Jump to content
Българският форум за музиканти

Чертежи на кабинети (cab) 2x12, 4x12.


Recommended Posts

 

Тези по принцип са за стари радиоприемници.

Иначе който иска всякакви видове истински грилклот само от чужбина на цена между 20 и 40 Евро за метър.

Относно онзи в София, той беше само един вид и се намираше в магазина на ул. Поп Богомил. Стоя там години наред,

предполагам, че вече е продаден целия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Здравейте,

Във връзка с проектирането на кабинети за китара, ето какви съвети намерих в сайта на Celestion:

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

(от менюто Dr. Decibel secrets - Guitar Cabinet design)

 

Това потвърди моето мнение, че е по-важно качеството на изработката и материалите, отколкото формата и обемът на кабинета.

Може би само при затворените кабинети за бас китара ще се наложи да се изчислява резонансната честота.

Явно най-добре е да се използва брезов шперплат или качествена дървесина (клен, махагон, орех). Букът отпада (ако ставаше щеше да използва за изработка на музикални инструменти).

MDF и ПДЧ се използват само ако ниската цена е по-важна от качеството на звука.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чета, чета.... мълча си до сега, но вече не издържах.

"Букът отпада" - от къде на къде този извод! Чувал ли си букови кабинети?Аз един да и си звучеше доста добре.Да не говорим, че букът е доста по-качествен от брезата(за шперплат говоря), по-твър и по-здрав.Също е и по-тежък, а да не забравяме, че е и по-съп!Иначе брезата(birch) по сведения от чичко гугъл, е от семейството на бука(beech).

Сега да помислим, защо кабинетите се правят от бреза.

Трябва материала да е шперплат, за да е много здрав(по-здрав от солидното дърво, защото е от листове, които са с различна посока на "жилките"), същевременно има звуковите качества на дървото.

Материала трябва обаче хем да е здрав, хем и да не е твърде, защото в една фабрика от типа на меса или маршал се режат и сглобяват хиляди кабинети.Ако материала е много твърд, това ще доведе до по-трудно обработване(рязане, завиване на видии и спомагателни пирони ...т.н.) и повече износване на машините.

Сега съпоставката:

Ако кабинета е от бук - положителни страни: по-здрав

отрицателни страни: по-скъп, по-тежък, по-труден за изработка

Извода:

Ако съм производител ще избера брезата, защото ще е по-евтина, по-лесна за обработка и по-лека, което може да се хареса на музиканта.Но ако си го правя за себе си - ще избера бука.

Аз бече съм избрал, де, защото изработването на кабинета ми(къстъм 4по12 от стила на меса традишънъл) е вече задействано.

Избрах си буков шперплат - материала го избрах такъв, защото като правя нещо искам да е без компромиси - а дъгите варианти бяха топола и една бреза, която не ми хареса.

 

 

Сега за размерите:

Всеки си харесва различни размери - оувърсайзд, стандартен маршал и т.н.Най-добре е да се прослушат всичките на живо с главата с която човека, който си избира свири.Естествено в бг това не е възможно, поради което почва едно четене в нета и слушане на семпли(повечето от които на се много информативни).

Общо взето варианти са:

Първо дали да е slant или straight(т.е. с егъл на предната стена или прав).Ако се цели повече диперсия на звука и главно използването на кабинета за лайвове, то с ъгъл.

Но като цяло мнението на музикантското световно общество е, че правите кабинети звучат по-добре - по-плътно.Това е нормално, защото от физична гледна точка при правия източниците на звукови вълни за успоредни един на друг, докато при наклонения, те са под ъгъл, което води до интерференции на някои честоти и "гасене" на честоти от спектъра.

Тук е момента да се спомене и варинта за прав кабинет, където предната плоскост(baffle) е леко под ъгъл(bogner, някои marshall).Тук целта е да не се образува седяща вълна в кабинета, поради успоредността на предната и задната стени(baffle, back).Ъгълът е минимален.

Кое от всичко това ви харсва - въпрос на вкус.

 

Обема:

Има стандартни кабинети - обема е точно толкова колкото да побере говорителите (максимално компактно с максимално голямо количество говорители)- така е измислен маршалския кабинет 4по12.Повечето производители го спазват това с разлика от сант, два за да могат спокойно да продават кабинета си, без да изпаднат в съдебни пререкания.

Втория вариант е овърсайзд.По-плътен, по-масивен звук, но и с по-малко пробивни среди, а в крайна сметка средите са тези, които характеризират най-добре китарата като инструмент.

btw размерите в томан на кабинетите са без колелцата!!! поне за повечето е така.

 

Всеки избира различно, гони различен звук.

Да не се забравя и че има значение от броя на говорителите.Примерно за себе си избирам овърсайзд за 2по12 и стандарт за 4по12.

 

За сглобките:

Нали избираме качествен и здрав материал.А защо тогава и сглобките ни да не са такива?Dado и dove tails са най-разпространени и тоя бранш.Вярно е, трудно се правят, но пък водят до завидна здравина на конструкцията, която трябва да е с обилно лепило.А може и вътрешно дъблиране на иглите с рамка и лепило +видии.Да, някой ще каже че това е прекалено много и ненужно, но за мен е по-добре повече, отколкото по-малко.Истина е че и килограмите се качват, но по-добре така отколкото да се разскърца някъде.(да не се забравя че е музикален инстреумент, който ще се носи по участия и ще се товари и разтоварва...)

