Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Преди време в една тема се дискутираше здраво свиренето на вход или хонорар и свиренето на кавъри или авторкса музика. По спомен сигурно 80% от пишещите се изживяваха като големи защитници на авторксото право и авторката музика. Плюеха кавърите и всички групи, които свирят такива, а в същото време хората, които имаха записан дори албум зад гърба си, се брояха на пръстите на едната ръка. Но да видим какво се случва в момента... Скоро ходих в Тукан и ми попадна интересен флаер. В общи линии той призоваваше да сложим край на кавърите и по клубовете да се свири само авторска музикааа. До тук ще кажете 'Супер!', но какво става по-нататък .. Между няколко от големите клубове за жива музика в София се правят опити да се заформи нещо като синдикатче, което ще определя кой, колко и къде ще свири. С други думи ако твоята група свири в клуб 'А', тя трябва да свири в клуб 'Б', или да не свири в никой от въпросните клубове. Ще си кажете 'ми добре, имаме участия, свирим в клуб 'А', ще свирим и в клуб 'Б', но ако по някакви причини ти не се добереш до клуб 'А', нямаш никакви шансове да се добереш и до останалите. Освен това споразумението включва и 'клауза', според която всички свирят на вход, от който взимат около 60%. Като сложим и кампанията против свиренето на кавъри, колко от вас мислят, че могат да напълнят клуб само с авторска музика, така че след участието да не излязат на загуба? От това следва, че на тези условия ще се съгласят групи, които нямат опит и биха свирили някъде без значение колко пари ще вземат за труда си. Не мисля, че уважаваща себе си група, ще отиде да свири в петък за 20лв. на човек, от които като извадиш 2-3 бири и едно такси .. нищо остава. Следователно по този начин се занижава нивото на музиката, която се свири във въпросните клубове, хората, които ценят труда си остават вкъщи, а до крайния потребител достига нещо сравнително посредствено.

Във въпросната тема преди време ревахте за свирене на вход и свирене на авторкса музика - ето свирете! Аз не мисля, че това е правилния начин някои хора да разработят заведенията си, защото веднъж бях на такава група и дали в клуба имаше 20 човека - ще ви излъжа. За всяко нещо си има време и място, а истината е в разнообразието. Как виждате вашите групи тези ситуации?

  • Отговори 120
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Няма смисъл да се свири вече в клубовете не кавъри или авторски а каквото и да е на челна стойка ако искате само групите си губят времето с това

Хората спряха да ходят там отавна с тия цени дето са обадили и малкото ентусиасти не повтарят втори път да отидат на клуб а Тукан пък не знам въобще кой влиза вътре освен персонала и приятелите на групата която свири дадената вечер което ще рече 10 -15 човека макс

Тоя синдикат не знам за какво се бори но 60 пр от нищо си е нищо така че по клубовете освен ученически групи дето искат да си направят репетиция пред 10 души скоро няма да свирят добри групи въобще

Отговорено

^^ А ти колко хора ще събереш в клуба с кавъри? Във Сряда примерно?

 

В крайна сметка за какво е тази тема? Всеки да свири каквото си иска. Само, че ако трябва да бъде както трябва да бъде - за всеки изсвирен от теб кавър трябва да си платиш на там който държи правата за тези банди, и ще те видя колко пари ще ти останат накрая. Щото реално ти печелиш от нещо, което някой друг е измислил, дал е сума ти пари да го направи известно и т.н. За сега тук няма кой да направи това но все някой ден ще се усети някой, че това е доходоносно и глеЙте к'во става. Така, че дай да не ставаме моралисти :P

 

Пак лично мое мнение ... ако искам да чуя Breaking The Law - ами предпочитам да си пусна концерт на Judas... Лично аз не ходя в клубове поради 2 причини

1. Групите започват да свирят много късно и не мога да стана за работа на другия ден

2. Писна ми всички да ми свирят еднакви кавъри.

 

но пак казвам това си е мое мнение

Отговорено

Аз подозирам това с 60-те% откъде е тръгнало, а също така и ми се струва, че зная докъде ще стигне ;)

 

Лошо няма - на който, както му е удобно, ние сме добре за сега и се надявам да има все по-малко колеги, съгласни на подобни условия, освен в "особени" случаи (които са редки, общо взето и би трябвало да са един-два в историята на всяка група, а не "практика").

 

В крайна сметка, неприлично е да товариш почитателите си с делнична нощ и абсурдни цени, след като може да се организира и представление в някое читалище, например, а :P

 

Назад, към полянките!

