Baby Thomas Отговорено Януари 9, 2013 Отговорено Януари 9, 2013 На едно фестче тук на село бяха се изсипали едни деца от друг град и басиста и единия китарист не си носеха НИЩО (нито китара, нито кабел, нито нищо). Изпросиха от другите групи кой каквото даде и свириха така. Цитирай
7thString Отговорено Януари 9, 2013 Отговорено Януари 9, 2013 Е, ако са свирили само джъ джъ, дрън дрън 5ци, да речем, че ще мине номера, но надали един уважаващ себе си китарист би бил удовлетворен на сцена от чужда техника Примерно аз, въпреки, че от година вече съм с нова талпа, още не я чувствам "като част от себе си" за разлика от дъртата ямаха, дето имам чувството, че ръката ми вече е приела формата на дъгата на грифа Цитирай
master_gamgee Отговорено Януари 10, 2013 Отговорено Януари 10, 2013 ами точно в това е разликата между уважаващия себе си (и публиката си) музикант и любителя - първия иска да се представи по възможно най-добрия начин, затова ще подбере собствен инструмент на който е свикнал и с който най-добре ще се представи, а също ще има и технически изисквания за да бъде звука най-добър (според възможностите) ...втория вид дори няма да си направи труда да се осведоми за оборудването - квото стане на място и ако има кой да услужи с палки, перца, дори китара (и аз съм се сблъсквал с такива) 2 Цитирай
master_gamgee Отговорено Ноември 5, 2013 Отговорено Ноември 5, 2013 Чудих се какво да правя докато ми се доспи...и взех че се позабавлявах, препрочитайки отново темата Не ми се коментира нищо...само ще спомена концерта на Roger Waters в София...по-добър концертен звук никога не съм чувал. Верно че има много неща на запис, но все пак има живи барабани, клавири, китари, бас, вокали...не е шега работа Цитирай
7thString Отговорено Ноември 5, 2013 Отговорено Ноември 5, 2013 Като цяло всичките от PF са си еталон за звук. 1 Цитирай
mengeme Отговорено Януари 30, 2014 Отговорено Януари 30, 2014 Здравейте, отдавна не бях влизал тук и гледам много интересна тема сте отворили. Аз работя от 7-8 години в рентал компания и оттогава доста мероприятия се извъртяха. Бих искал да споделя няколко неща които са ми направили впечатление досега и мисля, че биха били полезни поне за някой. 1. Китари, бас: - много често, особено когато имам участие в по-малко помещение/клуб китаристите не съобразяват нивото си с капацитета на помещението. ако трябва да съм честен, на мен усилена китара досега не ми е била от полза. още по-малко пък бас апаратура (защото при ниските честоти честотното гасене м/у беклайн и централно са доста по-пагубни)... фактически, ако искам да направя възможно най-кристалния и равно разпределен без фазови измествания на всяка точка от помещението звук аз трябва, теоритично да изключа всички възможни източници на звук от сцената. на практика това е невъзможно, просто барабаните няма как да ги махна :) това е важно да се разбере от хора с усилватели: когато има повече от ЕДИН източник на един и същ сигнал, то тогава се получават различни закъснения на двата сигнала в различни точки от помещението, което резултира във фазови размествания и различни сборове и разлики на различни честоти, с прости думи - МАЗНЬОЧ - това за завъртяните ампове към музикантите на сцената въобще не е глупост, както някой беше казал доста по назад. няма как ти да свириш обърнат към публиката и реално да чуваш конкретно и детайлно усилвателя зад теб, който сочи към задната част на коленете ти или в най-добрия случай в гъза ти. просто ушите са малко по-нагоре и встрани... НО когато китариста сложи усилвателя си в единия край на сцената, сочещ навътре (като сайдфил) и повдигнат върху нещо си е друга на работа. не само, че той се чува многократно по-добре без нужда толкова да усилва, а дори и другите хора от групата го чуват без да го искат толкова в собствените си монитори ( тва само евентуално, но все пак възможно). големия минус на този похват: НЕ Е РОКЕНРОЛ - друго решение, ако не си чувате китарата достатъчно ясно, няма нужда да усилвате ампа чак толкова, просто помолете озвучителя да я усили в съответния монитор, който е предназначен за вас.... = in your face - много добро