Jump to content
Българският форум за музиканти

Отново модулацията


Recommended Posts

Видях че има такава тема, но не успях да разбера много, освен как да качвам тоналността с един тон нагоре. Молбата ми е някой може ли да напише всички известни и използвани начини на смяна на тоналността, като започне примерно от С или Аm и покаже как да се премине във всяка друга тоналност ? И въобще възможно ли е да се постигне плавен преход от дадена мажорна тоналност, във всяка една друга от 11-те възможни? Знам че въпросът ми е малко тъпичък, ама какво да се прави, самоук съм...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Възможно е плавно преминаване, но с увеличаване на разликата в арматурните знаци, двете тоналности стават по-далечни. Мъглата се издухва с хармония - чети това. Самоук не е синоним на неук. Важното е да попиеш принципите, според които да решиш какъв път ще си проправиш, и да гледаш, а не да зубриш заготовки за всяка една тоналност. Ще ти дам някои насоки.

 

Модулация има тогава, когато новата тоналност е затвърдена. Това обикновено става с каденца.

 

Модулацията се дели на няколко вида:

 

* директна (или още фразова) - обикновено след края на някоя фраза на тониката следват директно акордите в новата тоналност. Красотата й е във внезапната промяна на посоката.

 

* пивотна (или още с общ акорд) - това е такъв акорд, който е общ за двете тоналности и по този начин е стъпало между тях, осигуряващо по-плавно преминаване от едната в другата. Примерно: C - Am - Dm - G - Em - A - D;

 

* хроматична - включва някакъв хроматичен акорд, напр. странична доминанта или друг алтерован (виж хроматика в някой учебник по хармония);

 

* посредствена - просто се преминава през друга тоналност, която да послужи за мост между двете, тъй като са по-отдалечени помежду си. Свързващата тоналност не е нужно да се затвърждава с каденца;

 

* енхармонична - използваш свойството на енхармонията, за да видиш под друг ъгъл, да интерпретираш с нова функция даден акорд в новата тоналност. Използва се с умалени тризвучия и четиризвучия, уголемени тризвучия, доминантови септакорди (виж енхармония);

 

* секвенциална - тук се пренася някаква хармонична фигура по степените и завършва с каденца в новата тоналност (виж секвенции - могат да са диатонични и хроматични);

 

* с общ тон - използва задържане или повторение на един общ тон за двете тоналности, което му придава по-голямо тегло и по този начин по-голяма тенденция да бъде нова тоника.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

12 възможни има само в натуралния мажор...към него прибави още 6 лада по 12.

 

Защо не послушаш малко музика и не я разгледаш обстойно? Винаги е най-добре да видиш на практика какво става. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Stone, мерси много! Повечето ги разбрах :recourse: Иначе това за музиката - наистина е така, ама когато търся такава музика, където да има модулации, или те са супер елементарни, или са някакви супер завъртяни и през песента се сменят 158196517895 тоналности и вече не знам какво става :drummer: Но общата идея я схванах, сега малко ще поекспериментирам, мерси! :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.