Vasil Pavlov Публикувано Януари 18, 2009 Публикувано Януари 18, 2009 (Редактирано) Така, след като прочетох темите, реших да събера всичко, което успея да намеря на едно място, от там нататък се надявам модераторите да се навият да я боцнат горе, а начинаещите да я прочетат преди да питат (ако пък не се хареса на някой - трийте я, аз си направих труда, другото зависи от вас). Също държа да уточня, че нито едно от определенията не е мое, просто съм събрал това, което успях да намеря, подредих го малко, изтрих нещата, което се повтаряха, и добавих няколко вида дървесина накрая. Предварително се извинявам, ако има някое повторение, все пак може да съм пропуснал нещо... пп Естествено, който иска да допълни нещо да заповяда, идеята е да се събере на едно място всичко, за да се отсее важното от несъщественото! sustain- Продължителноста на тона(най - общо казано). Зависи много от конструкцията на китарата - дали е bolt-ot(грифа е закрепен с болтове за тялото), дали е set neck(грифа е залепен за тялото) или пък neck trough(грифа минава през тялото). Най - добре за състейна е нек тру. Другото нещо от значение за състейна е бриджа(онова под адаптерите, което ти държи струните ). Има различни видове бридж, като например string through(струните минават през тялото, което всъщност прави много добър състейна и резонанса), tune-o-matic или пък там може да има тремоло някакво. high gain - Жица. К'во повече да се каже? Регулираш там от gain врътката и го правиш по - жица или по - малко жица. Лесно е. setup - Нещата, които се правят върху китарата с цел тя да стане по удобна. Примерно вдигане и сваляне на струните, регулиране на тръс рода и тн. floyd rose - Вид тремоло. Една ръчка има там буташ я напред на зад и тя или отпуска или оптяга струните(най - просто казано). sides(страни на акустична китара) - царги tremolo - тремоло saddle - седло humbucker - двоен адаптер single coil - единичен адаптер switch-ключ,превключвател headstock = глава на грифа neck profile/radius = профил/радиус на грифа strap lock/nut/bolt/button = щифт за ремък/колан inlay = инкрустации Body - Тяло Tuners - Ключове Fret - Полутонно стъпало (прагче) Tone Pot - Тонбленда струнник - частта, която захваща струните, преди да минат през долното мостче (bridge-a), които ги има само на старите китари, или на някои по-специални. Резонаторен отвор - отворът на акустичните и полуакустичните китари. fingerboard – лицева страна на грифа, гриф position marks – маркиращи позиции по грифа headplate – лицева плочка на главата headstock /head - глава на грифа machine heads/tuning pegs/tuners - ключове за настройване bridge – долно мостче, бридж nut – горно мостче neck – гриф, шийка neck profile/radius - профил/радиус на грифа truss rod – обтягащ прът, ‘тръс род’ 2-way truss rod – двупосочно въртящ се обтягащ прът shoe brace/heel – пета на грифа (при връзката между тяло и гриф) bridge plate – подложка на долно мостче (при акустични китари) top plate – лицева плочка, връхна плочка (при акустични китари) soundboard/sounding board – лицева плоча, лицева страна на тялото (при акустични китари) sound hole - резонаторен отвор ribs (sides) – страници back – задна част на тялото rosette – розетка inlay - инкрустация string - струна pickguard – предпазна плочка pickup – адаптер neck pickup – преден адаптер (до грифа) middle pickup – среден адаптер bridge pickup – заден адаптер (до долно мостче) volume/tone knob – потенциометър за усилване/тон strap lock – заключващ механизъм, заключалки за колана strap – колан strap pin – щифт за закачване на колана whammy bar – ръчка на тремолото selector switch – позиционен превключвател jack - жак output jack – изход за жак bracing – раскос, рамково укрепване (при акустични китари) scalloped bracing – рамково укрепване със скосени летвички straight bracing - рамково укрепване с прави летвички parallel bracing – успоредно рамково укрепване X-bracing – Х-образен раскос scalloped X-bracing - Х-образен раскос със скосени летвички A-frame bracing - А-образен рамково укрепване fan-bracing – ветрило образен раскос ??? (б.а. не съм сигурен) (за пояснение: има Pre-war scalloped X bracing (steel-string) и Traditional Fan bracing (classical) voiced – акордиран, настроен, с регулиран тон (за акустични китари) Mалко от материалите за направа на китари : rosewood – палисандър Sitka spruce – ситков смърч spruce - смърч ebony – абанос maple – явор, клен mahogany - махагон alder - елша swamp ash - ясен walnut - орех Редактирано Януари 18, 2009 от Vasil Pavlov Цитирай