Отговорено

Писнало ми е от кавъри и докарвания 1:1, както са по-известни кавърите тук.

Мога да изсвиря всичко, което ми кажат. Кеф ти Бах, кеф ти Сепултура. И за чий...

Свиря си моята музика, добра - лоша, това е тя.

Отговорено

Значи според мен, всичко тръгва от там, че някои музиканти и групи остават с погрешното впечатление, че свиренето в клуб може да се превърне в професия. Не знам за кой път го повтарям, че клуба както в държавите с развит шоу-бизнес, така и в БГ е място, където групата осъществява контакт с публиката. И няма никаква гаранция, че ще я чуят много хора. Не може да си сигурен, че когато и където да свириш винаги ще дойдат много хора, клуба ще се пукне по шевовете и ще отнесеш 500, 600 или 1000 лева хонорар. Основната идея е обикаляйки по клубовете да си популяризираш творчеството. За да може като направиш няколко големи концерта в годината, да напълниш някаква зала, да изкараш някакви пари. А не ако свириш в някакъв по-голям клуб (например пред 300 човека) и клуба е пълен (но не заради твоята банда, а просто защото хората са си дошли на клуб) а след това примерно наемеш една зала, подготвиш самостоятелен концерт, направиш си добра реклама, а на концерта ти дойдат 100 човека и се чудиш защо така. Ами така е, защото:

1) или не си популярен (пак повтарям - в някой клуб хората въобще не са дошли заради твоята група а по принцип си ходят тази вечер там)

2) или просто толкова си можеш - хората те знаят, но не те харесват.

Това пак повтарям - всички други неща са изпълнени - концерта ти е организиран добре - има си добра реклама и всичко друго както си трябва.

Та това е жестоката истина, която обаче много от БГ музикантите не искат да разберат. От следващата такава тема, ще почна вече да сканирам текстове от биографиите на един куп известни банди като AC/DC, Kiss, Motley Crue,... просто за да осъзнаете каква е истината. AC/DC например са свирили по 3 пъти на ден при това в Австралия, при това след като са имали вече 3 издадени албума, при това пътувайки и спейки в един микробус, при това само за да изкарат пари за да си платят яденето и бензина. Просто не мога да разбера разни хора как може да се правят на велики и да имат претенции. Ако искате да станете популярни музиканти - свирете, пътувайте, търсете контакт с публиката. Това е истината. И като направите дори един концерт в годината, на него ще е лудница. И постепенно ще се докажете така, че и в клубовете където искате да свирите ще бъде лудница. Но не си мислете, че ако в един клуб могат да влезнат 300 човека, а в друг 100 трябва все да получавате някакъв голям хонорар и на двете места. Аз съм твърдо за авторската музика и твърдо за истинските кавъри. Но - за да можеш да направиш добър кавър на някаква песен, най-малкото трябва първо да можеш да я свириш в оригинал. Не да дойде някой да ми бръмчи като бръмбар в коруба, да не може да изсвири една песен както е оригинала, а да претендира, че прави кавър. И накрая - тази събота при мен в Ботевград ще свирят Alley Sin - свирят само авторска музика, свирят като на концерт - само един сет, свирят на вход - така са съгласни момчетата. Също така, една от групите в които свиря аз Castle Rock ще ги подгрява - ние пък свирим само кавъри за сега. Ще видим какво ще стане - вероятно ще има снимки, ще има и някакви видео записи - ще гледам да ги кача някъде. Но пак повтарям - количеството публика зависи от няколко фактора, но основно - от реклама на събитието и от самата група. Как на Черно Фередже при 30-40 разлепени плаката в града преди половин година дойдоха 130 човека и едвам се събраха в клуба? Как на Конкурент преди 2 седмици пак при 30-40 разлепени плаката си дойдоха 70-80 човека ( толкова нормално се събират в клуба ) и всички бяхме доволни. И купон стана, и групата си взе хонорара, и аз си направих добър оборот. Преди една седмица - същото с Епизод. Дадоха плакати, разлепихме ги, дойдоха хора, стана купон, имаше и досатъчно хонорар за групата, и оборот за кръчмата. Но при всичко положително което се случва има и ситуации при които няма хора. Ами на няколко пъти е ставало така - трима тинейджъри си организират едно парти на някоя вила, половината потенциални клиенти на клуба ( които са тинейджъри ) нали се сещате, че не идват в клуба, а предпочитат да идат на този купон. Все пак там обстоятелствата са други, а също така не харчат пари, ами ги черпят. Но това вече са подробности от пейзажа. Искам тук да дам един конкретен съвет на групите - инвестирайте пари и си направете хубави плакати. Не да ми пратите на мейла една снимка, която АЗ трябва да разпечатвам и да правя реклама. Няма да стане. Макар че има много начини за реклама, този класически начин дава резултат. Подгответе си плакати, с някакво празно място на което да може да се допише дата, час и място на събитието. Както на скоро бях проверил - 1000 плаката струват 200 лева например. Колкото повече плакати поръчате, толкова по-евтино излиза на една бройка.

