Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)
Неравноделноста е комбинирането по сричките на пеене заради ударенията им в различните диалекти.

(WTF?)

 

Инструменталната подложка само прави музиката и също се развива и самостоятелно през вековете. (WTF?)

 

Гайдарската част в началото е безмерна после си е 4/4, каквото са всички така наречени неравноделни метруми(WTF?), но всеки както си го усеща.

 

Тук ми се струва, че не си се подготвил съвсем с изказванията. Иначе много убедително твърдиш неща които аха да са вярни, ама не съвсем. Имаше и още бисери нататък в поста но не мисля за нужно да им обръщаме чак такова внимание, особено след първата част. Всичко е ясно.

 

Колкото до Портной и компания - виж къде са учили и какво се преподава там!

 

И само да вметна за протокола за да не стават "стилови" дискриминации и деления: фен съм и на Дрийм Театър и на шведите от доста време.

 

Сега конкретно по въпроса на @dedo pop.

 

Както голяма част от родопския фолклор, парчето започва безмензурно или рубато (свободно, без такт). След това започва хорото. Аз бих го нарекъл право родопско. Размера е 6/8=3+3 като се акцентува първата нотичка на всяка триделна група.

Редактирано от Tozi
  • Отговори 175
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Слабо ме интересува кой къде е учил, какво е свирил и т.н., защото аз се интересувам от авторската музика на музиканта, а не дали си губи времето да изсвири целия джаз, класика или каквото има написано от Бах насам, че що пък не и да изпробва цялата народна музика да изсвири.

 

Забравил си да подчертаеш казаното от мен, относно гайдарската част: всеки, както си го усеща. Аз го усещам като 4/4, а също и като 8/8, също икато 6/8, а мога и като 12/16. Шведите "размътват" мозъка. Все пак ги слушам от 91-ва, когато бях на 10.

Отговорено

:bravo: :bravo:

:D Личи че интереса ти е слаб. Така като гледам и усещането. А май че и възпитанието. Явно шведите (пък и кой знае още какво) доста здраво са ти размътили мозъка за да пускаш заяждащи се с всички коментари из форума. Явно все още си мислиш че си в 91-ва.

 

Твърденията ти (коментарите) в голяма степен са нетолерантни и дискриминативни и в голяма степен се разминават с обективната истина.

 

:)

Отговорено

Да, защото имам от малък изградено усещане за полиритъм, главно заради дядо ми и постоянното му свирене на тъпан и кларинет, както и заради въпросните Meshuggah. Излез от рамката би бил моят съвет към теб и усети музиката като течение, както на теб ти минава през тялото и съзнанието. :)

Отговорено (Редактирано)

Бих желал, ако няма да хвърляш отново ненужни WTF?-ове да дам прост пример. Песен стара колкото заниманията ми с ритмите.

http://www.youtube.com/watch?v=qyGNdA5EYbo

 

Знаете я повечето. Нормално 4/4. Предполагам си достатъчно обучен да чуваш и поне 6/8-то в него.

Смао че аз от малък особено във фигурата на фуса чувам ново 4/4 в по-бързо темпо от това на касата и соло-барабанчето. Просто си слагам акцента от 6/8-то на фуса по специфичен за моето усещане за тоя риътм от тази песен начин. :)

Сега вече всичко е лесно, нали!

 

Имах случай, когато свирех на барабани като малък, свирехме за дами-вокалистки тоя полиритмичен убийствен хит и аз свирех с левия крак стъпвах по фуса на споменатия ритъм 4/4 в по-бързо темпо или 3/4 (както го усетиш, ако ти е по лесно да го вържеш с 6/8), а основното 4/4 си беше туп..та... Дойде при мен един батко и ми каза, че не се свирело така и че греша. :D

Редактирано от Fractal
Отговорено

Старичко е (слушано вече), но е желЕзно. Изместване на акценти, но в строго подреден хаос. Понякога тези ритмични фигури се развиват 9,10,11 и повече тактове при Meshuggah. Но като цяло са си 4/4. Полиритмията при тях е сведена до маниакалност. То и затова солата им са "протяжни" иначе просто ще стане претрупано.

 

В народната музика тези неща са обвързани пряко с мелодичното движение на принципа "предложение отговор". Но пък похватите,пинизите, къдренията (както казваше дядо ми) са необхватни. Надсвирванията (чалгиите) затова се правеха едно време по селските събори. Специално те са столетия по-стари от кой да е джаз или метъл (това да не мислиш, че е "дискриминиране" по възраст :) )

Отговорено
(това да не мислиш, че е "дискриминиране" по възраст :) )

Не. Сега се държиш прилично и си склонен към разговор - поне така изглежда.