tednet Отговорено Януари 18, 2009 Отговорено Януари 18, 2009 Благодаря приятел От колко време търся българския превод на дърветата, не е истина Цитирай
rockozaurus Отговорено Януари 18, 2009 Отговорено Януари 18, 2009 Браво пич, мисля че е съвсем достатачно.Аз съм авторът на най оплюваната тема последните няколко дена(речник за китариста) Ти доказа на всичките натегачи и чекиджии дето изляха една бетонобъркачка с лайна че нее безсмислена.Ама то като си мързелив и Господ не мое ти помогне.Евала ти още единпът Цитирай
Yves Отговорено Януари 18, 2009 Отговорено Януари 18, 2009 Браво за инициативата. Само малка корекция, сложил си два пъти inlays. Стори ми се, че видях и други повтарящи се, но може да бъркам. Иначе към дървениите може да добавиш "Nato", което е eastern mahogany. Цитирай
Vasil Pavlov Отговорено Януари 18, 2009 Автор Отговорено Януари 18, 2009 Искам само да уточня, че не съм направил новата тема, за да доказвам нещо на някой, както rockozaurus си мисли, по принцип Евтим е прав, но от много време имаше нужда да се подредят поне до някаква степен полезни неща от различните теми. Призовавам да не се прехвърлят споровете тук, а да се пишат мнения с още термини и да се допълва това, което е вече събрано - точно това, което Yves направи - ето това е правилната насока. Иначе радвам се, ако съм бил полезен на някой Цитирай
rockozaurus Отговорено Януари 18, 2009 Отговорено Януари 18, 2009 Искам само да уточня, че не съм направил новата тема, за да доказвам нещо на някой, както rockozaurus си мисли, по принцип Евтим е прав, но от много време имаше нужда да се подредят поне до някаква степен полезни неща от различните теми. Призовавам да не се прехвърлят споровете тук, а да се пишат мнения с още термини и да се допълва това, което е вече събрано - точно това, което Yves направи - ето това е правилната насока. Иначе радвам се, ако съм бил полезен на някой Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 18, 2009 Отговорено Януари 18, 2009 (Редактирано) Браво за темичката. Хубаво е, когато човек положи труд, вместо да намира кусури на другите теми! За тремолата. Тремолото обикновено е това нещо "с ръчка", което често виждате на електрическите китари. Когато натиснете ръчката, тремолото се вдига и отпуска струните, поради което тонът им пада. Когато дръпнете ръчката в обратната посока, струните се опъват и тонът им се вдига. Има различни типове тремола като Fender synchronized tremolo, Bigsby, Floyd Rose, Kahler, Ibanez ZR и др. Най-често срещано е тремолото итп "Фендер", което се е появило под името "syncronized tremolo" на китарите "Фендер Стратокастер" през 50-те години. Струните се слагат отзад на китарата, минават през блокчето на тремолото(което не се вижда) и излизат от предната страна. Под тремолото е издълбана кухина през цялата китара, както и друга кухина, в която се помещават пружините, които противостоят на опъна на струните. Този тип тремоло може да се нагласи така, че да лежи върху китарата и да може само да отпуска струните, а може и леко да се отлепи от тялото в задната си част, така, че да може и да отпуска и да вдига. На всяко от ламаринените седла виждате две малки шестограмни винтчета, чрез които може да се регулира височината на всяка струна. Шестте винта, които виждате най-отпред захващат предната част на тремолото за корпуса на китарата, а когато ползвате ръчката, задната му част се вдига повече от тялото(когато отпуска струните) или се прибира повече към тялото(когато ги опъва). Винтчетата, които виждате най-отзад, на които има пружинки, служат за нагласяне на интонацията("октавите") и позволяват седлото да се движи напред и назад по оста на струните. Този тип тремола нямат заключвания. Много хора, казват, че те разстройват много, но при подходяща грижа за инструмента и настройка, това разстройване е минимално. ********************** ********************** ********************** Ето това е тремоло тип "floyd rose", което носи името на създателя си и е само един от многото типове тремола. Точно тази система е патентована и фирмите, които произвеждат подобни тремола, плащат лицензни такси. На тремолата тип "флойд" на по-верините китари често ще прочетете надписа "Licensed under Floyd Rose patents" поради тази причина. Характерното за този тип тремола е, че струните най-често се отрязват отдолу откъм главите и се затягат, един вид "заключват" със специални винтове в едно от шестте седла. Това се прави за по-малко разстройване. Друго характерно за Floyd Rose и за тремолата тип Kahler е заключването горе, на магаренцето. Ето снимка на