще направи нещо Колкото до въпрос №2 - питах каква е самата процедура, лакиране след това шкурене, пак лакиране, полиране и т.н., но вече сякаш знам достатъчно. Благодаря пак за бързите отговори. Поздрави!. Радвам се, че с нещо съм бил от полза! Абсолютно убеден съм, че ще успеете с шеллак-а и т.нар. French polish - виждал съм много добри работи на абсолютни аматьори, както и посредствена - на професионалисти! Просто отделете повече внимание на литературата по въпроса (вече има достатъчно, първият от линковете на Г-н Джерекаров е прекрасен!) и търпение при първоначалните опити. Обърнете сериозно внимание на различните категории шеллак и техните качества - работете винаги с най-качествените материали, които можете да си позволите (не са скъпи, посетете сайта на "Фартт ООД", http://www.fartt.com/ ). Желая много успех и задоволство в работата! TLC1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 Здравейте, Lathron! Нямам представа на какъв етап сте с лакирането на акустичната китара и си позволявам да се върна на отворената от Вас тема по една - единствена причина: да допълня казаното дотук (дано не е късно, но за придобиване на нови знания никога не е късно). В потвържение на последното искам да кажа, че след 40 годишен опит в т.нар. French polish (изучаване, следване и практикуване на традиционните техники и методи) един клип в YouTube по темата коренно промени (по-точно обогати!) техниката ми. Клиповете са по-точно четири, всички на уважаваният от мен колега J. Michael Thames и ги препоръчвам горещо на всеки, решил да се занимава с това изкуство! Просто напишете в YouTube "french polishing" и името Michael Thames. Обърнете специално внимание на замяната на тампона (muneca) с трупче (с обработени краища!) - от изключителна важност е! Течният парафин (медицински, за перорална употреба) е прекрасен заместител на останалите смазващи материали (като зехтин, фино машинно масло, орехово олио и т.н.), бих казал - дори и по-добър от тях! Поздрави и успех! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Lathron Отговорено Декември 13, 2011 Автор Share Отговорено Декември 13, 2011 Здравейте, TLC1! Благодаря, че все още добавяте неща към темата и се надявам, че не са само на мен полезни Ще изгледам клиповете със сигурност! А колкото до етапа, за съжаление работата по инструмента не е "мръднала" значително, като главен фактор за това е, че не успях да намеря шеллак във Варна. Но в края на тази - началото на другата седмица, ако не съм намерил ще пръчвам от някой сайт! Благодаря отново за информацията Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
christov64 Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 В София намерих шеллак в Ташев-Галвинг - нямат магазин във Варна, но може да се поръча и достави с куриер. Не знам колко е качествен и дали е подходящ за лакиране на музикални инструменти (аз го ползвам за трансформатори). Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 @Lathron Радвам се да съм полезен с нещо. По въпроса за шеллака (и намирането му) - върнете се на публикуваното от мен на 09.11., там съм прикачил линк към сериозен и доказан доставчик на материалите, които са необходими за French polish. Ако става дума за една акустична китара - не Ви трябват повече от 50 грама шеллак (blond или orange) и ще остане повече от половината... За задължителното попълване на порите (обикновенно страни и гръб, в зависимост от материалът) ще Ви е необходима и много малко стрита пемза (pumice) - продават и нея, и то прекрасна! Останалото е 95% етилов спирт (от аптеките) и пак оттам - течен парафин (ВТ, перорален) или от бакалията - студенопресован Virgin зехтин (под 1% киселинност!!). Ако не сте в сътояние да намерите споменатото (или от магазина, чийто линк съм прикачил в отговорът си от 09.11 не са съгласни да Ви ги изпратят по куриер?..) - нямам нищо против да Ви ги изпратя и аз лично (след 16.12 ще съм в София и нищо не ми пречи да прескоча до споменатият магазин). Ще ми е необходим само адресът Ви, пуснете го до luthierscentre@gmail.com Поздрави! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Demiurg Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 Това може да е полезно - италиански препарати, гледах ги в Бриколаж: - шеллак за нанасане с четка: http://gubra-bg.com/search.php?tag=%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%88 - восъци : http://gubra-bg.com/search.php?tag=%D0%B2%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B0 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 Във връзка с мнението на Demiurg (комуто благодаря за включването в темата) - не бива да забравяме, че разтвореният вече шеллак (какъвто е посоченият от него продукт в "Бриколаж") е с неизвестно съдържание (има много видове шеллак), с неизвестни качества, с неизвестно съотношение лак/разтворител и - вероятно най-важното - с неизвестна дата на производство. За съжаление след разтварянето си шеллакът започва да губи част от своите качествата с течение на времето. Това е и причината за препоръчителното му разтваряне непосредствено преди започване на работата с него (около 24 часа в аванс) и то в количества, достатъчни само за предвиденият обем работа. Нанасянето с четка (или спрей) на шеллакът няма нищо общо с техниката French polish нито като технология, нито като крайни резултати, особено от акустична гледна точка. В първите два случая говорим за нанесени "ръце", а в последният - за стотици амалгамирани и споени помежду си слоеве, измерващи се с микрони. Показаните восъци (в прикаченият линк) са прекрасни продукти за поддържане и реставриране на дървени мебели (видно и от обяснителните бележки към тях). Малко е обаче общото между тях и първоначалното третиране на струнни музикални инструменти (finishing, lacquering, French polish etc...). Поздрави! 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
sando82 Отговорено Декември 13, 2011 Share Отговорено Декември 13, 2011 от няколко дена се пооглеждам и аз за лакиране на китара (в моя случай е електрическа) и видях един метод който успешно се прилага и за акустични китари. не е точно лакиране а се използва tru oil това е смазка за оръжейни приклади ,която се полага на няколко слоя ,като между всеки слой се полира с 0000 стоманена вълна. нека някой по запознат а даде мнение Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
TLC1 Отговорено Декември 14, 2011 Share Отговорено Декември 14, 2011 от няколко дена се пооглеждам и аз за лакиране на китара (в моя случай е електрическа) и видях един метод който успешно се прилага и за акустични китари. не е точно лакиране а се използва tru oil това е смазка за оръжейни приклади ,която се полага на няколко слоя ,като между всеки слой се полира с 0000 стоманена вълна. нека някой по запознат а даде мнение Доста подробно описание на необходимите продукти, както и на цялостният процес на работа с tru-oil вижте тук (английски): http://www.lmii.com/CartTwo/TruOil.htm LMI не доставя тези продукти извън Щатите (транспортни и други регулации), но в Европа има достатъчно, дори бих казал по-добри от тях (например http://www.scottcountry.co.uk/products_list.asp?categories=259, цената е много добра, доставят с UPS, вижте Terms&Conditions, International Deliveries). Поздрави и успех! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.