Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

И аз имам малко странен въпрос - почти всички септакорди следват един и същ принцип (почти всички, без един, съдържат голяма и малка септима):

 

Мажорните:

C, E, G, B - Maj3/maj7

C, E, G, B♭ - Maj3/min7 (или доминантов)

 

Минорните:

C, E♭, G, B - Min3/maj7

C, E♭, G, B♭ - Min3/min7

 

Увеличените:

C, E, G#, B - Aug5/maj7

C, E, G#, B♭ - Aug5/min7

 

Умалените:

C, E♭, G♭, B♭ - Dim5/min7 (или полуумален)

C, E♭, G♭, B - Dim5/maj7 *Такъв НЯМА, но пък има с умалена септима:

C, E♭, G♭, B♭♭ - Dim5/dim7

 

1. И по тази логика, че умаленият септакорд се състои от умалена квинта и умалена септима, то тогава би трябвало увеличения да има увеличена квинта и увеличена септима, обаче това няма как да стане, тъй този увеличена септима е равна на октава...и нещо ми куца в теоретичното обяснение тук.

 

2. Защо само умаления акорд от всички септакорди няма мажорна септима? И ако приемем, че акорд се строи на големи/малки терци, то защо има акорд с умалена секунда, като този (C, E, G#, Bb)? И щом има такъв - какъв е проблема да има и умален с мажорна септима? Защо голяма секунда "ДА" - чиста кварта "НЕ"?

 

Увеличеният да има умалена терца, а умаленият умалена септима - всичко това компромис заради симетричността ли е?

Редактирано от Ивелин
  • Отговори 64
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Ще се опитам да отговоря на първия въпрос. Увеличеното тризвучие с увеличената квинта дава отново същия увеличен акорд, който съдържа в себе си тризвучието и неговата първа инверсия. Пример:

Caug5/aug7

C, E, G#, C

 

C, E, G# -> E, G#, C

Събрани заедно дават

C, E, G#, C

Поради тази причина не се образува нов вид акорд.

Отговорено

Добре, да приемем, че увеличения спада към мажорния и минорния акорд със съответно мажорни и минорни септими. Защо товага умаленият е по-различен? Той има минорна септима, но се нарича полуумален, а с мажорна няма... Както и септимата му е умалена - защо? Наименованието му не идва от нея, а от умалената квинта.

Отговорено

Може да се каже, че частично умаленото тризвучие спада към минорните (тъй като съдържа минорен трети интервал), а увеличеното към мажорните тризвучия (съдържа мажорен трети). Не съм сигурен, но мисля че открих защо hd7 се нарича полуумален, d7 (напълно)умален. Ако разгледаме, например полуумаления септакорд

C, Eb, Gb, Bb

се вижда че той е съставен от едно умалено тризвучие

C, Eb, Gb

и от едно минорно

Eb, Gb, Bb .

При умаления (C, Eb, Gb, А) обаче, се наблюдава следното:

C, Eb, Gb = умалено тризвучие

+

Eb, Gb, А = умалено тризвучие.

Значи броя на умалените тризвучия определя дали дадения септакорд ще е напълно/полуумален. Може и да греша обаче, за което се извинявам.

Отговорено

Мисля, че е така дори в класическата хармония (за умаления и полуумаления).

 

Тъй като имаме умалени квинта и септима при умаления акорд, когато септимата е повишена, за да стане малка, а квинтата се запазва умалена - се получава полуумаления акорд.

 

Същия принцип е и при диминантовия акорд - тъй, като имаме умалено тризвучие в горната му част, той стои нестабилно и клони към разрешение.

 

Мажорният и минорният септакорд са съотверно с минорни и мажорни върхови тризвучия, от което се получава интересната украска на септакордите.

 

Интересни са:

- минорния септакорд с мажорна септима, тъй като той съдържа увеличено тризвучие в горната част, от където и мистиката му

- както и увеличеният акорд с мажорна септима, който в основата си звучи странно, а в горната си част има минорно тризвучие, което леко заглажда нещата (но малко, защото в основата си акорда е странен)

 

И това е ако строим акордите по терци. Те могат да са 7 вида:

Cmaj7, C7, Cm7, Cm/maj7, Cdim7, Csemidim, Caug/maj7, Caug

(реално осмият вариант само на големи терци затваря октавата, като повтаря тон, за това е изключен от септакордите)

 

От което пък следва, че акорди, като Cmaj7(#5) или Cm/maj7(b5) не влизат в графата акорди.