лицензно флойд роуз копие, заедно със заключващото магарце, което стои горе в края на грифа: Малките шестограмни винтчета най-отдясно служат за корекция на интонацията, като когато се отпуснат, всяко от 6-те седла може да се движи на картинката наляво и надясно, а когато се затегнат, застопоряват седлото. Ако се загледате, вътре в седлата ще видите едни малки черни квадратни метални блокчета. Те притискат отрязаната струна вътре в седлото, а винтовете, с които се извършва затягането са тези, чиито оси се виждат вляво на картинката а, главите са под издигнатата част на тремолото, която се вижда в най-лявата част. 6-те винта най-отляво, тези с кръглите глави, се въртят с ръка от китариста и служат за фина настройка на всяка струна, като могат да коригират в границите до около +- 1-2 тона. Понеже заключването горе, при магарцето малко разстройва струните, когато те се заключват, финните настройки са необходимост. Освен това, макар, че струната е заключена и от двете страни, се случва понякога тя да се изплъзне малко или да се разтегне, което пак налага наличието на финни настройки, за да не се налага да отключвате наново китарата, за да я настроите. Като главни недостатъци на този тип система се изтъкват нейната по-голяма капризност и сложност, пълното разстройване на всички струни при късане на една от тях, необходимостта от отключване/заключване, както и по-металният оттенък, който системата прибавя към звука на китарата. Също така, много хора изтъкват и малко по-късите тонове на китарата като нейн недостатък. Също така, малък недостатък понякога е невъзможността да се регулира виочината на всяка отделна струна, а единствената възможност е да се покачи или свали цялото тремоло чрез двата винта, на които то стъпва на местата в най-лявата част на картинката, където в корпусът на тремолото има изрязани две малки "дъгички". *********************** *********************** *********************** Системата Kahler е доста различна от системата Floyd rose, като най-специфично при нея е това, че тя се монтира отгоре върху китарата, т.е. не е необходимо да се копае отвор за тремолото и пружините, както при Фендер тремолата и Флойд Роуз. Тя също има заключване горе, при магарето. Ето една снимка на Калер: Както виждате, тази ситема също разполага с фина настройка на всяка струна, също така има възмовност да се наглася височината на всяка една струна индивидуално, което определено е удобство в сравнение с Флойд Роуз, където такава възможност липсва и се прибягва до подлагане на седлата с подложки. Безспорно, като начин на употреба, Калер е по-удобна система, обаче тя също има свои недостатъци. Като най-голям такъв се счита това, че при опъване с ръка на дадена струна тонът и пада малко и се налага рязко да побутнете ръчката, за да се върне струната отново в строй. Има и доста интересни решения като Ibanez ZR, което не разстройва китарата, когато дадена струна се скъса, а пак може да се движи и в двете посоки, макар и с малко повече натиск върху ръчката. Редактирано Януари 18, 2009 от Evtim Djerekarov Цитирай
Valserp Отговорено Януари 19, 2009 Отговорено Януари 19, 2009 (Редактирано) Когато говорим за различните честоти на ефектите си: Low/Low end/Bass/Bottom са ниските честоти[~100Hz до ~300Hz]. Това е "базата" на тона ви. Имате нужда от него, за да не звучите като оглозган кокал. Ако прекалите с тях се получава манджа от нискочестотно бучене. Treble/High/High end/Top са високите[над 900Hz]. Имате нужда от тях, за да имате ясна и отчетлива "атака" на тона. Ако прекалите с тях звукът е остър, неприятен и носи главоболие. Някои ефекти/кубета имат и допълнителен Presence контрол, който контролира още по-високите честоти(например, но не задължително - 15kHz). Това са честотите на "белия шум", които могат да добавят малко "яснота" към цялостния ви звук. Mid/Body/Mid range са средите[Някъде м/у 400Hz и 800Hz]. Докато ниските са "тялото", а високите "атаката", то средите са "гласът" ви. Ако свирите с банда и китарата ви се губи някъде в микса, независимо колко усилвате - значи имате нужда да увеличите средите. Много често една китара с повече среди избива много повече в микса, отколкото китара с намалени среди и усилен master volume. Ако се прекали с тях, се получава звук тип "стар телефон". Често се делят на "ниски среди" и "високи среди". В случая, ниските допринасят за по-"гъгнещ" звук на китарата, а високите - за атаката. Няма точно определение за това, от кои до кои честоти ТОЧНО се намират Ниски, Средни, Високи. Работата е на "около". Или поне аз не съм