Jump to content
Българският форум за музиканти

Относно старостта при китарите


stefoto

Recommended Posts

Така има твърдение-100 годишна цигулка има,но не и 100 годишна класическа китара.Факта,поради който няма е разликата шийките на двата инструмента.Шийката на цигулката е 2 пъти по-къса,2 пъти по-тясна,направена е от по здрав материал и има 4 струни които опъват много по слабо,отколкото на китарата и почти всяка 20 годишна китара дава дефект при шийката-повечето случаи се изгревя по посока опъването на струните поради това че шийката е дебела,дълга и не толкова здрава.И така това беше въведение.Въпроса ми е електрическа китара може да бъде стара,защото тя е и по здрава и е по тясна,а какво ще кажете вие(специалистите) за китарите примерно Western и Акустичните китари и изобщо всички други видове.Приемам всякакъв вид коментари.Това което го написах горе е съгласувано с доста добър учител(няма да му казвам името) и не е случайно.Въпроса ми е такъв защото си направих сметка,че няма нужда да си купуваш примерно 5 класически китари като след време дадът дефект,а каква може да си купиш и колекционираш съответно?Благодаря ви!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, че не си се сблъсквал с такава не означава, че няма.

Martin & Washburn например са основани през 19 век и има много оцелели инструменти, а и не само от тях. Ето един:

http://www.vintageamericanguitar.com/1894-Beitel.html

и ако се разтърсиш из нета има много много други. Убеден съм, че има и класически китари.

Нормално е след известно време на използване китарата да се нуждае от поддръжка, вкл. и пренастройка на грифа (neck reset), подмяна на прагчета и т.н., които при изпълнение от специалист не променят качествата на инструмента, а дори напротив. При добра поддръжка и ако пазиш инструмента може да изкара няколко века.

Електрическата китара все още не достатъчно стара, за да има оцелели на 100 години, но има достъчно оцелели Фендери и Гибсъни от първите години на производството им.

Хубавите акустични инструменти са относително крехки, особено добрите (western акустични) китари (говорим за инструменти, стартиращи от около 2-3000$), поради особеностите на конструкцията - тънък топ, лек bracing, позволяващи по-голяма трайност на звука, звънливост, ниски честоти и т.н. Много е важна грижата за китара - все пак това е дърво - правилно почистване, съхраняване в куфар (или климатизирано, с контролирана температура и влажност помещение) особено важно е поддържането на определена относителна влажност, неизлагането на резки температурни промени, правилно темпериране на инструмента, ако си го влачил 4-5 или повече часа на -10 градуса, да не отваряш куфара веднага в помещение с температура 20 градуса и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Така, така...

Виждал съм снимков материал на един лютиер - как възстановява една класическа китара, която беше поне 2 пъти по-стара от мен. Пълна лудница е и иска доста опит, но явно е възможно и хората го правят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност има оцелели китари на много повече от 100 години - тук могат да се видят някои такива, макар че те не са точно "класически китари" в съвременния смисъл на думата, тъй като видът на съвременната класическа китара датира някъде от началото на миналия век, т.е. малко повече от 100 години (ето тук родословното дърво на китарата).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема.

Ще си позволя обаче да не се съглася съвсем до край с твоят учител, и да обърна внимание на следното:

Много относително и важно е, за какъвто и да е инструмент , отношението към него и какви времена е преживял.

В къщи има една почти сто годишна китара, дядо ми и баща ми са свирили на нея, а сега и аз я тормозя, но не пропускам да полагам необходимите грижи.

Китарата е класическа и е прежижяла повече от 80 години, но това все още нищо не означава.

Мисълта ми се върти в посока, че като всяко изкуство, така и музиката в частност инструментите и лютиерството,

търпят развитие и прогрес. Много от нещата са се запазили както в началото но има и много иновации и техническо/конструктивни решения и никой днес не може да ти даде гаранция, какво ще се случи с чисто новата ти китара след 100 години. Дано да доживееш и после споделиш опитът си. :)

Шегата на страна.

Замислял ли си се, за това колко дълго може да продължи активната възраст за един музикант-изпълнител, 50/100 години.

В този ред на мисли, има ли значение дали колекцията ти от инструменти ще отцелее няколко века, освен ако не си страстен колекционер-милионер и не искаш децата ти и внуците им, да наследят твоето богатсво.

Останалото го е написал synchu, отношение, грижи, спазване на прости правила, любов към китарата и така има няма стотина години.

Редактирано от ciriljhonson
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за коментарите и се извинявам за късното писане.Това което всичко казахте е вярно но аз имах друго в предвид.Мисълта ми беше че една цигулка може да издържи 100 години без да я бараш с обтегнати струни и после без да се наложи от някакви промени и реконструкции сменяш струните и свириш,а една китара не може поради причината която изтъкнах.Това че има китари или вие имате китари 80-100 годишни не е изключено,но те са претърпели реконструкции.Това имах предвид.Относно въпроса на ciriljhonsos аз лично бих щастлив ако мога да оставя зад гърба си нещо което би послужило и би радвало и дори моите правнуци.Благодаря! :greenangel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един любопитен факт за шансовете на една китара да доживее (и надживее) 100 години:

 

20 годишната китара има по-голяма теоретична вероятност да надживее чисто новата, макар втората да има (уж) 20 години "преднина".

