Jump to content
Българският форум за музиканти

Стиви Рей Вон


Recommended Posts

Не знаех дали да не го пусна в друг раздел, но все пак си е китара, така че го пускам тук. Когато раглеждах каталога на Фендер, който беше към една от китарите ми, вътре имаше снимки на Стратокастъра на Стиви Рей Вон. Направих си труда да преведа статията вътре. Ето какво гласи тя :

 

Легендарният тексаски блус китарист Стиви Рей Вон, веднъж говорил за това, как знаел, че очуканата му китара '63 Стратокастър, която той нежно наричал "Номер Едно", била заредена с магия, преди дори да извие и един тон на нея. "Дори не трябваше да свиря на нея", казва Стиви, "само по начина по който изглеждаше, знаех, че ще звучи страхотно".

От деня, в който Стиви я купил през 1973, до денят в който хеликоптерна катастрофа, отнема трагично живота му, през 1991, Номер Едно е била там - на всяка стъпка от пътя му. Малко китари са пропити с толкова много блус и са били обвити с толкова много мистерия, колкото Номер Едно. От адаптерите ѝ до грифа ѝ, журналисти и китарни ентусиасти от цял свят, са се опитвали да разкрият тайните ѝ (някои всъщност вярвали, че била погребана със загиналия блусар).

 

На 8 Семптември 2003, Маркетинг мениджърът на Fender Custom Shop - Майк Елдред, дизайн груп мениджърът Джордж Блейнда и вице президентът по маркетинг - Ричард Макдоналд, предприемат полет то Остин, Тексас, за да се срещнат с Джими Вон и неговият мениджър - Кори Мур, за да отговорят веднъж и завинаги на всички въпроси, и да разкрият една от загадките на забележителния звук на Стиви.

 

За пръв път от 1991, Номер Едно е извадена от хранилището си. И въпреки, че на нея не е свирено повече от десетилетие, аурата, обграждаща инструмента е несъмнена. За почти 24 часа, екипът се затваря в близка хотелска стая, щателно разглобяват Номер Едно, и проучват всеки износен контур и адаптерна бобина. Правят снимки и доументират целия процес, за да могат да я клонират "в цялата ѝ слава". Накрая това, което откриват е китара, която е толкова уникална и силна, колкото и майсторът, който я изважда на показ.

 

"Номер едно беше износена до кокал", казва Елдред. "Очевидно беше разработена. Беше сериозно износен инструмент. Цели парченца липсваха отстрани, заради Стиви, който толкова я е подмятал насам - натам." Като изключим износването заради Стиви, Номер Едно е забележително серийна, с изключение на вибратото за лява ръка. Този, на който Стиви е дал да му смени вибратото, е пробил дупките на грешно място. Номер Едно има износването или белезите, за да го докаже - нещо, което Custom Shop ще пресъздаде."Ще използваме същите оригинални машини, с които е била направена Номер Едно през 60-те", добавя Елдред. "Това е цялата идея на Trubite сериите. Тези инструменти са толкова близо до оригинала, колкото е в човешките възможности, почти до дефектите!"

 

Пример от този род... Между износеният "C-shape" гриф, и "bass-sized jumbo frets", до ултра тежките .013 струни - Номер Едно свири като мъжкар. Искат се умели и силни ръце, за да извият дори и полутон, което прави наследството на Стиви дори по - магично.

 

Докато слагат Номер Едно обратно в калъфа ѝ, Макдоналд е изкушен да я вземе и да посвири на нея за последно. След няколко минути на сериозно свирене, той я слага обратно на мястото ѝ. "Просто плачеше да се свири на нея", казва той. "Това си знаеше. Не мога да го обасня..."

 

 

Случайно намерих в Youtube клипче от хотелската стая, където са разглеждали китарата. Знам, че има и други фенове от форума, които се интересуват от Стиви Рей Вон, надявам се на някой да му е интересно и да го гледа. Извинявам се, ако съм пропунал неточности при превода, все пак съм учил английски само 13 години и не съм още супер навътре :) . Ако някой иска, мога да му сканирам страниците от каталога, въпреки, че и в Интернет сигурно го има.

Ето го и

, което вдъхнови цялата тема, надявам се да ви е интересно да я прочетете :) Поздрави! Редактирано от Vasil Pavlov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 41
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Заради грешно поставеното тремоло шеста струна буквално излиза извън грифа! :)

 

На Стиви явно не му е трябвала толкова... А на някои хора шест, дори седем струни не са им достатъчни... (Осемструнен Ibanez WTF!?) :)

Редактирано от SomeoneElse
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мда тва е великия Стиви който обожавам ,а тази китара е една от най-красивите защото е износена естествено от свирене ,а не нарочно.В нея е пропита потта на Стиви и е уникална.