 

В народната музика тези неща са обвързани пряко с мелодичното движение на принципа "предложение отговор". Но пък похватите,пинизите, къдренията (както казваше дядо ми) са необхватни.

 

Интересно. Напиши нещо повече за тези неща. На много хора (и особено на мене) ще им бъде интересно - особено като идва от първа ръка - дядо ти.

 

Надсвирванията (чалгиите) затова се правеха едно време по селските събори. Специално те са столетия по-стари от кой да е джаз или метъл

 

Тук вече не съм съгласен, имайки предвид че първите оркестри се появяват в България в началото на 20 век. Джаза - края на 19ти. Метъл - края на 70те години на 20ти век.

Отговорено

Да, нека Fractal се обясни по-добре, защото този откъс от темата плаче за това, за да не бъде откъснат. :) Става дума за "всичко е 4/4" твърдението - така написаното "моето си усещане" не помага на хората, които ще го прочетат, при положение, че постовете са натоварени с кашони, на които пише "обективност", но не ги е отворил, за да им покаже съдържанието. Разбирам мисленето му и когато човек "изтрие" всичко, такова схващане даже може да изглежда очевидно правилно, но не го ли намира за спиране в малко примитивното начало? С какви доводи би го подкрепил? :D

 

Благодаря!

Отговорено (Редактирано)

Няма нужда от фактология и аз не знам кога са се появили първи оркестри и за какви оркестри говориш в България, джазови ли?

Ако пък визираш народните ансамбли, много са стари. Помня като малък, че дядо ми ми е казвал, че неговия дядо е свирил на тъпан по сватби. Тия неща с надсвирванията съседскоселски са коджа стари. Ритми - бол. Пинизи и заигравки с тях - просто един живот не стига. И няма смисъл да опитвам (лично за мен).

 

Ами то и 4/4 си е леко ограничаващо според мен. Зависи как и къде човек възприема акцент и на какъв етап си изгражда pattern (калъп, шаблон) в главата, ако изобщо има за него такъв. Имах съученик, много добър барабанист, но той помнеше нотите, нота след нота, нота след нота. Така си "четеше" музиката. Не я групираше на тактове. Аз пък - горе-долу обратното. Групирах я на доста дълги. :)

Всеки човек явно е различен като усет, подход по-скоро.

Редактирано от Fractal
Отговорено

А когато дядото на дядо ти е свирил на тъпан по сватби (по мои скромни изчисления ако ти си бил на 10 през 91ва, дядо ти е на около 70 години, значи неговия дядо е свирил по сватби някъде след освобождението на България от османско робство - т.е. края на 19ти и началото на 20ти век) той сам ли е свирил или с него е имало и друг инструмент. Ако е имало друг инструмент (да речем кавал или гъдулка в зависимост от кой край сте) само един ли е бил или е имало и още един (да речем гайда)? И това дали е оркестър?

 

П.п: термини като "народен ансамбъл" се появяват през 50те години на 20ти век.

 

П.п.п: Смисъл да опиташ винаги има!

Отговорено

Питаш ме неща, които не съм знаел като термини как да попитам дядо ми. Знаех само от него джазбани като термин (стандартен комплект барабни). После разбрах какво е имал предвид. Не знам какво е оркестър, колко души е, с какви инструменти. Аз гледах слески надсвирвания с тъпани, гъдулки, цигулки даже имаше, кларинети, кавали, акоредеони, тамбури, клавири. Преди 150 г. не знам дали ги е имало. Вероятно ги е имало.

Отговорено

Кларинет, акордеон, клавири, барабани - не са народни инструменти. Термина "джазбани" всъщност в много правилно и точно наименование. Коплекта барабани се ражда в началото на 20ти век в САЩ и се използвал отначало за свирене на джаз а след това намира по-широко приложение, а в България пристига доста по-късно. Ето тук можеш да прочетеш за развитието на комплекта барабани (ако ти е интересно разбира се).

Това което си гледал предполагам е било доста далеч от автентичният фолклор. Така наречената сватбарска музика която се развива в края на седемдесете-началото на осемдесете. Преди 150 години (1860) 18 години преди освобождението не е имало оркестри. Ето тук можеш да прочетеш (ако ти е интертесно разбира се) за навлизането на западни инструменти и създаването на първите духови оркестри в България.

 

Кажи още някой интересен народен термин останал от дядо ти.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.