впечтление ми направи последния концерт на "чичо Пешо", както за доста от вас е известен Петер Татгрен за който не знае, това е продуцента и фронтмен на една основополагаща банда в скандинавския метъл - Hypocrisy. (като малък бях метъляга и аз) Пичовете имаха кристален звук, ама хирургичен. Типчето което ги озвучаваше беше един финландец, човека на Nightwish. Незнам дали той, или самия чичо Пешо бяха взели решението, но ползваха за китарите само някакви супер гъзарски преампове. T.e. бяха решили проблема с онова честотно гасене (канселиране на жаргон) за което писах отгоре. ще се опитам да постна снимка. - друг пример - Kreator. свириха с някакви, май правени isolation боксове. вътре имаха по два микрофона нахакани - динамичен и кондензаторен (не бяха стандартни, не ги знам какви бяха). също, на сцената нямаше нито един монитор. свиреха изключително с IER системи. т.е. ин-иъри. в крайна сметка - доста стегнат и ичистен саунд. - за сметка на това, дори и на стадион можеш да прекалиш. един мой познат от известна БГ рок банда, на елевейшън така си беше усилил бас усилвателя че плякането му се чуваше директно на 40 метра с доволна сила (при FOH палатката) бих казал - facepalm Все пак, не всички бадни държат на звука, така че, предполагам че тва си е ок за някои хора. Но ако бандата наистина държи на звука си, трябва да се стреми да не пречи на централното озвучаване. 2. Монитори и какво да искаме от тях: Доста често ми се случва, когато питам някой, "какво искаш в мониторите" - той да отговаря "еми как какво? всичко, много ясно". еми ок... обаче за тази цел, най-вероятно, ще се наложи присъствието на мониторен инжинер, който е наблизо, за да се увери че музиканта чува всичко, като ослушва беклайна около артиста и прецени какво трябва да му добави в монитора и с какви нива. (в наши дни това става лесно и чрез дистанционно контролиране на дигитална конзола с iPad, но все още в БГ е рядкост да попаднеш). За съжаление, мониторни пултове и инжинери, в клубовете няма. На средно големи сцени също няма. Това може да ви се случи на фестивал, по-вероятно. Вече във по-високото ниво също, когато бандата ви стане супер хитова и известна, ще си пътувате най-вероятно, освен с foh и със мониторен инжинер. еххх времена споко, има врене дотогава Но няма страшно, има решение. И то е, да прецените кой инструмент, освен вашия, ви е критично важен за да си изсвирите нещата по най-добрия начин. Ако сте стандартна рок/метъл банда, повечето неща ги чувате от източниците, без вокалите, така че само малко трябва да се добави нещо и започва рокенрола. Тва е, трябва да се свиква с мисълта, че музиканта не е отишъл да слуша концерт, а да го изсвири. тези отпред са дошли да слушат. А и това е също, ако искате да сте една от онея банди, които идват, правят лайн-чек, въпрос на секунди да се направят мониторите, почват, разцепват всичко живо и си тръгват. Виждал съм и съм работил със доста големи чужди банди, които идват БЕЗ техен озвучител. Просто си включват нещата, почват и разбиват. Друго нещо, което препоръчвам на всички горещо... IER системи. Улесняват живота на всички, звука е много конкретен. Огромен плюс, където и да отидеш на сцената, чуваш същия микс. Не са скъпи чак толкова, в нашата фирма са на цената на активна колона - към 30-40 лева наем. при това са от най-добрите, последната серия на Sennheiser. и в други фирми ги предлата. дори ако наемеш четворния кесй, си идва направо с антени, с буустери и комбайнер. Единствен недостатък. Чуваш прекалено стерилно. Не усещаш публиката толкова. И за това има решение и то е ембиънс микрофони, които хващат звука от публиката и отиват пре-фейд в микса на музиканта. е и още един недостатък, може да се наложи и батерии да си купиш. Но пък, ще помогнеш зверски на озвучителя също, като не допринесеш за още един силен монитор от сцената който омазва картинката. Още едно друго нещо ми направи впечатление... тва с терминологията. Озвучител, саунд мен, тонрежисьор, звукат и блабла. кво значение има. тва са хората които правят звук и толкова. иначе тея английските са: system engineer/system tech - това е човека, който се грижи за това как точно ще е сетъпнат и настроен P.A.