SRV-Tribute-Strat-lg.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Такова мърляшко отношение към музикален инструмент за мен е обидно.

Китарата е изключително грозна и отблъскваща.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази китара до голяма степен ми напомня черния стратокастър на Дейвид Гилмор, на който свири от влизането си във Pink Floyd до сега. Е.. разбира се, не постоянно, но все пак си е много време... :punk_guitar:

 

По темата - адски красива китара... Направо лъха на блус.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Такова мърляшко отношение към музикален инструмент за мен е обидно.

Китарата е изключително грозна и отблъскваща.

 

За теб - да, за мен и доста други не е грозна. Освен това няма как да влагаш толкова душа като Стиви, да свириш с толкова хъс, и едва ли не - да щадиш инструмента. Всеки, който му е гледал лайфовете, знае как направо СТРУИ енергия от него. Няма как да се опише. Затова аз, като свиря, също гледам да влагам максимума от себе си, и понякой път свиря с много голяма атака на струните. Не казвам, че трябва да се свири като хамалин, зависи главно от стила (примерно като свиря джаз или класика - съответно с пръсти, няма как да стане), но според мен износването е логична последователност от хъса и надъханото свирене на СРВ.

Никога не бих си купил SRV Signature китара, обаче... Защото първо не виждам смисъл да се опитвам да го наподобявам - causa perduta, и второ, според моето скромно мнение, 99% от звука му си е от него, а не от китарата.

Радвам се, че ви е харесала статията, а клипчето е най - малкото интересно от любителска гледна точка. За мен това си е един от най - забележителните майстори на Стратокастъра. Не е имало, няма, няма и да ИМА втори като него. Лека му пръст.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм, наистина ми се струва доста автентична и красива (доколкото харесвам Страт-ове), ама като е свален лака до дърво не става ли по - уязвимо самото дърво? В смисъл, че като си е с лака е като капсуловано, а така малко или много е открито... :punk_guitar:

 

ПП. Васко, браво за интересната тема :D

Редактирано от Jorko_Beliata
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В смисъл, че като си е с лака е като капсуловано, а така малко или много е открито... :punk_guitar:

 

Ами...в интерес на истината китарата прилича на дръжка на стара мотика, като го казвам без да я обиждам. Както виждаш отзад, при пружините и по долната страна (която сочи към земята) особено има такива джазги, чак липсват парчета дърво... В крайна сметка кой знае пък - може точно почти никаквото покритие и почти липсващия фингърборд да са в основата на тона му, до колкото може да зависи от китарата. Едното за другото... :)

 

А и освен това тази китара трябва да е за пример на всички млади китаристи, които с ужас виждат отлюпеното 2х2 мм парче от лака на китарата си и изпадат в паника да не й изгние дървото... :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

99% от звука му си е от него, а не от китарата

 

НЯКОЙ ДА ГО КАЖЕ И ОСЪЗНАЕ най-накрая!

Всичко е от китариста и тва как ползва китара, амп, ефекти и НАЙ-НАЙ-вече - пръсти.

 

Относно китарата - велика!

За SRV - има ли нужда да си говориме въобще!

 

 

 

А тва за драскотините и отчупеното - няма кво да се притеснявате , по-добре е даже!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нали няма да карате сега тийновете във форума да почнат да си бият китарите от масите докато започнат да хвърчат парчета материал от тях и после да наложат лаковото покритие със шкурка №40 :punk_guitar:

 

Цялата работа е, че Фендер си правят безплатна реклама как издържат на всякакво малтретиране (№1 в дисциплината ежедневно влачене на китара по асфалт).Иначе темата е интересна и качествата на музиканта са всеизвестни.

 

П.С. Пикгарда, адаптерите и позициите не са ли нови?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като изключим китарата от видеото, всичките останали по снимките са си чисто нови. Просто Фендер ги правят да изглеждат така нарочно. Пробвал съм една такава, вярно класен инструмент, но предпочитам сам да си износя китарата по моя си начин :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"Не е имало, няма, няма и да ИМА втори като него".

 

 

Много го обичам и уважавам Стиви, ама има по забележителен майстор на Страта и това е именно кумира му(ми) Джими Хендрикс ...

Редактирано от rockozaurus
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.