Но в крайна сметка, да се върна на темата - Конкурент свирят и кавъри, и авторска музика, Епизод пък само авторска - има успех!

Отговорено

По-горе забравих да кажа, че когато банда свири кавър в клуб, таксата за кавъра (5 уйро, по спомени) се плаща от собственика, а ако той прецени, взима тези пари от хонорара на бандата. Така ще стане и тук.

 

Ще стане и още нещо - някои помним как навремето се молехме на такситата от гарата (авто,жп, аеро - без значение), а сега е обратното - като слезеш и те заобикалят 8 таксиджии и дори се бият кой да те вземе, а ти казваш "не ме занимавайте, първо ще пия едно кафе". Еми, това е! Очаквам след време да ни звънят и да питат кога и как ни е удобно и дали съм съгласен на 100% от входа и 60% от оборота на заведението!

 

Живи и здрави, а до тогава - и продуктивни :P

Отговорено (Редактирано)

Темата е поднесена малко по-агресивно от приемливото ... явно има причина и за това, не мога да знам.

Никога не съм свирил в рок клуб на хонорар, но имам зад гърба си достатъчно участия по концерти, както и няколко фестивала.С повечето от съставите, в които съм участвал, сме правили доста кавъри, но водеща винаги е била идеята за реализиране на авторските ни неща.При подборът на кавърите обаче сме се ръководели от максимата кое ни харесва, а не, кое се слуша.Репетицийте ни обикновено са завършвали с няколко заучени кавъра, но винаги са започвали с авторските неща.Именно те са били и причината изобщо да се занимавам с музика и да ходя на репетиции.Именно те са моят стимул да свиря и сега.

Редактирано от Slacoth
Отговорено
По-горе забравих да кажа, че когато банда свири кавър в клуб, таксата за кавъра (5 уйро, по спомени) се плаща от собственика, а ако той прецени, взима тези пари от хонорара на бандата. Така ще стане и тук.

 

Ще стане и още нещо - някои помним как навремето се молехме на такситата от гарата (авто,жп, аеро - без значение), а сега е обратното - като слезеш и те заобикалят 8 таксиджии и дори се бият кой да те вземе, а ти казваш "не ме занимавайте, първо ще пия едно кафе". Еми, това е! Очаквам след време да ни звънят и да питат кога и как ни е удобно и дали съм съгласен на 100% от входа и 60% от оборота на заведението!

 

Живи и здрави, а до тогава - и продуктивни :)

Това за авторските права си е вярно. Така и трябва да бъде, но кога ще стане в БГ въобще не се знае. Иначе по отношение на 100% от входа и 60% от оборота - нямам абсолютно нищо против. Само дето ще трябва да си сложа надценка 300% на алкохола, за да изкарам нещо и аз. Иначе казано - цените по заведенията трябва да станат като в америка. Освен всичко друго - групите трябва да са наистина качествени, НО музиката им също. Защото има групи, които са добри изпълнители, но творчеството им е абсолютна боза. И обратното - такива дето имат идеи, но не могат да ги изсвирят като хората. Така че първата задача е, да оцелеем и да успеем да събудим интереса у публиката. Втората вече - да се отделят качествените групи от слабите. И тези, които си заслужават да се наложат.

Отговорено

^Изходих от това, че в софийските клубове надценката е минимум 300%, а повечето от тях не разполагат дори с кабели (а някои даже изискват да си носим нестандартни такива).

 

Ако поне един от столичните клубове предлагаше половината условия, дето ги има при вас, щеше да избие рибата.

На повечето места, освен, че се започва безумно късно, не се работи и до сутринта - абсолютна нелепост, която също ме дразни.

 

...но има време.