-ът. как ще виси ( ако е line-array), с какви градуси, къде ще са събовете, инфили, дилеи и всичко що е говорител за към публиката. той е човекът който отговаря за покритието sound engineer/sound man/ sound guy/mixer - все едно и също. това са хората, които заемат постове или FOH, или мониторен инжинер/звукар/тонрежисьор все тая. sound tech - зуков техник, това е човека който "пачва"/ връзва всички канали с кабели към стейджбоксовете, занимава се микрофони и микрофонни стойки (макар че доста често по време на чека или лайнчека идва FOH инжинера и той си донамества някои, да кажем оъвърхеди) sound designer - това вече е професия, която е на различно място от сферата на живия саунд. по-скоро това са хора които се занимават със музика за сайтове, игри, и всякакви типове звукови ефекти в студио. поне аз не съм попадал, на такава функция във краткия ми опит. За РАЙДЕРИТЕ.... моля ви, много е важно да видите до скоро най-популярния райдер на света, а именно този на Иги Поп: ако изнамеря, ще постна и този който имах на faith no more, и там беше голям смях. Бих казал още някакви неща, но май прекалих още с първия си пост Успех на всички и готина тема 3 Цитирай
mengeme Отговорено Януари 31, 2014 Отговорено Януари 31, 2014 е тва е райдера на Иги Поп: http://www.iggypop.org/stoogesrider.html 3 Цитирай
musicman Отговорено Януари 31, 2014 Отговорено Януари 31, 2014 Хубав пост, обаче не разбирам защо да не искам да чувам всичко в IEM? Или ти имаш в предвид ако не си с IEM? В смисъл не виждам проблем да ми пуснеш от всичко по малко в слушалките. Или нещо не съм разбрал? Цитирай
mengeme Отговорено Януари 31, 2014 Отговорено Януари 31, 2014 Не, нее, точно в IER можеш да чуваш абсолютно всичко. При тази система остава въпроса със стерилния звук, при който губиш контакт с публиката. Но друго имах и предвид за чуването на всичко ... в доста случаи може да няма време за чек, затова е хубаво вие самите да свикнете така да си правите акустично баланса на сцената, че да се чувате и да ви трябва съвсем малко нещо да се добави в мониторите. По този начин на какъвто и озвучител да попаднете, шансовете да ви свърши работа са много по-големи. Дори и да си с IER, той може да ти пусне всичко (ако не е вашия озвучител), но баланса да не е това, което се иска от тебе. Цитирай
Dirk Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 (Редактирано) Абслютно съм съгласен с последният пост.Практиката за съжаление показва различни неща от теоретично и разумно очакваните.Визирайки силовите групи...т.е.рок и неговите разновидности,музикантът кърти плочки с всичка сила на сцената,а техниците му играят по гайдата.Особенно,ако става въпрос за фестове в западната и северо-западнана част от европа.Голямият джангър е част от каризмата на купона и малко са тези,които са дошли заради самото слушане.Усилвателите са насочени на пред,всичко е на "мах" и екзалтацията е ,като на битка.За последните 15 години по скоро съм видял това ,околкото перфектната среда за музициране на сцената.В общият случай,качваш се ,хващаш се за нещо и си изсвирваш нещата с всичка сила))Разбира се у нас нямаме такава клубна култура и повечето музиканти се стремят да получат домашен комфорт на сцената и пресъздадът представата ,която имат за даден стил,получена най вече от домашни hi-fi системи.И да подчертая пак ,става въпрос за рок и не само за вандалските рок банди. Редактирано Февруари 3, 2014 от Dirk Цитирай
Hillbilly Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 ^ Много си прав,човек, ама аз им викам оТзвучители на някои,,то е тъпотия да излезнеш на някакъв фест (На открито) ,да пуснеш Маршала на 3 !?!,колко да отпуши лампата и някъв смешник да ми крещи да се намаля...,това е Усилвател,бе,не Намалител.. а как по цял свят свирят рок с изцепени ампове зад тях,най малко за да изкарат фийдбека,остава неразрешима задача за отзвучителите -на мен ми трябва да чувам в мониторите бас и вокал,барабаниста си го чувам .. 4 Цитирай
