Jump to content
Българският форум за музиканти

Reharmonizing Songs


Recommended Posts

Една статийка по темата : Reharmonizing songs

От известно време се интересувам от тази материя и чета различни материали.

Знам, че във форума има и хора, които са на ти с анализа и ако имат време, нерви и желание , ще съм благдарен ако покажат някой и друг пример и обяснят това-онова . Предполагам че ще е интересно и за други.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Рехармонизацията е интересна "играчка" и обширна тема, примерите може да са стотици.

Как можем да рехармонизираме? Много шарено:

1. Може да се промени хармоничният ритъм с добавяне или изваждане на акорди, а може и да не се промени.

2. Може да се раздвижи атмосферата и да се акцентира върху даден акорд с предшестването му от странична доминанта и/или субдоминанта. SII7-D7 в тоналността на съответния акорд е именно "класически" такъв случай. Може разбира се в дадени случаи да разглеждаш странични TDIII, TSVI, DVII...

3. Възможно е да добавиш проходящи или лежащи акорди, хармонизирайки и чуждите тонове. Това може да стане и между два акорда със секундово сродство, при което всичките гласове се движат хроматично.

4. Може акордът да е от същата функционална група, а може и да не е. Популярна е замяната по линията на терцовото сродство, когато примерно замениш T с TVI, S със SII, D7b9 със DVII7. Но ако се замени SII със D, тогава се сменя и функцията.

5. Възможно е диатоничен акорд да бъде заменен с хроматичен, т.е. промяна качеството или цвета, като това може да се отнася и до разширенията на акорда (9, 11, 13...). Замяната на субдоминантов акорд в мажор с този от минора е според мен най-простият и натурален класически пример (може да се разгледа и просто като хармоничен мажор).

6. Възможна е тритонусова замяна, при което се променя основата на акорда, но двата доминантсептакорда споделят един и същ тритонус, който е най-характерният интервал за тях, имайки голямо тежнение за разрешение. Формулата е проста: използваш акорд, който отстои на тритонус разстояние от основата на дадения. Така примерно функциите стават от SII7-D7-T ----> SII7-DG-T с много хубав хроматичен ход (DG = немски увеличен секстакорд).

7. Доминантсептакордът може да се яви на друга степен от доминантовата, като не е задължително да се разреши със следване на естествения му ход от квинта надолу. Това внася елемент на изненада и свежест. Ако не ме лъже паметта, Бъркли наричаха тези случаи "доминантови септакорди без доминантова функция".

8. Добавяне и махане на разширения/тежнения, с което хармонията ставам повече или по-малко "пикантна".

Комбинирайки всичко това по най-различен начин, може да се получат много цветни и комплексни хармонии. Утре може да онагледим повече с част от някое парче за пример.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С цел да се наруши малко научно/сухата атмосфера, която придружава подобни теми, може да се сглоби някакъв прост пример, който, заинтересоваите да хармонизират и рехрмонизират, споделяйки след това начина си на мислене. За целта подходящи биха били някакви сравнително прости и добре извесни на всички мелодии

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-общо казано, рехармонизацията е хармонизиране на вече хармонизирана мелодия по различен начин, с цел контраст, модернизиране или посто разнообразие и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Stone , благодаря за отговора , в който си опитал да засегнеш повечето точки на темата.

Най общо горе долу е ясно.

Идеята на Кольо е точно както аз си го представям - теоретичните препоръки за рехармонизация , разгледани в реален пример с точно избрана мелодия и хармония(защо не и няколко примера). А пък (да не ставам много нахален :) ) може и придружени с аудио или видео

Тъй като не съм много навътре в нещата нека някой друг да избере нещо , което би било подходящо .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Ако имате време, за мен лично, наистина ще бъде от полза да прочета/чуя/изгледам материал по темата!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

От мен един пример, който направих много набързо преди време в една друга тема - рехармонизация на Autumn Leaves, доста е драстична според мен, постарах се да няма нито един акорд, общ с оригинала, естествено получило се е малко самоцелно, но все пак да става гавра:
Autumn Leaves Reharmonization

Интро: Арпежи върху Cmaj7 Ebmaj7 Cmaj7 Ab7sus F#m7/9/11 B7sus
A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fm-maj7/#11 Bbmaj7/A Gmaj7/(A) C7sus B7sus
A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fmaj7#4 Bbmaj7/A Dmaj7/A Bmaj7b5/A Fmaj7/A Dmaj7/A Bm7
B: Gmaj7/C Abm-maj7#5/C C7sus Cmaj7 Dmaj7/C B/C B/C Dalt Gm7 C7sus B7sus
A: Cmaj7/E Abmaj7/C Gmaj7/B F#m7/9/11 Fm-maj7/#11 Bbmaj7/A Gmaj7/(A) C7sus .......

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази тема я забравихме малко.

Би било добре да дадеш и линк към оригиналната хармония. След това интересуващите се биха могли да огледат и да оценят къде по какъв начин е рехармонизирано.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иначе като анализ на моята рехармонизация - не съм сигурен дали знам точно защо така съм го изсвирил, но ето опит да обясня защо така съм го направил. Оригиналното парче в частта А съдържа паралелни ii-V конфигурации, които дори и да се рехармонизират по стандартния начин с тритонови субституции или нещо подобно, няма да избягат много от оригинала. Идеята ми беше да звучи изцяло различно, защото ii-V е прекалено разпознаваемо. Затова съм използвал акорди от типа Cmaj7/E, които имат специфично звучене и не носят особена функция, ако се използват самостоятелно. Ако такива се свирят последователно на малка или голяма терца един от друг внасят фина промяна почти по всеки от тоновете, така че промяната звучи интересно. Почти по същата причина използвам 7sus акорди - както заради звученето, така и като проходни към нов акорд, който лежи на половин тон под тях. Фразите завършвам все пак на доминантовите B7sus, за да дам тонален център към основната тоналност Em. Тук-там съм вмъкнал и слаш-акорди, с "отнесена" функция - би могла да се намери лека ii-V логика в тяхното използване, но... по-скоро не :) В частта B съм използвал "органен пункт" върху До, който изведнъж прекъсвам с най-стандартни ii-V конфигурации, за да внеса контраст, да разчупя монотонната абстракция и да дам препратка към оригиналното звучене на парчето. Нещо такова ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като се има предвид, че музиката към Улицата се пише от Антони Дончев, бих приел като комплимент такова определение! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евгени, много интересно се е получило и добре звучи - браво!

:thumbs_up:

 

(И аз съм се бъзикал с 'Листата' да рехармонизирам донякъде, но толкова далече от оригинала не съм стигал. Това си е хем нова пиеса, хем се разпознава безпогрешно.)

 

Някой дали може да подаде линк къде да чуя на тая "Улица" музиката?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.