 

Това е при условие на еднакво и добро съхранение в умерени климатични условия. Причината е в това, че промените в дървото, които са резултат от неговото непълно изсъхване преди изработката, или от 'вродени' дефекти, или просто от несполучлив подбор на дървесни видове и конкретни парчета материал - тези промени и съответни деформации на китарата се проявяват в първите 5, най-много 10 години от живота и. Ако китарата вече е минала този период и е достигнала, да речем 15-20 години без драстични деформации или нежелани пroмени в звука, тя оттук нататък е по-'надеждна' и няма да се пroменя. Освен ако не я подложим на влага, температурни контрасти или груби грешки в избора на струни, настройки или идиотско свирене.

 

Като казах свирене - още един факт: китара, на която се свири (правилно) се запазва по-добре, от такава, която си стои в калъфа с години. Някои дори считат (това е вече по-трудно обяснимо с наука), че майсторското свирене дори подобрява инструмента.

 

Нематериалистичното убеждение е, че големият музикант "влага душата си" в мъртвото дърво. Рационалните атеисти се опитват да обяснят, че механичните въздействия от свиренето водят до освобождаване на вътрешни напрежения (или акумулирането им) и микро-деформации вътре в дървесината, която си е един природен влакнесто-армиран полимер (със своя структура и еласто-пластични деформативни свойства). Доброто свирене дава 'добри' деформации и баланс на вътрешните напрежения, което подобрява отзивчивостта на инструмента (все едно е 'запаметил' верните ноти и резонира по-добре на тях) и т.н. - дълга (и спорна) теория - но със същия краен ефект като тази, че 'влага душата си'.

 

Не случайно всеки иска да купи (и мнозина дават луди пари) инструмент, на който е свирил известен музикант. Суеверие или не - чуйте по записите някои от тези инструменти и съдете сами :thumbs_up:

 

:thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^Не мисля, че neck reset-a може да се нарече конструктивна промяна. По-скоро е нормален ремонт - резултат от конструктивните особености на инструмента, за които си прав.

Малко вероятно е над 100 годишни цигулки, ако са използвани като инструменти да не са пипани въобще. А съхранението в определени климатични условия е валидно за всички инструменти, в които е използвано дърво, вкл. и цигулки. Гарантирам че една цигулка в Малайзия държана на открито (в стая разбира се, но не в калъф), ще изкара не повече от година :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ хахах какво да кажем тогава за всички акустични китари във флорида :) вярно че там имат климатици и в пералнията но с този техния климат ми е чудно как са се справяли блусарите преди да кажем 60 години.

много яка тема между другото

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С риск да се самоцитирам - "куфар/калъф" ? По същия начин, по който се пазят цигулките :) Изкарай една китарка от масивно дърво на 90% влажност при 30-45 градуса температура интервал и максимум до една година ще изглежда доста интересно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, не е честно - цигулките нямат прагчета :)

Както и да е - не мисля, че може да се обобщава по темата - както казаха колегите - много е важно как се съхранява инструмента. Ако говорим за една класическа китара - там почти е невъзможно да има нужда от ремонти, защото струните са найлонови с много по-слаб опън, съответно напрежението върху грифа и топа е много по-малко и прагчетата не се износват така като при акустичните/електрическите. (за сметка на това пък те си имат trussrod, така че ...). Това е решаващото. Нищо друго няма значение.

А по въпроса с душата и свиренето - много хубаво звучи, ама моите уважения.

Ако си купя една от китарите на Пако де Лусия - едва ли ще започна да свиря като него. :bravo:

Да китарта ще звучи страхотно, защото е майсторска изработка, от специално подбрани висококачествени материали, съхранявана в почти идеални условия и прочее и прочее = както всеки друг инструмент с цена от 3-4 хиляди евро и нагоре.

Същото се отнася и за електрическите китари. Само вижте сигнъчър моделите и разликата в цената на подписания вариант и на неподписания.

Лес Пол Пърли Гейтс например - 5000 евро струва ВОС-а, 8000 евро струва ВОС-а подписан от Били Гибънс. 3000 евро за един подпис, т.е. само я е докоснал. Колко ли ще искат ако е свирил на нея?!

Китарата е страхотна - не ме разбирайте погрешно - всичко по нея ми харесва. Но бих си купил един къстъм шоп реишу (R9) за около 3500 евро и за още 200 евро ще си купя Пърли Гейтс адаптери от Сиймор Дънкан и ще имам същата китара. Всичко е въпрос на маркетинг.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно съм съгласен с Бицев. Китарата има нужда от грижи, тя оживява, само когато ние засвирим на нея. ;) Така й гарантираме много повече живот. Но според мен все някога ще се наложи да занесеш китарата на реставрация, необходимо е и е полезно за китарата. Така я подхранваш. Реално нищо не губиш, независимо дали ще дадеш няколко лева на лютиера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за всички отговори.Благодаря за големите и старателни обеснения.Като обобщение стана ясно че най-важения фактор е това климата и влажността,при която китарата се съхранява другото е свиренето,другото е качеството на дървото и т.н....Като чак изчерпателен отговор няма на точният ми въпрос "дали китарата след 30-40 години ще и се изкриви грифа и няма смисъл по тази логика да се купуват много китари и да се колекционират" но иначе от темата може да се разбере много.Ако някой има да добави нещо като отговор примерно на точно този въпрос нека да го направи. :hooray:))

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако я държиш в куфар и е добре направен инструмент - няма да и се изкриви нищо. По щатския e-bay, craiglist, се намират езкемпляри на Фендер и Гибсън от 50-те, 60-те грижливо пазени от собствениците им и съответно голяма част стават екземпляр в колекция или съответно се съхраняват с инвестиоционни/колекционерски цели.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.