Jump to content
Българският форум за музиканти

Тритонусна субституция


Recommended Posts

Общо взето въпроса е във заглавието ... винаги ми е изглеждало като някакъв фокус че можеш да подмениш септакорда със друг на тритонус. Да ама за този фокус още нямам обяснение. Някой да има?

Редактирано от daniel.hristov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти! Готина тема!

 

Смисълът на акордните замени е да придадем разнообразие на хармоничната структура. Има различни похвати при (ре)хармонизирането и тритонусовата замяна е един от тях.

 

Най-ясно се вижда това с конкретен пример. Нека сме в любимата тоналност С мажор. Първоначалната прогресия е:

 

 

Dm7 - G7 - Cmaj7, която се превръща в Dm7-Db7-Cmaj7.

 

Защо това работи? Отговорът се крие в тоновия състав, както и гласоводенето.

 

 

 

G7 - G B D F

 

Db7 - Db F Ab Cb

 

Както се вижда, два от тоновете съвпадат (B и F). И то не кои да е тонове, а най-важните за определянето на всеки септакорд - терца и септима.

 

Освен това, ако "наложим" тоновете на Db7 върху тези на G7 се получава акорд със следния състав: G B (D) F Ab C#, което е G7/b9/#11 - прекрасен доминантов акорд, който може да произлиза от алтерираната (мелодичен минор) и/или умалената скали.

 

Също така спомага и доброто гласоводене:

 

Db F Ab Cb

 

C E G B

 

 

Три от тоновете на доминантовия акорд се разрешават полутон надолу в тонове на тониката. При това, прогресията Dm7-G7-Cmaj придовива хроматичен ход в бас линията (основните тонове - D-Db-C), което звучи доста плавно.

 

 

Това е най-простото обяснение. Аз не съм много по теорията, нека хората с повече опит да споделят тънкостите по тази част.

 

 

Поздрави,

 

Пешо

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Накратко, работи, понеже замененият акорд съдържа същия важен тритонус като първоначалния между определящите терцов и септимов тонове (и 4-та и 7-ма ладови степени в съответната основна или странична тоналност, имащи тежнение към 1-ва и 3-та). А основата на новия доминантсептакорд се намира на полутон над акорда, в който се разрешава, изостряйки тежнението му и работейки като горен водещ/чувствителен тон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Между другото, като по-общ случай на получаващото се плавно хроматично движение на баса надолу, както спомена и Пешо, звучи добре всяка прогресия, при която басовете се движат плавно надолу или нагоре с полутон. Може да използваш абсолютно всеки акорд построен върху съответния бас и пак ще звучи, стига да не е употребено в кофти контекст. Това го видях от The Jazz Theory Book и често се упражнявам така: вземи произволна мелодия. Избери си произволен начален басов тон и започни движение на баса само надолу или само нагоре с половин тон, като изграждаш такъв акорд, че да са взети предвид басовият и мелодичният тонове в този момент. Получава се готино :greenangel:

 

Ето ги примерите от самата книжка:

 

I Hear a Rhapsody (оригинал):

rhapsody.jpg

 

Рехармонизация с движение на баса надолу:

rhapsody_desc.jpg

 

Рехармонизация с движение на баса нагоре:

rhapsody_asc.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си мисля, че автора на темата не хареса отговорите ни :hysterical:

 

 

Ако има интерес, бих споделил скромния си опит в рехармонизирането - най-вече функционалното. Примерът на Евгени е много готин, но това е "свободна" рехармонизация - процес, който би трябвало да дойде след усвояването на функционалните похвати :)

Редактирано от kitaratapesho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично предпочитам да говоря за трета и седма степени (от съответната гама / лад) на акорда отколкото за терцов и септимов тон.

 

Как работят замените (substitution) в джаза?

 

През четиридисте години на 20 век (1940-50)започва нова ера в джаза наречена бибоп.

Една от важните иновации в този приод е в областа на хармонията. Започват да се ползват разширения (9/11/13) и алтерации (b5/#5/b9/#9) в акордите за да се създаде повече контраст и цвят в хармониите.

 

Към тоническия акорд (I) ( в До мажор - C-E-G-B ) се прибавят 9 ( D ) и/или 6 ( A ) степен а също така и лидийската #11 ( F# ).

Към субдоминантовата втора степен (IIm) ( D-F-A-C ) се прибавят 9 ( Е ), 11 ( G ), 13 ( B ).

Към доминантовата пета степен (V7) ( G-B-D-F ) се прибавят 9 ( A ), 11 ( C ), 13 ( E ) а също така и алтерираните пета и/или девета степени - b5 ( Db ), #5 ( D# ), b9 ( Ab ), #9 ( A# )

 

Замени на тоническия акорд

 

В тоналност до мажор първа (тоническа) степен е акорда Cmaj7 или C-E-G-B. Ако продължим построяването на акорда по терци следващ тон е деветата степен D.

C-E-G-B-D = Cmaj9

Ако премахнем основния тон С остават E-G-B-D което всъщност са тоновете на Em7.

От тук може да заключим, че може да заменим Cmaj7 с Em7.

Ако към основното мажорно тризвучие (C-E-G) прибавим шеста степен ( A ) получаваме C6.

C6= C-E-G-A

Ако изсвирим акорда С6 започвайки от А получаваме A-C-E-G, което всъщност са тоновете на акорда Am7.

Оттук следва ,че можем да заменим C6 с Am7.

 

Обобщено:

 

заменяме I c IIIm и/или I c VIm

 

 

Замени на доминантовия акорд

 

Следвайки този принцип и при строенето на доминантовия акорд на терци получаваме:

 

G7=G-B-D-F

G9=G-B-D-F-A

G11=G-B-D-F-A-C

G13=G-B-D-F-A-C-E

 

 

Да вземем G9 и понижим (алтерирараме) петата и деветата степен с половин тон.

Получаваме G7b5b9 = G-B-Db-F-Ab

Ако премахнем основния тон G оставаме с B-Db-F-Ab, което всъщност е обръщение на доминантовия септакорд Db7 или Db7= Db-F-Ab-Cb ( B )

Оттук можем да заключим ,че може да заменим G7 с Db7.

Понеже Db се намира на интервал тритонус (повишена кварта или понижена квинта, три цели тона) от G тази замяна се натича тритонусна (тритонусова).

 

Обобщено:

 

Заменяме V7 с bII7

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Опс, съжалявам че малко съм попропуснал развитието на темата. Отговорите определено ми харесват - за движението с полутон надолу iim - iib7 - i съм се сещал, но това с размяната на терцата и септимата чак сега ме удря по глупавицата :greenangel:

 

@CyberGene - сега се заиграх с това с местенето на баса с полутон - много яко се получава наистина. От моята камбанария идва малко "игри за напреднали", но все някога ще порасна и поумнея ;-)

@kitaratapesho - ако имаш нещо за споделяне, моля. Не реагирам съвсем навреме но винаги ще се радвам да се светна с нещо ново (пък покрай мен вярвам и още хора) ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Към тоническия акорд ( в До мажор C-E-G-B ) се прибавят 9 ( D ) и/или 6 ( A ) степен, а също така и лидийската #11 ( F# ).

А чиста 11 ( F ) ?

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В по ранните периоди (be bop) се избягва. В модерния джаз (от шейсете години насам- М.Деивйс, Колтрейн...Орнет Колман...) се ползва всичко без ограничения в зависимост от предпочитанията на композитора/изпълнителя. Например Cmaj7b9.

Общо взето грешни тонове няма.Има неразрешени тежнения - цветове.

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.