 

Тук отново има 2 мнения: едни предпочитат по-слаба конструкция и донякъде друнчащия звук на разглабящ се стар маршал, а други предпочитат по-стегнатия звук .Пример - за меса се казва че са overbuild.

 

Освен разликата в цялотното звучене на кабинета от разликата в обема, има разлика и в "responce" на говорителя.Т.е. говорителите звучат различно в различния обем, дори и при записване с микрофон отблизо "close mic techniquie".

 

За себе си избрах овърсайзд 2по12 и стандартен 4по12 като размери, които да пасват добре на повечко глави и да имат хубав стегнат и сравнително стандартизиран звук, от който да се гради нагоре ;)

 

Поста ми стана изклюително дълъг и предполагам изпълнен с грешки, но надявам се поне за някого да е информативен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм, че сглобките трябва да са качествени - "Finger joint" или "Dove-tail". Не е много трудно да се направят с фреза.

 

Ако букът беше подходящ материал, все някой щеше да го използва. Аз поне не мога да намеря някъде информация за кабинет от бук (освен мебели).

Нямам излишно време и пари да експериментирам с всякакви материали.

Ако искаме кабинетът да резонира и да усилва определени честоти, но и да подтиска други, се използва масивно дърво или брезов шперплат (качествен естествено).

Изглежда че, най-добри резултати се получават с дървета, които се използват и за изработка на китари.

 

Увеличаването на обема ще се отрази на ниските честоти и ефектът при китарен кабинет невинаги е желателен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, информация за кабинети от бук няма.Мнението ми е, че причината е в цената - бука е по-скъп от брезата.А цената е следствие от разлика в качеството на двете дървесини.Когато правиш един кабинет, разликата не е голяма, но ако правиш 1000?Така се икономисва в производството.

Звуково букът го поставят между клена и брезата, но като цяло го описват като много близо до брезата.

Интересно какво ще кажат лютиерите за звуковата разлика между бука и брезата.

Ако някой има доводи защо не се използва бук, нека ги сподели :thumbs_up: интересно ми е.

Редактирано от liquid_death
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За разлика от liquid_death, имам повече търпение, но наистина много незнание се струпва в темата.

До тук се показа само едно - липса на понятие от основни закони в електроакустиката, сляпо повторение и липса на самооценка.

Та хубаво ще е да получа отговор:

на базата на какви познания се говори

че е по-важно качеството на изработката и материалите, отколкото формата и обемът на кабинета.
Ако искаме кабинетът да резонира и да усилва определени честоти, но и да подтиска други, се използва масивно дърво

по кой математически метод се анализира "резонирането и усилването" на определени честоти, и дали изобщо трябва да резонират елементите на корпуса? И кой по дяволите прави озвучителни тела от масивно дърво? Изключвам некомпетентните самодейци, както и жабата с повдигнат крак за подкова.

Може би само при затворените кабинети за бас китара ще се наложи да се изчислява резонансната честота.

Акцентът в цитата е именно в първите две думи -" Може би..."

 

Добре, всеки има право на мнение, но когато то е неправилно или лишено от компетентност какво правим? Да го оставим да се рее в пространството и да въвежда в заблуда останалите , или да покажем, че е грешно? Няма да обяснявам всяка глупост , само ще цитирам Д.Войников (има го в подписа ми) :

"Повърхните впечатления оставят и повърхни познания: а от такива познания излизат криви разсъждения. От това — и криви убеждения, които представят смешни умове." Д.Войников

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Масивното дърво няма добри качества за озвучителни тела. Именно собствените му резонанси и еластичност създава неравномерна честотна характеристика. Материалът трябва да има маса и твърдост, нисък коефициент на еластичност и силен декремент на затихване. Коренно различни са изискванията за озвучително тяло и музикален инструмент.

Колкото до това, че са направени кутии по посочения начин от известна фирма, го отдавам повече на маркетинг и визия, отколкото на акустически качества.За доказателство е акцента с инкрустациите.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Китарните кабинети не са аудиофилски или мониторни озвучителни тела. Точно това е цялата идея. Оцветяването на звука е търсен ефект, а не нежелан дефект.

A loudspeaker is usually a transducer, designed to faithfully reproduce the acoustics of the signal presented to it. An electric guitar speaker however is a creative part of the music, contributing its own character and tonality. The ‘instrument’ an electric guitar player uses is really a combination of guitar, amplifier and speaker. All three parts are vitally important to a good sound.

As guitar speakers are different, so their cabinets are different to hi-fi or PA cabinets. Deep, thunderous bass is not required (the low E of a standard-tuned lead guitar is 82Hz). High frequency reproduction is a positive disadvantage, allowing unpleasant harmonics and electronic noise to be heard. Distortion-free sound would be a disaster.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така поставен въпроса изключва същността на темата - копиране на готови решения. И поставя акцента на различия във всеки екземпляр, както в инструментите. Ако ще се прави по този начин, може би ще е само по силите на сериозни лютиери, и няма да са озвучителни тела, а музикални инструменти.

Макар, че подобен вид коментари често имат за цел да прикрият определени недостатъци.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.