Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 (Редактирано) И аз имам малко странен въпрос - почти всички септакорди следват един и същ принцип (почти всички, без един, съдържат голяма и малка септима): Мажорните: C, E, G, B - Maj3/maj7 C, E, G, B♭ - Maj3/min7 (или доминантов) Минорните: C, E♭, G, B - Min3/maj7 C, E♭, G, B♭ - Min3/min7 Увеличените: C, E, G#, B - Aug5/maj7 C, E, G#, B♭ - Aug5/min7 Умалените: C, E♭, G♭, B♭ - Dim5/min7 (или полуумален) C, E♭, G♭, B - Dim5/maj7 *Такъв НЯМА, но пък има с умалена септима: C, E♭, G♭, B♭♭ - Dim5/dim7 1. И по тази логика, че умаленият септакорд се състои от умалена квинта и умалена септима, то тогава би трябвало увеличения да има увеличена квинта и увеличена септима, обаче това няма как да стане, тъй този увеличена септима е равна на октава...и нещо ми куца в теоретичното обяснение тук. 2. Защо само умаления акорд от всички септакорди няма мажорна септима? И ако приемем, че акорд се строи на големи/малки терци, то защо има акорд с умалена секунда, като този (C, E, G#, Bb)? И щом има такъв - какъв е проблема да има и умален с мажорна септима? Защо голяма секунда "ДА" - чиста кварта "НЕ"? Увеличеният да има умалена терца, а умаленият умалена септима - всичко това компромис заради симетричността ли е? Редактирано Февруари 11, 2010 от Ивелин Цитирай
IsoMorPhiC Отговорено Февруари 11, 2010 Автор Отговорено Февруари 11, 2010 Ще се опитам да отговоря на първия въпрос. Увеличеното тризвучие с увеличената квинта дава отново същия увеличен акорд, който съдържа в себе си тризвучието и неговата първа инверсия. Пример: Caug5/aug7 C, E, G#, C C, E, G# -> E, G#, C Събрани заедно дават C, E, G#, C Поради тази причина не се образува нов вид акорд. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Добре, да приемем, че увеличения спада към мажорния и минорния акорд със съответно мажорни и минорни септими. Защо товага умаленият е по-различен? Той има минорна септима, но се нарича полуумален, а с мажорна няма... Както и септимата му е умалена - защо? Наименованието му не идва от нея, а от умалената квинта. Цитирай
IsoMorPhiC Отговорено Февруари 11, 2010 Автор Отговорено Февруари 11, 2010 Може да се каже, че частично умаленото тризвучие спада към минорните (тъй като съдържа минорен трети интервал), а увеличеното към мажорните тризвучия (съдържа мажорен трети). Не съм сигурен, но мисля че открих защо hd7 се нарича полуумален, d7 (напълно)умален. Ако разгледаме, например полуумаления септакорд C, Eb, Gb, Bb се вижда че той е съставен от едно умалено тризвучие C, Eb, Gb и от едно минорно Eb, Gb, Bb . При умаления (C, Eb, Gb, А) обаче, се наблюдава следното: C, Eb, Gb = умалено тризвучие + Eb, Gb, А = умалено тризвучие. Значи броя на умалените тризвучия определя дали дадения септакорд ще е напълно/полуумален. Може и да греша обаче, за което се извинявам. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 11, 2010 Отговорено Февруари 11, 2010 Мисля, че е така дори в класическата хармония (за умаления и полуумаления). Тъй като имаме умалени квинта и септима при умаления акорд, когато септимата е повишена, за да стане малка, а квинтата се запазва умалена - се получава полуумаления акорд. Същия принцип е и при диминантовия акорд - тъй, като имаме умалено тризвучие в горната му част, той стои нестабилно и клони към разрешение. Мажорният и минорният септакорд са съотверно с минорни и мажорни върхови тризвучия, от което се получава интересната украска на септакордите. Интересни са: - минорния септакорд с мажорна септима, тъй като той съдържа увеличено тризвучие в горната част, от където и мистиката му - както и увеличеният акорд с мажорна септима, който в основата си звучи странно, а в горната си част има минорно тризвучие, което леко заглажда нещата (но малко, защото в основата си акорда е странен) И това е ако строим акордите по терци. Те могат да са 7 вида: Cmaj7, C7, Cm7, Cm/maj7, Cdim7, Csemidim, Caug/maj7, Caug (реално осмият вариант само на големи терци затваря октавата, като повтаря тон, за това е изключен от септакордите) От което пък следва, че акорди, като Cmaj7(#5) или Cm/maj7(b5) не влизат в графата акорди. Но пък в джаза идеално пасват на съответните скали: мелодичен минор и тон-полутон. И тук проблема с различните теории на музиката. Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 Ивка - умаленият акорд произлизащ от умалената скала има натурална седмица и се ползва много често като "теншън". Пример - Мисти. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 (Редактирано) Да, знам - дори и в Unforgettable го има - втория акорд в куплета (варианта на Нат Кинг Кол и щерка му, записан след смътта му като дует), но това също не го прави акорд "подреден на малки/големи терци", каквато е дифиницията, уж F Ab Cb E (bass Ab) Редактирано Февруари 13, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 Какво значение има дефиницията (предполагам класическата, нали?) след като звучи добре. Семантика. Думи. Могат да значат всичко и нищо. Нещо като шкембе чорба и stomach sup - нищо общо нали? Като чуя шкембе чорба ми потичат лигите, а като чуя stomach sup ефекта е нулев. А то същността на шкембе чорбата не се променя... Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 (Редактирано) Така е. Ама belly broth звучи по-яко от стомашна супа! Редактирано Февруари 13, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 Да де, ама не ми потичат лигите и не ми замирисва на чесън и лют червен пипер. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 Лиги...чесън...лют червен пипер. Е признавам си - това звучи по-яко и от belly broth! Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 А така, видя ли сега. И накрая гасиш с бира. И всичко това се случва два часа през нощта, в някой миришещ на мастика хоремаг. Виждаш ли какви живописни асоциации предизвиква словосъчетанието ШКЕМБЕ ЧОРБА. А ти ми говориш за belly broth. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 (Редактирано) И понеже избягахме от темата с приятни разговори (и за да не ме/ни санкционират) се връщам отново на "думите". Хората винаги се опитват да обяснят нещата логически и когато обяснението изисква изключения, почват да се търсят нови, по-идеални обяснения. В случая симетричните акорди (като умален/увеличен) не мисля, че трябва да влизат в графата с мажорните и минорните - те просто са различни. А и нещо интересно за увеличения спетакорд: - той единствен затваря октавата, преди да се превърне в септ... - състои се от големи терци, които пък са единствените в интерваловия кръг, които не минават през средата на октавата (а около нея/тритонуса) - Колтрейн интересно ги е видял нещата с големите терци (вместо с малките) Редактирано Февруари 13, 2010 от Ивелин Цитирай
Бицев Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 ... И накрая гасиш с бира. И всичко това се случва два часа през нощта, в някой миришещ на мастика хоремаг. Виждаш ли какви живописни асоциации предизвиква словосъчетанието ШКЕМБЕ ЧОРБА. А ти ми говориш за belly broth. Много хубав off-topic се получи, що да ви санкционират? И аз ще се включа с един поздрав: И да се върнем в темата - за акордите, Misty, Unforgettable и другаде - обикновено става така: - Всички, които познават теорията, знаят, че такъв акорд няма - Един, който не знае, че няма такъв акорд - го изсвирва и не звучи лошо - На мнозина се харесва и почват да го използват (някои - дори прекомерно) - Става си легитимен акорд - или "акорд", но както и да му кажеш, все си звучи и всеки го знае и използва. Както казват англичаните: ако едно нещо плува като патица, ходи като патица и казва "па-па-па" - сигурно е патица. Акорд е, какво друго? Чувал съм между пианист и бенд-лидер (аранжор) да споменават imaginary chords когато се свиреше едно подобно място - вие, като по-начетени - чували ли сте понятието и дали е същото? Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 13, 2010 Отговорено Февруари 13, 2010 Ех Бицев, направо ми се разтупа корасона от тая снимка. Те аркадашите комшии ги разбират тея мохабети. Надписа на ингилиски ще да рече :Tulip- belly broth- stomach sup restaurant". Понятието за акорда не съм го чувал. Интересно в какъв контекст е използвано. П.п.: виж това за патката е аргюбъл. :greenball: Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.