срещал... моля някой да поправи невежеството ми. Редактирано Януари 19, 2009 от Valserp Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 19, 2009 Отговорено Януари 19, 2009 (Редактирано) Бих добавил, че когато свирите сами, вие си нагласяте звука както искате. Когато свирите с група, обаче, имаме и певец, както и други инструменти, които заемат своята част от честотния спектър. Ако всички свирите с "много як звук", това неминуемо ще доведе до ужасна какафония и мазня, от което вашата група ще звучи отвратително и публиката няма да чуе нищо, ще се отегчи от шумотевицата и ще и доскучае. За китаристите е важно да не прекаляват с високите честоти. Когато усилвателя е усилен много, басите и високите честоти се чуват по-слилно от човешкото ухо, отколкото когато свирите на домашно ниво. Това ще рече, че настройките, с които свирите на стайни нива, могат да се окажат твърде трещящи и гъгниви, когато се усилите с група. Когато свирите соло, китарата ви трябва да звучи повече като глас, по-"среднисто", а високочестотното "трещене" трябва или да го няма, или да е толкова силно, че да се чува, но не и да се натрапва, само да добавя "блясък", но не повече. Честа грека при начинаещите, а и при не толкова начинаещите китаристи е напомпването на високи честоти, което в крайна сметка, когато свирят повече хора, създава ужасен хаос и главоболие. Когато свирите ритъм китара зад певеца, трябва да си настроите звука по начйн, който позволява певецът да се чува ясно, с други думи, когато китарата ви е акомпаниращ, не водещ инструмент, тя трябва да звучи сравнително глухо и прибрано, за да не пречи на певеца да пее, както и на евентуално соло на друг инструмент. Незряло и глупаво е да се обвиняват озвучителите или клубовете за това, че групата не е достатъчно съобразителна, за да може да нагласи звука си по начин, по който да пасва на обстановката. Това е все едно един хор да обвинява залата за това, че всеки хорист се надвиква с другите. Като цяло, основата на всичко в музиката, която свирим е барабаниста и е най-важно той да свири толкова силно, че да не пречи на останалите инструменти. Разблъска ли се барабаниста, в общия случай всичко отива по дяволите. Вие искате да свирите в група, която звучи добре. Това неминуемо означава, че трябва, вместо да си правите "много як" звук, да се съобразявате с останалите музиканти, помещението, днамиката на песента и още неща, за да се получат нещата. Редактирано Януари 19, 2009 от Evtim Djerekarov Цитирай
Nordon Отговорено Януари 19, 2009 Отговорено Януари 19, 2009 Хахахаха, това с gain - жица, повече gain - повече жица ме бутна под стола. Страшен речник, хареса ми, а за човека с дърветата - отваряш българо-английски/английско-български речник в какъв да е формат и намираш името на кое да е дърво. Наистина звучи смешно, че от им търсиш имената "от колко време" -> купи си по-малък речник или нещо.... Цитирай
Додо Отговорено Януари 19, 2009 Отговорено Януари 19, 2009 (Редактирано) ^Не е точно до речник, ама к'вото е ! Надявам се темата да ви е полезна, поздравления за автора, че си е направил труда да събере тези неща. Редактирано Януари 19, 2009 от Додо Цитирай
Rock Forever Отговорено Януари 23, 2009 Отговорено Януари 23, 2009 Да допълня темата с въпрос. Какво представлява така наречения FX loop по усилвателите и за какво точно служи? Като чета често се използва,а все още не мога да се светна за какво иде реч. Цитирай
fluti Отговорено Януари 23, 2009 Отговорено Януари 23, 2009 (Редактирано) FX Loop-a служи за свързване на ефекти между предусилвателя и крайното стъпало на усилвателя (кубето). Има два жака - Send (изхода на предусилвателя) и Return (входа на крайното стъпало). Т.е. сигналът минава през предусилвателя, излиза от Send, минава през каквито ефекти сложиш и се връща през Return към крайносто стъпало. Най-често там се слагат закъснителни ефекти - ехо, дилей, ревърб и т.н. Друго приложение на FX Loop-а е за прескачане на вградения предусилвател свързване на външен такъв - тогава китарата се свързва към входа на вуншния предусилвател, а неговият изход влиза в Return. По подобен начин може да се изкара сигнала от преампа (от Send) и да се вкара в друго крайно стъпало. Редактирано Януари 23, 2009 от fluti Цитирай
Rock Forever Отговорено Януари 23, 2009 Отговорено Януари 23, 2009 Значи ако съм разбрал правилно мога да използвам драйва,който идва от преампа и в еф екс лупа си нареждам ефектите с ,които го "доукрасявам" така да се каже. Благодаря за обяснението Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.