 

 

Като цяло, мислим в една посока, както вече е ставало въпрос :)

Отговорено

^

 

> "...Ако поне един от столичните клубове предлагаше половината условия, дето ги има при вас, щеше да избие рибата.."

 

Кой столичен клуб се върти директно и лично от собственика си, който е (а)музикант, (б)работяга и (в)ентусиаст с голям мерак да види идеите осществени? Всичко това под една шапка?

 

Ако има такъв (клуб) - защо още рибата шава, а не плува с коремите нагоре?

Отговорено
^^ А ти колко хора ще събереш в клуба с кавъри? Във Сряда примерно?

 

В крайна сметка за какво е тази тема? Всеки да свири каквото си иска. Само, че ако трябва да бъде както трябва да бъде - за всеки изсвирен от теб кавър трябва да си платиш на там който държи правата за тези банди, и ще те видя колко пари ще ти останат накрая. Щото реално ти печелиш от нещо, което някой друг е измислил, дал е сума ти пари да го направи известно и т.н. За сега тук няма кой да направи това но все някой ден ще се усети някой, че това е доходоносно и глеЙте к'во става. Така, че дай да не ставаме моралисти :D

 

Пак лично мое мнение ... ако искам да чуя Breaking The Law - ами предпочитам да си пусна концерт на Judas... Лично аз не ходя в клубове поради 2 причини

1. Групите започват да свирят много късно и не мога да стана за работа на другия ден

2. Писна ми всички да ми свирят еднакви кавъри.

 

но пак казвам това си е мое мнение

 

С повечето работи съм съгласен, но ние сме ученическа група,свирихме в сряда и събрахме 200-250 човека.Кавърите не е задължително да са същите и мисля, че дори по - големи български групи като Обратен Ефект направиха нещо супер добро в Маската.Там те изсвириха за 1 час техните си парчета и след това яко кавъри.Повярвай голям купон е било!

 

Мисля, че това зависи от капацитета на групата.Примерно ние свирихме God of thunder na Kiss като един от кавърите ни и бащата на гаджето ми каза,че от 30 години от както слуша Кисс не я е чувал лайф тая песен,а повярвай ми той посещава такива места!

 

Иначе,много стойностен пост,но всички е субективно.

Отговорено

Между другото и аз чух за опит за договорка между няколко клуба и разбрах че това идва от управителите Тукан.Всеки има своя позиция и отстоява своите интереси. Аз лично не мога да си позволя да свиря в заведение на вход в което няма хора как да стане? Значи собственика се опитва да привлече клиентела на мой гръб да си продава алкохола и да си прави оборот да ми взима част от входа случайно да не е вътре.Много от тях все още ни мислят за балами и че не можем да сметнем две и две че от тоя процент от входа си плаща на персонала.Добре другите заведения как си плащат на персонала като нямат жива музика например?Вижте колеги в повечето случаи става въпрос за малки суми някои се циганят за 50 лева точно тия 50 лева ли ще решат проблемите на заведението.Да съм си правел реклама само аз а той не....чакайте малко като правя реклама на себе си не правя ли и на заведението?Или с две думи разходите са само за единия другия понеже е си има кръчма е по-голям тарикат, ей на такива им пожелавам само фалит и нищо друго.Скоро ходихме да свирим в Пловдив човека взе да коментира кой как свирел и кой колко ставал......Абе ти като не можеш да свириш к'во коментираш другите колко могат ей т'ва е българина от всичко може и всичко разбира.Дори да стане така че да свирим само в един клуб няма да спра да правя музика и нищо не може да ме спре,няма да ставам зависим от някави си уговорки под масата от хора които не стават за нищо друго освен да лъжат.......Много ме е яд че не може музикантите дето свирят по клубове ей така да се съберат и поставят някакви условия.Би било добре да се покрепяме но като предложих тука веднага някои се възпротивиха тези били хобисти онези били професионалисти.Сега аз като съм в художествена академия това прави ли ме по-голям автор от Винсент Ван Гог който има едва половин годишно обучение в Брюкселската изящна академия и реално е самоук работил е върху себе си сам и е надминал времето в което е живял.

Аз приемам свиренето на кавъри като някакъв вид обучение изледване..., и от тук на база някаъв опит ти правиш своя музика не може ей така да ти падне нещо от небето да те удари по главата просветлението и вече си уникален творец.

Отговорено

^ Разбира се, че не може изведнъж и от първия път. Вече от втория, третия може и да стане.