musicman Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 ^ Добре ама тук ти се качваш на сцената с презумпцията, че знаеш по-добре от озвучителя как се правят тези неща. По принцип в БГ всички знаят как се върши работата на другия, при това много по-добре от него, макар никога да не са я вършили и да нямат никакво намерение да я вършат. Но!! Да приемем, че разбираш повече. Имаш 2 варианта. За десетте минути саундчек да научиш озвучителя как се прави или да го оставиш да го направите по неговия начин, както той знае. Не съм сигурен, че ще успееш по първия начин. В крайна сметка и озвучителя няма сметка да те прецаква. При всички положения е по-добре да правиш каквото ти каже. Ще си спестите нерви и крайният резултат, ще е по-добър. Доста по-голям е шанса да те прецака нарочно ако се правиш на многознайко и разбирач. Тук друг БГ принцип е че не може никой да разбира повече от мен това което правя в момента, макар и да го правя за пръв път. За това моят съвет е правете каквото ви каже озвучителя, той си познава техниката и знае как да изкара най-доброто от нея. Ако имате претенции към озвучителите - водете си ваш. Има клубове, където не дават друг да пипа техниката, но може да има човек, който да стои при озвучителя и да казва какво иска да стане. 2 Цитирай
Hillbilly Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 Аз не твърдя,че знам по добре от отзвучителя,но е нелепо на концерт на открито да ти кажат намали се,щото не правят разлика май,че си изцепил средите (Маршала е на 3,не на 10) за да е пробивен тона на китарата и това каква е реалната сила,а в клубче със всико може да се свири,обикновено си вдигам комбото на стол зад мен да се чувам и не е на повече от 5-6 волюма- няма микрофон отпред. 1 Цитирай
Dirk Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 (Редактирано) Абсолютно съм съгласен с доводите до момента!От мой опит ще споделя впечатление.Преди години ,когато се опитвах да премеря пишки с шведски и финландски китаристи се съобразявах с всичко в полза на добрият звук.Резутатът беше едно сравнително тихо свирене на сцена.Разбира се на саунд техника винаги нещо му е силно.До тук ОК.Слушам на същата сцена шведска група ,която свири със сила при която ми кървят ушите и питам същият саунд гЕй "Защо?".Той отговаря ,че поради силното им свирене не може да ги намали повече.Разбира се публиката пощуря на тяхното свирене и те се държаха със самочуствие.В момента в който спрях да се съобразявам с саунд гейовете ,започнаха да ме букват по-редовно и в България идвам на "екскурзия".Уважавам тяхната професия ,но аз свиря с усилватели,които са измислени от по-голями познавачи от тях.Не знам дали това е правилно,но при мен така стана. Редактирано Февруари 3, 2014 от Dirk Цитирай
rudibass Отговорено Февруари 4, 2014 Отговорено Февруари 4, 2014 Съгласен съм с колегата Меngeme , но все пак неможеш да се оправиш с хора, които са си купили "усилватели , не намалители" .. Това явно вече върви, като купечки лаф ,защото не го чувам за първи път.. а може би за 50 -ти. Същото е положението с барабанисти ,изнасилващи барабаните в 200 квадрата заличка.. Идва организатора и вика .. брат много е силно , аз му казвам, че тупаните изобщо не са във FOH-а. Неможе К. Вельов, Белослава, Ж.Петров, Орлин Горанов, Миро, Банда Дел падре и др. да идват да ми казват че звука е бил супер и като от диск, и Благодарности, и незнам си какво .. И после на най - смотания фест ,некви меко казано начинаещи с 200 ватовите си Рандъли да ми казват , абе брат звука не е ок ...Е няма да е .. Организатора има 427 лева за озвучаване И осветление на 18 банди от 6734756 метълисти(не че и аз не съм де). Кой от кой по - агресивни като звук на сцената ..Никаква толерантнст към вокали и тн.. Предлагам,, ин иър .. Директно се отказва .. "Ти да си виждал Дейв Мъстейн с ин иър или Пърпъл .. А? А па си свират убаво'' ..Нямам доводи срещу това... А към колегата Dirk.. Прав си и ти брат.. Просто на звукара не му се явно занимава да ви гледа.. Първата серия по малко налягане и после на екшъна някой децибел нагоре .. и става красота.. Хората доволни.. Чувстват се като на концерт .. вие също и тн.. А не е невъзможно да се направи .. Особено с една хубава цифрова конзолка.. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.