Но пък в джаза идеално пасват на съответните скали: мелодичен минор и тон-полутон.

 

И тук проблема с различните теории на музиката. ;)

Отговорено

Ивка - умаленият акорд произлизащ от умалената скала има натурална седмица и се ползва много често като "теншън".

Пример - Мисти.

Отговорено (Редактирано)

Да, знам - дори и в Unforgettable го има - втория акорд в куплета (варианта на Нат Кинг Кол и щерка му, записан след смътта му като дует), но това също не го прави акорд "подреден на малки/големи терци", каквато е дифиницията, уж :)

 

F Ab Cb E (bass Ab)

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Какво значение има дефиницията (предполагам класическата, нали?) след като звучи добре. Семантика. Думи. Могат да значат всичко и нищо.

Нещо като шкембе чорба и stomach sup - нищо общо нали? Като чуя шкембе чорба ми потичат лигите, а като чуя stomach sup ефекта е нулев. А то същността на шкембе чорбата не се променя...

Отговорено

А така, видя ли сега. И накрая гасиш с бира. И всичко това се случва два часа през нощта, в някой миришещ на мастика хоремаг. Виждаш ли какви живописни асоциации предизвиква словосъчетанието ШКЕМБЕ ЧОРБА. А ти ми говориш за belly broth.

Отговорено (Редактирано)

И понеже избягахме от темата с приятни разговори (и за да не ме/ни санкционират) се връщам отново на "думите".

Хората винаги се опитват да обяснят нещата логически и когато обяснението изисква изключения, почват да се търсят нови, по-идеални обяснения.

В случая симетричните акорди (като умален/увеличен) не мисля, че трябва да влизат в графата с мажорните и минорните - те просто са различни.

 

А и нещо интересно за увеличения спетакорд:

- той единствен затваря октавата, преди да се превърне в септ...

- състои се от големи терци, които пък са единствените в интерваловия кръг, които не минават през средата на октавата (а около нея/тритонуса)

- Колтрейн интересно ги е видял нещата с големите терци (вместо с малките) :)

Редактирано от Ивелин
Отговорено
... И накрая гасиш с бира. И всичко това се случва два часа през нощта, в някой миришещ на мастика хоремаг. Виждаш ли какви живописни асоциации предизвиква словосъчетанието ШКЕМБЕ ЧОРБА. А ти ми говориш за belly broth.

 

Много хубав off-topic се получи, що да ви санкционират? :greenball: И аз ще се включа с един поздрав:

 

3529285606_91035d559b_m.jpg 3529295910_38f6726e95_m.jpg

 

И да се върнем в темата - за акордите, Misty, Unforgettable и другаде - обикновено става така:

 

- Всички, които познават теорията, знаят, че такъв акорд няма

- Един, който не знае, че няма такъв акорд - го изсвирва и не звучи лошо

- На мнозина се харесва и почват да го използват (някои - дори прекомерно)

- Става си легитимен акорд - или "акорд", но както и да му кажеш, все си звучи и всеки го знае и използва.

 

Както казват англичаните: ако едно нещо плува като патица, ходи като патица и казва "па-па-па" - сигурно е патица. Акорд е, какво друго? :greenball:

 

Чувал съм между пианист и бенд-лидер (аранжор) да споменават imaginary chords когато се свиреше едно подобно място - вие, като по-начетени - чували ли сте понятието и дали е същото?

Отговорено

Ех Бицев, направо ми се разтупа корасона от тая снимка. Те аркадашите комшии ги разбират тея мохабети. Надписа на ингилиски ще да рече :Tulip- belly broth- stomach sup restaurant".

 

Понятието за акорда не съм го чувал. Интересно в какъв контекст е използвано.

 

П.п.: виж това за патката е аргюбъл. :greenball::greenball:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.