Аз не ходя по мероприятия от такъв калибър, не защото съм дезертьор, а просто защото слушам така да се каже чепата музика, ако и да я определяме общо като метъл. При положение, че знам какво правят банди като Gojira, Trepalium, Hacride, Textures, Scarve, Cire, Crossfade и в следващия момент като чуя нашата група Х и ме влече да си слоша слушалките и да си слушам гореспоменатите.

-----------------------------------------------------------------------------------

Просто групите не се събират да правят музика. Дето има една дума, двама българи правят чета, трима - чета с предател. Това е истината, макар и не буквално да се приема. Просто тук не можеш да събереш трима човека да "мислят заедно". Сигурно има банди. Тия дето Slinky ги спомена, не съм ги и чувал. Помня като малък разни банди, всичките правеха убийствени "кавъри" 1:1. Просто убийствени.

Авторската им музика обаче вонеше на мухъл и клишета.

-----------------------------------------------------------------------------------

Но си имахме и яки банди, които пак "умряха" поради липса на перспектива, както се досещате. Но тя и перспективата на AC/DC p`rvite 5-6 години е била "живот на скорост" в смръдлив микробус в австралийските жеги. :punk_guitar:

Така че всичко опира до единомислие и хъс. Останалото са оправдания.

Отговорено

Такааа.. като гледам по-голямата част от вас не са ме разбрали. Идеята на темата не беше да се започва на ново спора кой колко мразел кавъртите и как всички трябвало да свирят само авторска музика. По-скоро целта беше да покажа резултата от тези мераци. Вие несъзнателно защитавате тезата ми – един човек, който иска да си изсвири авторската си музика на живо колкото да може някой да я чуе, е много по-склонен да бъде изгърбен финансово от управата на въпроснто заведение. Нещо, което собствениците започват да виждат и да се възползват. И следват кампаниите за насърчаване на творците... Обаче, извинявайте много, искате ли да давате пари за това да можете да свирите в клуб пред Х човека? Не би било нормално някой да го иска. Ако е така, по-добре викни 10-15 твои приятели на репетиция – ще чуят точно това, което трябва, защото звукът няма да е мазня, както и няма да дадат 5-6лв вход и по 3лв за бира, от които повечето ще отидат у собственика на заведението, защото видиш ли, имало криза.

Наистина съм поднесъл темата леееко агресивно, но това е защото вече започва яко да ми писва. И не, не съм засегнат лично от тези неща, не свиря официално в група, спрял съм и живите участия от части заради нещата, за които говоря. Просто се дразня когато става нещо такова. Достатъчно съм обикалял да свиря по кръчми, клубове и събития, за да имам мнение кое как трябва да бъде. Slinky, даваш за пример AC/DC .. честно да ти кажа, нямам идея защо. В случая говорим за България. Тук в цялата страна има по-малко места, където можеш да свириш такава музика, отколкото в един 5 милионен град в САЩ/примерно/. Освен това ако тръгнеш да правиш турне из клубовете, за да си платиш каквото и да било, ще стигнеш до там, че ще броиш стотинките за бензин на колата.

..taka li e? - ... , честно казано, не мисля, че времето, когато ще плащаш, за да изсвириш кавър в клуб, ще дойде някога. Аналогията, която правиш с таксиметровите шофьори и собствениците на клубове ми звучи абсурдно. ДАНО си прав, но ако погледнем реално, нещата вместо да се оправят, с всеки изминал ден стават все по-зле.

Не мога също така да разбера защо не реагирате на това, което се случва в момента. Искахте да свирите на вход – свирите на вход, искахте да свирите авторска музика – ето, хората ви казват 'свирете авторска музика' и след това продължават 'но няма да ви платим за това удоволствие и малкото, което сте изкарали, ще приберем половината /в най-добрия случай/ от парите, които хората са дали, за да ви слушат'. Има ли някой .. поне един човек, на когото това му се струва неправилно, при положение, че вече има толкова начини да направиш музиката си достъпна за слушателите? До сега като станеше въпрос за пари, всички викахте в един глас 'оо, ти с твойте кавъри .. изсвири нещо твое, тогава притендирай за заплащане' и в същия момент тази тема е пусната от човек, който това вече не го засяга лично.. Малко ми е странно. Ми айде искайте си това, което мислите, че заслужавате! Но това малко ме съмнява. Във форума всички сме идеалисти, но на практика колко от вас ще откажат и са отказвали такова участие, а?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.